УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

26 липня 2016 року № 340

Про окремі питання діяльності Ірпінської міської виборчої комісії Київської області

До Центральної виборчої комісії 17 та 19 липня 2016 року надійшли скарги Київської обласної організації Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" на бездіяльність Ірпінської міської виборчої комісії Київської області (далі – Ірпінська міська виборча комісія) щодо розгляду подання цієї організації партії про заміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії Київської області (далі – Коцюбинська селищна виборча комісія).

На підставі частини другої статті 97 Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) зазначені скарги 17 та 20 липня 2016 року відповідно повернуто суб’єкту їх подання як такі, що оформлені без дотримання вимог, передбачених статтею 96 Закону.

Також до Центральної виборчої комісії надійшли пояснення голови, секретаря Ірпінської міської виборчої комісії, Київської обласної організації Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" разом з іншими документами.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку (частина перша статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Вивчивши наявні в Центральній виборчій комісії документи та пояснення, Комісія встановила таке.

15 липня 2016 року до Ірпінської міської виборчої комісії суб’єктом подання кандидатур до складу Коцюбинської селищної виборчої комісії – Київською обласною організацією Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ", внесено подання про заміну члена цієї виборчої комісії.

17 та 18 липня 2016 року Київською обласною організацією Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" до Ірпінської міської виборчої комісії вдруге та втретє внесено вищевказане подання.

У порядок денний засідання Ірпінської міської виборчої комісії 16 липня 2016 року питання щодо внесення змін до складу Коцюбинської селищної виборчої комісії на підставі вказаного подання включено не було,  17 липня 2016 засідання Ірпінської міської виборчої комісії не відбулось внаслідок відсутності кворуму, що підтверджується поясненнями голови і секретаря виборчої комісії та протоколом засідання виборчої комісії від 16 липня 2016 року.

Разом з тим, секретар виборчої комісії в поясненнях зазначив, що виборчий процес, який триває в селищі Коцюбинське, є незаконним, а робота Ірпінської міської виборчої комісії є роботою у міжвиборчий період, і таким чином, строк розгляду вказаного подання становить тридцять днів.

Станом на 25 липня 2016 року подання Київської обласної організації Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" про заміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії, внесені до Ірпінської міської виборчої комісії 15, 17, 18 липня 2016 року, не розглянуто, рішення щодо них не прийнято.

Враховуючи вищевстановлені обставини, Центральна виборча комісія зазначає.

Частиною третьою статті 19 Закону передбачено, що виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Згідно з частиною першою статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Порядок внесення змін до складу виборчих комісій регламентується положеннями статті 29  Закону та Роз’ясненням щодо порядку внесення змін до складу територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 7 вересня 2015 року № 236 (із змінами) (далі – Роз’яснення).

За змістом частини сьомої статті 29 Закону, пунктів 3.1, 3.4 Роз’яснення у разі надходження до відповідної виборчої комісії, яка утворила виборчу комісію (сформувала її склад), подання про заміну члена виборчої комісії від суб’єкта, за поданням якого кандидатуру цього члена комісії було включено до складу виборчої комісії, така виборча комісія у період виборчого процесу не пізніш як на п’ятий день з дня внесення такого подання, але не пізніше останнього дня перед днем голосування (повторного голосування), а в міжвиборчий період – не пізніше тридцяти днів з дня внесення відповідного подання про заміну члена комісії, одночасно з рішенням про дострокове припинення його повноважень приймає рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншої кандидатури, внесеної на заміну тим самим суб’єктом подання, із призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.

При цьому технічні описки та неточності, допущені у поданні про заміну члена виборчої комісії, не є підставою для залишення такого подання без розгляду. Зазначені описки та неточності можуть бути виправлені шляхом внесення уточненого подання про заміну члена виборчої комісії.

У разі внесення на заміну кандидатури до складу виборчої комісії, яка не відповідає вимогам, зазначеним у статті 21 Закону, або внесення подання про заміну члена виборчої комісії не за встановленою Центральною виборчою комісією формою  та/або відсутності документів, що повинні бути додані до подання про заміну, таке подання залишається без розгляду, про що у період виборчого процесу – не пізніше ніж на п’ятий день (напередодні та у день голосування (повторного голосування) – невідкладно), а в міжвиборчий період – не пізніше тридцяти днів з дня надходження подання, інформується суб’єкт його внесення листом за підписом голови чи заступника голови територіальної виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад). У листі вказуються підстави залишення подання про заміну члена виборчої комісії без розгляду та роз’яснюється право суб’єкта його внесення внести інше подання про заміну члена виборчої комісії з дотриманням вимог Закону та Роз’яснення (пункт 3.2 Роз’яснення).

Склад Коцюбинської селищної виборчої комісії сформовано Ірпінською міською виборчою комісією на підставі частини восьмої статті 22 Закону.

Подання Київської обласної організації Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" про заміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії внесено до Ірпінської міської виборчої комісії у період виборчого процесу з позачергових виборів депутатів Коцюбинської селищної ради Ірпінської міської ради Київської області, призначених на 17 липня 2016 року, а отже, мали бути розглянуті не пізніш як на п’ятий день з дня їх внесення, а внесене 15 липня 2016 року – не пізніше останнього дня перед днем голосування, або, за наявності підстав, залишені без розгляду, про що не пізніше ніж на п’ятий день з дня надходження подання мав бути проінформований суб’єкт його внесення.

Разом з тим, належний  розгляд подань Київської обласної організації Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" про зміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії в порядку, строки та у встановлений Законом та Роз’ясненням спосіб Ірпінська міська виборча комісія не здійснила.

Таким чином, Ірпінська міська виборча комісія не вчинила передбачених Законом та Роз’ясненням дій щодо подань про заміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії, внесених зазначеною місцевою організацією партії у період виборчого процесу, а отже, допустила протиправну бездіяльність та спричинила порушення прав суб’єкта внесення подання до складу вказаної виборчої комісії, що свідчить про грубе порушення нею виборчого законодавства України.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

За змістом частини третьої статті 29 Закону повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів у разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України та законів України.

Частиною дев’ятою статті 99 Закону визначено, що виборча комісія вищого рівня на підставі скарги, рішення суду або з власної ініціативи може скасувати рішення виборчої комісії нижчого рівня та прийняти рішення по суті питання або зобов’язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути порушене питання.

З огляду на наведені обставини Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Ірпінської міської виборчої комісії в зв’язку з одноразовим грубим порушенням Закону, а також зобов’язати цю виборчу комісію після сформування її нового складу розглянути відповідно до вимог Закону та Роз’яснення подання Київської обласної організації Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" про заміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії.

Враховуючи викладене, відповідно до частини третьої статті 29 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, статтями 11 – 13, частиною першою статті 16, пунктами 1 – 2, 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт одноразового грубого порушення Ірпінською міською виборчою комісією Київської області вимог Закону України "Про місцеві вибори".

2. Достроково припинити повноваження усього складу Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у зв’язку із одноразовим грубим порушенням нею Закону України "Про місцеві вибори".

3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а також зареєстровані в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцеві організації політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, можуть не пізніше 18 години 28 липня 2016 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної комісії.

4. Зобов’язати Ірпінську міську виборчу комісію Київської області після сформування її нового складу до 3 серпня 2016 року включно розглянути наявні у виборчій комісії подання Київської обласної організації Політичної партії "Об’єднання "САМОПОМІЧ" про заміну члена Коцюбинської селищної виборчої комісії Київської області.

5. Звернути увагу нового складу Ірпінської міської виборчої комісії Київської області на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав суб’єктів виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів.

6. Копію цієї постанови надіслати Ірпінській міській виборчій комісії Київської області.

7. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    М. ОХЕНДОВСЬКИЙ