УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

30 листопада 2020 року № 532

Про окремі питання діяльності Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20, яке набрало законної сили, дії, вчинені Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району Житомирської області (далі – Овруцька міська територіальна виборча комісія) під головуванням Головача Б.В. та заступника голови Царюк І.А. під час проведення підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області (далі – Овруцька міська рада) та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області (далі – Овруцький міський голова) на перших виборах 25 жовтня 2020 року, визнано протиправними, а вказану виборчу комісію зобов’язано провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови у складі, затвердженому постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року в справі № 240/20171/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року, визнано протиправним та скасовано протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 17 листопада 2020 року; визнано протиправною та скасовано постанову цієї комісії від 17 листопад 2020 року № 25 про визнання Коруда Івана Ярославовича обраним Овруцьким міським головою, а також визнано протиправними дії Овруцької міської територіальної виборчої комісії щодо офіційного оприлюднення результатів виборів Овруцького міського голови на підставі протоколу від 17 листопада 2020 року № 25.

В указаному судовому рішенні зазначено, що “до складу виборчого округу з виборів Овруцького міського голови входить 66 виборчих дільниць.

На виконання рішення суду у справі № 240/19192/20 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було здійснено повторний підрахунок голосів по виборчим дільницям: № 180728, № 180741, № 180727, № 180724, № 180713, № 180739, № 180722, № 180726, № 180749, № 180716, № 180710, № 180707, № 180717, № 180745, № 180766, № 180761, № 180776, № 180778, № 180784, № 180787, № 180793, № 180796, № 180802, № 180803, № 180746. За результатами повторного підрахунку голосів з виборів Овруцького міського голови Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було складено відповідні протоколи. Овруцька міська територіальна виборча комісія, врахувавши протоколи по усіх виборчих дільницях, в тому числі, по яких був проведений повторний підрахунок, встановила підсумки голосування, шляхом складання 17 листопада 2020 року протоколу про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі”.

Також у цьому судовому рішенні йдеться про те, що “з матеріалів справи вбачається, що час складення протоколів по виборчим дільницям № 180708, № 180709, № 180711, № 180712, № 180714, № 180715, № 180718 не співпадає з часом їх прийняття територіальною виборчою комісією, про що свідчить протокол безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії. Вказане свідчить про те, що протоколи по вказаних дільничних виборчих комісій, які враховані при встановленні результатів голосування були прийняті пізніше в часі, ніж це зазначено в протоколі безперервного засідання. Таким чином, суд вважає, що такі протоколи не могли враховуватися територіальною виборчою комісією при проведенні підсумків голосування, оскільки безперервний протокол не містить інформації, що саме ці протоколи подавалися до комісії та коли вони були подані. Крім того, відповідачем враховано протоколи дільничних виборчих комісій по виборчим дільницям № 180797 та № 180759 з відміткою “Уточнений”, в той же час протокол безперервного засідання не містить інформації, що такі протоколи також подавалися. Таким чином, відповідач встановлював підсумки голосування, в тому числі, на підставі протоколів по названим дільницям, які до територіальної виборчої комісії не подавалися, а тому суд позбавлений можливості об’єктивно перевірити достовірність волевиявлення виборців, тобто встановлених результатів виборів Овруцького міського голови. Зазначене свідчить про те, що при встановленні результатів виборів та підрахунку голосів відповідач діяв недобросовісно та не на підставі, не у спосіб, передбачений законом”.

У постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року в справі № 240/20171/20 суд звернув увагу, що на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20 Овруцька міська територіальна виборча комісія повинна була здійснити повторний підрахунок голосів виборців на всіх дільницях виборчого округу, а не на окремих, та не брати до уваги результати підрахунку голосів виборців, установлені неповноважним складом виборчої комісії.

Крім того, до Центральної виборчої комісії надійшла окрема ухвала Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року в справі № 240/20038/20, у якій судом указано на порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією вимог частин п’ятої, дев’ятої та одинадцятої статті 250 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386, під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

В окремій ухвалі зазначено, що в ході судового розгляду справи на судовому засіданні 19 листопада 2020 року було переглянуто відеодокази за участю сторін та заслухано пояснення свідків щодо порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Кодексу, а саме: “пакети з виборчими документами були пошкоджені або запаковані неналежним чином – відсутня печатка та підписи членів комісії; конверти зі списками виборців не відкривались; конверти відкривались особами, які не були на це уповноважені; при розкритті конвертів не оголошувались дільниця, на якій здійснюється підрахунок; підрахунок голосів виборців здійснювався механічним чином; протоколи про повторний підрахунок складались неуповноваженою особою; не підраховувалась кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, за підписами виборців у списках виборців та відмітками “голосував за місцем перебування” у списках виборців на виборчих дільницях”. Окрім того, свідки зазначили, що письмово оформлені заяви та скарги з приводу порушень під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області відповідачем не реєструвались”.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон), якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).

При цьому за змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши наявні документи, зазначає.

Відповідно до частини першої статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Відповідно до статті 1291 Основного Закону України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20 Овруцьку міську територіальну виборчу комісію зобов’язано провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови.

Разом з тим на сьогодні Овруцькою міською територіальною виборчою комісією вказане рішення суду щодо повторного підрахунку голосів виборців з виборів Овруцького міського голови не виконано. Як ідеться в постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року в справі № 240/20171/20, на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20 Овруцька міська територіальна виборча комісія повинна була здійснити повторний підрахунок голосів виборців на всіх виборчих дільницях виборчого округу, а не на окремих, та не брати до уваги результати підрахунку голосів виборців, установлені неповноважним складом виборчої комісії.

В окремій ухвалі Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року в справі № 240/20038/20 суд указує на порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією вимог частин п’ятої, дев’ятої та одинадцятої статті 250 Кодексу та Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386, під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови 25 жовтня 2020 року.

Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.

Територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Згідно з частиною дванадцятою статті 254 Кодексу повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 Кодексу.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному в частині першій статті 254 Кодексу, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина третя статті 254 Кодексу).

Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386.

При цьому Комісія зазначає, що за змістом частин п’ятої, дев’ятої, одинадцятої статті 250, частини дванадцятої статті 254 Кодексу підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами територіальної виборчої комісії. Кількість виборців на виборчій дільниці встановлюється виборчою комісією на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців). Ця кількість оголошується і заноситься секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів. Підрахунок кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, здійснюється виборчою комісією за підписами виборців у списку виборців та відмітками “голосував за місцем перебування” у списку виборців. Ця кількість оголошується.

За змістом частини тринадцятої статті 254 Кодексу територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296 “Про форми протоколів та актів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів” (додатки 5 – 8).

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов’язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів виборців. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевої організації політичної партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов’язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу (частина чотирнадцята статті 254 Кодексу).

Крім того зауважуємо, що частиною шістнадцятою статті 36 Кодексу передбачено, що заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії відповідно до Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі – Порядок).

Згідно з пунктами 1.19, 1.20 Порядку організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар виборчої комісії. Відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії.

Документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України. Документи, передбачені Кодексом, можуть подаватися до виборчої комісії у формі електронного документа з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом (пункт 13.3 Порядку).

При цьому відповідно до пункту 13.4 Порядку документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (додаток 5 до Порядку).

Комісія вважає, що невиконання Овруцькою міською територіальною виборчою комісією рішення суду, а також вчинення дій, про які йдеться в окремій ухвалі Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року в справі № 240/20038/20, свідчать про систематичне порушення нею Конституції України, Кодексу та законів України.

Згідно зі статтею 1 Закону Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.

Частиною другою статті 1, пунктом 3 статті 17, пунктами 1, 2 статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Відповідно до частини третьої статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Комісія зазначає, що вказані обставини свідчать про неможливість належного виконання обов’язків нинішнім складом Овруцької міської територіальної виборчої комісії.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне встановити факт систематичного порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, у зв’язку з чим достроково припинити повноваження всього складу Овруцької міської територіальної виборчої комісії.

Разом з тим Центральна виборча комісія звертає увагу новоутвореного складу Овруцької міської територіальної виборчої комісії на необхідність здійснення дій щодо встановлення результатів виборів Овруцького міського голови з урахуванням рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20, недопущення порушень вимог законодавства про вибори, встановлених в окремій ухвалі Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року в справі № 240/20038/20, а також неухильне дотримання цією виборчою комісією законодавства під час реалізації повноважень з підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Окремо Комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

Враховуючи викладене, відповідно до статті 1291 Конституції України, частини другої статті 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 202, 206, частин третьої, п’ятої статті 208 Виборчого кодексу України, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт систематичного порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району Житомирської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області у зв’язку з систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 15 години 1 грудня 2020 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

4. Зобов’язати Овруцьку міську територіальну виборчу комісію Коростенського району Житомирської області після сформування її нового складу невідкладно здійснити дії щодо встановлення результатів виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області з урахуванням рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20 та недопущення порушень вимог законодавства про вибори, встановлених в окремій ухвалі Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року в справі № 240/20038/20.

5. Звернути увагу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства під час реалізації повноважень з підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

6. Копію цієї постанови надіслати Овруцькій міській територіальній виборчій комісії Коростенського району Житомирської області, Житомирському окружному адміністративному суду.

7. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО