УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

9 червня 2023 року № 34

Про окремі питання діяльності Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області

До Центральної виборчої комісії 22 лютого 2023 року (вх. № 21-33/2-654, 21- 33/2-655) надійшли копії постанов Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі – Дунаєвецька міська територіальна виборча комісія) від 10 лютого 2023 року № 43 “Про визнання обраним депутатом Дунаєвецької міської ради об’єднаної територіальної громади на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, наступного за черговістю кандидата в депутати” та № 44 “Про реєстрацію депутата Дунаєвецької міської ради”.

Відповідно до вказаних документів Келащук Лілію Анатоліївну визнано обраною депутатом Дунаєвецької міської ради Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі – Дунаєвецька міська рада) як наступного за черговістю кандидата в депутати Дунаєвецької міської ради від Хмельницької обласної організації політичної партії “За конкретні справи”, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати вказаної організації партії у територіальному виборчому окрузі № 3, а також зареєстровано депутатом цієї ради. При цьому Келащук Л.А. визнано обраною депутатом Дунаєвецької міської ради замість Загородного Віктора Віталійовича, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії у територіальному виборчому окрузі № 1, чиї повноваження як депутата достроково припинено рішенням Дунаєвецької міської ради від 03 лютого 2023 року № 7-53/2023.

Крім того, до Комісії від Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії відповідно до Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200 (далі – Порядок інформування), надходили відомості за встановленими ним формами, а саме: повідомлення про підсумки голосування та результати виборів депутатів Дунаєвецької міської ради, відомості про зареєстрованих кандидатів у депутати Дунаєвецької міської ради, включених до єдиних виборчих списків, територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій (далі – організації партій), повідомлення про черговість кандидатів у депутати Дунаєвецької міської ради, включених до територіальних виборчих списків відповідних організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів (форми № 4, 2 та 5), та протоколи Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Дунаєвецької міської ради у межах територіальних виборчих округів № 1, 2, 3 на перших виборах депутатів Дунаєвецької міської ради 25 жовтня 2020 року (далі – Протоколи). Також у Комісії наявні копії протоколу/уточненого протоколу Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Дунаєвецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 07 листопада/20 листопада 2020 року відповідно.

Попереднє опрацювання постанови Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії від 10 лютого 2023 року № 43, наявних у Комісії відомостей та Протоколів виявило необхідність додаткового з’ясування обставин прийняття вказаною територіальною виборчою комісією рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати Дунаєвецької міської ради Келащук Л.А.

З метою з’ясування відповідних обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон), член Комісії звернулась до Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати пояснення щодо обставин та підстав, які обумовили прийняття цією територіальною виборчою комісією постанови від 10 лютого 2023 року № 43 щодо визнання обраною депутатом Дунаєвецької міської ради від Хмельницької обласної організації політичної партії “За конкретні справи” Келащук Л.А. (включена до територіального виборчого списку кандидатів у депутати у територіальному виборчому окрузі № 3), яка за черговістю не є наступною після Загородного В.В., обраного за територіальним виборчим списком указаної організації партії у територіальному виборчому окрузі № 1.

До Центральної виборчої комісії 15 травня 2023 року надійшли пояснення Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії від 12 травня 2023 року за підписом її секретаря А. Чернишової, у яких ідеться, що вся документація Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії постійно зберігалася у голови цієї комісії В. Кохановської, яка не надавала доступу до неї іншим членам комісії, пояснюючи це тим, що лише голова вправі вирішувати, де має зберігатись документація і до яких виборчих документів у кого має бути доступ. Тому територіальна виборча комісія змушена була працювати з чернетками. Можливо, тому й було допущено помилку.

Також у поясненнях зазначається, що за результатами аналізу документів, які стали підставою для прийняття Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією постанов від 10 лютого 2023 року № 43 та № 44, комісією “неумисно допущена механічна помилка. Разом з тим, станом на травень місяць оскаржень та претензій зі сторони кандидатів у депутати, політичних партій щодо ситуації, яка склалася, до комісії немає”. А також “до цього випадку всі заміни, які проводились Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією, попри всі перепони, які здійснювала В. Кохановська, було здійснено вірно, без помилок і відповідали волевиявленню виборців”.

За змістом частини другої статті 1, пунктів 3, 4 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.

На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

Так, проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи, Комісія зазначає.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснювалися організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Виборчий кодекс України (далі – Кодекс).

Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Порядок визначення результатів місцевих виборів, реєстрації обраних депутатів місцевих рад регламентовано розділом XXXX Кодексу, а заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинено, розділом XXXXІ Кодексу.

Зокрема, за положеннями частини першої статті 259 Кодексу територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної організації партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому частиною другою статті 259 Кодексу.

Територіальні виборчі комісії відповідно до вимог Кодексу інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів шляхом надання відомостей за встановленими формами, а також надсилання копій їх рішень (пункт 1.1 Порядку інформування).

Як вбачається з наданих відповідно до Порядку інформування Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією відомостей, за підсумками голосування та результатами виборів депутатів Дунаєвецької міської ради 25 жовтня 2020 року Загородний Віктор Віталійович був обраний депутатом цієї ради за територіальним виборчим списком Хмельницької обласної організації політичної партії “За конкретні справи” у територіальному виборчому окрузі № 1.

Рішенням Дунаєвецької міської ради від 03 лютого 2023 року № 7–53/2023 (надійшло до Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії того самого дня) повноваження Загородного В.В. як депутата цієї ради достроково припинено.

За змістом частини першої статті 284 Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, визначених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії в порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (який за змістом збігається із зазначеним).

Отже, за умови дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, обраного за територіальним виборчим списком організації партії, право стати наступним обраним депутатом від цієї організації партії переходить до наступного за черговістю кандидата в депутати в цьому територіальному виборчому списку організації партії.

Беручи до уваги відомості Протоколів та повідомлення про черговість кандидатів у депутати Дунаєвецької міської ради, включених до територіальних виборчих списків від місцевої організації політичної партії, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, Хмельницької обласної організації політичної партії “За конкретні справи” (форма № 5 до Порядку інформування), наступним за черговістю кандидатом у депутати Дунаєвецької міської ради в територіальному виборчому списку Хмельницької обласної організації політичної партії “За конкретні справи” у територіальному виборчому окрузі № 1 за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року після Загородного В.В. є Дудка Сергій Миколайович (отримав 111 голосів виборців, або 26,24 % розміру виборчої квоти), натомість Келащук Л.А. включено до територіального виборчого списку кандидатів у депутати вказаної організації партії у територіальному виборчому окрузі № 3.

Таким чином, Дунаєвецька міська територіальна виборча комісія повинна була визнати обраним депутатом Дунаєвецької міської ради Дудку С.М. як наступного за черговістю (після Загородного В.В.) кандидата за територіальним виборчим списком Хмельницької обласної організації політичної партії “За конкретні справи” саме в територіальному виборчому окрузі № 1, а не Келащук Л.А., включену до відповідного виборчого списку в територіальному виборчому окрузі № 3.

Указане дає підстави для висновку, що постанови Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії від 10 лютого 2023 року № 43 “Про визнання обраним депутатом Дунаєвецької міської ради об’єднаної територіальної громади на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, наступного за черговістю кандидата в депутати” та № 44 “Про реєстрацію депутата Дунаєвецької міської ради” щодо визнання обраною та реєстрації депутатом Дунаєвецької міської ради Келащук Л.А. порушують вимоги статей 283, 284 Кодексу.

Частиною другою статті 19 Кодексу гарантуються належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права, точне і достовірне встановлення результатів виборів.

Слід зазначити, що наслідком недотримання Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією вимог статей 283, 284 Кодексу під час ухвалення постанов від 10 лютого 2023 року № 43 та № 44 стало порушення виборчих прав наступних за черговістю кандидатів у депутати Дунаєвецької міської ради від Хмельницької обласної організації політичної партії “За конкретні справи” в територіальному виборчому окрузі № 1 за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року. Такі дії свідчать про одноразове грубе порушення Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України під час ухвалення вказаних рішень.

Згідно з частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне встановити факт одноразового грубого порушення Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України.

Частиною третьою статті 208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності відповідних підстав, такий захід є її дискреційним правом. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права. Застосування відповідних організаційних заходів до виборчої комісії в кожному випадку залежить від конкретних обставин справи.

Так, Комісія бере до уваги обставини, що передували ухваленню Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією постанов від 10 лютого 2023 року № 43 та № 44, викладені в її поясненні, факт дострокового припинення повноважень голови Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії Кохановської В.С. (додаток 3 до постанови Центральної виборчої комісії від 13 квітня 2023 року № 24 “Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів”), а також умови, у яких може бути вжито відповідних заходів (наразі в Україні триває правовий режим воєнного стану, введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в умовах якого першочерговим завданням держави є забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану та недопущення припинення виконання уповноваженими органами передбачених законами функцій та повноважень).

Разом з тим Центральна виборча комісія, проаналізувавши інші рішення Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії за 2022–2023 роки, констатує, що постанови цієї виборчої комісії від 10 січня 2022 року № 39 та № 40, від 19 серпня 2022 року № 41 та 42, а також від 20 травня 2023 року № 45 – № 48 щодо визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати, їх реєстрації депутатами Дунаєвецької міської ради та про визнання особи, обраної депутатом, такою, яка не набула депутатського мандата, що також надходили до Комісії на виконання вимог Порядку інформування, прийнято без порушень вимог законодавства про вибори та відповідно до волевиявлення виборців.

Враховуючи наведене, Комісія вважає за доцільне звернути увагу Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень.

При цьому Комісія зазначає, що відповідно до частини другої статті 4 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначений статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, є вичерпним, і визнання судом або Центральною виборчою комісією під час виконання контрольних функцій незаконними (протиправними) дій територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів відповідних місцевих виборів та/або незаконними (протиправними) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та/або про її реєстрацію депутатом місцевої ради та/або скасування таких рішень до нього не належить.

Таким чином, на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі настання відповідних обставин.

У зв’язку з цим Комісія неодноразово зверталася до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, передбачивши як додаткову підставу припинення таких повноважень скасування судом або Центральною виборчою комісією незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та про її реєстрацію депутатом місцевої ради (постанови Комісії від 03 лютого 2021 року № 38, від 09 березня 2021 року № 110, від 12 квітня 2021 року № 155 та № 157). Крім того, законодавчі пропозиції з указаного питання були схвалені постановою Центральної виборчої комісії від 27 вересня 2022 року № 102 та надіслані до зазначеного Комітету для розгляду і врахування під час підготовки відповідних законопроєктів.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 38 Конституції України, статей 6, 10, 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, частини четвертої статті 38, частин першої, другої статті 202, статей 206, 259, 283, 284 Виборчого кодексу України, статей 4, 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт одноразового грубого порушення Дунаєвецькою міською територіальною виборчою комісією Кам’янець-Подільського району Хмельницької області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

2. Звернути увагу Дунаєвецької міської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень.

3. Копію цієї постанови надіслати Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Дунаєвецькій міській територіальній виборчій комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО