УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

3 листопада 2020 року № 444

Про окремі питання діяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області

До Центральної виборчої комісії надійшла окрема ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі № 420/11491/20, якою доведено до відома Центральної виборчої комісії встановлені судом обставини щодо порушень, допущених Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія).

Так, судом під час розгляду справи № 420/11491/20 встановлено факт грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською виборчою комісією вимог статей 21, 24, 38, 1201 Конституції України, статей 6, 32 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), статей 6, 14, 370 Кодексу адміністративного судочинства України під час виборів у багатомандатному виборчому окрузі № 7 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська рада).

Указаною окремою ухвалою Центральну виборчу комісію зобов’язано здійснити заходи з поновлення порушеного виборчого права позивача Задир А.В. бути обраною у багатомандатному виборчому окрузі № 7 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, а також повідомити суд про вжиті заходи.

Зі змісту вказаної окремої ухвали вбачається, що до дня голосування  Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія двічі приймала протиправні постанови про скасування реєстрації Задир А.В. як кандидата в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради, що були скасовані рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 9 жовтня 2020 року (залишено без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 13 жовтня 2020 року) у справі № 420/10281/20 про визнання протиправною та скасування постанови Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії № 142 від 6 жовтня 2020 року; від 21 жовтня 2020 року у справі № 420/10910/20 (залишено без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2020 року) про визнання протиправною та скасування постанови Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії про повторне скасування її реєстрації як кандидата в депутати.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у справі № 420/10803/20 (залишено без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року) зобов’язано Кароліно-Бугазьку сільську виборчу комісію “прийняти рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади щодо внесення відомостей до його змісту про зареєстрованих кандидатів у депутати, зокрема, про Задир А.В.”.

Однак, як установлено судом під час розгляду справи, рішення судів відносно кандидата в депутати Задир А.В. не виконано до дня голосування.

До Комісії також надійшла окрема ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі № 420/11494/20, якою доведено до відома Комісії про встановлені у змісті ухвали обставини щодо порушень прав громадян України Кісенко В.П., Бачуровського В.Б., Бєлград С.М. бути обраними в багатомандатному виборчому окрузі № 4 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та зобов’язано Комісію здійснити заходи з поновлення порушеного виборчого права указаних громадян бути обраними в багатомандатному виборчому окрузі № 4 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, а також повідомити суд про вжиті заходи.

Постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у справі № 420/10802/20 достроково припинено повноваження усього складу Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії у зв’язку із встановленням численних порушень вимог Конституції України та Кодексу, у тому числі невиконанням рішень суду, що призвели до грубого порушення виборчих прав громадян. Білгород-Дністровська районна територіальна виборча комісія Одеської області постановою від 24 жовтня 2020 року № 56 сформувала новий склад Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії.

Крім того, постановою Центральної виборчої комісії від 22 жовтня 2020 року № 416 “Про окремі питання діяльності Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області” зобов’язано Кароліно-Бугазьку сільську виборчу комісію невідкладно вжити заходів щодо забезпечення належної організації голосування в день виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року відповідно до вимог виборчого законодавства України. При цьому Комісія звертала увагу Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог Кодексу під час виконання її повноважень та зобов’язувала її невідкладно привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства України.

Проте, як вбачається з указаних окремих ухвал, судом установлено, що новоутворена Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія не усунула жодного порушення виборчих прав громадян, рішення судів не виконала, тобто вказана комісія на виконання рішень судів не усунула порушення виборчих прав осіб, у тому числі позивачів.

Також суд під час розгляду зазначених справ висловив позицію, що вказані порушення були допущені Кароліно-Бугазькою сільською виборчою комісією “свідомо, незважаючи на те, що їй було достеменно відомо як новоутвореної виборчої комісії про причини припинення повноважень попередньої територіальної виборчої комісії”.

Як вбачається з окремих ухвал суду у справах № 420/11491/20, № 420/11494/20, невиконання рішень судів до дня голосування призвело до порушення виборчих прав позивачів, “що свідчить про неможливість визначення таких виборів що відбулися демократичним шляхом”.

Отже, судом під час розгляду справ установлено, що відповідач (Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія) “до дня голосування свідомо порушив законодавство, не виконав рішення судів та порушив права позивачів, скориставшись безперервністю виборчого процесу та тим, що він не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним, усунувши від участі у виборах згідно наявних рішень суду не тільки позивачів, але і інших осіб”.

У зв’язку з викладеним Комісія зазначає, що згідно зі статтею 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

За змістом частин першої, третьої статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, пов’язаних із виборчим процесом, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі їх апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду такої категорії справ набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною першою статті 16 указаного Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому вказаним Законом порядку.

Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.

Частиною третьою статті 32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

До повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів сільської ради, виборів сільського голови, належить забезпечення підготовки та проведення відповідних місцевих виборів; затвердження тексту виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів та передача їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям (пункти 1, 7 частини другої статті 206 Кодексу).

Відповідно до частини другої статті 240 Кодексу текст виборчих бюлетенів затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями.

У виборчому бюлетені для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) зазначаються порядкові номери, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетеня зареєстровані у відповідному виборчому окрузі кандидати, їхні прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності), суб’єкт висування кандидата, у разі, якщо кандидат висунутий шляхом самовисування, міститься позначка “самовисування”, відомості про рік народження, посаду, місце проживання. Праворуч від порядкового номера та прізвища кожного кандидата розміщується порожній квадрат (частина друга статті 241 Кодексу).

Зі змісту частини восьмої статті 248 Кодексу вбачається, що виборець реалізує своє право голосу шляхом проставлення у виборчому бюлетені з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) позначки “плюс” (+) або іншої, що засвідчує його волевиявлення, у квадраті напроти прізвища кандидата в депутати, за якого він голосує.

Натомість, як установлено судом під час розгляду відповідних справ, кандидати в депутати не були включені до виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради у багатомандатних виборчих округах № 7, № 4, чим було порушено їх виборче право бути обраними, а також виборчі права громадян з реалізації їх права голосу стосовно зазначених кандидатів у депутати.

Згідно з Основним Законом держави громадяни України мають право вільно обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування (стаття 38).

Відповідно до Кодексу до основних виборчих прав громадян України належить право бути обраним (частина друга статті 6); громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі – партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом (стаття 11).

Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Кодексу).

Таким чином, Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія допустила проведення  25 жовтня 2020 року виборів у багатомандатних виборчих округах № 7 та № 4 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради за наявності порушених виборчих прав Задир А.В., Кісенко В.П., Бачуровського В.Б., Бєлград С.М. та невиконаних судових рішень.

Тож Комісія вважає, що зазначена протиправна бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії стосовно забезпечення реалізації виборчого права вказаних кандидатів у депутати свідчить про одноразове грубе порушення нею вимог Конституції України, Кодексу, законів України, та відповідно є підставою для дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу.

Так, частиною третьою статті 208 Кодексу визначено, що повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Крім того, Комісія звертає увагу, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців,  кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права, перешкоджання роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин є кримінально караними діяннями.

Разом з тим статтею 382 Кримінального кодексу України передбачено кримінальне покарання за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Враховуючи викладене, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян, відповідно до статей 124, 1291 Конституції України, частини другої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 205, 208 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області вимог  Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

3. Зобов’язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області не пізніше 24 години 00 хвилин 3 листопада 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 15 години 00 хвилин 4 листопада 2020 року до Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.

4. Зобов’язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області не пізніше 21 години 00 хвилин 4 листопада 2020 року сформувати новий склад Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.

5. Зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області після сформування нового складу невідкладно привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

6. Звернути увагу членів Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання їх повноважень.

7. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

8. Копію цієї постанови надіслати Білгород-Дністровській районній територіальній виборчій комісії Одеської області, Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

9. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО