УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

18 грудня 2015 року № 606

Про окремі питання діяльності Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області

До Центральної виборчої комісії надійшло звернення виборців села Саливонки Васильківського району Київської області, кандидатів на посаду Саливонківського сільського голови Богомол Л.І., Чорнощокової І.П., Кирилова А.О. та кандидатів у депутати Саливонківської сільської ради Васильківського району Київської області Брязгуна П.В., Шлапака С.М. щодо причин невиконання постанови Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області (далі – Саливонківська сільська виборча комісія) від 9 листопада 2015 року № 1/09-11/15 "Про призначення повторних виборів сільського голови та депутатів Саливонківської сільської ради".

Крім того, до Комісії надійшли судові рішення: постанова Фастівського міськрайонного суду Київської області від 20 листопада 2015 року в справі № 362/7508/15-а (№ 2-а/381/109/15), постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2015 року в справі № 381/7508/15-а.

Відповідно до частини другої статті 1, частини першої статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, а також у межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 Закону України "Про місцеві вибори" Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

Якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку (частина перша статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Розглянувши вказане звернення та інші наявні в Центральній виборчій комісії матеріали, Комісія встановила.

25 жовтня 2015 року відбулися чергові вибори депутатів Саливонківської сільської ради Васильківського району Київської області (далі – Саливонківська сільська рада) та Саливонківського сільського голови.

Голова Саливонківської сільської виборчої комісії на першому пленарному засіданні Саливонківської сільської ради 30 жовтня 2015 року оголосила інформацію про підсумки виборів депутатів Саливонківської сільської ради та Саливонківського сільського голови, що підтверджується рішеннями сільської ради від 30 жовтня 2015 року № 1-1- VII  та № 2-1-VII, а отже, відповідно до частини першої статті 42, частини першої статті 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" депутати цієї сільської ради та сільський голова набули своїх повноважень.

9 листопада 2015 року Саливонківська сільська виборча комісія ухвалила постанову № 1/09-11/15 "Про призначення повторних виборів сільського голови та депутатів Саливонківської сільської ради" з такою резолютивною частиною:

"1. Призначити повторні вибори депутатів Саливонківської сільської ради Васильківського району Київської області та Саливонківського сільського голови на 10 січня 2016 року час голосування з 8 год. 00 хв. до 20 год 00 хв.

2. Дану Постанову невідкладно оприлюднити в засобах масової інформації та на інформаційному стенді.

3. Надіслати Повідомлення про прийняте рішення до Державного реєстру виборців та Центральної виборчої комісії".

Також Саливонківська сільська виборча комісія 17 та 26 листопада 2015 року ухвалила кілька рішень, пов’язаних з виконанням головою цієї виборчої комісії Журавльовою О.М. своїх повноважень:

протокольні рішення від 17 листопада 2015 року про обрання Піскаленко Т.О. головуючою на засіданні у зв’язку з недовірою голові Саливонківської сільської виборчої комісії Журавльовій О.М. та про відкладення питання передачі виборчих документів до призначення нового голови Саливонківської сільської виборчої комісії у зв’язку з недовірою Журавльовій О.М. (протокол засідання виборчої комісії № 20);

постанову від 26 листопада 2015 року № 22/26-11/15 "Про обрання постійнодіючої головуючої сільської виборчої комісії та секретаря засідання", якою голову виборчої комісії Журавльову О.М. усунуто від виконання її повноважень за вчинені нею, на думку комісії, "систематичні грубі порушеннями виборчого законодавства, зловживання своїм службовим становищем, перевищення своїх посадових обов’язків", а також визначено зі складу виборчої комісії "постійно головуючого на засіданні" Васильєву Т.О., секретаря засідання – Камінську Н.Т.

Вивчивши надані матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Підстави призначення повторних виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів чітко визначено Законом.

Так, відповідно до частини четвертої статті 14 Закону повторні вибори депутатів (депутата) у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі визнання відповідних виборів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися, з підстав, визначених Законом, чи в разі визнання особи, обраної у відповідному одномандатному виборчому окрузі депутатом, такою, яка відмовилася від депутатського мандата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Повторні вибори сільського, селищного, міського голови, старости призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади сільського, селищного, міського голови, старости.

Частиною одинадцятою статті 85 Закону встановлено, що вибори у виборчому окрузі визнаються такими, що не відбулися, у зв’язку з настанням обставин, передбачених частиною дев’ятою цієї статті (якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено лише одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, і за результатами голосування у день виборів він не набрав більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні) та частиною другою статті 48 Закону (у разі якщо у відповідному виборчому окрузі після закінчення строку реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости не залишилося жодного кандидата, жодного виборчого списку місцевих організацій партій).

Також у разі, якщо після закінчення строку реєстрації кандидатів більше ніж у третині одномандатних виборчих округів на виборах депутатів сільської, селищної ради не залишилося жодного кандидата, відповідні вибори визнаються такими, що не відбулися (частина третя статті 48 Закону).

Крім того, згідно з частиною двадцять першою статті 87 Закону в разі проведення повторного голосування, якщо до виборчого бюлетеня для повторного голосування було включено два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости і за результатами повторного голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців подано за двох або більше кандидатів, або якщо голосування проводилося по одному кандидату, і за нього не було подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів депутата, сільського, селищного, міського голови, старости такими, що не відбулися, та відповідно до частини четвертої статті 14 Закону призначає повторні вибори, про що приймає відповідне рішення.

Проте надані Центральній виборчій комісії документи не підтверджують наявність передбачених Законом обставин для призначення повторних виборів депутатів Саливонківської сільської ради та Саливонківського сільського голови.

Таким чином, постанова Саливонківської сільської виборчої комісії від 9 листопада 2015 року №1/09-11/15 "Про призначення повторних виборів сільського голови та депутатів Саливонківської сільської ради" є необґрунтованою та такою, що суперечить вимогам Закону.

Також Центральна виборча комісія зазначає, що рішення та дії Саливонківської сільської виборчої комісії щодо призначення повторних виборів депутатів Саливонківської сільської ради та Саливонківського сільського голови були предметом судового розгляду.

Так, постановою Фастівського міськрайонного суду Київської області від 20 листопада 2015 року в справі № 362/7508/15-а (№ 2-а/381/109/15) та постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2015 року в справі № 381/7508/15-а визнано протиправною та скасовано постанову Саливонківської сільської виборчої комісії від 9 листопада 2015 року № 1/09-11 "Про результати повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320331", пункти 4 – 6 якої є аналогічними резолютивній частині постанови цієї виборчої комісії від 9 листопада 2015 року № 1/09-11/15 "Про призначення повторних виборів сільського голови та депутатів Саливонківської сільської ради". При цьому суд апеляційної інстанції встановив необґрунтованість вказаного рішення та відсутність підстав для його прийняття Саливонківською сільською виборчою комісією, дійшовши висновку про порушення виборчою комісією під час його прийняття Конституції України та Закону.

Щодо рішень Саливонківської сільської виборчої комісії про висловлення недовіри голові цієї виборчої комісії, усунення її від виконання обов’язків та про обрання постійнодіючої головуючої сільської виборчої комісії Центральна виборча комісія зазначає таке.

За змістом частин другої, сьомої, одинадцятої статті 27 Закону обов’язок скликання і ведення засідань виборчої комісії покладено на голову виборчої комісії, ведення протоколу засідання комісії – на секретаря виборчої комісії.

Відповідно до частини восьмої статті 29 Закону в разі систематичного невиконання головою або заступником голови чи секретарем покладених на нього обов’язків територіальна або дільнична виборча комісія може звернутися до виборчої комісії, яка її утворила, з мотивованим рішенням про його (їх) заміну, якщо за це проголосувало не менше двох третин від складу комісії. Голова, заступник голови або секретар виборчої комісії можуть особисто подати власноручно написану заяву про складення своїх повноважень до виборчої комісії, що утворила відповідну виборчу комісію.

Крім того, однією з підстав дострокового припинення повноважень члена виборчої комісії є систематичне невиконання покладених на нього обов’язків або одноразове грубе порушення ним законодавства України про місцеві вибори, що встановлено рішенням суду або рішеннями виборчої комісії, яка утворила відповідну комісію (сформувала її склад) (пункт 7 частини четвертої статті 29 Закону).

Законом не передбачено ухвалення виборчою комісією рішень щодо висловлення недовіри чи усунення від виконання повноважень голови виборчої комісії, а отже, такі рішення суперечать Закону.

Також за змістом частин сьомої, одинадцятої статті 27 Закону визначення головуючого на засіданні та секретаря засідання виборчої комісії у разі їх відсутності або невиконання своїх повноважень відбувається під час засідання виборчої комісії, на якому виникли такі обставини, а отже, визначення Саливонківською сільською виборчою комісією головуючого на засіданні на постійній основі та секретаря засідання суперечить зазначеним положенням Закону.

Згідно з частиною першою статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Однією із засад виборчого процесу визначено законність (частина перша статті 11 Закону).

Частиною третьою статті 19 Закону встановлено, що виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Зважаючи на викладене, Центральна виборча комісія зазначає, що вказані рішення Саливонківської сільської виборчої комісії ухвалено з перевищенням повноважень, а відтак вони є протиправними.

Оскільки протокольне рішення Саливонківської сільської виборчої комісії від 17 листопада 2015 року про відкладення питання передачі виборчих документів до призначення нового голови Саливонківської сільської виборчої комісії є похідним від попереднього протокольного рішення про недовіру голові Саливонківської сільської виборчої комісії Журавльовій О.М., воно також підлягає скасуванню.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.

Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом (частина дев’ятнадцята статті 27 Закону).

З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне скасувати постанови Саливонківської сільської виборчої комісії від 9 листопада 2015 року № 1/09-11/15 "Про призначення повторних виборів сільського голови та депутатів Саливонківської сільської ради", від 26 листопада 2015 року № 22/26-11/15 "Про обрання постійнодіючої головуючої сільської виборчої комісії та секретаря засідання", а також протокольні рішення цієї виборчої комісії від 17 листопада 2015 року про обрання Піскаленко Т.О. головуючою на засіданні у зв’язку з недовірою голові Саливонківської сільської виборчої комісії Журавльовій О.М. та про відкладення питання передачі виборчих документів до призначення нового голови Саливонківської сільської виборчої комісії у зв’язку з недовірою Журавльовій О.М., зміст яких занесено до протоколу засідання виборчої комісії № 20.

Також Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити про порушення Саливонківською сільською виборчою комісією встановленого Законом та актами Центральної виборчої комісії порядку організації роботи та ведення діловодства виборчої комісії.

Територіальні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Закону (частина перша статті 25 Закону).

Частиною п’ятнадцятою статті 27 Закону та пунктом 10.3 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 228 (далі – Порядок), встановлено, що прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні комісії.

Відповідно до пункту 10.4 Порядку постанови виборчої комісії повинні мати наскрізну послідовну нумерацію.

Протокол засідання виборчої комісії повинен містити, зокрема, час проведення засідання, загальну кількість членів виборчої комісії, кількість присутніх на засіданні членів виборчої комісії та кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії та без дозволу або запрошення.

Текст протоколу засідання виборчої комісії з розгляду кожного питання складається з трьох частин, що починаються словами: "Слухали", "Виступили", "Вирішили" ("Постановили"). При цьому щодо кожного питання зазначається його зміст, посада, прізвище, ініціали доповідача, короткий зміст його виступу та виступів інших осіб, зміст ухваленого рішення, а також результати голосування членів виборчої комісії на підтримку кожного рішення ("За", "Проти", "Утримались").

Також у протоколі засідання виборчої комісії повинні бути відображені зміст та номер постанови, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії (пункти 12.2, 12.3 Порядку).

Натомість постанови та протоколи Саливонківської сільської виборчої комісії, що надійшли до Центральної виборчої комісії, оформлено з порушенням вищезазначених вимог Закону і рішень Центральної виборчої комісії.

Так, Саливонківською сільською виборчою комісією порушено вказані вимоги Закону та Порядку під час оформлення постанов від 9 листопада 2015 року № 1/09-11/15 та № 1/09-11, від 26 листопада 2015 року №  22 та № 22/26-11/15.

Протоколи засідань цієї виборчої комісії від 9 та 12 листопада 2015 року не містять зазначення загальної кількості членів виборчої комісії, кількості присутніх на засіданні членів виборчої комісії та кількості осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії та без дозволу або запрошення. У протоколі засідання від 9 листопада 2015 року також не зазначено змісту та номерів постанов, ухвалених виборчою комісією на цьому засіданні.

За змістом частини третьої статті 29 Закону повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів у разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією законів України.

Зазначені вище обставини свідчать про систематичне порушення Саливонківською сільською виборчою комісією Закону, що є підставою для дострокового припинення повноважень усього складу цієї виборчої комісії.

Враховуючи викладене, відповідно до частини третьої статті 19, пункту 5 частини першої статті 24, статті 27, частини третьої статті 29 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись частиною першою статті 2, статтями 11 – 13, частиною першою статті 16, пунктами 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанову Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області від 9 листопада 2015 року № 1/09-11/15 "Про призначення повторних виборів сільського голови та депутатів Саливонківської сільської ради".

2.
Скасувати протокольне рішення Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області від 17 листопада 2015 року про обрання Піскаленко Т.О. головуючою на засіданні у зв’язку з недовірою голові Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області Журавльовій О.М., зміст якого занесено до протоколу засідання виборчої комісії № 20.

3.
Скасувати протокольне рішення Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області від 17 листопада 2015 року про відкладення питання передачі виборчих документів до призначення нового голови Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області у зв’язку з недовірою Журавльовій О.М., зміст якого занесено до протоколу засідання виборчої комісії № 20.

4.
Скасувати постанову Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області від 26 листопада 2015 року № 22/26-11/15 "Про обрання постійнодіючої головуючої сільської виборчої комісії та секретаря засідання".

5. Встановити факт систематичного порушення Саливонківською сільською виборчою комісією Васильківського району Київської області Закону України "Про місцеві вибори".

6. Достроково припинити повноваження усього складу Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області у зв’язку із систематичним порушенням Закону України "Про місцеві вибори".

7. Васильківській районній виборчій комісії Київської області довести до відома місцевих організацій політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а також зареєстрованих у встановленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцевих організацій політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області, про можливість подання до 24 години 20 грудня 2015 року включно до Васильківської районної виборчої комісії Київської області нових кандидатур для включення до складу зазначеної сільської виборчої комісії.

8. Зобов’язати Васильківську районну виборчу комісію Київської області до 21 грудня 2015 року включно сформувати новий склад Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області.

9. Звернути увагу нового складу Саливонківської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області (після його сформування) на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України.

10. Копії цієї постанови надіслати Саливонківській сільській виборчій комісії Васильківського району Київської області та Васильківській районній виборчій комісії Київської області.

11. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ