УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

12 жовтня 2020 року № 375

Про окремі питання діяльності Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області

До Центральної виборчої комісії 8 жовтня 2020 року надійшли заява члена Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області (далі – Бердянська міська територіальна виборча комісія) Новікова О.А., а також 9 жовтня 2020 року – колективна заява членів цієї виборчої комісії щодо протиправної бездіяльності вказаної територіальної виборчої комісії, яка полягала в невиконанні рішення Третього апеляційного адміністративного суду від 6 жовтня 2020 року у справі № 280/6929/20, ухиленні окремих членів Бердянської міської територіальної виборчої комісії від виконання обов’язків у комісії без поважних причин, що призвело до неможливості належної організації роботи виборчої комісії.

Крім того, до Центральної виборчої комісії 9 жовтня 2020 року надійшла скарга Запорізької обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, а також 10 жовтня 2020 року – скарги кандидатів у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області (далі – Бердянська міська рада) Озюменка Р.Ю., висунутого Запорізькою регіональною організацією Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, Чуйка С.В., висунутого Запорізькою територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка, Перекупка М.І., висунутого Запорізькою обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ”, на протиправну бездіяльність та систематичне порушення Бердянською міською територіальною виборчою комісією вимог законодавства, неналежну організацію роботи цієї комісії.

Зокрема, у скаргах кандидатів у депутати Бердянської міської ради йдеться про те, що постанови Бердянської міської територіальної виборчої комісії не оприлюднюються нею в установлений законодавством строк та спосіб, а також не видаються на вимогу суб’єктів виборчого процесу, яких вони стосуються.

Враховуючи оформлення вказаних скарг без дотримання вимог, передбачених статтею 67 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та розділом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, їх повернуто суб’єктам звернення зі скаргою без розгляду відповідно до статті 68 Кодексу та пунктів 6.10 – 6.12 цього Порядку.

З метою з’ясування обставин, викладених у зазначених заявах та скаргах, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон), заступник Голови Комісії 9 жовтня 2020 року листом № 21-33/1-3340 звернувся до Бердянської міської територіальної виборчої комісії з проханням надати Комісії до 18 години 9 жовтня 2020 року пояснення та копії документів, зокрема окремих постанов та протоколів засідань цієї виборчої комісії від 7 жовтня 2020 року.

Також у вказаному листі Комісії містилося прохання надати пояснення щодо обставин, викладених у скарзі, членів Бердянської міської територіальної виборчої комісії Книша Р.В., Хаджийської Н.О., Петранової Ю.Ю., Карацюпи Г.Г., Макарової Н.Ф., Галіциної В.В., Черемісіної В.А., Смирнової М.В., Селеменєва А.В.

До Комісії 10 та 12 жовтня 2020 року надійшло пояснення голови Бердянської міської територіальної виборчої комісії Власової І.А. Однак до нього не додано копій усіх запитуваних Комісією документів та не повідомлено про причину їх неподання.

Того самого дня до Центральної виборчої комісії надійшли пояснення заступника голови Бердянської міської територіальної виборчої комісії Фоменка В.В., у яких ідеться про те, що на вимогу кандидатів у депутати Бердянської міської ради надати копії постанов Бердянської міської територіальної виборчої комісії, прийнятих на засіданні 7 жовтня 2020 року, вони отримали відмову від голови цієї комісії Власової І.А. При цьому Фоменко В.В. повідомляє, що всупереч положенням частини четвертої статті 37 Кодексу зазначені постанови територіальної виборчої комісії не тільки не були оприлюднені на дошці повідомлень Бердянської міської територіальної виборчої комісії, а й “взагалі були відсутні як кінцево оформлені та підписані головою комісії”. На підтвердження вказаного до пояснень додано акт про встановлене порушення від 9 жовтня 2020 року, складений членами Бердянської міської територіальної виборчої комісії.

Також заступником голови вказаної комісії зазначено, що неналежне документування роботи територіальної виборчої комісії створюється штучно головою комісії. Порушення встановлених Кодексом строків оприлюднення постанов комісії, їх невидача на вимогу суб’єктів виборчого процесу позбавляє останніх права на їх оскарження та своєчасність судового захисту порушених виборчих прав.

Пояснень від інших, указаних у листі Комісії, членів Бердянської міської територіальної виборчої комісії не надійшло.

З огляду на зазначені обставини 10 жовтня 2020 року до Бердянської міської територіальної виборчої комісії листом № 21-33/1-3376 заступником Голови Комісії направлено вимогу до 9 години 11 жовтня 2020 року надіслати копії раніше запитуваних документів, а також надати пояснення щодо причин ігнорування попереднього листа Комісії.

Однак станом на час розгляду на засіданні Комісії вказаного питання у повному обсязі запитуваних документів від Бердянської міської територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії не надійшло.

Проаналізувавши наявні документи та інші матеріали, вивчивши викладені у вказаних зверненнях обставини, Комісія зазначає.

Згідно зі статтею 1 Закону Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку.

Крім того, частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути питання організації роботи Бердянської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною третьою статті 32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частини перша, четверта статті 33 Кодексу).

Відповідно до частини першої статті 36 Кодексу основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності – заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника – секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов’язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Згідно з частиною першою статті 37 Кодексу документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому Кодексом та Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі – Порядок).

За змістом частини дванадцятої статті 36 Кодексу та пункту 9.1 Порядку за результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання порядку денного письмово оформляється у формі постанови згідно з вимогами, встановленими частиною третьою статті 37 Кодексу та пунктом 9.7 Порядку.

Прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) (частина третя статті 37 Кодексу та пункт 10.3 Порядку).

Постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, – не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів. Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб’єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, – невідкладно (частина четверта статті 37 Кодексу, пункти 10.5, 10.6 Порядку).

Згідно з частиною другою статті 37 Кодексу та розділу 12 Порядку на засіданні виборчої комісії секретар комісії веде протокол засідання, в якому фіксується хід і результати обговорення питань та прийняття рішень. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов’язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб’єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Проте всупереч вимогам Кодексу та Порядку, як вбачається з наявних у Комісії документів, постанови Бердянської міської територіальної виборчої комісії, прийняті на засіданні 7 жовтня 2020 року, у встановлений Кодексом та Порядком строк не було оформлено та оприлюднено, а їх копії на вимогу представників місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу та кандидатів у депутати Бердянської міської ради не були надані.

Указані факти підтверджуються наданими Комісії поясненнями, копіями актів про порушення виборчого законодавства та відеозаписами засідань Бердянської міської територіальної виборчої комісії і жодним чином не спростовані зазначеною виборчою комісією.

Також постанови, ухвалені Бердянською міською територіальною виборчою комісією 7 жовтня 2020 року, та протокол відповідного засідання не було надано на вимогу заступника Голови Центральної виборчої комісії.

Стаття 23 Кодексу, якою визначено, що підготовка та проведення виборів здійснюються публічно і відкрито, встановлює вимогу до виборчих комісій надавати інформацію у випадках та в порядку, передбачених Кодексом, чим забезпечується право на належне інформування суб’єктів виборчого процесу про діяльність виборчої комісії.

Пунктами 1.19, 1.20 Порядку передбачено, що організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар комісії. Відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії.

Викладені вище обставини можуть свідчити про неналежну організацію роботи Бердянської міської територіальної виборчої комісії, порушення нею вимог Кодексу та Порядку.

Комісія зазначає, що згідно з частинами третьою, четвертою статті 12 Кодексу всі кандидати, зареєстровані в порядку, встановленому Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому виборчому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів. Усі місцеві організації політичних партій, які набули статусу суб’єкта виборчого процесу відповідно до Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів у порядку та в межах, установлених Кодексом.

За змістом частини другої статті 64, частини першої статті 65 Кодексу кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах, місцева організація політичної партії – суб’єкт відповідного виборчого процесу можуть оскаржити до суду рішення чи дії територіальної виборчої комісії шляхом подання позовної заяви у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Ненадання у встановлений строк кандидатам у депутати Бердянської міської ради, місцевим організаціям політичних партій – суб’єктам виборчого процесу Бердянською міською територіальною виборчою комісією належним чином засвідчених копій прийнятих нею постанов порушує гарантоване Кодексом право вказаних суб’єктів виборчого процесу на отримання інформації про роботу виборчої комісії, про ухвалені нею рішення, що, зокрема, унеможливлює звернення до суду для їх оскарження.

Частина перша статті 13 Закону, частина третя статті 202 Кодексу встановлюють, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі відповідними виборчими комісіями.

Так, з метою здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати виборів Комісією прийнято постанову від 25 серпня 2020 року № 200, якою затверджено Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів.

За змістом частини третьої статті 47, частини восьмої статті 227, частини дев’ятої статті 229 Кодексу та зазначеного Порядку відомості щодо зареєстрованих кандидатів у депутати в єдиному виборчому окрузі, кандидатів на посаду міського голови територіальною виборчою комісією передаються для оприлюднення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Згідно з пунктами 4.2, 4.4 вказаного Порядку міська виборча комісія після закінчення реєстрації кандидатів у депутати міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів на посаду міського голови передає Центральній виборчій комісії інформацію про зареєстрованих кандидатів за формами № 2 та № 3 відповідно.

Однак станом на час розгляду цієї постанови від Бердянської міської територіальної виборчої комісії відомостей щодо зареєстрованих кандидатів у депутати Бердянської міської ради, кандидатів на посаду Бердянського міського голови за формами № 2 та № 3 до Центральної виборчої комісії не надійшло.

Частиною першою статті 2 Закону встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону Комісія, зокрема, здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за дотриманням законодавства України в частині прийняття у встановлені законом строки рішень з питань, пов’язаних з підготовкою і проведенням виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів (пункт 3 частини першої статті 21 Закону).

Згідно з пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону член Комісії при здійсненні повноважень має право вимагати і отримувати від виборчих комісій необхідну документацію та інформацію, а також усні та письмові пояснення з питань, що належать до повноважень Комісії. Суб’єкти, яким адресовано зазначений запит, зобов’язані невідкладно надати відповідну інформацію.

На виконання передбачених зазначеними нормами законодавства повноважень, з метою з’ясування викладених вище обставин заступником Голови Центральної виборчої комісії двічі було витребувано від Бердянської міської територіальної виборчої комісії інформацію та належним чином засвідчені копії документів. Однак указаною територіальною виборчою комісією запитуваних інформації та документів у повному обсязі Комісії не надано.

Наведене свідчить про одноразове грубе порушення Бердянською міською територіальною виборчою комісією Кодексу та законів України.

У своїй сукупності викладене вище вказує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом Бердянської міської територіальної виборчої комісії.

Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Враховуючи зазначене, Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження усього складу Бердянської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Кодексу та законів України, невиконанням рішень виборчої комісії вищого рівня.

При цьому Комісія вважає за доцільне звернути увагу Бердянської міської територіальної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Окремо Комісія звертає увагу, що викладені вище факти ненадання запитуваної інформації та документів на вимогу заступника Голови Комісії можуть мати ознаки вчинення членами Бердянської міської територіальної виборчої комісії кримінальних правопорушень, передбачених статтею 157 Кримінального кодексу України.

Комісія зазначає, що відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Зважаючи на вказане, наведені вище обставини потребують перевірки правоохоронними органами.

Частиною четвертою статті 13 Закону передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали. Правоохоронний орган, якому передано вказані матеріали, повідомляє Комісію про результати розгляду звернення чи вжиті заходи в установлений законом строк.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

Таким чином, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 36, 37, частин третьої, п’ятої статті 208 Виборчого кодексу України, Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт одноразового грубого порушення Бердянською міською територіальною виборчою комісією Бердянського району Запорізької області Виборчого кодексу України та законів України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Виборчого кодексу України та законів України.

3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 15 години 13 жовтня 2020 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

4. Зобов’язати Бердянську міську територіальну виборчу комісію Бердянського району Запорізької області після сформування її нового складу до 20 години 14 жовтня 2020 року привести свої рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства та рішеннями судів, що набрали законної сили.

5. Зобов’язати Бердянську міську територіальну виборчу комісію Бердянського району Запорізької області після сформування її нового складу до 21 години 14 жовтня 2020 року надіслати до Центральної виборчої комісії належним чином засвідчені копії усіх постанов, прийнятих нею у період з 25 вересня до 12 жовтня 2020 року включно, та документів, прийнятих на виконання пункту 4 цієї постанови.

6. Звернути увагу Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

7. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії документів та матеріалів.

8. Копію цієї постанови надіслати Запорізькій обласній організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, кандидатам у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області Чуйку С.В., Перекупці М.І., Озюменку Р.Ю., Бердянській міській територіальній виборчій комісії Бердянського району Запорізької області.

9. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО