УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

22 жовтня 2020 року № 416

Про окремі питання діяльності Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області

До Центральної виборчої комісії надходять звернення місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, кандидатів на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови щодо організації роботи Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (далі – Білгород-Дністровська районна територіальна виборча комісія) та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).

Також до Центральної виборчої комісії надійшла низка судових рішень, предметом оскарження в яких були рішення, дії та бездіяльність Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії.

Зокрема, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10006/20 визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії від 30 вересня 2020 року № 27 “Про дострокове припинення повноважень членів Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області”, а рішенням цього суду від 9 жовтня 2020 року у справі № 420/10276/20 визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії від 5 жовтня 2020 року № 38 “Про внесення змін у постанову “Про утворення та формування складу сільських, селищних, територіальних виборчих комісій Білгород-Дністровського району Одеської області № 3 від 26.08.2020”.

Разом з тим рішеннями Одеського окружного адміністративного суду, зокрема, від 9 жовтня 2020 року у справах № 420/10270/20, № 420/10281/20, від 11 жовтня 2020 року у справі № 420/10423/20 тощо визнано протиправними та скасовано постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії про скасування реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська рада).

Водночас рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року у справі № 420/10788/20 за адміністративним позовом Вернигори Н.В. до Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, залишеним без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2020 року, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 14 жовтня 2020 року № 170 “Про відмову в повторному розгляді документів громадянки Вернигори Н.В.”, а також зобов’язано вказану виборчу комісію розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, до якого внести відомості про зареєстрованого кандидата в депутати Вернигору Н.В.

Враховуючи фактичні обставини, викладені у зверненнях та рішеннях судів, що надійшли до Комісії, в порядку здійснення контролю за дотриманням виборчого законодавства України під час підготовки та проведення місцевих виборів, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити таке.

Згідно зі статтею 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.

Частиною першою статті 2 зазначеного Закону встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.

Крім того, частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо забезпечення дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України, контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.   

Згідно з частиною другою статті 33 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) Центральна виборча комісія є комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду зобов’язати виборчу комісію здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів або референдумів (пункт 5 частини третьої статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”).

За змістом частини першої статті 32 Кодексу виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом (частина четверта статті 32 Кодексу).

Згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.

Відповідно до частини четвертої статті 38 Кодексу член виборчої комісії зобов’язаний: додержуватися Конституції України, Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів; брати участь у засіданнях виборчої комісії; виконувати рішення виборчої комісії та обов’язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.

Центральною виборчою комісією від Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій було витребувано пояснення щодо ситуації, яка склалася.

Так, у поясненнях заступника голови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії І. Яроцької зазначається, що за наслідками подій, які відбуваються навколо діяльності цієї територіальної виборчої комісії, фізичного та психологічного тиску на членів виборчої комісії, блокування роботи виборчої комісії 27 вересня та 2 жовтня 2020 року внесено відомості до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частинами першою та третьою статті 157 Кримінального кодексу України. Водночас, як указано в поясненнях заступника голови комісії, “Кароліно-Бугазька ТВК робить все можливе, щоб виконати усі судові рішення, з однією метою, провести чесні та прозорі вибори 25 жовтня 2020 року”, “захистити закон” та “право людей на вільні вибори”.

Як зазначив у поясненнях голова Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Ю. Янєв, “робота Кароліно-Бугазької сільської ТВК є цілком контрольованою згідно вимог чинного законодавства, а виборчий процес відбувається без систематичних та грубих порушень, що підтверджується рішеннями Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/10733/20 від 16 жовтня 2020 року та відповідним рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду по справі № 420/10733/20 від 20 жовтня 2020 року, якими відмовлено в задоволенні адміністративного позову про дострокове припинення повноважень усього складу Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області”. “Підстави для зриву місцевих виборів, які призначені на 25 жовтня 2020 року, відсутні”.

Однак, як вбачається з наявних у Комісії матеріалів, низку рішень Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій було скасовано судами, а окремі дії цих комісій визнано протиправними. При цьому деякі рішення судів на сьогодні вказаними комісіями не виконано.

Крім того, на сьогодні тривають судові процеси, пов’язані з організацією роботи Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій.

Так, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10006/20 адміністративний позов Бачурської Ольги Вікторівни, Діхтяренка Олексія Вікторовича, Павлюк Алли Дмитрівни, Непомнющего Олександра Миколайовича, Рубіної Наталії Олександрівни, Турманідзе Зураба Зурабовича, Кучер Оксани Вікторівни до Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії від 30 вересня 2020 року № 27 “Про дострокове припинення повноважень членів Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області”. Постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду у справі № 420/10006/20 від 7 жовтня 2020 року апеляційну скаргу Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії на рішення суду Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10006/20 залишено без задоволення.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 9 жовтня 2020 року у справі № 420/10276/20, залишеним без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року, визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії від 5 жовтня 2020 року № 38 “Про внесення змін у постанову “Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Білгород-Дністровського району Одеської області № 3 від 26.08.2020”.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у справі № 420/10802/20 відмовлено в задоволенні позовних вимог щодо дострокового припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії.

Крім того, ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі № 420/10910/20 за адміністративним позовом членів Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого, кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради та кандидатів на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови про визнання протиправними та скасування постанов цієї виборчої комісії щодо повторного скасування реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у справі № 420/10803/20 за адміністративним позовом кандидата на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови Чередниченка Ю.А., кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Сирбула В.Б., Кучера І.Ю., Громика О.О., Кісенка В.П., Печеніна А.А., Задир А.В., Діденко Н.Д. до Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії визнано протиправною бездіяльність цієї територіальної виборчої комісії щодо неприйняття нею рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови в частині внесення до їх змісту відомостей про вказаних кандидатів, а також зобов’язано Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію внести зміни до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови.

Згідно зі статтею 1291 Основного Закону України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Таким чином, на сьогодні фактичні обставини свідчать про недотримання Білгород-Дністровською районною та Кароліно-Бугазькою сільською територіальними виборчими комісіями виборчого законодавства у своїй діяльності та ігнорування рішень судів, які є обов’язковими до виконання.

Неприведення у відповідність із вимогами виборчого законодавства України діяльності Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій може поставити під загрозу проведення виборчого процесу з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року, а відтак порушити гарантовані Конституцією України виборчі права.

Наведені в судових рішеннях факти порушень виборчого законодавства України та виборчих прав Білгород-Дністровською районною та Кароліно-Бугазькою сільською територіальними виборчими комісіями дають достатні підстави для прийняття рішення про дострокове припинення повноважень усього складу цих комісій.

Разом з тим, враховуючи дискреційний характер цих повноважень, Комісія, приймаючи таке рішення, повинна виходити, зокрема, з критеріїв розсудливості, своєчасності та принципу пропорційності, тобто приймати своє рішення з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Комісія наголошує, що саме територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Системний аналіз ситуації, що склалася з організацією роботи Білгород-Дністровської районної та Кароліно-Бугазької сільської територіальних виборчих комісій, наявні у Комісії матеріали, значна кількість судових рішень, які набрали законної сили (якими серед іншого зобов’язано ці виборчі комісії вчинити певні дії), та судових процесів, які ще тривають, з питань належної організації підготовки та проведення відповідних місцевих виборів у своїй сукупності обумовлюють висновок, що встановлені порушення виборчого законодавства, зважаючи, що до дня голосування на місцевих виборах залишається два дні, повинні бути усунуті саме Білгород-Дністровською районною та Кароліно-Бугазькою сільською територіальними виборчими комісіями, для чого необхідно забезпечити їх безперервне функціонування на цьому етапі виборчого процесу.

Таким чином, Комісія констатує, що станом на сьогодні безумовним пріоритетом є забезпечення організації, підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, що вимагає, зокрема, вжиття достатніх заходів для належної реалізації виборчих прав громадян відповідними суб’єктами виборчого процесу.

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія вважає за необхідне зобов’язати Білгород-Дністровську районну та Кароліно-Бугазьку сільську територіальні виборчі комісії невідкладно привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили, а також невідкладно вжити заходів щодо забезпечення належної організації голосування в день виборів 25 жовтня 2020 року відповідно до вимог виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, які набрали законної сили.

Комісія звертає особливу увагу, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права, перешкоджання роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин є кримінально караними діяннями.

Крім того, статтею 382 Кримінального кодексу України передбачено кримінальне покарання за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Враховуючи викладене, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян, відповідно до статей 124, 1291 Конституції України, частин третьої, четвертої статті 32, частини другої статті 33, частини четвертої статті 38, частини четвертої статті 206 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Зобов’язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області та Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області невідкладно привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

2. Зобов’язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області невідкладно привести склад Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

3. Зобов’язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області та Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області поінформувати Центральну виборчу комісію до 18 години 23 жовтня 2020 року про вжиті заходи та прийняті рішення на виконання пунктів 1, 2 цієї постанови.

4. Зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області невідкладно вжити заходів щодо забезпечення належної організації голосування в день виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року відповідно до вимог виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

5. Звернути увагу членів Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання їх повноважень та на встановлену Кримінальним кодексом України відповідальність за перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права та роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин, за умисне невиконання рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

6. Копію цієї постанови надіслати Білгород-Дністровській районній територіальній виборчій комісії Одеської області, Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

7. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО