УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Протокольне рішення

м. Київ

Протокольне рішення від 22 вересня 2008 року № 7

Про надання Верховній Раді України інформації Центральної виборчої комісії щодо формування  Державного реєстру виборців

У зв’язку із прийняттям Верховною Радою України на пленарному засіданні 18 вересня 2008 року рішення про заслуховування інформації Центральної виборчої комісії щодо формування Державного реєстру виборців, відповідно до звернення Голови Верховної Ради України від 19 вересня 2008 року № 11/12-91, керуючись статтями 11, 12, 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія вирішила:

1. Схвалити інформацію Центральної виборчої комісії щодо формування  Державного реєстру виборців (додається).

2. Доручити заступнику Голови Центральної виборчої комісії Усенко-Чорній Ж.І. виступити зі схваленою інформацією на пленарному засіданні Верховної Ради України.

Голова Центральної виборчої комісії В. ШАПОВАЛ

Додатки та посилання

Додаток 1

Додаток
до протокольного рішення
Центральної виборчої комісії
від 22 вересня 2008 року № 7

Інформація Центральної виборчої комісії щодо формування Державного реєстру виборців

Державний реєстр виборців створюється як автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки та використання даних про громадян України, які мають право голосу.

Згідно із Законом України "Про Державний реєстр виборців" (далі – Закон), який набрав чинності з 1 жовтня 2007 року, Реєстр ведеться в електронній формі як банк даних з єдиною базою даних, яка містить персональні дані усіх виборців України.

Таким чином, необхідною технологічною основою започаткування ведення Державного реєстру виборців є сформування та введення в експлуатацію автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи усіма органами ведення Реєстру.

Така автоматизована система є складним інженерно-технічним комплексом, що передбачає обмін інформацією в режимі "он-лайн", і згідно із статтею 35 Закону створюється у порядку та у строки, встановлені Кабінетом Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2007 року № 691 (із змінами від 12 березня 2008 року), яким затверджено План заходів, пов’язаних з формуванням інформаційно-телекомунікаційної системи Реєстру, встановлено, що введення автоматизованої системи Реєстру в експлуатацію має бути здійснено до 15 грудня 2008 року.

Зазначений План заходів передбачає 14 етапів.

Виконання першого етапу Плану заходів фактично стало неможливим після видання 2 червня 2008 року Президентом України Указу № 499, яким зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року № 363 "Про закупівлю послуг, пов’язаних з формуванням інформаційно-телекомунікаційної системи Державного реєстру виборців".

У зв’язку із зазначеним Указом Президента України Заступником Генерального прокурора України до Центральної виборчої комісії 23 червня 2008 року внесено припис „невідкладно вжити заходів щодо припинення закупівлі послуг на розроблення та налагодження програмних засобів створення та ведення автоматизованої системи "Державний реєстр виборців" до прийняття рішення у справі за поданням Президента України про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року № 363, дію якої зупинено.

Таким чином, Центральній виборчій комісії заборонено проводити закупівлі щодо виконання першого етапу Плану заходів, причому не лише у встановлений Урядом спосіб, а й взагалі шляхом застосування будь-яких інших тендерних процедур.

Разом з тим, решта етапів щодо формування автоматизованої системи Реєстру реалізуються Центральною виборчою комісією в установленому порядку за затвердженим графіком.

Зокрема, Комісія забезпечила проведення усіх необхідних закупівель відповідного технічного обладнання та послуг для формування автоматизованої системи Реєстру в повному обсязі виділених бюджетних асигнувань.

Так, у Державному бюджеті України на 2008 рік для формування Реєстру виділені асигнування у розмірі 44 млн. 979, 5 тис. гривень, щодо освоєння яких Комісія завершила проведення необхідних тендерних процедур.

Більше того, враховуючи наявність судових позовів, які по суті унеможливлюють реалізацію Центральною виборчою комісією окремих етапів Плану заходів, пов’язаних зі створенням комплексної системи захисту інформації, Комісія виконала їх самостійно без закупівлі відповідних послуг у компаній професійного сервісу.

При цьому Комісія заощадила бюджетні кошти на суму понад 2 млн гривень.

Окремо слід наголосити, що закупівлі технічного оснащення та послуг для формування автоматизованої системи Реєстру обсягом 92 відсотків бюджетних асигнувань здійснювалися Комісією із застосуванням відкритих тендерних процедур.

Також необхідно відзначити, що до створення Реєстру Комісією не залучалися іноземні компанії.

З метою забезпечення формування автоматизованої системи Реєстру Комісією здійснено такі заходи:

На виконання пункту 2 Плану заходів 29 серпня 2008 року Комісія провела відкриті торги із закупівлі технічного обладнання серверної кімнати автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи Реєстру (переможцем визначено ТОВ "БМС Консалтінг"; вартість послуг – 2 млн 177 тис. 734 гривень).

18 вересня 2008 року Комісія уклала Договір про закупівлю прецизійних кондиціонерів для забезпечення надійного та безперебійного функціонування телекомунікаційного та серверного обладнання серверної кімнати Служби розпорядника Реєстру з ТОВ "ІВІК".

На виконання пункту 3 Плану заходів 26 серпня 2008 року Комісією проведено процедуру редукціону із закупівлі засобів ідентифікації користувачів автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи Реєстру (переможцем визначено консорціум "ЄДАПС"; вартість послуг – 830 тис. гривень).

На виконання пункту 4 Плану заходів Комісією проведено відкриті торги щодо закупівлі загальносистемного програмного забезпечення автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи "Державний реєстр виборців" (переможцем визначено консорціум "ЄДАПС", з яким Комісія 6 серпня 2008 року уклала відповідний договір на суму 3 млн 895 тис. 126 гривень).

На виконання пункту 5 Плану заходів щодо встановлення та налагодження програмно-технічного забезпечення серверної кімнати інформаційно-телекомунікаційної системи Реєстру здійснено ремонт серверного приміщення Служби розпорядника Реєстру та проведено електротехнічні роботи для забезпечення монтажу серверного та телекомунікаційного обладнання автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи "Державний реєстр виборців".

Для забезпечення надійного та безперебійного функціонування серверного обладнання укладено договір з ТОВ "МіроМІКС Юнайтед" про постачання та здійснення пусконалагоджувальних робіт джерела безперебійного живлення для серверного та телекомунікаційного обладнання.

На виконання пункту 6 Плану заходів 16 вересня 2008 року завершено проведення  процедури редукціону із закупівлі технічних засобів для створення та введення в експлуатацію автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи "Державний реєстр виборців" (переможцем визначено ЗАТ "Інком" (вартість послуг – 29 млн 69 тис. 800 гривень).

На виконання пункту 7 Плану заходів щодо формування телекомунікаційної мережі передачі даних інформаційно-телекомунікаційної системи Комісією 3 червня 2008 року укладено договір з ВАТ "Укртелеком" (вартість послуг – 946 тис. 716 гривень).

Важливо відзначити, що формування спеціальної автономної телекомунікаційної мережі, якою здійснюватиметься передача інформації про виборців між органами ведення Реєстру та Центральною виборчою комісією, практично завершено. На сьогодні закінчується тестування функціональності (574) так званих "кінцевих точок", обладнаних у відділах ведення Реєстру, що об’єднані в єдину мережу, створену за допомогою виокремлених каналів зв’язку, які забезпечують пропускну спроможність, необхідну для забезпечення передачі інформації в телекомунікаційній системі Реєстру, у тому числі і при максимальному навантаженні.  (Проблеми з підключенням мають місце лише в Закарпатській області, де з 18 відділів ведення Реєстру до телекомунікаційної мережі вдалося підключити лише 1).

Поставка модемного обладнання для відділів ведення Реєстру здійснена вітчизняним підприємством "Кортел".

Відповідно до статті 35 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" Центральна виборча комісія забезпечує в установленому порядку погодження укладених договорів із Генеральним державним замовником Національної програми інформатизації – попередньо з Мінтрансзв’язку та Державним комітетом інформатизації України.

Крім того, Комісією виконано пункти 8 та 9 Плану заходів щодо розробки Технічного завдання на створення комплексної системи захисту інформації в автоматизованій інформаційно-телекомунікаційній системі Реєстру та документації техноробочого проекту комплексної системи захисту інформації.

Розроблені Комісією Технічне завдання та документація техноробочого проекту комплексної системи захисту інформації в установленому порядку були погоджені Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.

На сьогодні Комісією продовжується виконання пункту 10 Плану заходів щодо впровадження комплексної системи захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі Реєстру. Так, 20 серпня 2008 року з метою реалізації положень статті 24 Закону щодо надання політичним партіям засвідчених цифровим підписом електронних копій бази даних Реєстру укладено договір з ТОВ "Автор" про надання послуг з розробки програмного забезпечення передачі електронних копій бази даних Реєстру представникам політичних партій (вартість послуг – 96  тис. гривень).

На виконання пункту 11 Плану заходів щодо проведення державної експертизи комплексної системи захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі та отримання за її результатами атестата відповідності Комісією узгоджується проект договору з організатором експертизи, визначеним Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України 7 серпня 2008 року відповідно до пункту 18 частини першої статті 16 Закону України "Про Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України" та абзацу четвертого частини третьої статті 10 Закону України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", а саме, з Державним підприємством "Українські спеціальні системи" (орієнтовна вартість послуг – 900 тис. гривень).

Крім того, відповідно до договору між Центральною виборчою комісією  та Координатором проектів ОБСЄ в Україні у Відні проведено перший тур міжнародного тендеру із закупівлі комп’ютерної техніки для відділів ведення Реєстру, яка передається Центральній виборчій комісії як міжнародна допомога на загальну суму понад 19 млн. гривень.

Однак надання міжнародної технічної допомоги Україні було поставлено під загрозу у зв’язку з внесенням Генеральною прокуратурою України припису щодо припинення Центральною виборчою комісією закупівлі послуг на розроблення та налагодження програмних засобів створення та ведення автоматизованої системи Реєстру до прийняття рішення у справі за поданням Президента України про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року № 363.

Попри наявність таких обставин, які зумовили недовіру до реальності прагнень України в запровадженні Державного реєстру виборців, Центральній виборчій комісії вдалося переконати міжнародних експертів, які досліджували ситуацію у зв’язку з виникненням цих обставин, у реальності прагнень держави запровадити електронний Реєстр виборців. Так, зусилля Комісії щодо впровадження Реєстру отримали позитивний експертний висновок, на підставі якого міжнародний тендер було продовжено і відповідна міжнародна технічна допомога незабаром буде передана Україні.

За відповідних умов Комісія ще в цьому році має можливість ввести в експлуатацію інформаційно-телекомунікаційну систему Реєстру, здійснити первинне формування бази даних Реєстру та надати доступ до сформованої бази даних Реєстру всім органами ведення Реєстру.

У такому разі ще у 2008 році відповідно до статті 37 Закону Центральна виборча комісія встановить строк проведення первинного уточнення персональних даних Реєстру, який триватиме, як це передбачено статтею 23 Закону, не менше трьох місяців.

Враховуючи, що в усіх регіонах України відповідно до статті 14 Закону створено і налагоджено роботу всіх 755 органів ведення Реєстру, в яких фактично працює 2152 особи (планова кількість посад 2617 – 82,2 відсотки), Центральною виборчою комісією у тому числі спільно з Держспецзв’язку, Кабінетом Міністрів України прийнято низку необхідних нормативно-правових актів для забезпечення реалізації Закону, запровадження Державного реєстру виборців перебуває на кінцевій стадії.

Таким чином, усунення відповідних перешкод, які заважають Центральній виборчій комісії завершити формування автоматизованої системи Реєстру, надасть можливість у першій половині наступного року провести первинне уточнення персональних даних Реєстру і завершити виконання норм Перехідних положень Закону.

Так, після завершення первинного уточнення персональних даних Реєстру органи ведення Реєстру у встановлені Центральною виборчою комісією строки надсилають за виборчою адресою кожному виборцю, довідку про включення громадянина України, який має право голосу, до Реєстру.

На завершення Перехідного етапу запровадження Реєстру Центральна виборча комісія  публікує в загальнодержавних, регіональних та місцевих друкованих засобах масової інформації відповідне повідомлення про завершення первинного уточнення персональних даних Реєстру та про надсилання довідок виборцям, включеним до Реєстру, з роз’ясненням порядку звернення до органу ведення Реєстру щодо отримання відомостей про включення виборця до Реєстру, зміст його персональних даних, усунення невідповідностей та неправильностей у персональних даних Реєстру.

На сьогодні відповідно до пункту 13 Плану заходів Комісія працює над організацією проведення протягом жовтня – грудня цього року навчання для персоналу органів ведення Реєстру.

Важливо, що цей захід також здійснюватиметься Центральною виборчою комісією за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Зокрема, для забезпечення проведення  навчання працівників відділів ведення Реєстру Центральна виборча комісія отримує міжнародну допомогу у розмірі 850 тис. гривень.

Разом з тим, це не означає відсутність інших питань, вирішення яких є невідкладним для запровадження Реєстру.

По-перше, для первинного формування бази даних Реєстру необхідно внести відповідні зміни до статті 36 Закону, що дозволить використати для первинного наповнення Реєстру списки виборців, які використовувалися під час організації останніх у часі виборів, оскільки чинна редакція зобов’язує Центральну виборчу комісію використовувати застарілі списки 2006 року.

Відповідний законопроект, у тому числі щодо вдосконалення окремих аспектів ведення Реєстру, було напрацьовано за участю Центральної виборчої комісії.

Крім того, потребує законодавчого врегулювання питання створення постійних виборчих дільниць, які передбачені технологією функціонування Реєстру.

Тому, користуючись нагодою, Комісія звертається з проханням до Верховної Ради України невідкладно схвалити необхідні зміни до Закону.

По-друге, незважаючи на численні звернення Центральної виборчої комісії, досі не вирішено питання щодо повернення Комісії закріплених за нею приміщень в адміністративному будинку за адресою площа Лесі Українки, 1, що перебувають у користуванні двох парламентських комітетів.

Через відсутність службових приміщень Центральна виборча комісія вимушена організовувати робочі місця працівників Служби розпорядника Реєстру практично в коридорах.

Заслуговує на увагу, що розпорядженнями Президента України від 15 листопада 1997 року № 406/а РП, Кабінету Міністрів України від 26 січня 1998 року № 44-р та Київської обласної державної адміністрації від 31 грудня 1997 року № 699 Комісії були надані в довгострокове орендне користування приміщення в адмінбудинку Київської обласної державної адміністрації, які юридично закріплені за Комісією, а фактично службові приміщення площею понад 400 кв. м, які гостро необхідні для розміщення працівників Служби розпорядника Державного реєстру виборців, знаходяться в користуванні Комітетів Верховної Ради України з питань охорони здоров’я та з питань свободи слова та інформації.

Cекретар Центральної виборчої комісії   Т.ЛУКАШ