УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

24 березня 2021 року № 136

Про окремі питання діяльності Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області

До Центральної виборчої комісії від Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області (далі – Білогірська селищна територіальна виборча комісія) відповідно до положень Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, надійшли відомості за встановленими цим Порядком формами, а саме: відомості про зареєстрованих кандидатів у депутати Білогірської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області (далі – Білогірська селищна рада), включених до єдиних виборчих списків місцевих організацій політичних партій (далі – організації партій), а також повідомлення про підсумки голосування та результати виборів депутатів Білогірської селищної ради та повідомлення про черговість кандидатів у депутати Білогірської селищної ради, включених до територіальних виборчих списків від організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів (форми № 2, 4 та 5).

Також до Центральної виборчої комісії надійшли копії протоколів Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Білогірської селищної ради у межах територіальних виборчих округів № 1 – 4.

Унаслідок перевірки надісланих Білогірською селищною територіальною виборчою комісією відомостей виникла необхідність у додатковому з’ясуванні обставин розподілу депутатських мандатів між організаціями партій, що отримали право на участь у такому розподілі за підсумками вказаних місцевих виборів, оскільки вбачалося ймовірне порушення порядку відповідного розподілу.

З метою з’ясування зазначених обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон), член Центральної виборчої комісії звернулася до Білогірської селищної територіальної виборчої комісії з вимогою надати Комісії письмове пояснення по суті ймовірного порушення Білогірською селищною територіальною виборчою комісією порядку розподілу депутатських мандатів між, зокрема, Хмельницькою обласною організацією політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ” та Хмельницькою обласною організацією політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” і надіслати Комісії копію протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

До Центральної виборчої комісії 9 березня 2021 року (вх. № 21-33/1-3660) надійшли пояснення голови Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Р. Мазура, у яких зазначається, що, “територіальна виборча комісія, діючи в межах чинного законодавства, встановила результати виборів депутатів місцевої ради та визначила кількість мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій”. Також у поясненнях ідеться про те, що результати виборів депутатів Білогірської селищної ради, оформлені протоколом Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 19 листопада 2020 року, до цієї виборчої комісії та Хмельницького окружного адміністративного суду в установлені законодавством строки не оскаржувалися.

Разом з тим копію протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі зазначена виборча комісія до Центральної виборчої комісії не надіслала.

У зв’язку з цим 16 березня 2021 року член Центральної виборчої комісії звернулася до архівного відділу Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області з проханням надіслати засвідчену копію протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

У відповідь на вказане звернення до Центральної виборчої комісії 22 березня 2021 року (вх. 21-31-4465) надійшла копія протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з позначкою “Уточнений”, складеного 19 листопада 2020 року.

За змістом частини другої статті 1, пунктів 3, 4 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.

У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.

На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Білогірської селищної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

Так, проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи щодо визнання осіб обраними депутатами Білогірської селищної ради, Комісія зазначає.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснювалися організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Виборчий кодекс України (далі – Кодекс).

Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу.

Крім того, з метою забезпечення однакового застосування положень статей 256 – 260 Кодексу щодо порядку встановлення результатів місцевих виборів постановою Центральної виборчої комісії від 23 жовтня 2020 року № 419 затверджено Роз’яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі – Роз’яснення).

Так, відповідно до частини першої статті 256 Кодексу, пункту 1 Роз’яснення селищна територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія на підставі відомостей щодо сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного виборчого округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 частини першої, частина третя статті 256 Кодексу, пункт 5 Роз’яснення).

Організація партії, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, гарантовано отримує один депутатський мандат, який розподіляється в порядку черговості відповідно до затвердженого нею єдиного виборчого списку (абзац другий частини першої статті 260 Кодексу).

Так, за змістом протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, право на участь у розподілі депутатських мандатів отримали 5 організацій партій, а саме: Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ”, Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ”, Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Хмельницька обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”, Хмельницька територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”.

Тобто кожна із зазначених організацій партій повинна отримати по одному гарантованому депутатському мандату, що має розподілятися у порядку черговості відповідно до єдиних виборчих списків, затверджених цими організаціями партій.

Порядок встановлення кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, визначено статтею 258 Кодексу.

Зокрема, у кожному територіальному виборчому окрузі депутатські мандати розподіляються між територіальними виборчими списками кандидатів у депутати від організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку, у кількості, визначеній відповідно до частин другої – четвертої статті 258 Кодексу (частина перша статті 258 Кодексу).

Згідно з відомостями протоколу про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі в територіальних виборчих округах розподілено 11 депутатських мандатів таким чином: Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ” отримала 10 депутатських мандатів, Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ” – 1 депутатський мандат; Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Хмельницька обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”, Хмельницька територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” за результатами голосування не отримали жодного депутатського мандата в територіальних виборчих округах (пункт 18 протоколу).

За змістом частини першої статті 260 Кодексу та пункту 13 Роз’яснення територіальна виборча комісія встановлює кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), шляхом віднімання від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу селищної ради, кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, та сумарної кількості мандатів, які гарантовано отримають організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах (по одному депутатському мандату).

Враховуючи, що кількісний склад Білогірської селищної ради становить 26 депутатів, а також кількість депутатських мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах (11 депутатських мандатів) та сумарну кількість мандатів, які гарантовано отримають організації партій (5 депутатських мандатів), кількість депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Білогірської селищної ради, становить 10 (26 – 11 – 5 = 10).

За змістом частин третьої, четвертої статті 260 Кодексу, пункту 15 Роз’яснення для визначення кількості мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів у депутати від організації партії, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної організації партії, ділиться на виборчу квоту. Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, яку отримали кандидати в депутати, включені до відповідного єдиного виборчого списку від цієї організації партії. Дробові залишки до трьох знаків після коми враховуються під час розподілу решти депутатських мандатів.

Організації партій, єдині виборчі списки від яких мають більші порівняно з іншими дробові залишки, отримують по одному додатковому депутатському мандату, починаючи з єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від організації партії, що має найбільший дробовий залишок. Якщо дробові залишки у двох чи більше виборчих списках кандидатів у депутати від організацій партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список організації партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Розподіл додаткових депутатських мандатів закінчується після вичерпання загальної кількості депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Так, за змістом пункту 20 протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ”, становить 853 голоси (157 голосів виборців у територіальному виборчому окрузі № 1, 324 – в територіальному виборчому окрузі № 2, 295 – в територіальному виборчому окрузі № 3 та 77 – в територіальному виборчому окрузі № 4) і відповідно ціла частина отриманої частки від ділення на виборчу квоту становить 2 депутатські мандати, які отримали кандидати в депутати, включені до єдиного виборчого списку цієї організації партії (853 (кількість невикористаних голосів виборців): 383 (виборча квота) = 2,227, де 2 – кількість депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною, а 0,227 – дробові залишки).

Водночас згідно з пунктом 24 протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ”, зазначена як 1 010 голосів (замість 853 голосів, враховуючи відомості пункту 20 протоколу).

Загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”, становить 624 голоси, і відповідно ціла частина отриманої частки від ділення на виборчу квоту становить 1 депутатський мандат, який отримали кандидати в депутати, включені до єдиного виборчого списку цієї організації партії (624 (кількість невикористаних голосів виборців) : 383 (виборча квота) = 1,629, де 1 – кількість депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною, а 0,629 – дробові залишки).

Відповідно до відомостей протоколу Білогірської сільської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі встановлено таку кількість мандатів, які підлягають розподілу в указаному виборчому окрузі:

1) Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ” – 2 депутатські мандати, отримані в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,227 дробових залишків;

2) Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ” – 1 депутатський мандат, отриманий в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; а також 0,819 дробових залишків (виходячи із загальної кількості невикористаних голосів виборців – 697 (пункт 20 протоколу), а не 693, як зазначено в пункті 24 протоколу);

3) Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” – 2 депутатські мандати, отримані в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,778 дробових залишків;

4) Хмельницька обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” – 1 депутатський мандат, отриманий в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,629 дробових залишків;

5) Хмельницька територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” – 1 депутатський мандат, отриманий в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,574 дробові залишки.

Тобто в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірською селищною територіальною виборчою комісією розподілено 7 депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною отриманої частки від ділення на виборчу квоту, і для розподілу решти депутатських мандатів (трьох) територіальна виборча комісія повинна була враховувати дробові залишки (до трьох знаків після коми) відповідно до положень частин третьої, четвертої статті 260 Кодексу та пункту 15 Роз’яснень.

Отже, залежно від розміру дробових залишків організації партій повинні розташовуватись таким чином (від більшого до меншого):

1) Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ” (0,819 дробових залишків);

2) Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” (0,778 дробових залишків);

3) Хмельницька обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” (0,629 дробових залишків);

4) Хмельницька територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” (0,574 дробові залишки);

5) Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ” (0,227 дробових залишків).

Тобто три додаткові депутатські мандати за найбільшими дробовими залишками мали б отримати Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ”, Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” та Хмельницька обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”.

Водночас за відомостями протоколу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі додаткові депутатські мандати за дробовими залишками отримали Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ”, Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ” та Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” (пункт 25 протоколу). Таким чином, унаслідок помилки у визначенні кількості невикористаних голосів виборців, поданих на підтримку єдиного виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ” (пункт 24 протоколу), додатковий депутатський мандат за дробовими залишками отримала Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ”, а не Хмельницька обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”.

За результатами виборів депутатів Білогірської селищної ради 25 жовтня 2020 року Хмельницька обласна організація політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ” повинна була отримати 13 депутатських мандатів (10 депутатських мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, 1 гарантований депутатський мандат в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, 2 – в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною), а Хмельницька обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” – 3 депутатські мандати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (з яких 1 гарантований депутатський мандат, 1 мандат, отриманий за цілою частиною, та 1 мандат – за дробовими залишками ), а не 14 і 2 депутатські мандати відповідно, як фактично розподілила Білогірська селищна територіальна виборча комісія.

Таким чином, у єдиному багатомандатному виборчому окрузі мала бути визнана обраною депутатом Білогірської селищної ради Ніколайчук Олена Миколаївна, включена до єдиного виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” під № 3, а не Любовецький Вадим Іванович, включений до єдиного виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії “ЗА МАЙБУТНЄ” під № 9. Відповідно Любовецький В.І. не мав бути в подальшому зареєстрований депутатом Білогірської селищної ради.

Викладене дає підстави для висновку, що рішення та дії Білогірської селищної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів депутатів Білогірської селищної ради суперечать положенням статті 260 Кодексу.

Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.

Слід зазначити, що наслідком неправомірних дій Білогірської селищної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів, які оформлені протоколом про результати виборів відповідної місцевої ради, а також офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів та надалі реєстрації обраних депутатів Білогірської селищної ради стало порушення виборчих прав Ніколайчук О.М. та набуття всупереч результатам місцевих виборів Любовецьким В.І. повноважень депутата Білогірської селищної ради згідно із Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”.

За змістом частини третьої статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Комісія наголошує, що через допущену Білогірською селищною територіальною виборчою комісією помилку під час встановлення результатів виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі порушено право одного з кандидатів, включених до єдиного виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”, бути обраним до органів місцевого самоврядування, як наслідок, порушено цією комісією Конституцію України, Кодекс та закони України.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне встановити факт одноразового грубого порушення Білогірською селищною територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, у зв’язку з чим достроково припинити повноваження всього складу зазначеної виборчої комісії.

Комісія зауважує, що за змістом Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано (частина друга статті 4).

При цьому перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначений статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, є вичерпним і скасування незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії щодо визнання особи обраною депутатом місцевої ради (оформлених протоколом про результати відповідних місцевих виборів) та про реєстрацію депутатом місцевої ради до нього не належить.

Таким чином, на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі визнання такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу, рішень територіальної виборчої комісії щодо результатів виборів та скасування їх Центральною виборчою комісією під час виконання контрольних функцій за діяльністю територіальних виборчих комісій або судом.

У зв’язку з наведеним Комісія вважає за необхідне з власної ініціативи розглянути питання щодо звернення до відповідного комітету Верховної Ради України.

Згідно зі статтями 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що віднесені до предметів відання комітетів, а також зобов’язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об’єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня 2019 року № 19-IX “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання” питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів; засади місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Комісія вважає за потрібне звернутися до зазначеного Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню указаної проблеми.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 38 Конституції України, статей 6, 10, 12, 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, шостої, дев’ятої статті 33, частини четвертої статті 38, частин першої, другої статті 202, статті 208, статей 256 – 260 Виборчого кодексу України, статей 4, 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, статей 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт одноразового грубого порушення Білогірською селищною територіальною виборчою комісією Шепетівського району Хмельницької області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

3. Зобов’язати Шепетівську районну територіальну виборчу комісію Хмельницької області не пізніше 18 години 25 березня 2021 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 18 години 26 березня 2021 року до Шепетівської районної територіальної виборчої комісії Хмельницької області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.

4. Зобов’язати Шепетівську районну територіальну виборчу комісію Хмельницької області не пізніше 27 березня 2021 року сформувати новий склад Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.

5. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, передбачивши як додаткову підставу припинення таких повноважень скасування судом або Центральною виборчою комісією незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів відповідних місцевих виборів, у тому числі про визнання особи обраною та про її реєстрацію депутатом місцевої ради.

6. Копію цієї постанови надіслати Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Шепетівській районній територіальній виборчій комісії Хмельницької області, Білогірській селищній територіальній виборчій комісії Шепетівського району Хмельницької області.

7. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО