УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

9 березня 2021 року № 110

Про окремі питання діяльності Павлоградської районної  територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області

До Центральної виборчої комісії 23 листопада 2020 року  (вх. № 21-33/1-26322) від Павлоградської районної територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області (далі – Павлоградська районна територіальна виборча комісія) надійшла копія постанови цієї виборчої комісії від 19 листопада 2020 року № 55 “Про реєстрацію обраних депутатів Павлоградської районної ради Дніпропетровської області”.

Крім того, до Комісії від Павлоградської районної територіальної виборчої комісії відповідно до положень Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня  2020 року № 200, надійшли відомості за встановленими цим Порядком формами, а саме: повідомлення про підсумки голосування та результати виборів депутатів Павлоградської районної ради Дніпропетровської області (далі – Павлоградська районна рада) і про черговість кандидатів у депутати вказаної районної ради, включених до територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій (далі – організації партій), що склалась за результатами місцевих виборів (форми № 4 та № 5).

Так, відповідно до наданих документів Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року отримала 5 депутатських мандатів, а Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ” – 3 депутатські мандати.

Унаслідок перевірки надісланих Павлоградською районною територіальною виборчою комісією відомостей виникла необхідність у додатковому з’ясуванні обставин розподілу депутатських мандатів між організаціями партій, що отримали право на участь у такому розподілі на вказаних місцевих виборах, оскільки вбачалося ймовірне порушення порядку відповідного розподілу.

З метою з’ясування зазначених обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон), секретар Центральної виборчої комісії звернулася до Павлоградської районної територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати на адресу Комісії письмові пояснення щодо ймовірного порушення під час розподілу депутатських мандатів між організаціями партій, що отримали право на участь у такому розподілі на відповідних місцевих виборах, а також копію протоколу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

10 лютого 2021 року (вх. № 21-33/1-2325) до Центральної виборчої комісії надійшли копія протоколу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та пояснення голови цієї територіальної виборчої комісії, у яких зазначалося, зокрема, що виборча комісія вирішила розподілити 3 додаткові депутатські мандати “між політичними партіями з найменшою кількістю отриманих депутатських мандатів”.

При цьому на обґрунтування позбавлення Дніпропетровської обласної організації політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ” права на додатковий депутатський мандат у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що розподіляється відповідно до положень статті 260 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), у вказаних поясненнях зазначено, що “так як від Дніпропетровської обласної організації політичної партії “Пропозиція” у нас був офіційний лист “Про відмову від першого кандидата в загальному списку”… і ця політична партія набрала найменшу кількість голосів виборців, що подолали 5% бар’єр на виборах від 25.10.2020 р. по Павлоградському району, то ми вирішили розподілити три додаткових депутатських мандати між: 1. ПП Блок Вілкула “Українська перспектива”,  2. ПП “Європейська Солідарність”, 3. ВО “Батьківщина”.

За змістом частини другої статті 1, пунктів 3, 4 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.

У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.

На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Павлоградської районної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

Так, проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи щодо визнання осіб обраними депутатами Павлоградської районної ради, Комісія зазначає.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснювалися організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Кодекс.

Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу.

Крім того, з метою забезпечення однакового застосування положень статей 256 – 260 Кодексу щодо порядку встановлення результатів місцевих виборів постановою Центральної виборчої комісії від 23 жовтня 2020 року  № 419 затверджено Роз’яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі – Роз’яснення).

Так, відповідно до частини першої статті 256 Кодексу, пункту 1 Роз’яснення, зокрема, районна територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія на підставі відомостей щодо сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного виборчого округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 частини першої, частина третя статті 256 Кодексу, пункт 5 Роз’яснення).

Організація партії, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, гарантовано отримує один депутатський мандат, який розподіляється в порядку черговості відповідно до затвердженого нею єдиного виборчого списку (абзац другий частини першої статті 260 Кодексу).

Так, за змістом протоколу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, складеного  14 листопада 2020 року, право на участь у розподілі депутатських мандатів отримали 6 організацій партій, а саме: Дніпропетровська обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”, Дніпропетровська обласна організація політичної партії “БЛОК ВІЛКУЛА “УКРАЇНСЬКА ПЕРСПЕКТИВА”, Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ”, Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”, Дніпропетровська регіональна організація політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”.

Тобто кожна із зазначених організацій партій повинна отримати по одному гарантованому депутатському мандату, який має розподілятися у порядку черговості відповідно до єдиних виборчих списків, затверджених цими організаціями партій.

Порядок встановлення кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, визначено  статтею 258 Кодексу.

Зокрема, у кожному територіальному виборчому окрузі депутатські мандати розподіляються між територіальними виборчими списками кандидатів у депутати від організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку, у кількості, визначеній відповідно до частин другої – четвертої статті 258 Кодексу (частина перша статті 258 Кодексу).

Територіальна виборча комісія підсумовує кількість мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до територіальних виборчих списків усіх організацій партій, у відповідному територіальному виборчому окрузі, встановлюючи сумарну кількість розподілених у відповідному територіальному виборчому окрузі (частина четверта статті 258 Кодексу).

Згідно з відомостями протоколу про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі в територіальних виборчих округах розподілено 23 депутатські мандати таким чином: Дніпропетровська регіональна організація політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” отримала  13 депутатських мандатів, Дніпропетровська обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” – 5, Дніпропетровська обласна організація політичної партії “БЛОК ВІЛКУЛА “УКРАЇНСЬКА ПЕРСПЕКТИВА” – 1, Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” – 2, Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” – 1, Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ” – 1.

За змістом частини першої статті 260 Кодексу та пункту 13 Роз’яснення територіальна виборча комісія встановлює кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів районної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), шляхом віднімання від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу районної ради, кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, та сумарної кількості мандатів, які гарантовано отримають організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах (по одному депутатському мандату).

Враховуючи, що кількісний склад Павлоградської районної ради становить 42 депутати, а також кількість депутатських мандатів, розділених у територіальних виборчих округах (23 депутатські мандати) та сумарну кількість мандатів, які гарантовано отримають організації партій  (6 депутатських мандатів), кількість депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Павлоградської районної ради, становить 13 (42 – 23 – 6 = 13).

За змістом частин третьої, четвертої статті 260 Кодексу, пункту 15 Роз’яснення для визначення кількості мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів у депутати від організації партії, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної організації партії, ділиться на виборчу квоту. Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, яку отримали кандидати в депутати, включені до відповідного єдиного виборчого списку від цієї організації партії. Дробові залишки до трьох знаків після коми враховуються під час розподілу решти депутатських мандатів.

Організації партій, єдині виборчі списки від яких мають більші порівняно з іншими дробові залишки, отримують по одному додатковому депутатському мандату, починаючи з єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від організації партії, що має найбільший дробовий залишок. Якщо дробові залишки у двох чи більше виборчих списках кандидатів у депутати від організацій партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список організації партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Розподіл додаткових депутатських мандатів закінчується після вичерпання загальної кількості депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Так, за наявними в Комісії відомостями з протоколу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ”, становить 2 144 голоси і відповідно ціла частина отриманої частки від ділення на виборчу квоту становить 1 депутатський мандат, який отримали кандидати в депутати, включені до єдиного виборчого списку цієї організації партії (2 144 (кількість невикористаних голосів виборців): 1 198 (виборча квота) = 1,789,  де 1 – кількість депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною, а 0,789 – дробові залишки).

Загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”, становить 1 483 голоси і відповідно ціла частина отриманої частки від ділення на виборчу квоту становить  1 депутатський мандат, який отримали кандидати в депутати, включені до єдиного виборчого списку цієї організації партії (1 483 (кількість невикористаних голосів виборців): 1 198 (виборча квота) = 1,237, де 1 – кількість депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною, а 0,237 – дробові залишки).

Відповідно до відомостей протоколу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі встановлено таку кількість мандатів, які підлягають розподілу в указаному виборчому окрузі:

1) Дніпропетровська регіональна організація політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” – 2 депутатські мандати, отримані в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,262 дробові залишки;

2) Дніпропетровська обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” – 3 депутатські мандати, отримані в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,147 дробових залишків;

3) Дніпропетровська обласна організація політичної партії “БЛОК ВІЛКУЛА “УКРАЇНСЬКА ПЕРСПЕКТИВА” – 2 депутатські мандати, отримані в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,674 дробові залишки;

4) Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” – 1 депутатський мандат, отриманий у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною;  1 гарантований депутатський мандат; 0,237 дробових залишків;

5) Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” – 1 депутатський мандат, отриманий у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,895 дробових залишків;

6) Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ” – 1 депутатський мандат, отриманий у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною; 1 гарантований депутатський мандат; 0,789 дробових залишків.

Тобто в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Павлоградської районної ради Павлоградською районною територіальною виборчою комісією розподілено 10 депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною отриманої частки від ділення на виборчу квоту, і для розподілу решти депутатських мандатів (трьох мандатів) територіальна виборча комісія повинна була враховувати дробові залишки (до трьох знаків після коми) відповідно до положень частин третьої, четвертої статті 260 Кодексу та пункту 15 Роз’яснень.

Отже, залежно від розміру дробових залишків організації партій розташовуються таким чином (від більшого до меншого):

1) Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” (0,895 дробових залишків);

2) Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ” (0,789 дробових залишків);

3) Дніпропетровська обласна організація політичної партії “БЛОК ВІЛКУЛА “УКРАЇНСЬКА ПЕРСПЕКТИВА” (0,674 дробові залишки);

4) Дніпропетровська регіональна організація політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” (0,262 дробові залишки);

5) Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” (0,237 дробових залишків);

6) Дніпропетровська обласна організація політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” (0,147 дробових залишків).

Тобто три додаткові депутатські мандати за найбільшими дробовими залишками мали б отримати Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ”, Дніпропетровська обласна організація політичної партії “БЛОК ВІЛКУЛА “УКРАЇНСЬКА ПЕРСПЕКТИВА”.

Натомість згідно з відомостями протоколу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що також підтверджуються наданими поясненнями голови вказаної виборчої комісії, додатковий депутатський мандат, що визначається за дробовими залишками, отримали Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” (0,895 дробових залишків), Дніпропетровська обласна організація політичної партії “БЛОК ВІЛКУЛА “УКРАЇНСЬКА ПЕРСПЕКТИВА” (0,674 дробові залишки), а також Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” (0,237 дробових залишків), а не Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ”  (0,789 дробових залишків), яка має більший розмір дробових залишків, ніж Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”.

Отже, за результатами виборів депутатів Павлоградської районної ради 25 жовтня 2020 року Дніпропетровська територіальна організація політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” та Дніпропетровська обласна організація політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ” повинні були отримати по  4 депутатські мандати кожна (з урахуванням кількості депутатських мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, гарантованих депутатських мандатів та мандатів, отриманих за цілою частиною і дробовими залишками), а не 5 і 3 депутатських мандати відповідно, як фактично розподілила Павлоградська районна територіальна виборча комісія.

Таким чином, у територіальному виборчому окрузі № 1 від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” повинні бути визнані обраними депутатами Слібченко Д.І. та Олійник Т.А. (№ 1 та № 2 у відповідному територіальному виборчому списку), а в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від цієї організації партії – Карнета П.А. та Федянович Г.В. (№ 1 та № 3 у єдиному виборчому списку).

При цьому Пахолюка Г.Б. (№ 4 в єдиному виборчому списку) не мало бути визнано обраним у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в подальшому зареєстровано депутатом Павлоградської районної ради.

Крім того, відповідно до наданих Комісії документів та відомостей обраними депутатами в територіальному виборчому окрузі № 1 визнано Мовчана О.С. та Берестову М.О. (№ 1 та № 2 у відповідному територіальному виборчому списку) від Дніпропетровської обласної організації політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ”, хоча зазначена організація партії у цьому територіальному виборчому окрузі отримала лише 1 депутатський мандат.

Також у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком Дніпропетровської обласної організації політичної партії “ПРОПОЗИЦІЯ” визнано обраним та зареєстровано депутатом Павлоградської районної ради Шума М.Б. (№ 3 в єдиному виборчому списку), хоча Павлоградська районна територіальна виборча комісія мала б визнати та зареєструвати трьох кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, а саме: Комаркову Л.М. (№ 2 в єдиному виборчому списку), Шума М.Б. (№ 3 в єдиному виборчому списку), Ентова І.І. (№ 4 в єдиному виборчому списку).

Наведене дає підстави для висновку, що рішення та дії Павлоградської районної територіальної виборчої комісії щодо встановлення  результатів виборів Павлоградської районної ради суперечать положенням статей 256 – 260 Кодексу.

Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.

Слід зазначити, що наслідком неправомірних дій Павлоградської районної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів, які оформлені протоколом про результати виборів відповідної місцевої ради, а також офіційне оприлюднення результатів місцевих виборів та у подальшому прийняття вказаною територіальною виборчою комісією постанови від 19 листопада 2020 року № 55 “Про реєстрацію обраних депутатів Павлоградської районної ради Дніпропетровської області” стало порушення виборчих прав Комаркової Л.М., Ентова І.І. та набуття всупереч результатам місцевих виборів Пахолюком Г.Б. та Берестовою М.О. повноважень депутата Павлоградської районної ради згідно із Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”.

Крім того, надані Комісії пояснення голови Павлоградської районної територіальної виборчої комісії, у яких зазначено, що вказана виборча комісія вирішила розподілити додаткові мандати між організаціями партій, які отримали найменшу кількість депутатських мандатів, а також що “після оголошення результатів виборів, ще раз уважно переглянувши Закон України “Про вибори народних депутатів України” і про розподіл мандатів, я зрозуміла, що ми припустилися помилки”, свідчать про грубе порушення Павлоградською районною територіальною виборчою комісією вимог виборчого законодавства, зокрема Кодексу, за положеннями якого відбувалися місцеві вибори 25 жовтня 2020 року і які мали бути застосовані територіальною виборчою комісією під час складання протоколу про результати виборів депутатів Павлоградської районної ради.

Згідно з частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За змістом частини третьої статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Комісія наголошує, що вчинення дій та прийняття Павлоградською районною територіальною виборчою комісією рішень такого змісту перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування та свідчить про порушення нею Конституції України, Кодексу та законів України, що призвело до грубого порушення виборчих прав окремих громадян.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне встановити факт одноразового грубого порушення Павлоградською районною територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, у зв’язку з чим достроково припинити повноваження всього складу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії.

Разом з тим Комісія зауважує, що відповідно до частини другої статті 4 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

При цьому перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначений статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, є вичерпним і скасування незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії щодо визнання особи обраною депутатом місцевої ради (оформлених протоколом про результати відповідних місцевих виборів) та про реєстрацію депутатом місцевої ради до нього не належить.

Таким чином, на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі визнання такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу, рішень територіальної виборчої комісії щодо результатів виборів та скасування їх Центральною виборчою комісією під час виконання контрольних функцій за діяльністю територіальних виборчих комісій або судом.

Крім того, Комісія зазначає, що постанова Павлоградської районної територіальної виборчої комісії від 19 листопада 2020 року № 55 “Про реєстрацію обраних депутатів Павлоградської районної ради Дніпропетровської області” є актом одноразового застосування, що вичерпує свою дію після реалізації (після набуття депутатами своїх повноважень), а її скасування не призведе до правових наслідків у вигляді дострокового припинення повноважень депутата Павлоградської районної ради, якого було визнано обраним та зареєстровано з порушенням норм Кодексу.

У зв’язку з наведеним Комісія вважає за необхідне з власної ініціативи розглянути питання щодо звернення до відповідного комітету Верховної Ради України.

Згідно зі статтями 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що віднесені до предметів відання комітетів, а також зобов’язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об’єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня  2019 року № 19-IX “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання” питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів; засади місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Комісія вважає за потрібне звернутися до зазначеного Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню указаної проблеми.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 38 Конституції України, статей 6, 10, 12, 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, шостої, дев’ятої статті 33, частини четвертої статті 38, частин першої, другої статті 202, статей 208, 256 – 260 Виборчого кодексу України, статей 4, 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, статей 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити факт одноразового грубого порушення Павлоградською районною територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

2. Достроково припинити повноваження всього складу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Павлоградської районної територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 18 годин  00 хвилин 10 березня 2021 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

4. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, передбачивши як додаткову підставу припинення повноважень визнання судом або Центральною виборчою комісією незаконними (протиправними) дій територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів відповідних місцевих виборів та/або незаконними (протиправними) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та/або про її реєстрацію депутатом місцевої ради та/або скасування таких рішень.

5. Копію цієї постанови надіслати Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Павлоградській районній територіальній виборчій комісії Дніпропетровської області.

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО