УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 20 вересня 2021 року № 362

Про окремі питання діяльності Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області

До Центральної виборчої комісії 08 вересня 2021 року надійшло звернення заступника голови Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області (далі – Буринська міська територіальна виборча комісія) Власенко Н.В., до якого додано, зокрема, копії протоколу засідання вказаної виборчої комісії від 07 вересня 2021 року № 8 та її постанови від 07 вересня 2021 року № 15 “Про ситуацію, яка склалася із виборами Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”, якою скасовано постанову Буринської міської територіальної виборчої комісії від 29 липня 2021 року № 3 “Про визнання Ладухи Віктора Борисовича таким, що відмовився від посади Буринського міського голови Конотопського району Сумської області, визнання виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області такими, що не відбулися, призначення повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області та оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”.

Станом на 09 вересня 2021 року до Комісії електронною поштою надійшли пояснення членів Буринської міської територіальної виборчої комісії Федорченка А.С., Марченко А.В., Кривобок О.В., Коренєва М.Д., Яковенка Є.М., Чугай О.М., Овчинки Н.А., які підтримали прийняття постанови цієї виборчої комісії від 07 вересня 2021 року № 15, щодо обставин її прийняття. У поясненнях окремих членів Буринської міської територіальної виборчої комісії зазначено, що повторні місцеві вибори проводяться за рахунок відповідного місцевого бюджету. Однак у зв’язку з прийняттям Буринською міською територіальною виборчою комісією постанови від  29 липня 2021 року № 3 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань було виключено відомості про керівника Буринської міської ради – Буринського міського голову Конотопського району Сумської області (далі – Буринський міський голова) Ладуху Віктора Борисовича і він втратив повноваження Буринського міського голови.

При цьому до Центральної виборчої комісії надійшла ухвала Сумського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2021 року про відкриття провадження у справі № 480/8979/21 за адміністративним позовом кандидата на посаду Буринського міського голови на повторних виборах Буринського міського голови 26 вересня 2021 року Рябоконя Івана Івановича до Буринської міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови вказаної виборчої комісії від 07 вересня 2021 року № 15 “Про ситуацію, яка склалася із виборами Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”.

До Комісії надійшло також рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2021 року у справі № 480/8979/21, яким скасовано постанову Буринської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2021 року № 15 “Про ситуацію, яка склалася із виборами Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”, та постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року, якою вказане судове рішення залишено без змін.

15 вересня 2021 року до Комісії надійшла заява кандидата на посаду Буринського міського голови на повторних виборах Буринського міського голови 26 вересня 2021 року Рябоконя І.І., в якій з посиланням на мотивацію вказаних судових рішень зазначено про порушення Буринською міською територіальною виборчою комісією виборчого законодавства. При цьому заявник вважає, що прийняття Буринською міською територіальною виборчою комісією постанови від 07 вересня 2021 року № 15 є одноразовим грубим порушенням Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України.

За змістом частини другої статті 1, пунктів 3, 4 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.

На виконання своїх повноважень, установлених, зокрема, вказаними нормами законодавства, Центральна виборча комісія, вивчивши зазначені та беручи до уваги інші наявні в неї документи, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Буринської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Проаналізувавши судові рішення, документи Буринської міської територіальної виборчої комісії щодо повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року та інші наявні в неї документи, Комісія зазначає.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, є Кодекс.

Згідно з частиною першою статті 32, частинами першою, четвертою статті 33, статтею 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

За змістом частини третьої статті 37 Кодексу рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови.

Так, постановою Буринської міської територіальної виборчої комісії від 01 листопада 2020 року № 28 “Про результати виборів Буринського міського голови” Ладуху В.Б. визнано обраним Буринським міським головою.

Постановою цієї виборчої комісії від 04 грудня 2020 року № 10 “Про реєстрацію міського голови” Ладуху В.Б. зареєстровано Буринським міським головою.

Зазначену постанову було оскаржено до Сумського окружного адміністративного суду за адміністративним позовом Рябоконя І.І. у справі № 480/8849/20. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2021 року у справі № 480/8849/20 відмовлено в задоволенні позовних вимог Рябоконя І.І. до Буринської міської територіальної виборчої комісії.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2021 року у справі № 480/8849/20 (набрала законної сили з дати її прийняття) апеляційну скаргу Рябоконя І.І. задоволено, рішення Сумського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2021 року скасовано та прийнято нове судове рішення про задоволення вимог адміністративного позову Рябоконя І.І.: визнано протиправними дії Буринської міської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації Ладухи В.Б. Буринським міським головою; скасовано постанову Буринської міської територіальної виборчої комісії від 04 грудня 2020 року № 10 “Про реєстрацію міського голови”; зобов’язано вказану виборчу комісію розглянути питання щодо визнання Ладухи В.Б. таким, що відмовився від посади Буринського міського голови, і призначення повторних виборів Буринського міського голови.

За змістом частини першої статті 1291 Конституції України, частини другої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання.

Згідно з частиною другою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили, є підставою для його виконання.

Так, постановою Буринської міської територіальної виборчої комісії від 29 липня 2021 року № 3 “Про визнання Ладухи Віктора Борисовича таким, що відмовився від посади Буринського міського голови Конотопського району Сумської області, визнання виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області такими, що не відбулися, призначення повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області та оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”: Ладуху В.Б. визнано таким, що відмовився від посади Буринського міського голови, а вибори Буринського міського голови 25 жовтня 2020 року – такими, що не відбулися; призначено повторні вибори Буринського міського голови на 26 вересня 2021 року; оголошено з 07 серпня 2021 року початок виборчого процесу повторних виборів Буринського міського голови, призначених на 26 вересня 2021 року.

Отже, відповідно до вказаної постанови Буринської міської територіальної виборчої комісії з 07 серпня 2021 року розпочався виборчий процес повторних виборів Буринського міського голови.

Частиною першою статті 20 Кодексу передбачено, що виборчий процес – це здійснення протягом встановленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оприлюдненням їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Етапи виборчого процесу місцевих виборів визначено статтею 196 Кодексу. При цьому виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення. Кожний етап виборчого процесу повинен реалізовуватися відповідно до вимог Кодексу в установлені ним строки.

Згідно з частиною другою статті 229 Кодексу в період з 17 до 26 серпня 2021 року включно відбувалося подання до Буринської міської територіальної виборчої комісії документів для реєстрації кандидатів на посаду Буринського міського голови на повторних виборах Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, за результатами розгляду яких було зареєстровано чотири кандидати: Непочатова О.М., Ладуху В.Б., Базим Є.В. та Рябоконя І.І. (згодом було прийнято рішення про скасування реєстрації Базим Є.В.).

Водночас після завершення такого етапу виборчого процесу, як реєстрація кандидатів на посаду Буринського міського голови, 07 вересня 2021 року Буринською міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 15 “Про ситуацію, яка склалася із виборами Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”, якою скасовано постанову цієї виборчої комісії від 29 липня 2021 року № 3 “Про визнання Ладухи Віктора Борисовича таким, що відмовився від посади Буринського міського голови Конотопського району Сумської області, визнання виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області такими, що не відбулися, призначення повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області та оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”.

Правову оцінку прийнятій Буринською міською територіальною виборчою комісією постанові надано у рішенні Сумського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2021 року у справі № 480/8979/21 (за адміністративним позовом кандидата на посаду Буринського міського голови Рябоконя І.І.), яким скасовано постанову зазначеної виборчої комісії від 07 вересня 2021 року № 15 “Про ситуацію, яка склалася із виборами Буринського міського голови Конотопського району Сумської області”.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року вказане судове рішення залишено без змін.

У зазначених судових рішеннях суди дійшли висновку, що, приймаючи постанову, Буринська міська територіальна виборча комісія вийшла за межі повноважень, установлених законодавством, зокрема статтею 206 Кодексу, діяла не на виконання норм закону.

У зв’язку з цим Комісія зауважує, що забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.

Одну з таких гарантій закріплено в частині першій статті 20 Кодексу, згідно з якою виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Скасування Буринською міською територіальною виборчою комісією за відсутності відповідних правових підстав своєї постанови від 29 липня 2021 року № 3, якою призначено повторні вибори Буринського міського голови на 26 вересня 2021 року та оголошено про початок виборчого процесу цих виборів, відбулося з порушенням принципу безперервності виборчого процесу, закріпленого частиною першою статті 20 Кодексу, що фактично поставило під сумнів легітимність здійснення подальших виборчих процедур указаних виборів, а також подальшу реалізацію виборчих прав зареєстрованих кандидатів на посаду Буринського міського голови.

Також не сприяв правовій визначеності щодо подальшої організації та проведення повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року висновок, зазначений у пункті 2 постанови Буринської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2021 року № 15: “2. Вважати, що Ладуха В.Б. є Буринським міським головою, повноваження якого набуті 24 грудня 2020 року і в установленому законодавством України порядку достроково не припинені”.

При цьому Комісія зауважує, що питання правового статусу та дострокового припинення повноважень міського голови не належать до повноважень територіальної виборчої комісії, не є предметом регулювання виборчого законодавства, а визначається Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Разом з тим згідно з Конституцією держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права, що вимагає від держави його втілення у правотворчу діяльність; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8).

Складовими принципу верховенства права є, зокрема, правова передбачуваність та правова визначеність, необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (підпункт 2.1 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 31 березня 2015 року № 1-рп/2015).

При цьому принцип правової визначеності передбачає, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, установлюваних такими обмеженнями; обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки (абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010).

Як зазначено в пункті 46 доповіді “Верховенство права”, схваленій Європейською комісією за демократію через право (Венеційською комісією) на 86-му пленарному засіданні (Венеція, 25 – 26 березня 2011 року), держава зобов’язана дотримуватись законів, які запровадила, і застосовувати їх у передбачуваний спосіб та з логічною послідовністю.

Частиною третьою статті 32, пунктом 1 частини четвертої статті 38 Кодексу визначено, що територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України, а отже, повинні виконувати їх вимоги.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія звертає увагу, що прийняття Буринською міською територіальною виборчою комісією постанови від 07 вересня 2021 року № 15 “Про ситуацію, яка склалася із виборами Буринського міського голови Конотопського району Сумської області” з перевищенням наданих Кодексом повноважень та порушенням передбачених частиною першою статті 20 Кодексу вимог перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування, зокрема кандидатів на посаду Буринського міського голови на повторних виборах Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, та свідчить про грубе порушення нею Конституції України та Кодексу.

Крім того, обґрунтування необхідності ухвалення постанови від 07 вересня 2021 року № 15 відсутністю фінансування організації підготовки та проведення повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року не відповідає положенням виборчого законодавства.

За змістом частини першої статті 209 Кодексу витрати на підготовку і проведення повторних місцевих виборів здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

За змістом пункту 15 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 року № 745, у разі призначення повторних виборів міського голови територіальна виборча комісія подає відповідній міській раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та дільничних виборчих комісій. У межах виділеного міською радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з міським головою єдиний кошторис видатків, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Отже, вказаною нормою Порядку передбачено, що складанню кошторису видатків має передувати звернення територіальної виборчої комісії до місцевої ради з відповідними пропозиціями щодо виділення коштів на підготовку і проведення повторних виборів.

Повторні вибори Буринського міського голови 26 вересня 2021 року було призначено 29 липня 2021 року. Проте зазначена виборча комісія з пропозиціями щодо виділення коштів до міської ради не зверталася. Як вбачається з надісланого Центральній виборчій комісії листа Буринської міської територіальної виборчої комісії від 17 вересня 2021 року, вона одразу надіслала до Буринської міської ради проєкт єдиного кошторису видатків на 2021 рік. При цьому цей документ було надіслано 26 серпня 2021 року, тобто на 28 день після призначення повторних виборів Буринського міського голови. Як наслідок, на сьогодні питання фінансування зазначених виборів не вирішено, що спричинило порушення передбачених Кодексом строків здійснення виборчих процедур, зокрема виготовлення виборчих бюлетенів.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу та пунктом 2.1 Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351, повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Буринської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з систематичним порушенням положень Конституції України та Кодексу.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 38, 1291 Конституції України, частини другої статті 19, частини першої статті 20, частин першої, третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, частини п’ятнадцятої статті 36, частини четвертої статті 38, статті 206, частин третьої, п’ятої статті 208, статті 209 Виборчого кодексу України, Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія  постановляє:

1. Встановити факт систематичного порушення Буринською міською територіальною виборчою комісією Конотопського району Сумської області Конституції України та Виборчого кодексу України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області у зв’язку з систематичним порушенням нею вимог Конституції України та Виборчого кодексу України.

3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 15 години 21 вересня 2021 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

4. Копію цієї постанови надіслати Буринській міській територіальній виборчій комісії Конотопського району Сумської області.

5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання