УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

24 грудня 2020 року № 578

Про окремі питання діяльності  Пришибської  сільської територіальної виборчої комісії  Кременчуцького району Полтавської області

Відповідно до статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених частиною першою статті 2, статтями 16, 17, 21 Закону, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Виборчий кодекс України (далі – Кодекс).

Частиною першою статті 32, частинами першою, четвертою статті 33 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Частиною третьою статті 32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

За змістом статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України. Зокрема, до повноважень територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів, належить встановлення результатів виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом, здійснення офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів та реєстрація обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови (пункти 17, 18 частини другої статті 206 Кодексу).

Правомірність дій та рішень Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (далі – Пришибська сільська територіальна виборча комісія) щодо встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області (далі – Пришибський сільський голова) неодноразово були предметом судового розгляду в низці адміністративних справ, за наслідками яких таким діям та рішенням цієї виборчої комісії надано правову оцінку та ухвалено відповідні судові рішення, які набрали законної сили, а саме:

у рішенні Полтавського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 440/6278/20, яке набрало законної сили 7 листопада 2020 року та яким у задоволенні адміністративного позову до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії (про визнання протиправними дій щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови та про зобов’язання  скласти протокол про підсумки голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови на основі протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409, складених дільничними виборчими комісіями з 25 до 26 жовтня 2020 року) відмовлено та зазначено: “повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови 31.10.2020 було здійснено на підставі постанови № 2 “Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови”, яка є чинною та ніким не скасована”;

рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2020 року у справі № 440/6389/20, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року, зокрема, визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 1 листопада 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 з виборів Пришибського сільського голови, визнано протиправним та скасовано протокол цієї виборчої комісії від 1 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, а також зобов’язано зазначену виборчу комісію скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі;

постановою Другого апеляційного адміністративного суду від  22 листопада 2020 року у справі № 440/6642/20 визнано протиправним і скасовано протокол Пришибської сільської  територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 з виборів Пришибського сільського голови, в якому зазначено, що жоден з кандидатів на посаду сільського голови не набрав голосів на виборчій дільниці; зобов’язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію продовжити дії щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі за наслідками виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2020 року та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 440/6389/20, які є чинними та такими, що підлягають безумовному виконанню, а також висновків судів у цій справі;

рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року у справі № 440/7331/20 визнано протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії під час скликання та проведення засідання комісії 8 грудня 2020 року; визнано протиправним та скасовано протокол засідання Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 1;

рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від  14 грудня 2020 року у справі № 440/7409/20 з урахуванням постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2020 року в цій справі визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 11 грудня 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці № 530394; визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 11 грудня  2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Постановою Центральної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 572 “Про окремі питання діяльності Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області” (далі – постанова Комісії від 22 грудня 2020 року № 572) зобов’язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію встановити результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням волевиявлення виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці № 530394, за наслідками виконання судових рішень в адміністративних справах № 440/6389/20, 440/6642/20, 440/7409/20 та скласти не пізніше 23 години 23 грудня 2020 року протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та невідкладно надіслати його копію Центральній виборчій комісії.

За змістом статті 1291 Конституції України, частини другої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання.

Рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями (частина перша статті 13 Закону, частина третя статті 202 Кодексу).

Проте станом на 24 грудня 2020 року жодних документів чи інформації, які б свідчили про виконання Пришибською сільською територіальною виборчою комісією постанови Комісії від 22 грудня 2020 року № 572 та відповідних судових рішень до Комісії не надійшло.

З огляду на викладене, керуючись статтею 16 Закону, Комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Пришибської сільської територіальної виборчої комісії з власної ініціативи.

Згідно з частиною першою статті 20 Кодексу виборчий процес – це здійснення протягом установленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес місцевих виборів включає визначені частинами першою, другою статті 196 Кодексу етапи, зокрема підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Порядок підрахунку голосів виборців, визначення результатів місцевих виборів регламентовано статтями 250 – 268 Кодексу, відповідно до положень якого встановлення результатів місцевих виборів є сукупністю послідовних, взаємопов’язаних дій відповідних виборчих комісій, які підлягають реалізації за визначеною Кодексом процедурою та у встановлені ним строки.

За змістом частин першої, другої статті 268 Кодексу територіальна виборча комісія на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів (у тому числі протоколів з позначкою “Уточнений”), а в разі проведення повторного підрахунку голосів виборців – на підставі протоколів відповідної територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, не пізніш як на дванадцятий день з дня голосування встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів сільського, селищного, міського голови в день виборів, про що складає протокол.

Отже, на момент прийняття цієї постанови Пришибською сільською територіальною виборчою комісією не виконано постанови Комісії від 22 грудня 2020 року № 572 та зазначених судових рішень, що набрали законної сили, а саме: не складено протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 з виборів Пришибського сільського голови та як наслідок не складено протоколу про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Таким чином, має місце протиправна бездіяльність Пришибської сільської територіальної виборчої комісії, що полягає у невиконанні судових рішень, що набрали законної сили, та рішення виборчої комісії вищого рівня щодо невстановлення результатів виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі, що свідчить про систематичне порушення Пришибською сільською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України.

Отже, Комісія констатує факт систематичного порушення Пришибською сільською територіальною виборчою Комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України.

Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Зважаючи на викладене, Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії у зв’язку з систематичним порушенням нею Конституції України, Кодексу та законів України.

Також Комісія вважає за необхідне зобов’язати Пришибську сільську територіальну виборчу комісію на виконання судових рішень, що набрали законної сили, та вимог Кодексу здійснити дії щодо встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови у єдиному одномандатному виборчому окрузі, а саме: провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 з виборів Пришибського сільського голови та скласти відповідний протокол; встановити відповідно до положень Кодексу результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням складеного протоколу про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці № 530394, про що скласти відповідний протокол та невідкладно надіслати його копію Центральній виборчій комісії відповідно до Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200.

Окремо Комісія вважає за необхідне звернути увагу на питання формування нового складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії.

Так, під час підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року судами та Центральною виборчою комісією встановлювались факти грубих та систематичних порушень Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, наслідком чого було дострокове припинення повноважень усього її складу, звернення до Національної поліції України з метою перевірки обставин та вжиття належних заходів реагування в разі наявності відповідних підстав.

Проте зазначені санкції не призвели до нормалізації роботи Пришибської сільської територіальної виборчої комісії та приведення її діяльності у відповідність із вимогами законодавства України, наслідком чого стало систематичне порушення вимог законодавства України під час встановлення вказаною виборчою комісією результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, що підтверджено судовими рішеннями, які набрали законної сили.

Комісія зазначає, що порядок формування складу територіальної виборчої комісії після дострокового припинення повноважень усього її складу встановлено частиною п’ятою статті 208 Кодексу. Так, суб’єкти, за поданням яких до складу комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено, можуть не пізніше наступного дня з дня отримання такого повідомлення внести подання з новими кандидатурами до складу відповідної виборчої комісії.

Склад сільських територіальних виборчих комісій відповідно до частини шостої статті 203 Кодексу формують районні виборчі комісії.

Враховуючи ситуацію, що мала місце під час перших місцевих виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, Комісія вважає за доцільне звернути увагу суб’єктів подання кандидатур до складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії на необхідність відповідального ставлення до реалізації свого права на участь у формуванні складу вказаної територіальної виборчої комісії.

Водночас Комісія зауважує, що ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом (частина четверта статті 32 Кодексу).

При цьому Комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців,  кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права, перешкоджання роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин є кримінально караними діяннями.

Крім того, статтею 382 Кримінального кодексу України передбачено кримінальне покарання за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Частиною четвертою статті 13 Закону передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки зазначених у цій постанові фактів та в разі виявлення підстав вжиття відповідних заходів реагування згідно із законодавством України.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 1291 Конституції України, статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України, статей 19, 20, 21,частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 202, 206, 208, 250 – 268 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Визнати протиправною бездіяльність Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, що полягає у невиконанні судових рішень, які набрали законної сили, та рішення виборчої комісії вищого рівня стосовно невстановлення результатів виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

2. Встановити факт систематичного порушення Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

3. Достроково припинити повноваження всього складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області у зв’язку з систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

4. Зобов’язати Кременчуцьку районну територіальну виборчу комісію Полтавської області не пізніше 15 години 25 грудня 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 15 години 26 грудня 2020 року до Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.

5. Зобов’язати Кременчуцьку районну територіальну виборчу комісію Полтавської області не пізніше 20 години 26 грудня 2020 року сформувати новий склад Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.

6. Звернути увагу суб’єктів подання кандидатур до складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області на необхідність відповідального ставлення до реалізації свого права на участь у формуванні складу вказаної територіальної виборчої комісії.

7. Зобов’язати Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області не пізніше як на наступний день з дня сформування її нового складу:

провести у визначеному Виборчим кодексом України порядку повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області з урахуванням судових рішень в адміністративних справах № 440/6389/20, 440/6642/20, 440/7409/20, про що скласти відповідний протокол;

встановити у визначеному Виборчим кодексом України порядку, результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням складеного нового протоколу про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області на виборчій дільниці № 530394, про що скласти відповідний протокол та невідкладно надіслати його копію Центральній виборчій комісії.

8. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки обставин, викладених у цій постанові, та вжиття належних заходів реагування в разі наявності відповідних підстав.

9. Копію цієї постанови надіслати Кременчуцькій районній територіальній виборчій комісії Полтавської області, Пришибській сільській територіальній виборчій комісії Кременчуцького району Полтавської області.

10. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   В. ПЛУКАР