УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

16 лютого 1998 року

71

Про методичні рекомендації щодо застосування виборчими комісіями положень Закону України “Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”

(із змінами, внесеними постановою Центральної виборчої комісії
від 18 лютого 2002 р. №345)

Відповідно до статей 1 і 17 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центральна виборча комісія постановляє:

І. Схвалити методичні рекомендації “Про деякі питання застосування виборчими комісіями положень Закону України “Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”.

2. Надіслати методичні рекомендації Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним. Київській і Севастопольській міським радам, сільським, селищним, міським, районним у містах, районним, обласним територіальним виборчим комісіям.

Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ

 

ПРО ДЕЯКІ ПИТАННЯ ЗАСТОСУВАННЯ ВИБОРЧИМИ КОМІСІЯМИ ПОЛОЖЕНЬ ЗАКОНУ УКРАЇНИ ПРО ВИБОРИ ДЕПУТАТІВ МІСЦЕВИХ РАД ТА СІЛЬСЬКИХ, СЕЛИЩНИХ,МІСЬКИХ ГОЛІВ

(Методичні рекомендації)

 

Лютий

1998 року

Закон України “Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (далі – Закон) визначає засади, особливості та порядок підготовки і проведення місцевих виборів. У новому Законі закріплені положення, спрямовані на подальші демократизацію, відкритість і гласність виборчих процесів, забезпечення рівних прав виборцям і кандидатам у депутати та на посади сільських, селищних, міських голів.

Враховуючи особливості нинішньої виборчої кампанії, Центральна виборча комісія звертає увагу виборчих комісій, утворених для організації та проведення місцевих виборів, на такі питання щодо застосування окремих положень виборчого закону.

1. Загальні положення

У Законі закладено принцип добровільної участі громадян у виборах до органів місцевого самоврядування. Вважається, що виборці, які не взяли участі в голосуванні на виборах, підтримують результати волевиявлення тих виборців, які взяли участь у голосуванні на виборах.

Вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 29 березня 1998 року будуть проводитись одночасно з виборами народних депутатів України за нижчезазначеною системою.

Вибори депутатів сільської, селищної, міської, районної у місті ради проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості по одномандатних виборчих округах. Сільський, селищний, міський голова обирається за такою ж системою по єдиному одномандатному виборчому округу, межі якого співпадають з межами села, селища, міста.

Свої особливості мають вибори районних і обласних рад. Зокрема, вибори депутатів районної ради проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості по багатомандатних виборчих округах, межі яких співпадають з межами відповідних сіл, селищ, міст районного значення, які входять до складу цього району. За такою ж системою обираються депутати обласної ради, але межі округів тут повинні співпадати відповідно з межами районів та міст обласного значення, що входять до цієї області.

Депутатом сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу і на день виборів досяг 18 років.

(друге речення частини п’ятої розділу І “Загальні положення”
виключене  згідно з  постановою Центральної виборчої комісії
 від 18 лютого 2002 р. № 345)

Важливою є норма ст. 6 Закону, відповідно до якої громадянин України одночасно може балотуватися кандидатом у депутати лише однієї місцевої ради або кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови і може бути депутатом лише однієї ради.

Виникає запитання: а чи можна одночасно балотуватися кандидатом у народні депутати України та кандидатом у депутати місцевої ради або на посаду сільського, селищного, міського голови? Можна. Адже Законом України “Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” врегульовується питання місцевих виборів, а не виборів народних депутатів України. Однак після того, як кандидата буде обрано народним депутатом України і депутатом місцевої ради або сільським, селищним, міським головою, має вступити в дію стаття 78 Конституції України, згідно з якою народний депутат не може мати іншого представницького мандата.

II. Виборчі комісії

Для організації та проведення місцевих виборів утворюються:

1) сільські, селищні, міські, районні у містах, районні, обласні (далі-територіальні) виборчі комісії;

2) окружні виборчі комісії;

3) дільничні виборчі комісії.

1. Територіальні виборчі комісії, порядок їх утворення та повноваження

Територіальні виборчі комісії утворюються відповідно сільською селищною, міською, районною у місті, районною, обласною радою не пізніш як за 55 днів до дня виборів. Вони формуються з урахуванням пропозицій легалізованих згідно із Законом місцевих осередків політичних партій (блоків), громадських організацій, що діють на відповідній території, а також зборів виборців за місцем проживання і трудової діяльності.

Після утворення територіальної виборчої комісії її персональний склад не може змінюватися протягом року більш як на третину, крім випадків дострокового припинення повноважень комісії чи окремих осіб, які входять до її складу (ст.23).

Про своє місцезнаходження, номер телефону та режим роботи територіальна виборча комісія інформує населення, що проживає на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. У приміщенні має бути встановлено чергування її членів для прийому громадян.

Законом про вибори (ст. 15) на територіальну виборчу комісію покладено здійснення контролю на відповідній території за виконанням виборчого закону і забезпечення його однакового застосування. Вона утворює виборчі округи для виборів депутатів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, присвоює їм номери.

За погодженням з органом, який утворив виборчі дільниці, територіальна виборча комісія встановлює єдину їх нумерацію відповідно в межах району, міста обласного значення, району в місті. Враховуючи, що на нинішніх виборах дільниці будуть спільними для виборів народних депутатів України та місцевих виборів, кожна з них матиме подвійний номер: перший – по виборах народних депутатів, установлений відповідною окружною виборчою комісією, другий (через дріб) – по виборах до місцевих рад – відповідною районною, міською (міста обласного значення) територіальною виборчою комісією.

Спрямовуючи діяльність окружних та дільничних виборчих комісій, територіальна виборча комісія заслуховує повідомлення цих комісій, місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з питань підготовки і проведення виборів та приймає відповідні рішення.

Територіальна виборча комісія встановлює результати виборів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, реєструє обраних депутатів ради, сільського, селищного, міського голову, інформує раду та населення про результати голосування та підсумки виборів.

Територіальні виборчі комісії разом з податковими органами, банківськими установами контролюють формування і використання власних виборчих фондів.

Законом про вибори на територіальну виборчу комісію покладено здійснення функцій окружної виборчої комісії, передбачених ст. 18 Закону, що виключає потребу, утворення окружних виборчих комісій як по виборах депутатів ради, так і сільського, селищного, міського голови (за винятком міст Києва і Севастополя).

При цьому треба мати на увазі, що міські (міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення), районні в містах виборчі комісії можуть одночасно здійснювати повноваження окружних виборчих комісій по виборах депутатів цієї ради за рішенням відповідної ради або її виконавчого комітету.

Щодо печаток, територіальні виборчі комісії, можуть користуватися печатками тих органів, які їх утворили, крім випадків, коли комісії утворені відповідно до частини п’ятої статті 14 Закону “Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”. За таких обставин печатка територіальної виборчої комісії виготовляється за зразком, встановленим органом, який її утворив.

2. Дільничні виборчі комісії. Порядок їх утворення та повноваження

Дільничні виборчі комісії є спільними для виборів народних депутатів України та місцевих виборів і утворюються відповідно до статті 10 Закону про вибори народних депутатів України та ст. 19 Закону про місцеві вибори сільськими, селищними, міськими, районними у містах радами не пізніш як за 45 днів до дня виборів (до 12 лютого 1998 року).

До складу комісій обов’язково включаються по одному представнику від політичних партій, виборчих блоків партій, списки яких зареєстровано для участі у виборах у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі, за наявності пропозицій місцевих осередків партій.

Повноваження дільничної виборчої комісії визначені у ст.20 Закону про місцеві вибори. Основні її функції: перевірка точності списку виборців на виборчій дільниці, створення умов для ознайомлення виборців зі списками і відомостями про кандидатів у депутати та їх передвиборними програмами забезпечення підготовки приміщень для голосування; організація голосування на виборчій дільниці;

підрахунок голосів, поданих на виборчій дільниці, та інші.

Територіальні виборчі комісії мають проінструктувати членів дільничних виборчих комісій, ознайомити з їх повноваженнями і обов’язками, формами виборчих документів, порядком їх заповнення та надавати роз’яснення з інших питань. Важливо подбати, щоб члени дільничних виборчих комісій були добре обізнані з положенням Закону про вибори, вміли правильно їх застосовувати. Необхідно простежити, щоб дільничні виборчі комісії були своєчасно забезпечені необхідними для їх роботи приміщеннями, обладнанням, попередити керівників виконавчого органу, відповідної ради про їх відповідальність за достовірність, повноту списків виборців, а також за своєчасність передачі їх до дільничних виборчих комісій.

3. Організація роботи виборчих комісій

Робота територіальної, окружної і дільничної виборчих комісій організується згідно з планами, які затверджуються на засіданнях комісій.

Діяльність виборчих комісій є відкритою і гласною. На засіданнях виборчої комісії мають право бути присутніми кандидати, їх довірені особи, уповноважені та представники, перелічені в п. І О ст. 21 Закону, а також за рішенням комісій – інші особи.

Повноваження зазначених представників повинні бути засвідчені відповідним документом або рішенням місцевого осередку політичної партії (блоку), громадської організації, зареєстрованих відповідно до Закону про вибори.

Рішення комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів осіб, які входять до складу комісії, і є обов’язковим для учасників виборів та органів, що забезпечують їх підготовку і проведення.

Законом визначено чіткий механізм оскарження рішень виборчої комісії.

Суб’єктами права оскарження рішень, дії або бездіяльності виборчої комісії відповідно до ч.1 ст. 2222 Закону є місцеві осередки політичних партій (блоків), громадські організації, збори виборців, трудові колективи, які висунули кандидатів, або їх уповноважені особи, кандидати, їх довірені особи, а також виборці.

Рішення, дії або бездіяльність дільничної виборчої комісії можуть бути протягом трьох днів оскаржені до відповідної окружної (територіальної) виборчої комісії, а рішення, дії або бездіяльність окружної виборчої комісії – до відповідної територіальної виборчої комісії.

Рішення територіальної виборчої комісії може бути в триденний строк оскаржено в судовому порядку. Суд розглядає цю скаргу у п’ятиденний строк, але не пізніш як за день до дня виборів.

Документи, заяви та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, його заступник, секретар або уповноважений на те член комісії. Порядок реєстрації і розгляду документів та звернень встановлюється комісією.

Правовий статус осіб, що входять до складу виборчої комісії, визначений ст. 23 Закону.

Закон регулює порядок дострокового припинення повноважень виборчої комісії чи окремих осіб, які входять до її складу. Зокрема, комісія може звернутися до органу, який її утворив, з пропозицією про заміну голови, заступника голови, секретаря або члена комісії, якщо за це проголосує не менше двох третин від її загального складу.

За рішенням виборчої комісії не більше трьох осіб, що входять до її складу, можуть на період виборчої кампанії працювати в комісії на постійній

основі. Виплата їм заробітної плати здійснюється відповідною місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до норм видатків виборчої комісії, встановлених Кабінетом Міністрів України.

III. Списки виборців

Списки виборців – загальні для виборів народних депутатів України і місцевих виборів, складаються по кожній виборчій дільниці за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.

До списку виборців вносяться всі громадяни України, яким на день виборів виповнюється 18 років та які на момент складання списку постійно проживають на території відповідної виборчої дільниці і мають виборче право. При складанні списків виборців забезпечується дотримання конституційного принципу рівного виборчого права: виборець включається до списку лише на одній виборчій дільниці.

Списки виборців складаються виконавчими комітетами сільських, селищних, міських, районних у містах рад і підписуються керівниками цих органів, які несуть персональну відповідальність за достовірність, повноту списків виборців, а також за своєчасність передачі їх до дільничних виборчих комісій (не пізніш як за 45 днів до дня виборів).

Колонку у списку виборців, у якій передбачено підпис громадянина про одержання виборчого бюлетеня при повторному голосуванні, рекомендується використовувати для позначки номерів виборчих округів по виборах депутатів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад.

В останній колонці передбачається підпис громадянина про одержання виборчих бюлетенів по виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Вкладки та останній лист списків виборців пропонується привести у відповідність до їх титульного листа.

Дільнична виборча комісія має провести роботу по уточненню списку виборців і за підписом голови і секретаря комісії не пізніш як за 15 днів до дня виборів (до 14 березня 1998 року) подати його для загального ознайомлення виборців.

Закон надає виборцю право оскаржити невключення, неправильне включення до списку або виключення зі списку виборців, а також неточності у даних щодо нього. При цьому заява про неправильність в списку виборців розглядається дільничною виборчою комісією не пізніш як у дводенний термін, а напередодні й в день виборів – негайно. Рішення дільничної виборчої комісії з даного питання може бути оскаржено до районного (міського

) суду за місцем розташування відповідної дільниці (ст.238 Цивільного Процесуального Кодексу України).

ІУ. Висування кандидатів

Відповідно до ст. 7 Закону суб’єктами права висування кандидатів у депутати місцевих рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови є громадяни У країни, яке реалізується ними як безпосередньо шляхом самовисування, а також висуванням на зборах виборців за місцем їх проживання, трудової діяльності (зборах трудових колективів) або навчання, так і через місцеві осередки політичних партій (блоків), громадські організації, що легалізовані відповідно до чинного законодавства України.

Частиною 4 Перехідних положень Закону передбачено, що на нинішніх виборах висування кандидатів починається за 45 і закінчується за 35 днів до дня виборів (з 12 лютого до 21 лютого 1998 року).

Закон визначає порядок та особливості висування кандидатів на зборах виборців (ст.27), самовисуванням (ст.28) та місцевими осередками політичних партій (блоків), громадськими організаціями (ст.29).

Збори виборців

за місцем їх проживання, трудової діяльності або навчання, скликані в селі, селищі, місті районного значення, мають право висувати кандидатів у залежності від кількості виборців , що беруть участь у зборах: 10 виборців – одного кандидата в депутати відповідно сільської, селищної, міської ради по одному з одномандатних виборчих округів; 50 виборців – одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, одного кандидата в депутати відповідно сільської, селищної, міської ради по кожному одномандатному виборчому округу, а також по одному кандидату в депутати районної, обласної ради по відповідному багатомандатному виборчому округу.

Граничну кількість виборців установлено і для зборів виборців, які скликаються для висування кандидатів у місті (крім міст районного значення) і районі в місті. Тут 25 виборців мають право висунути по одному кандидату в депутати міської, районної у місті ради по відповідному одномандатному виборчому округу, 100 виборців – одного кандидата на посаду міського голови, не більше п’яти кандидатів у депутати міської і п’яти кандидатів у депутати районної у місті ради по відповідних виборчих округах, а також одного кандидата в депутати обласної ради.

Порядок скликання і проведення зборів виборців визначається Положенням про загальні збори громадян, затвердженим Постановою Верховної Ради України від 17 грудня 1993 року і має відповідати вимогам, зазначеним у ч.4 ст.27 Закону про вибори.

Самовисування громадян

кандидатами на місцевих виборах проводиться шляхом подачі громадянином до відповідної окружної (територіальної) виборчої комісії не пізніш як за 35 днів до дня виборів заяви з проханням зареєструвати його кандидатом у депутати місцевої ради або кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови. До заяви додається список громадян України, які проживають на території виборчого округу і підтримують відповідну кандидатуру (їх гранична кількість встановлена ч. З ст. 28 Закону). Правильність даних про кожного громадянина, включеного до списку, засвідчується особистим підписом кандидатури.

Особу, яка висуває свою кандидатуру на місцевих виборах має підтримати відповідна кількість виборців, зокрема:

кандидатом у депутати сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради – не менш як 6 громадян;

кандидатом у депутати міської (крім міст районного значення), районної у місті, районної, обласної ради – не менш як 25 громадян;

кандидатом на посаду сільського, селищного, міського (міста районного значення) голови – не менш як 26 громадян;

кандидатом на посаду міського (крім міста районного значення) голови – не менш як 51 громадянин.

Свої особливості має порядок висування кандидатів місцевими осередками політичних партій (блоків)

, громадськими організаціями.

Висування кандидатів місцевими осередками політичних партій (блоків), громадських організацій, зареєстрованими відповідними територіальними виборчими комісіями для участі в місцевих виборах, проводиться в порядку, визначеному ст. 29 Закону.

У пунктах 6-10 цієї статті визначено мінімальну кількість членів осередків політичних партій (блоків), громадських організацій, які можуть висувати відповідну кількість кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Зокрема сільський, селищний, міський (міста районного значення) осередок політичної партії (блоку), громадської організації, що налічує не менш як 15 членів, може висунути одного кандидата на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови, одного кандидата в депутати відповідно сільської, селищної, міської ради по кожному з одномандатних виборчих округів, а також одного кандидата в депутати

районної ради по відповідному багатомандатному виборчому округу. Обласний осередок політичної партії (блоку), громадської організації, що налічує не менш як 100 членів, може висунути кандидатів у депутати обласної ради по кожному виборчому округу в кількості, яка не повинна перевищувати кількості депутатських мандатів, встановленої по відповідному виборчому округу.

Кандидати від осередків політичних партій (блоків), громадських організацій висуваються лише на їх зборах (конференціях) у порядку, передбаченому статутами (положеннями) відповідних партій, громадських організацій, про що складається протокол, у якому вказуються дані, визначені ч. 12 ст.29 Закону.

Окружним (територіальним) виборчим комісіям слід звертати увагу місцевих осередків політичних партій, громадських організацій на те, що вони можуть висувати також кандидатів, які не є членами відповідних партій, громадських організацій, а також на те, що висування кандидата в депутати, який є членом іншої партії (партій, що не входять до блоку), не допускається.

V. Реєстрація кандидатів у депутати та на посади сільських, селищних, міських голів

На нинішніх місцевих виборах відповідно до ч.4 Перехідних положень Закону реєстрація кандидатів у депутати та на посади сільських, селищних, міських голів починається за 40 днів і закінчується за ЗО днів до дня проведення виборів (з 17 лютого до 26 лютого 1998 року).

За наявності всіх необхідних документів, передбачених частинами 2 і 3 ст. ЗО Закону, окружна (територіальна) виборча комісія не пізніш як на п’ятий день після прийняття документів для реєстрації кандидата приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в реєстрації із зазначенням мотивів відмови.

За умови усунення недоліків, які спричинили відмову в реєстрації кандидата, подання необхідних документів до окружної (територіальної) виборчої комісії не пізніш як за три дні до закінчення строку реєстрації кандидатів комісія повторно розглядає питання про реєстрацію і приймає відповідне рішення.

Стаття ЗІ Закону визначає функції окружної (територіальної) виборчої комісії в разі зняття кандидатом своєї кандидатури та потреби скасування рішення про реєстрацію кандидата.

Рішення окружної (територіальної) виборчої комісії про зняття кандидата з реєстрації приймається за наявності таких підстав:

1. за власною заявою кандидата;

2. на підставі обвинувального вироку суду, який набрав законної сили щодо особи, яка зареєстрована кандидатом;

3. у разі порушення кандидатом Закону про вибори, факт вчинення якого встановлений судом; 4. у зв’язку зі смертю кандидата.

Виборча комісія, яка скасувала рішення щодо реєстрації кандидата, у триденний термін має сповістити особу, яка була зареєстрована кандидатом, суб’єкта, що висунув кандидата, а також виборців відповідного округу.

Порядок висування і реєстрації кандидата замість того, який вибув, визначений ст. 32 Закону.

З часу їх реєстрації виборчими комісіями кандидати мають рівні права у проведенні виборчої кампанії: у виступах на передвиборних та інших зборах, нарадах, мітингах, безпосередньо пов’язаних з виборами у засобах масової інформації (ст.33 Закону).

Окружна (територіальна) виборча комісія приймає рішення про реєстрацію довірених осіб кандидатів, уповноважених осіб місцевих осередків політичних партій (блоків), громадських організацій, видає їм посвідчення за зразком, установленим Центральною виборчою комісією.

УІ. Передвиборна агітація

Форми і засоби передвиборної агітації, строки її проведення визначені в положеннях ст.ст.36,37,38 Закону.

Проводячи передвиборну агітацію, учасники виборчого процесу зобов’язані дотримуватись положень Конституції України, виборчого законодавства, вимог щодо використання і поширення інформації в ході передвиборних змагань, зокрема при обговоренні передвиборних програм кандидатів.

Конституція України (ч. 4 ст. 32) гарантує кожному учаснику виборчого процесу судовий захист права спростувати недостовірну інформацію про себе і членів своєї сім’ї та права вимагати вилучення будь-якої інформації, а також права відшкодування матеріальних і моральних збитків, заподіяних такою інформацією. Особи, які свідомо поширюють завідомо неправдиві чутки, що ганьблять кандидатів, інших учасників виборчого процесу, відповідно до ст. 125 КК України можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності за наклеп.

З урахуванням вимог Конституції та чинного законодавства передвиборна агітація може вестися на зборах, мітингах, у пресі, на радіо і телебаченні, в будь-який інший спосіб і будь-якими засобами.

Закон не обмежує форми зустрічей з виборцями. Виборчі комісії спільно з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування мають сприяти проведенню таких зустрічей – надавати їм приміщення, завчасно сповіщати про час і місце зустрічей та здійснювати інші заходи. При цьому слід враховувати, що участь цих органів та їх посадових осіб, а також осіб, які входять до складу виборчих комісій, у передвиборній агітації не дозволяється (ч.2 ст.З6).

Окружна (територіальна) виборча комісія повинна забезпечувати кандидатам рівні можливості використання матеріалів передвиборної агітації. За рахунок коштів, виділених для проведення виборів, комісія забезпечує друкування однаковим для всіх кандидатів тиражем передвиборних плакатів. Передвиборні матеріали не повинні містити неправдивих даних або комерційної реклами.

Агітаційні друковані матеріали, виготовлені за рахунок власних виборчих фондів, повинні містити відомості про організацію, установу, осіб, які відповідають за їх виготовлення, а також вихідні дані про установу, що надрукувала їх, тираж надрукованих матеріалів.

Окружні (територіальні) виборчі комісії мають попередити засоби масової інформації, засновником або одним із засновників яких є місцевий орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, а також засоби масової інформації, які повністю або частково фінансуються за рахунок державних коштів або коштів місцевого самоврядування, що вони відповідно до Закону зобов’язані забезпечувати рівні можливості для передвиборних виступів кандидатів, їх довірених осіб.

Забезпеченню рівних можливостей для всіх кандидатів має слугувати дотримання ст. 38 Закону, яка встановлює певні обмеження у проведенні передвиборної агітації.

УП. Виборчі бюлетені, порядок голосування

По всій території України голосування проводиться в день виборів з 7 до 22 години. Дільнична виборча комісія зобов’язана сповістити виборців про час та місце голосування не пізніш як за п’ятнадцять днів до дня виборів. Голосування здійснюється за допомогою виборчих бюлетенів.

Виборчі бюлетені є документами суворої звітності, що передбачає особливий порядок їх зберігання та видачі. Порушення цього порядку тягне за собою юридичну відповідальність згідно з чинним законодавством.

Перелік необхідних атрибутів, які повинні містити виборчі бюлетені, вимоги щодо їх форми та кольору передбачені статтею 40 Закону про місцеві вибори.

Згідно з ч.1 ст. 41 Закону голосування відбувається в спеціально відведених приміщеннях. Проведення голосування в інших місцях заборонено за винятком випадків, передбачених пунктом 4 ст. 43 Закону: організація голосування в місцях перебування виборців, які за станом здоров’я не можуть прибути в приміщення для голосування.

У приміщеннях для голосування в доступних для виборців місцях повинна розміщуватися офіційна інформація про кандидатів, а також текст Закону про вибори.

Виборчі скриньки для голосування виготовляються за зразком, встановленим Центральною виборчою комісією.

З метою забезпечення таємниці голосування ст. 4 Закону встановлює умови, яким повинні відповідати приміщення для голосування, а ст. 44 визначає порядок заповнення виборчих бюлетенів.

Дільнична виборча комісія попередньо встановлює порядок видачі виборчих бюлетенів, маршрут слідування виборців у приміщенні для голосування для того, щоб можна було забезпечити надійний контроль за дотриманням таємниці голосування як з боку дільничної виборчої комісії, так і з боку уповноважених та довірених осіб, офіційних спостерігачів.

Напередодні дня виборів на засіданні комісії слід чітко розподілити обов’язки її членів: хто саме буде видавати виборчі бюлетені, проводити голосування в місцях перебування виборців, які за станом здоров’я не можуть прибути в приміщення для голосування, хто контролюватиме вхід до кабін для таємного голосування тощо.

У день виборів перед початком голосування голова дільничної виборчої комісії в присутності членів комісії та осіб, визначених п. І ст. 43 Закону, і які перебувають у цей час на виборчій дільниці, перевіряє виборчі скриньки, пломбує або опечатує їх.

Кожен виборець голосує особисто, голосування за інших осіб не допускається.

Для виборців, які за станом здоров’я не можуть прибути на виборчу дільницю, на їхнє письмове прохання дозволяється голосувати в місцях перебування цих виборців. Голова дільничної виборчої комісії доручає провести таке голосування не менш як двом членам комісії, інформує про це довірених осіб, офіційних спостерігачів.

Під час видачі бюлетенів для голосування і підрахунку голосів ніхто не має права робити на них будь-які позначки, записи.

У виборчому бюлетені для голосування по одномандатному виборчому округу виборець робить у квадраті напроти прізвища кандидата, за якого він голосує, позначку “плюс”

(+) або іншу, яка дає однозначну відповідь про його волевиявлення.. У випадку, коли виборець не підтримує жодного кандидата, він робить аналогічну позначку у квадраті напроти слів: Не підтримую жодного кандидата”.

Аналогічний порядок заповнення виборчого бюлетеня для голосування по багатомандатному виборчому округу. Але в ньому позначку “плюс”

(+) або іншу виборець робить напроти прізвищ кандидатів, за яких він голосує.

Під час проведення голосування не допускається закриття приміщень для голосування, припинення голосування, розкриття виборчих скриньок, підрахунок голосів до закінчення встановленого Законом про вибори часу голосування.

УІІІ

.Підрахунок голосів на виборчій дільниці

Голова дільничної виборчої комісії о 22 годині оголошує про закінчення голосування.

Після цього дільнична виборча комісія приступає до підрахунку голосів. Підрахунок голосів здійснюється виключно членами дільничної виборчої комісії на її засіданнях.

На цих засіданнях згідно з п. 10 ст. 21 Закону мають право бути присутніми кандидати в депутати, уповноважені та довірені особи, офіційні спостерігачі, а також представники засобів масової інформації.

Процедура підрахунку голосів визначена статтею 45 Закону про вибори.

З метою унеможливити фальсифікацію результатів голосування підрахунок голосів починається одразу після двадцять другої години (коли закінчується час голосування) і проводиться без перерви до оформлення протоколів дільничної виборчої комісії.

Дільнична виборча комісія складає протоколи в трьох примірниках: перший – разом із пакетами виборчих бюлетенів негайно надсилається до відповідної окружної (територіальної) виборчої комісії, другий – зберігається у справах дільничної виборчої комісії, третій – відразу вивішується для загального ознайомлення.

Транспортування і передача протоколів та інших виборчих документів до окружної (територіальної) виборчої комісії здійснюється головою або заступником голови та двома членами дільничної виборчої комісії в супроводі працівника органу внутрішніх справ.

ЇХ. Встановлення результатів виборів

Порядок встановлення результатів виборів визначений ст.ст.46 і 48 Закону.

Окружна виборча комісія на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про результати голосування встановлює:

– загальну кількість виборців по виборчому округу;

– кількість виборців, які одержали виборчі бюлетені;

кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

– кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

– кількість голосів, поданих за кожного кандидата в депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови;

кількість голосів виборців, які не підтримали жодного кандидата.

Обраним по одномандатному виборчому округу вважається кандидат у депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови, який одержав на виборах найбільшу порівняно з іншими кандидатами кількість голосів виборців, які взяли участь у голосуванні.

У разі, коли по одномандатному виборчому округу балотувався один кандидат, він вважається обраним, якщо за нього проголосувало більшість виборців, які взяли участь у голосуванні.

Обраними по багатомандатному виборчому округу вважаються ті кандидати, які на виборах одержали більшу порівняно з іншими кандидатами кількість голосів виборців, які взяли участь у голосуванні . При цьому загальна кількість обраних кандидатів не може перевищувати кількості встановлених депутатських мандатів по даному виборчому округу.

У разі, коли два або більше кандидатів набрали найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців, окружна (територіальна) виборча комісія приймає рішення про проведення повторного голосування по цих кандидатурах, яке проводиться не пізніш як у двотижневий строк після дня виборів.

Результати виборів по виборчому округу встановлюються на засіданні окружної виборчої комісії і заносяться до протоколу, який складається в трьох примірниках за формою, встановленою

Центральною виборчою комісією. Протокол підписується головою, заступником голови, секретарем і членами виборчої комісії. Перший примірник протоколу разом із пакетами виборчих бюлетенів негайно передається до територіальної виборчої комісії, другий – відразу вивішується в приміщенні виборчої комісії для загального ознайомлення, третій – зберігається у справах виборчої комісії.

Відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів окружних виборчих комісій про результати голосування і виборів депутатів сільських, селищних, міських голів приймає рішення про результати голосування і підсумки виборів депутатів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови та про їх реєстрацію.

Повідомлення про результати голосування і підсумки виборів публікуються в пресі або доводяться до відома населення відповідної території в інший спосіб не пізніш як на 10-й день після проведення виборів.

Рішення територіальної виборчої комісії про результати голосування і підсумки виборів може бути оскаржено кандидатом або його довіреною особою в суді протягом трьох днів після обнародування територіальною виборчою комісією результатів голосування і підсумків виборів. Суд розглядає скаргу у пятиденний термін з моменту її надходження.

Рішення суду є остаточним і обов’язковим для виконання територіальною виборчої комісією.

Територіальна виборча комісія інформує відповідну раду на її пленарному засіданні про результати голосування і підсумки виборів

депутатів та сільського, селищного, міського голови.

Виборчі документи виборчих комісій (протоколи засідань, рішення та ін.) зберігаються в органах, які утворили відповідні комісії протягом чотирьох років, після чого передаються на зберігання до місцевих державних архівів.

Інші документи виборчих комісій після чотирирічного зберігання в цих органах знищуються.

Виборчі бюлетені зберігаються в територіальних виборчих комісіях до прийняття ними рішень про обрання депутатів рад та сільських, селищних, міських голів і знищуються в установленому порядку.

Центральна виборча комісія

Додатки та посилання

Постанова №345 від 18.02.2002
Про внесення зміни до постанови Центральної виборчої комісії від 16 лютого 1998 року № 71 “Про методичні рекомендації щодо застосування виборчими комісіями положень Закону України “Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”