УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

22 грудня 2020 року № 570

Про окремі питання діяльності  Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії  Бучанського району Київської області

Постановою Центральної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 554 “Про окремі питання діяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області” достроково припинено повноваження семи членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (далі – Гостомельська селищна територіальна виборча комісія) у зв’язку з одноразовим грубим порушенням ними законодавства України про місцеві вибори, а також зобов’язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію невідкладно привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

Прийняття вказаної постанови було обумовлено зволіканням з проведенням у період з 30 листопада до 7 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311, що мав бути здійснений Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією з метою завершення виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року. Указаним рішенням суд зобов’язав Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області (далі – Гостомельська селищна рада) в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.

Також 8 грудня 2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія прийняла постанову № 127 “Про визнання особи такою, що відмовилася від посади селищного голови та призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області”.

Водночас на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 554 Гостомельська селищна територіальна виборча комісія 9 та 10 грудня 2020 року провела повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 і встановила результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради.

Крім того, 10 грудня 2020 року вказана виборча комісія прийняла постанову № 129 “Про забезпечення реалізації виборчих прав та додержання виборчого законодавства шляхом скасування постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020 № 127, визнання обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області Прилипка Юрія Ілліча та здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року”, якою, зокрема, скасувала свою постанову від 8 грудня 2020 року № 127 та визнала обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області (далі – Гостомельський селищний голова) Прилипка Ю.І. оскільки, як було з’ясовано, таке рішення виборчою комісією не приймалось.

Однак вказані дії, протоколи та рішення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії було оскаржено до суду.

Так, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2020 року у справі № 320/13224/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, які вчинено 9 грудня 2020 року, та визнано протиправними і скасовано протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних дільницях від 9 грудня 2020 року.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 320/13226/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 10 грудня 2020 року, визнано протиправним та скасовано рішення від 10 грудня 2020 року, оформлене протоколом указаної виборчої комісії про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, а також зобов’язано цю виборчу комісію встановити результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради в порядок та спосіб, що визначені законодавством.

Також рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року у справі № 320/13371/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року,  визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії з проведення засідання 10 грудня 2020 року неповноважним складом, а також визнано протиправною та скасовано постанову вказаної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 129 “Про забезпечення реалізації виборчих прав та додержання виборчого законодавства шляхом скасування постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020 № 127, визнання обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області Прилипка Юрія Ілліча та здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року”.

Підставою для визнання протиправними дій і рішень Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії та скасування відповідних рішень стало встановлення судом під час розгляду вказаних справ факту, що вони вчинялись виборчою комісією в неповноважному складі.

Таким чином, після набрання зазначеними судовими рішеннями законної сили було відновлено становище, що існувало на момент прийняття Центральною виборчою комісією постанови від 8 грудня 2020 року № 554, а саме: повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради не проведено, протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях не складено, виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 не завершено, результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради не встановлено. Також відновлено дію постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127.

Водночас 21 грудня 2020 року на сайті міста Ірпінь з’явилось повідомлення “В Гостомелі оголосили результати виборів по депутатам” (https://www.04597.com.ua/news/2974601/v-gostomeli-ogolosili-rezultati-viboriv-po-deputatam), в якому з посиланням на Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію зазначався перелік “обраних депутатів”.

Також до Комісії надійшло звернення Прилипка Ю.І., в якому йдеться про незаконність постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127.

За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).

У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду, зокрема, визнати рішення виборчої комісії чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, скасувати рішення виборчої комісії; прийняти рішення по суті питання; зобов’язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути питання, що стало предметом розгляду Комісії; зобов’язати виборчу комісію утриматися від вчинення певних дій; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу (частина третя статті 16 Закону).

З метою з’ясування ситуації заступником Голови Центральної виборчої комісії до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії були направлені запити щодо надання інформації та документів з питань проведення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях № 321310 та № 321311, складення протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях, встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради після набрання зазначеними вище судовими рішеннями законної сили, а також з питань визнання Прилипка Ю.І. обраним Гостомельським селищним головою та офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів.

Однак жодних пояснень та документів до Комісії від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії не надійшло.

Також заступником Голови Центральної виборчої комісії було направлено звернення до Головного управління Національної поліції в Київській області, що здійснює охорону приміщення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, а також до Гостомельської селищної ради, у приміщенні якої розміщено вказану виборчу комісію, щодо надання інформації, чи здійснювався доступ Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії у період з 10 грудня 2020 року до сьогодні  до виборчої документації дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, зокрема виборчих дільниць № 321310 та  № 321311.

З наданої Гостомельською селищною радою відповіді (лист від  22 грудня 2020 року № 03-02/3201) вбачається, що приміщення, в якому зберігається виборча документація, в указаний період не відкривалось. Приміщення перебуває під цілодобовою охороною працівників Національної поліції України.

Розглянувши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи, Комісія зазначає.

Відповідно до частини першої статті 32 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Відповідно до статті 1291 Основного Закону України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.

Згідно з частиною першою статті 22 Кодексу виборчий процес – це здійснення протягом встановленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу, відповідно до положень якого встановлення результатів місцевих виборів є сукупністю послідовних, взаємопов’язаних дій відповідних виборчих комісій, які підлягають реалізації за визначеною Кодексом процедурою та в установлені ним строки.

Проаналізувавши наявну ситуацію щодо встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради, Комісія зазначає.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 320/13226/20 зобов’язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію встановити результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядок та спосіб, що визначені законодавством.

Частиною першою статті 256 Кодексу, пунктом 1 Роз’яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 23 жовтня 2020 року № 419, визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

За змістом частини третьої статті 206, частин першої, четвертої, шостої, шістнадцятої – вісімнадцятої статті 255, частини першої статті 256 Кодексу, підпункту 3 пункту 3 Роз’яснення щодо застосування окремих положень Кодексу під час встановлення підсумків голосування на  місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 22 жовтня 2020 року № 410, сільська, селищна, міська виборча комісія встановлює підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) у межах територіального виборчого округу.

Водночас підсумки голосування у відповідному територіальному виборчому окрузі відповідно до частини другої статті 255 Кодексу встановлюються територіальною виборчою комісією на підставі протоколів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців – протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, про що складає відповідний протокол.

Разом з тим рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 зобов’язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради  в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня  2020 року.

На виконання вказаного судового рішення станом на 8 грудня  2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія провела повторний підрахунок голосів виборців на восьми з десяти виборчих дільницях, про які зазначено в його мотивувальній частині.

При цьому Комісія звертає увагу на позицію Верхового Суду, викладену ним у постанові від 19 грудня 2020 року у справі № 855/135/20 за адміністративним позовом кандидата в депутати Гостомельської селищної ради Глієвого П.П. до Центральної виборчої комісії.

Так, Верховний Суд, розглядаючи питання виконання Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, зазначає, що “позивач трактуючи рішення суду, яке необхідно виконати СТВК вважає, що необхідно фактично лише повторно встановити підсумки голосування.

Проте, аналіз резолютивної частини судових рішень у цій справі з мотивами їх ухвалення свідчить про необхідність проведення повторного підрахунку голосів на десяти виборчих дільницях в порядку, визначеним ВК України.

Такий порядок врегульовано статтею 254 ВК України і частина 12 вказаної норми покладає обов’язок здійснення повторного підрахунку на членів територіальної виборчої комісії” (стор. 11).

За таких обставин встановлення на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 320/13226/20 результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядку та спосіб, що визначені законодавством, має бути здійснено Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією на підставі протоколів про підсумки голосування у відповідних територіальних виборчих округах, що складені на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, проведеного вказаною територіальною виборчою комісією на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 із дотриманням вимог статей 250, 254 Кодексу.

Проте наявними в Комісії матеріалами не підтверджується, що Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією проведено із дотриманням вимог Кодексу повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях  № 321310 та № 321311, а результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради встановлено у порядку та спосіб, визначені Кодексом, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях.

Указані обставини свідчать про невиконання вказаною виборчою комісією судових рішень Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 та від 14 грудня 2020 року в справі № 320/13226/20, що набрали законної сили.

Зважаючи на викладені вище обставини, з метою забезпечення належного встановлення результатів виборів Гостомельської селищної ради Комісія вбачає підстави для зобов’язання Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 у визначений Комісією строк.

Також Комісія вважає за необхідне зобов’язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію на підставі складених нею протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, зокрема № 321310 та № 321311, встановити підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у відповідних територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи, на підставі яких встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради.

Також Комісія наголошує, що встановлені Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією з порушенням вимог законодавства результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради, зафіксовані у відповідному протоколі, не породжують правових наслідків і не можуть бути підставою для подальших дій цієї виборчої комісії – їх офіційного оприлюднення, реєстрації обраних депутатів, у зв’язку з чим вбачає підстави для зобов’язання вказаної виборчої комісії утриматись від таких дій.

Крім того, з метою здійснення контролю за діяльністю Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Комісія вважає за доцільне зобов’язати її невідкладно інформувати Комісію про скликання та проведення кожного засідання із наданням переліку питань порядку денного, які на нього виносяться.

Також Комісія за результатами вивчення постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127 “Про визнання особи такою, що відмовилася від посади селищного голови та призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області” зазначає.

Так, на виконання вимог частини третьої статті 232 Кодексу та розділу 8 Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, Гостомельська селищна територіальна виборча комісія надіслала до Центральної виборчої комісії повідомлення за формою № 8 від 6 листопада 2020 року та копію протоколу (примірник чотири) про результати голосування з виборів Гостомельського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складеного 6 листопада 2020 року о 23 год 25 хв.

Згідно з вказаними повідомленням та протоколом Гостомельським селищним головою на перших виборах 25 жовтня 2020 року обраний Прилипко Юрій Ілліч.

Водночас 9 грудня 2020 року до Комісії надійшла постанова Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127, якою Прилипко Ю.І. визнано таким, що відмовився від посади селищного голови, оскільки ним у визначений Кодексом строк не подано до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії заяву та інші документи для його реєстрації обраним Гостомельським селищним головою.

Підставою для початку перебігу строку для подання документів реєстрації Прилипка Ю.І. в указаній постанові вказано опубліковану  9 листопада 2020 року на сайті Гостомельської селищної ради статтю під назвою “ЦВК офіційно затвердила результати виборів голови Гостомельської ОТГ” в якій зазначено таке: “Центральна виборча комісія оприлюднила на офіційному сайті інформацію про обрання на посаду голови Гостомельської об’єднаної громад. Наступних 5 років об’єднану громаду очолюватиме Юрій Прилипко. За його кандидатуру віддали голоси 30,85% виборців. <…> “.

Гостомельська селищна територіальна виборча комісія 10 грудня  2020 року прийняла постанову № 129 “Про забезпечення реалізації виборчих прав та додержання виборчого законодавства шляхом скасування постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020 № 127, визнання обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області Прилипка Юрія Ілліча та здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року”.

У зв’язку з набранням законної сили рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року у справі № 320/13371/20 на сьогодні постанова Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127 є чинною.

За змістом Кодексу після встановлення результатів голосування з виборів сільського, селищного, міського голови територіальна виборча комісія має вчинити дії та прийняти рішення, спрямовані на набуття обраною особою своїх повноважень.

Так, відповідно до частини першої статті 278 Кодексу сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає рішення, зокрема, про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою.

Крім того, згідно з вимогами частин першої, другої статті 282 Кодексу територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів не пізніш як на п’ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, міської, районної в місті, районної, селищної, сільської ради, сільських, селищних, міських голів, а також розміщує їх на офіційному вебсайті комісії чи відповідної ради (за наявності), регіонального, територіального представництва Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення).

У повідомленні про результати виборів та обраного сільського, селищного, міського голову зазначаються прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік народження, відомості про освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, кількість голосів виборців, поданих на його підтримку, та назва місцевої організації політичної партії, від якої обрано сільського, селищного, міського голову (або позначка “Висунутий шляхом самовисування”).

Отже, Кодексом чітко встановлено порядок та форму в якій відбувається офіційне оприлюднення результатів місцевих виборів. При цьому оприлюднення результатів місцевих виборів у друкованому засобі масової інформації Кодекс визначає обов’язковим.

Офіційне оприлюднення територіальною виборчою комісією результатів виборів сільського, селищного, міського голови є підставою для звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з посадою депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільського, селищного, міського голови, та/або прийняття рішення про припинення дії іншого представницького мандата особи, обраної депутатом, сільським, селищним, міським головою (частина третя статті 282 Кодексу).

Порядок реєстрації обраних депутатів, сільського селищного міського голови регламентовано статтею 283 Кодексу, відповідно до якої особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а в разі наявності в неї іншого представницького мандата – копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.

Особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільським, селищним, міським головою, також подає документ про звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з депутатським мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, посадою сільського, селищного, міського голови.

У разі звернення особи, обраної депутатом, сільським, селищним, міським головою до територіальної виборчої комісії щодо наявності поважних причин, які перешкоджають виконанню вимог частини першої цієї статті Кодексу, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання цих причин поважними і встановити інший строк виконання зазначених вимог або про відмову у визнанні цих причин поважними.

У разі невиконання без поважних причин та у строки, передбачені частинами першою та другою цієї статті Кодексу, особою, обраною депутатом в багатомандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання особи такою, що відмовилася від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови, та призначає повторні вибори відповідно депутата в багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови.

Надаючи оцінку підставі прийняття постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127, Комісія зазначає, що розміщення на офіційному вебсайті Гостомельської селищної ради вказаної вище інформації не є офіційним оприлюдненням результатів виборів Гостомельського селищного голови в розумінні статті 282 Кодексу.

Матеріалів, які б підтверджували здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови в місцевих друкованих засобах масової інформації до Комісії, не надійшло.

Водночас перебіг двадцятиденного строку для подання особою, обраною, зокрема, селищним головою, заяви про реєстрацію починається саме з дня офіційного оприлюднення результатів виборів, здійсненого відповідно до вимог Кодексу, а отже, висновок Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, що Прилипком Ю.І. такий строк пропущено та застосування частини четвертої статті 283 Кодексу і призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови не ґрунтується на положеннях Кодексу.

Також Комісія зазначає, що відповідно до частини п’ятнадцятої статті 36 Кодексу рішення виборчої комісії, яке суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Пунктом 5 частини першої статті 205 Кодексу встановлено, що Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення (у день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно).

Враховуючи викладене, Комісія зазначає, що постанова Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127 суперечить нормам Кодексу, а отже, є незаконною та підлягає скасуванню.

Разом з тим Комісія зауважує, що Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією на численні звернення їй так і не надано копію рішення, яким Прилипка Ю.І. визнано обраним Гостомельським селищним головою.

При цьому наявні в Комісії інформація та документи дають підстави для висновку, що таке рішення вказаною виборчою комісією не приймалось взагалі.

Водночас в Комісії немає інформації щодо оскарження та скасування результатів виборів Гостомельського селищного голови 25 жовтня 2020 року, зафіксованих у відповідному протоколі Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 6 листопада 2020 року, копію якого надіслано до Комісії.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне зобов’язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію згідно з пунктом 1 частини першої статті 278 Кодексу прийняти рішення про визнання Прилипка Ю.І. обраним Гостомельським селищним головою, а також згідно з частинами першою, другою статті 282 Кодексу офіційно оприлюднити результати виборів Гостомельського селищного голови шляхом опублікування відповідного повідомлення в місцевому друкованому засобі масової інформації.

Окремо Комісія, розглядаючи наведені вище та з’ясовані нею раніше обставини виконання Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією повноважень щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів, зазначає, що вказана виборча комісія систематично затягує виконання судових рішень, ігнорує запити заступника Голови Центральної виборчої комісії, який згідно з пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону має право вимагати і отримувати від виборчих комісій необхідну документацію та інформацію, усні та письмові пояснення з питань, що належать до повноважень Комісії, а також своєю бездіяльністю щодо встановлення відповідно до вимог Кодексу та з урахуванням судових рішень результатів виборів відповідної селищної ради фактично позбавляє Гостомельську селищну територіальну громаду гарантованого Конституцією України права на місцеве самоврядування, а прийняттям незаконного рішення стосовно обраного селищного голови порушує його виборчі права.

Частиною третьою статті 208 Кодексу визначено, що повноваження всього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Зазначені обставини в сукупності свідчать про систематичне порушення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу, законів України та відповідно є підставою для дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу.

Також Комісія звертає увагу, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права є кримінально караними діяннями.

Разом з тим статтею 382 Кримінального кодексу України передбачено кримінальне покарання за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Частиною четвертою статті 13 Закону передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

Зважаючи, що вказані обставини потребують перевірки правоохоронними органами, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення їх перевірки та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.

Також Комісія вбачає підстави звернутися до Національної поліції України з метою організації здійснення посиленої охорони приміщення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, де зберігаються виборчі бюлетені та інша виборча документація.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 1291 Конституції України, статей 19, 22, 33, частини п’ятнадцятої статті 36, частини четвертої статті 38, статей 205, 208, 250, 254, 278, 282 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт систематичного порушення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області вимог  Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області у зв’язку з систематичним порушенням Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

3. Визнати незаконною та скасувати постанову Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 8 грудня 2020 року № 127 “Про визнання особи такою, що відмовилася від посади селищного голови та призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області”.

4. Зобов’язати Бучанську районну виборчу комісію Київської області не пізніше 20 години 23 грудня 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 20 години 24 грудня 2020 року до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.

5. Зобов’язати Бучанську районну виборчу комісію Київської області не пізніше 20 години 25 грудня 2020 року сформувати новий склад Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.

6. Зобов’язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області не пізніше як на другий день з дня формування її нового складу:

а) провести у визначеному Виборчим кодексом України порядку повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, про що скласти відповідні протоколи;

б) на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області на виборчих дільницях, зокрема № 321310 та № 321311, у визначеному Виборчим кодексом України порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, встановити підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у відповідних територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи;

в) на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у відповідних територіальних виборчих округах у визначеному Виборчим кодексом України порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили,  встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області, про що скласти відповідний протокол;

г) прийняти рішення про визнання Прилипка Юрія Ілліча обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

д) офіційно оприлюднити результати виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області шляхом опублікування відповідного повідомлення у місцевому друкованому засобі масової інформації.

7. Зобов’язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області:

до моменту встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області відповідно до підпунктів а) – в) пункту 6 цієї постанови утриматись від здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області, реєстрації обраних депутатів вказаної ради;

невідкладно інформувати Центральну виборчу комісію про скликання та проведення кожного засідання із наданням переліку питань порядку денного, які на нього виносяться.

8. Звернутися до Національної поліції України щодо:

організації здійснення посиленої охорони приміщення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, де зберігаються виборчі бюлетені та інша виборча документація;

проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

9. Копію цієї постанови надіслати Бучанській районній територіальній виборчій комісії Київської області та Гостомельській селищній територіальній виборчій комісії Бучанського району Київської області.

10. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   В. ПЛУКАР