УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

24 грудня 2013 року № 447

Про деякі питання організації роботи Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області

До Центральної виборчої комісії 23 грудня 2013 року надійшло звернення голови Свалявської районної ради Закарпатської області (далі – Свалявська районна рада)  Гартавела І.Й. від 17 грудня 2013 року № 628/01.1-08 з проханням скасувати постанову Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської  області від 13 грудня 2013 року № 5 "Про реєстрацію депутатом Свалявської районної ради Рипковича Миколи Миколайовича", яке заявник обґрунтовує тим, що така постанова прийнята з грубим порушенням статей 37 – 45 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Також до Центральної виборчої комісії надійшла вказана постанова та листи голови Свалявської районної ради Гартавела І.Й. від 23 грудня 2013 року за № 011-08/138 та депутата цієї ради Грабар Е.В. від 23 грудня 2013 року.
Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія встановила.

Згідно з частиною четвертою статті 141 Конституції України статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.

Порядок та вичерпний перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради встановлено статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Відповідно до частини першої статті 81 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі – Закон) у разі, коли депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у виборчому списку місцевої організації партії.

Постановою Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської  області (далі – Свалявська районна виборча комісія) від 13 грудня 2013 року № 5 визнано обраним та зареєстровано наступного за черговістю кандидата у депутати у виборчому списку Свалявської районної організації Партії регіонів Рипковича Миколу Миколайовича відповідно до статті 81 Закону.

Підставою для прийняття Свалявською районною виборчою комісією вказаної постанови стало подання Свалявської районної організації Партії регіонів про дострокове припинення повноважень депутата Свалявської районної ради VI скликання Грабар Едіти Василівни, обраної за виборчим списком цієї партії.

Водночас пункт 2 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", яким передбачено право відкликання депутата політичною партією (виборчим блоком політичних партій), за виборчим списком відповідної місцевої організації якої його було обрано депутатом місцевої ради, у разі невходження депутата місцевої ради (крім депутата сільської, селищної ради), обраного за виборчим списком відповідної місцевої організації політичної партії (виборчих блоків політичних партій) у багатомандатному виборчому окрузі, межі якого збігаються з межами відповідної ради, до складу депутатської фракції відповідної місцевої організації політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або його виходу зі складу такої депутатської фракції внаслідок подання депутатом особистої заяви про вихід з депутатської фракції, або переходу депутата в іншу депутатську фракцію, або з інших підстав, встановлених вищим керівним органом політичної партії (виборчого блоку політичних партій), за виборчим списком відповідної місцевої організації якої він був обраний депутатом місцевої ради, виключено згідно із Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 10 липня 2010 року № 2487-VI.

Крім того, як вбачається зі звернення голови Свалявської районної ради Гартавела І.Й. Свалявською районною виборчою комісією при прийнятті постанови від 13 грудня 2013 року № 5 порушено вимоги статей 37 – 45 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", що регламентують підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради.

За змістом частини першої статті 5 вказаного Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" порядку.

Порядок відкликання депутата місцевої ради передбачений розділом V цього Закону і включає відповідні етапи.

Так, згідно з частиною першою статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради до територіальної виборчої комісії належить відповідній місцевій раді, а також зборам виборців та зборам (конференціям) об’єднань громадян, їхніх місцевих осередків, які відповідно до Закону мають право висувати кандидатів у депутати і знаходяться на території відповідного виборчого округу.

За змістом статей 39, 40 вказаного Закону територіальна виборча комісія у п’ятиденний строк з моменту одержання протоколу зборів виборців, зборів (конференцій) об’єднань громадян, їхніх місцевих осередків з пропозицією про відкликання депутата місцевої ради розглядає це питання на своєму засіданні і приймає рішення про відмову в прийомі відповідного протоколу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради або про прийняття вказаного протоколу та видачу підписних листів керівнику ініціативної групи по збиранню підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

Статтями 41 – 45 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що територіальна виборча комісія призначає голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, здійснює підготовку і проведення голосування цієї пропозиції та встановлює результати такого голосування.

Таким чином, моменту припинення повноважень депутата місцевої ради передує визначена цим Законом обов’язкова процедура.

Водночас Центральна виборча комісія відзначає, що положення статей 38, 42, 46 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" пов’язують право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради та порядок проведення зборів виборців, зборів (конференцій) об’єднань громадян чи їхніх місцевих осередків, на яких приймається рішення про внесення такої пропозицій, а також порядок підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, утворення дільниць для голосування та дільничних комісій, складення списків виборців для голосування, а також оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій та їх членів з окремими положеннями Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 14 січня 1998 року № 14/98-ВР. Указаний Закон втратив чинність відповідно до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 6 квітня 2004 року № 1667-IV, який у свою чергу втратив чинність відповідно до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 10 липня 2010 року № 2487-VI.

Отже, встановлена Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання депутата місцевої ради передбачає застосування норм закону, який втратив чинність.

При цьому чинний Закон, яким визначено основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, не передбачає можливості застосування встановлених ним виборчих процедур під час підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

Крім того, Центральна виборча комісія зауважує, що Законом, відповідно до якого обиралася депутатом Свалявської районної ради Грабар Е.В., зборам виборців не надано права висувати кандидатів у депутати місцевих рад, що підтверджує відсутність у зазначеного суб’єкта права вносити пропозиції про відкликання депутатів.

Разом з тим, до Центральної виборчої комісії 23 грудня 2013 року надійшов лист голови Свалявської районної ради, датований тим самим числом, за № 011-08/138, у якому повідомляється, що в період 2011 – 2013 років районна рада питань про дострокове припинення повноважень не розглядала та рішень щодо дострокового припинення повноважень не приймала.

Також 24 грудня 2013 року до Центральної виборчої комісії надійшов лист Грабар Е.В. від 23 грудня 2013 року, в якому вона стверджує, що заяв про складення нею повноважень депутата Свалявської районної ради ні до Свалявської районної ради, ні до Свалявської районної виборчої комісії чи Свалявської районної організації Партії регіонів не подавала, та зазначає про відсутність встановлених частиною першою статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" підстав для дострокового припинення її повноважень як депутата Свалявської районної ради.

За змістом частини третьої статті 19 Закону територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та законів України.

Частиною першою статті 20 Закону передбачено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

З огляду на викладене Свалявська районна виборча комісія не мала права приймати постанову від 13 грудня 2013 року № 5 "Про реєстрацію депутатом Свалявської районної ради Рипковича Миколи Миколайовича".

За таких обставин указана постанова Свалявської районної виборчої комісії не ґрунтується на положеннях Конституції України та законах України, а відтак є незаконною.

Частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку.

За змістом пункту 1 частини першої статті 19 Закону Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 24 Закону Комісія може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення скасувати таке рішення.

Частиною дев’ятнадцятою статті 27 Закону передбачено, що рішення територіальної виборчої комісії, яке суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом.

На підставі наведених норм Закону Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанову Свалявської районної виборчої комісії від 13 грудня 2013 року № 5 як таку, що суперечить законодавству України.

Указані дії Свалявської районної виборчої комісії призвели до грубого порушення законів України, а за таких обставин виконання своїх обов’язків існуючим складом цієї комісії є неможливим.

Згідно з частиною третьою статті 29 Закону повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку, зокрема виборчою комісією, яка сформувала відповідну територіальну виборчу комісію, в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, законів України.

За змістом частини четвертої статті 22 Закону повноваження щодо формування складу районних (крім районів в Автономній Республіці Крим) територіальних виборчих комісій надано Центральній виборчій комісії.

Постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 355 сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення, міст Києва та Севастополя), районних у місті Севастополі виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, у тому числі Свалявської районної виборчої комісії.

Отже, з метою забезпечення дотримання законів України та принципів виборчого процесу, недопущення порушення виборчих прав громадян Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження усього складу Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області.

Враховуючи викладене, згідно з частинами першою та третьою статті 19, частиною четвертою статті 22, пунктом 5 частини першої статті 24, частиною дев’ятнадцятою статті 27, частиною третьою статті 29, частиною першою статті 81 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись статтями 11 – 13, частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанову Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області від 13 грудня 2013 року № 5 "Про реєстрацію депутатом Свалявської районної ради Рипковича Миколи Миколайовича".

2. Встановити факт грубого порушення Свалявською районною виборчою комісією Закарпатської області Конституції України та законів України.

3. Достроково припинити повноваження усього складу Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області у зв’язку із грубим порушенням нею Конституції України та законів України.

4. Суб’єктам подання кандидатур членів Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області, повноваження яких достроково припинено, не пізніше 12 години 26 грудня 2013 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу вказаної комісії замість вибулих.

5. Цю постанову надіслати Свалявській районній виборчій комісії Закарпатської області, Свалявській районній раді Закарпатської області, місцевим організаціям політичних партій – суб’єктам подання кандидатур членів Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області, повноваження яких достроково припинено, а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ

Додатки та посилання

Постанова №451 від 26.12.2013
Про новий склад Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області