УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 21 вересня 2021 року № 365

Про клопотання Громадської організації “Громадська ініціатива дій (ГІД)”, Громадської організації “ЛІГА ВИБОРЦІВ”, ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ “Центр суспільних досліджень “ПОЛІС” щодо надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час місцевих виборів 31 жовтня 2021 року

До Центральної виборчої комісії надійшли клопотання Громадської організації “Громадська ініціатива дій (ГІД)”, Громадської організації “ЛІГА ВИБОРЦІВ”, ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ “Центр суспільних досліджень “ПОЛІС” щодо надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час місцевих виборів 31 жовтня 2021 року. Розглянувши зазначені клопотання, Центральна виборча комісія встановила.

Частиною першою статті 58 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) визначено, що у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від громадських організацій, яким у порядку, встановленому Кодексом, надано дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах.

Згідно з частиною першою статті 60 Кодексу громадська організація, до статутної діяльності якої належать питання виборчого процесу та спостереження за ним, зареєстрована в установленому законом порядку, може звернутися до Центральної виборчої комісії не пізніш як за сорок днів до дня голосування на місцевих виборах з клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час відповідних виборів, яке підписується керівником громадської організації та засвідчується печаткою організації.

До таких клопотань додаються копії статутів громадських організацій, засвідчені в порядку, встановленому Законом України “Про нотаріат”, після початку виборчого процесу.

Зазначені громадські організації звернулися до Центральної виборчої комісії з клопотанням щодо дозволу мати офіційних спостерігачів у терміни, передбачені Кодексом.

Указані громадські організації зареєстровано в установленому законом порядку, що підтверджується відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.

За змістом статутів цих громадських організацій до їх статутної діяльності належать питання виборчого процесу та спостереження за ним.

При цьому у відповідних клопотаннях вказано код доступу до результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, передбачений Законом України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”, чи додано копію опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії із зазначенням такого коду замість додавання до нього копії статуту, засвідченого у порядку, встановленому Законом України “Про нотаріат”.

Відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”:

дозволено проводити державну реєстрацію юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, на підставі документів, поданих, зокрема, в електронній формі (частина друга статті 4, частина перша статті 14);

результатом отримання відповідної адміністративної послуги є формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів (пункт 9 частини другої статті 25);

результати надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації підлягають обов’язковому безоплатному оприлюдненню на порталі електронних сервісів, доступ до яких надається за відповідним кодом доступу (пункт 9 частини першої статті 1, стаття 12).

На виконання вказаного Закону Міністерство юстиції України наказом від 23 березня 2016 року № 784/5 затвердило Порядок функціонування порталу електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи. Згідно з цим наказом упровадження порталу електронних сервісів здійснюється не пізніше 01 травня 2016 року. Відповідно до положень зазначеного Порядку портал електронних сервісів забезпечує доступ до результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, у тому числі виписки та установчих документів юридичної особи, шляхом їх пошуку за кодом доступу.

Таким чином, наслідком державної реєстрації громадської організації є повідомлення про надання адміністративної послуги в електронній формі через портал електронних сервісів. Державна реєстрація не передбачає наслідком видачу громадським організаціям установчих документів у паперовій формі. Це унеможливлює засвідчення копії статуту (у разі наявності у громадської організації його електронної копії) відповідно до Закону України “Про нотаріат” та Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, оскільки неможливо пред’явити його оригінал у паперовій формі.

Неузгодженість законодавчих підходів, закладених у Кодексі та Законах України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”, “Про нотаріат”, порушує рівність прав та можливостей громадських організацій як учасників виборчого процесу, зокрема зареєстрованих до 01 травня 2016 року (які мають установчі документи в паперовій формі) та після цієї дати.

Крім того, клопотання ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ “Центр суспільних досліджень “ПОЛІС” підписано її керівником, водночас не засвідчене печаткою цієї громадської організації, як вимагає частина перша статті 60 Кодексу.

Слід зазначити, що Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу” від 15 квітня 2014 року № 1206-VII та Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами – підприємцями” від 23 березня 2017 року № 1982-VIII із законодавства виключено вимоги про обов’язкове використання печаток, зокрема:

з частини другої статті 207 Цивільного кодексу України, яка станом на сьогодні встановлює, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо він підписаний його стороною (сторонами) (натомість слова “та скріплюється печаткою” виключено);

з пункту 11 розділу V “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про громадські об’єднання” виключено слова “засвідченими печаткою такої організації, спілки”, при цьому вказаний Закон не передбачає вимоги для громадських організацій мати печатку;

змінами до статті 581 Господарського кодексу України передбачено, що використання суб’єктом господарювання печатки не є обов’язковим; відбиток печатки не може бути обов’язковим реквізитом будь-якого документа, що подається суб’єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування; копія документа, що подається суб’єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування, вважається засвідченою у встановленому порядку, якщо на такій копії проставлено підпис уповноваженої особи такого суб’єкта господарювання; наявність або відсутність відбитка печатки суб’єкта господарювання на документі не створює юридичних наслідків.

Таким чином, на сьогодні законодавством України обов’язковості використання печаток громадськими організаціями не передбачено. Неузгодженість законодавчих підходів, закладених у Кодексі та інших законодавчих актах, зокрема Господарському кодексі України, Цивільному кодексі України, Законі України “Про громадські об’єднання”, порушує рівність прав та можливостей громадських організацій як учасників виборчого процесу, зокрема тих громадських організацій, які не використовують у своїй діяльності печатки.

У зв’язку з цим Комісія зазначає, що згідно з Конституцією держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права, що вимагає від держави його втілення у правотворчу діяльність, у тому числі в закони; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8).

Складовими принципу верховенства права є, зокрема, правова передбачуваність та правова визначеність, необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (підпункт 2.1 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 31 березня 2015 року № 1-рп/2015).

При цьому принцип правової визначеності передбачає, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, установлюваних такими обмеженнями; обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки (абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010).

Як ідеться в пункті 46 доповіді “Верховенство права”, схваленій Європейською комісією за демократію через право (Венеційською комісією) на 86-му пленарному засіданні (Венеція, 25 – 26 березня 2011 року), держава зобов’язана дотримуватись законів, які запровадила, і застосовувати їх у передбачуваний спосіб та з логічною послідовністю.

Враховуючи викладене, а також те, що Виборчий кодекс України наділяє виборців правом здійснювати спостереження за проведенням відповідних виборів (стаття 9), з метою недопущення порушень виборчих прав громадян України та забезпечення їх участі у виборах на рівних засадах, відповідно до статей 1, 3, 8 Конституції України, частини першої статті 58, частин першої – третьої статті 60, пункту 10 частини першої статті 205 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 11 – 13, пунктом 9 статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Надати дозвіл мати офіційних спостерігачів під час місцевих виборів 31 жовтня 2021 року на території України:

Громадській організації “Громадська ініціатива дій (ГІД)”;

Громадській організації “ЛІГА ВИБОРЦІВ”;

ГРОМАДСЬКІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ “Центр суспільних досліджень “ПОЛІС”.

2. Копію цієї постанови видати представникам громадських організацій, зазначених у пункті 1 цієї постанови, за їх зверненнями.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО