УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 13 липня 2021 року № 268

Про окремі питання діяльності Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області

До Центральної виборчої комісії 21 травня 2021 року надійшло звернення Всеукраїнської громадської організації “Громадянська мережа “ОПОРА” щодо ймовірних порушень Бучанською районною територіальною виборчою комісією Київської області (далі – Бучанська районна територіальна виборча комісія) положень Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) під час розподілу депутатських мандатів Бучанської районної ради Київської області (далі – Бучанська районна рада).

Зокрема, Всеукраїнська громадська організація “Громадянська мережа “ОПОРА” звернула увагу, що Бучанська районна територіальна виборча комісія допустила низку помилок під час розподілу депутатських мандатів Бучанської районної ради, надавши в єдиному багатомандатному виборчому окрузі по одному зайвому депутатському мандату єдиним виборчим спискам Київської обласної організації політичної партії “Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина”, Київської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” та Київської Обласної Організації Політичної Партії “УДАР (Український Демократичний Альянс За Реформи) Віталія Кличка”, не додавши при цьому по одному депутатському мандату єдиним виборчим спискам Київської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Свобода”, Київської обласної партійної організації Політичної партії “Нові обличчя” та Київської обласної організації Політичної партії “Сила і Честь”.

Під час попереднього розгляду зазначеного звернення виявлено необхідність додаткового з’ясування викладених у ньому обставин щодо розподілу Бучанською районною територіальною виборчою комісією депутатських мандатів Бучанської районної ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

З метою з’ясування вказаних у зверненні Всеукраїнської громадської організації “Громадянська мережа “ОПОРА” обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон), заступник Голови Центральної виборчої комісії неодноразово звертався до Бучанської районної територіальної виборчої комісії з вимогою невідкладно надіслати Комісії копії її протоколів про підсумки голосування з виборів Бучанської районної ради в межах територіальних виборчих округів № 1 – 7, надати Комісії пояснення по суті порушених у зверненні питань і належним чином засвідчені копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини.

Станом на 13 липня 2021 року пояснень Бучанської районної територіальної виборчої комісії до Комісії не надійшло.

За змістом частини другої статті 1, пунктів 3, 4 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.

На виконання своїх повноважень, установлених, зокрема, вказаними нормами законодавства, Центральна виборча комісія, вивчивши зазначені та беручи до уваги інші наявні в неї документи, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Бучанської районної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

Так, проаналізувавши інформацію та документи щодо результатів виборів депутатів Бучанської районної ради 25 жовтня 2020 року, Комісія зазначає.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснювалися організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Кодекс.

Згідно із частиною першою статті 32, частинами першою, четвертою статті 33, статтею 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу.

Частиною першою статті 258 Кодексу передбачено, що у кожному територіальному виборчому окрузі депутатські мандати розподіляються між територіальними виборчими списками кандидатів від місцевих організацій політичних партій (далі – організації партій), які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку, у кількості, визначеній відповідно до частин другої – четвертої цієї статті.

Зауважуємо, що згідно з частиною третьою статті 256 Кодексу право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних списків від яких у межах єдиного багатомандатного виборчого округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу.

Таким чином, за змістом пункту 15 протоколу Бучанської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Бучанської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (далі – протокол) право на участь у розподілі депутатських мандатів Бучанської районної ради отримали:

1) Київська обласна організація політичної партії “Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина”;

2) Київська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”;

3) Київська Обласна Організація Політичної Партії “УДАР (Український Демократичний Альянс За Реформи) Віталія Кличка”;

4) Київська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЗА МАЙБУТНЄ”;

5) Київська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Свобода”;

6) Київська обласна партійна організація Політичної партії “Нові обличчя”;

7) Київська територіальна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”;

8) Київська обласна організація Політичної партії “Сила і Честь”;

9) Київська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”.

Згідно з частиною другою статті 258 Кодексу для визначення кількості депутатських мандатів, отриманих територіальним виборчим списком кандидатів від організації партії, кількість голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі на підтримку відповідного територіального виборчого списку (пункт 9 протоколу), ділиться на виборчу квоту, визначену відповідно до частини третьої статті 257 Кодексу (пункт 17 протоколу). Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, що отримали кандидати в депутати, включені до відповідного територіального виборчого списку від цієї організації партії.

Пунктом 17 протоколу встановлено таку кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота), – 1995.

Відповідно до пункту 18 протоколу визначено таку кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів:

територіальні виборчі списки Київської обласної організації політичної партії “Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина” в територіальних виборчих округах № 2 та № 3 отримали по одному депутатському мандату;
територіальний виборчий список у територіальному виборчому окрузі № 2 Київської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЗА МАЙБУТНЄ” отримав один депутатський мандат;

територіальні виборчі списки Київської обласної партійної організації Політичної партії “Нові обличчя” отримали в територіальному виборчому окрузі № 6 один депутатський мандат, а у територіальному виборчому окрузі № 7 – два депутатські мандати;

територіальні виборчі списки Київської територіальної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” у територіальних виборчих округах № 1 – 4, 6 та 7 отримали по одному депутатському мандату, а територіальний виборчий список цієї місцевої організації політичної партії в територіальному виборчому окрузі № 5 – два депутатські мандати;

територіальні виборчі списки Київської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” в територіальних виборчих округах № 2 – 5 отримали по одному депутатському мандату.

Територіальні виборчі списки інших організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів Бучанської районної ради, не отримали жодного депутатського мандата в територіальних виборчих округах.

Таким чином, у територіальних виборчих округах серед організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів, було розподілено 18 депутатських мандатів Бучанської районної ради.

Статтею 260 Кодексу передбачено порядок встановлення кількості депутатських мандатів та визначення депутатів, обраних у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Так, за змістом частини першої вказаної статті Кодексу шляхом віднімання кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, встановлюється кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Кількісний склад Бучанської районної ради становить 54 депутати. Отже, розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Бучанської районної ради підлягають 36 депутатських мандатів зазначеної ради.

Організація партії, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, гарантовано отримує один депутатський мандат, який розподіляється в порядку черговості відповідно до затвердженого партією єдиного виборчого списку (абзац другий частини першої статті 260 Кодексу).

Право на участь у розподілі депутатських мандатів отримали дев’ять організацій партій, а отже, вони гарантовано отримують дев’ять депутатських мандатів. Таким чином, для розподілу депутатських мандатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі залишається 27 депутатських мандатів (36 – 9 = 27).

Згідно з частинами другою, третьою статті 260 Кодексу на підставі відомостей, зазначених у пункті 3 частини шостої статті 258 Кодексу, територіальна виборча комісія встановлює загальну кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кожної організації партії.

Для визначення кількості мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів від організації партії, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів від відповідної організації партії, визначена відповідно до частини другої статті 260 Кодексу (пункт 24 протоколу), ділиться на виборчу квоту, визначену відповідно до частини третьої статті 257 Кодексу (пункт 17 протоколу). Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, яку отримали кандидати в депутати, включені до відповідного єдиного виборчого списку від цієї організації партії. Дробові залишки до трьох знаків після коми враховуються під час розподілу решти депутатських мандатів.

Враховуючи викладене, Київська обласна організація політичної партії “Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина” повинна одержати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі 4 депутатські мандати (1 гарантований та 3 депутатські мандати за цілою частиною отриманої частки внаслідок ділення загальної кількості невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів від цієї місцевої організації політичної партії, на виборчу квоту).

У протоколі про результати виборів депутатів Бучанської районної ради (пункт 25) містяться інші цифри: 5 депутатських мандатів (включаючи 1 гарантований депутатський мандат та 4 депутатські мандати за цілою частиною отриманої частки від ділення на виборчу квоту).

Київська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” повинна одержати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі 4 депутатські мандати (1 гарантований та 3 за цілою частиною внаслідок ділення на виборчу квоту). Натомість відповідно до протоколу (пункт 25) вказана організація партії отримала 5 депутатських мандатів (включаючи 1 гарантований депутатський мандат та 4 депутатські мандати за цілою частиною отриманої частки від ділення на виборчу квоту).

Київська Обласна Організація Політичної Партії “УДАР (Український Демократичний Альянс За Реформи) Віталія Кличка” повинна одержати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі 4 депутатські мандати (1 гарантований та 3 депутатські мандати за цілою частиною отриманої частки від ділення на виборчу квоту). Натомість згідно з протоколом про результати виборів депутатів Бучанської районної ради зазначена місцева організація політичної партії також отримала 5 депутатських мандатів (включаючи 1 гарантований депутатський мандат та 4 депутатські мандати за цілою частиною отриманої частки від ділення на виборчу квоту).

Водночас Київська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Свобода” повинна була отримати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі 4 депутатські мандати (1 гарантований депутатський мандат, 2 – за цілою частиною та 1 – за дробовими залишками), а відповідно до протоколу (пункт 25) одержала 3 депутатські мандати (включаючи 1 гарантований депутатський мандат).

Київська обласна партійна організація Політичної партії “Нові обличчя” та Київська обласна організація Політичної партії “Сила і Честь” також повинні були отримати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі по 4 депутатські мандати (1 гарантований депутатський мандат, 2 – за цілою частиною та 1 – за дробовими залишками), а натомість одержали по 3 депутатські мандати (включаючи 1 гарантований депутатський мандат).

Також зауважуємо, що протокол містить розбіжності щодо кількості депутатських мандатів, отриманих Київською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЗА МАЙБУТНЄ” в єдиному багатомандатному виборчому окрузі. Так, згідно з пунктом 25 протоколу Київська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЗА МАЙБУТНЄ” одержала в єдиному багатомандатному виборчому окрузі 4 депутатські мандати, включаючи 1 гарантований, тоді як за розрахунками відповідно до пунктів 17, 24 протоколу має отримати 5 депутатських мандатів (1 гарантований депутатський мандат, 3 – за цілою частиною та 1 – за дробовими залишками). Разом з тим пункт 26 протоколу містить уже правильні відомості про 5 осіб, обраних депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком зазначеної місцевої організації політичної партії.

Комісія звертає увагу, що належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.

Варто зауважити, що наслідком порушення Бучанською районною територіальною виборчою комісією вимог статті 260 Кодексу стало порушення виборчих прав кандидатів у депутати Бучанської районної ради, включених до єдиних виборчих списків Київської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Свобода”, Київської обласної партійної організації Політичної партії “Нові обличчя”, Київської обласної організації Політичної партії “Сила і Честь”, та визнання всупереч результатам місцевих виборів обраними депутатами кандидатів у депутати вказаної ради, включених до єдиних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії “Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина”, Київської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” і Київської Обласної Організації Політичної Партії “УДАР (Український Демократичний Альянс За Реформи) Віталія Кличка”.

З огляду на викладене, Комісія констатує, що Бучанською районною територіальною виборчою комісію було допущено грубе порушення вимог виборчого законодавства, зокрема Кодексу, на етапі визначення кількості мандатів, отриманих єдиними виборчими списками кандидатів у депутати Бучанської районної ради від організацій партій, які одержали право на участь у розподілі депутатських мандатів.

Слід зазначити, що наслідком неправомірних дій Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів, оформлених протоколом, стало їх офіційне оприлюднення та у подальшому прийняття вказаною територіальною виборчою комісією постанов про реєстрацію депутатів Бучанської районної ради всупереч дійсним результатам місцевих виборів.

Згідно з частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За змістом частини третьої статті 208 Кодексу повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Комісія наголошує, що вчинення дій та прийняття Бучанською районною територіальною виборчою комісією рішень такого змісту перешкоджають реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування та свідчить про порушення нею Конституції України, Кодексу та законів України, що призвело до грубого порушення виборчих прав окремих громадян.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне встановити факт одноразового грубого порушення Бучанською районною територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, у зв’язку з чим достроково припинити повноваження всього складу зазначеної виборчої комісії.

З огляду на неправильне визначення Бучанською районною територіальною виборчою комісією кількості мандатів, одержаних єдиними виборчими списками кандидатів у депутати Бучанської районної ради від організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів, Комісія зауважує, що за змістом Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано (частина друга статті 4).

При цьому перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначений статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, є вичерпним і визнання судом або Центральною виборчою комісією під час виконання контрольних функцій незаконними (протиправними) дій територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів відповідних місцевих виборів та/або незаконними (протиправними) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та/або про її реєстрацію депутатом місцевої ради та/або скасування таких рішень до нього не належить.

Отже, визнання незаконними (протиправними) дій Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів депутатів Бучанської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та скасування відповідних рішень про реєстрацію депутатів Бучанської районної ради, яких було визнано обраними з порушенням норм Кодексу, не призведуть до правових наслідків у вигляді дострокового припинення їх повноважень.

Таким чином, на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі настання відповідних обставин.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 38 Конституції України, статей 6, 10, 12, 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, частини четвертої статті 38, частин першої, другої статті 202, статей 206, 208, 256 – 260 Виборчого кодексу України, статей 4, 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт одноразового грубого порушення Бучанською районною територіальною виборчою комісією Київської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 13 години 15 липня 2021 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

4. Копію цієї постанови надіслати Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Бучанській районній територіальній виборчій комісії Київської області.

5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО