УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

23 жовтня 2020 року № 422

Про окремі питання діяльності Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області

До Центральної виборчої комісії 23 жовтня 2020 року надійшла заява Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, в якій ідеться про порушення Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області (далі – Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія) законодавства про місцеві вибори, Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

Указана заява обґрунтована невиконанням указаною виборчою комісією судового рішення, яке набрало законної сили.

 Як вбачається зі змісту заяви, 8 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 22 “Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій”.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року у справі № 420/10527/20, яке набрало законної сили згідно з постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року, визнано протиправними дії Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії щодо формування 8 жовтня 2020 року складу відповідних дільничних комісій; визнано протиправною та скасовано постанову Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії від 8 жовтня 2020 року № 22 “Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій” та зобов’язано вказану територіальну виборчу комісію повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до неї щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 511340 – 511434, 511448.

Постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року вказано, що Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією під час формування керівного складу дільничних виборчих комісій порушено обов’язкову вимогу частини шостої статті 204 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), оскільки “надано пріоритетне право призначення керівного складу дільничних виборчих комісій” лише окремим суб’єктам призначення: найбільша кількість голів, заступників голів та секретарів дільничних виборчих комісій призначена від Одеської обласної організації політичної партії “За майбутнє”, Одеської місцевої (міської) організації політичної партії “Опозиційна платформа – За життя”, Одеської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”. При цьому деякі суб’єкти подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій не отримали жодної керівної посади.

Під час розгляду справи судом установлено, що “якісний/кількісний склад кожної дільничної виборчої комісії дозволяв сформувати керівний склад із дотриманням частини шостої статті 204 Кодексу”.

20 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 37 “Про виконання рішення суду”, якою затверджено “формування та утворення дільничних виборчих комісій з визначенням керівного складу на підставі списків – додатка 1 до Постанови 22/1 від 08.10.2020 року з урахуванням змін щодо кандидатур, які були проведені рішеннями Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області за опрацюванням подань місцевих організацій партій та кандидатів на теперішній час”.

Як зазначає у заяві суб’єкт звернення, приймаючи постанову від 20 жовтня 2020 року № 37, указана територіальна виборча комісія проігнорувала вимоги Одеського окружного адміністративного суду, викладені в рішенні від 14 жовтня 2020 року, і фактично його не виконала.

Проаналізувавши наявні документи та інші матеріали, вивчивши викладені у заяві обставини, Комісія зазначає.

Згідно зі статтею 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.

Частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.

З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути питання організації роботи Суворовської районної в місті Одесі територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

До Центральної виборчої комісії надійшла копія постанови Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії від 20 жовтня 2020 року № 37 “Про виконання рішення суду”, з якої вбачається, що “постановою № 22/1 від 08.10.2020 року з додатком № 1, Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було встановлено результати жеребкування, а отже, визначено відповідний склад дільничних виборчих комісій. Тобто, за наявності не скасованої постанови Суворовської районної в місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області № 22/1 від 08.10.2020 року з додатком № 1, з урахуванням строків, встановлених законодавством, та враховуючи рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.10.2020 року, за опрацюванням інформації, викладеної у поданнях щодо кандидатур, які є обов’язковими до включення та які визначені жеребкуванням до складу ДВК” Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія сформувала склад дільничних виборчих комісій.

До вказаної постанови додано окрему думку члена Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Могильної Н.М. від 21 жовтня 2020 року, у якій зазначено, що повторно подання місцевих організацій політичних щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій цією виборчою комісією не розглядалися, а також окрему думку члена цієї виборчої комісії Навроцького О.В., який стверджує, що рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року у справі № 420/10527/20 виборчою комісією не виконано.

Також, як вбачається з додатків до постанови Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії від 20 жовтня 2020 року № 37, виборчою комісією не здійснено розподілу керівних посад у дільничних виборчих комісіях з урахуванням висновків суду щодо виконання вимог частини шостої статті 204 Кодексу та дотримання рівності прав кандидатів, організацій партій – суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі.

У зв’язку з цим Комісія зазначає, що згідно зі статтею 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

За змістом частин першої, третьої статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, пов’язаних із виборчим процесом, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі їх апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду такої категорії справ набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

У разі скасування судом рішення виборчої комісії рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення (частина шоста статті 64 Кодексу).

Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.

Частиною третьою статті 32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Частиною першою статті 204 Кодексу визначено, що право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають:

1) місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;

2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори;

3) місцеві організації політичних партій, від яких зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад;

4) кандидати у депутати сільських, селищних, міських (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) рад;

5) кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови.

Також Комісія звертає увагу, що Одеський окружний адміністративний суд у рішенні від 14 жовтня 2020 року в справі № 420/10527/20 дійшов висновку, що “формулювання застосоване законодавцем у ч. 6 ст. 204 Кодексу свідчить не лише про те, що це мають бути різні суб’єкти подань (від різних партій/кандидатів), а саме від різних категорій суб’єктів подань, які визначаються ч. 1 ст. 204 Кодексу”.

При цьому Комісія зауважує, що виборчий процес кожних виборів здійснюється на засадах, зокрема, гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності (частина перша статті 21 Кодексу).

Територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Комісія наголошує, що виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення.

У зв’язку з цим Комісія зауважує, що до дня голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року залишається один день, а отже, на сьогодні безумовним пріоритетом діяльності виборчих комісій є забезпечення організації, підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, що вимагає, зокрема, вжиття достатніх заходів для належної реалізації прав суб’єктів виборчого процесу.

Таким чином, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії на необхідність привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства, з урахуванням висновків, викладених у судових рішеннях, що набрали законної сили, вжити заходів щодо забезпечення прав суб’єктів виборчого процесу, а також належної організації голосування в день виборів 25 жовтня 2020 року, встановлення підсумків голосування з указаних виборів відповідно до вимог виборчого законодавства України.

Окремо Комісія звертає увагу, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права, перешкоджання роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин є кримінально караними діяннями.

Крім того, статтею 382 Кримінального кодексу України передбачено кримінальне покарання за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Враховуючи викладене, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та недопущення порушення прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, відповідно до статей 124, 1291 Конституції України, статті 21, частин третьої, четвертої статті 32, частини другої статті 33, частини четвертої статті 38, частин першої, шостої статті 204, частини четвертої статті 206 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернути увагу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на необхідність привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням висновків, викладених у судових рішеннях, що набрали законної сили.

2. Звернути увагу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на недопущення порушення прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, а також на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання своїх повноважень.

3. Копію цієї постанови надіслати Суворовській районній у місті Одесі територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО