УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 23 липня 2021 року № 277

Про окремі питання діяльності Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області

До Центральної виборчої комісії надійшло звернення Дніпропетровської територіальної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”, в якому, зокрема, повідомляється про порушення в роботі Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області (далі – Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія).

В указаному зверненні йдеться про те, що Іванюк Олексій Ілліч був обраний депутатом Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (далі – Святовасилівська сільська рада) на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому

окрузі № 3 та відмовився від депутатського мандата “у зв’язку із призначенням його старостою Наталівського старостинського округу Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області”. Водночас усупереч вимогам законодавства Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія “не призначила повторні вибори в багатомандатному виборчому окрузі № 3 і визнала обраним депутатом Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області Собільського Віталія Олександровича, висунутого політичною партією “За майбутнє”, який за результатами голосування не мав права на отримання депутатського мандата”.

Крім того, до Комісії від Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії відповідно до положень Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня

2020 року № 200, надійшли відомості за встановленими цим Порядком формами. Також надійшли копії постанов цієї комісії від 2 листопада

2020 року № 3 “Про визнання Гулак Надії Петрівни обраної на Перших місцевих виборах депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня

2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 6, такою, яка не набула депутатського мандата, та визнання обраним місцевим депутатом Святовасилівської сільської ради у багатомандатному окрузі № 6 Куктенко Лариси Георгіївни” та від 19 листопада 2020 року № 1 “Про визнання Іванюка Олексія Ілліча обраним на Перших місцевих виборах депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 3, таким, який не набув депутатського мандата, та визнання обраним місцевим депутатом Святовасилівської сільської ради у багатомандатному окрузі № 3 Собільського Віталія Олександровича”,

а також від 28 листопада 2020 року № 1 “Про визнання недійсних постанов № 3 від 02 листопада 2020 року та постанови № 1 від 19 листопада

2020 року”.

Під час попереднього розгляду відомостей та документів, надісланих до Центральної виборчої комісії Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією, та перевірки викладених у зверненні Дніпропетровської територіальної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” фактів виявлено необхідність додаткового з’ясування обставин ухвалення Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією відповідних рішень за результатами проведення перших виборів депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, зокрема в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6.

З метою додаткового з’ясування вказаних обставин листом

від 11 червня 2021 року вих. № 21-33/1-2011 секретар Центральної виборчої комісії звернулась до Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати письмові пояснення стосовно зазначених порушень та копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини. Крім того, було витребувано копії всіх рішень, які прийняті Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією з 2 листопада 2020 року та стосуються багатомандатного виборчого округу № 6, а також рішень, які прийняті з 19 листопада 2020 року та стосуються багатомандатного виборчого округу № 3; копії протоколів засідань Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії, на яких указаною виборчою комісією ухвалювались постанови від 2 листопада 2020 року № 3, від 19 листопада 2020 року № 1, від 28 листопада 2020 року № 1, та копії протоколів інших засідань комісії після 28 листопада 2020 року, на яких розглядались питання щодо багатомандатних виборчих округів № 3 та № 6.

У поясненнях Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії, що надійшли до Центральної виборчої комісії (вх. № 21-33/1-7075 від 15 червня 2021 року), зокрема, зазначалось, що під час реєстрації обраних депутатів Святовасилівської сільської ради Іванюк Олексій Ілліч та Гулак Надія Петрівна “вирішили не приймати цей статус”; територіальна виборча комісія в п’ятиденний строк після завершення строку подачі відповідних документів прийняла рішення про визнання вказаних осіб такими, що відмовились від депутатського мандата та, “не розібравшись з вимогами діючого виборчого законодавства ТВК прийняла рішення про визнання обраними депутатами наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному єдиному багатомандатному виборчому окрузі та списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата”. Щодо надання копій необхідних документів було зазначено, що “всю виборчу та іншу документацію територіальною виборчою комісією було передано до архівної установи Солонянського району Дніпропетровської області”.

На запит секретаря Комісії архівний відділ Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області надіслав копії протоколів Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6 з виборів депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року та повідомив, що “в документах фонду № 205 Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області відсутні будь-які рішення та протоколи засідань сільської територіальної виборчої комісії після 26 жовтня 2020 року, у тому числі протоколи та рішення, що стосуються багатомандатних виборчих округів № 3 та № 6” (лист від 8 липня 2021 року вх. № 21-31-7566).

За змістом частини другої статті 1, пункту 3 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.

У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи, зокрема, розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду скасувати рішення виборчої комісії; зобов’язати виборчу комісію здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів (частина третя статті 16 Закону).

На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши зазначені та інші наявні в неї документи, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом; реєструють обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову; організовують проведення повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом.

Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Частиною першою статті 38, статтею 64 Основного Закону України встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Згідно з частиною першою статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Кодекс.

Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується (частина друга статті 19 Кодексу).

Відповідно до частини першої статті 192 Кодексу вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади.

Сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, приймає одне з таких рішень: про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному виборчому окрузі; про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному виборчому окрузі; про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів; про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними (частина перша статті 269 Кодексу).

Порядок реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови визначено статтею 283 Кодексу. Також з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі – Роз’яснення).

Частиною третьою статті 283 Кодексу та пунктом 5.3 Роз’яснення встановлено, що у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених статтею 283 Кодексу (розділи 2 – 4 Роз’яснення), територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.

За змістом частини четвертої статті 283 Кодексу, пункту 5.5 Роз’яснення в разі невиконання особою, обраною депутатом у багатомандатному виборчому окрузі, без поважних причин та у строки, передбачені частинами першою та другою статті 283 Кодексу, вимог частини першої вказаної статті (неподання протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи, необхідних для реєстрації документів) або подання до територіальної виборчої комісії цією особою заяви про відмову від депутатського мандата, територіальна виборча комісія в п’ятиденний строк приймає рішення про визнання особи такою, що відмовилася від депутатського мандата, та не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття такого рішення призначає повторні вибори депутата в багатомандатному виборчому окрузі.

Повторні місцеві вибори проводяться в тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені Кодексом (частина друга статті 286 Кодексу).

За змістом частини першої статті 209 Кодексу витрати на підготовку і проведення місцевих виборів, зокрема повторних, проводяться за рахунок коштів місцевого бюджету.

Частиною першою статті 4 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” визначено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до закону про місцеві вибори.

Таким чином, у разі відмови особи від депутатського мандата сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) відповідно до виборчого законодавства призначаються повторні вибори депутата сільської ради у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, за результатами яких обрана в установленому порядку на таких виборах особа може набути депутатських повноважень.

При цьому виборчим законодавством у разі відмови особи від депутатського мандата сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) не передбачено можливості визнання обраною та реєстрації сільською територіальною виборчою комісією депутатом сільської ради особи, яка набрала найбільшу кількість голосів виборців у багатомандатному виборчому окрузі, після особи, що відмовилась від депутатського мандата. Кандидати в депутати, які не були обрані за результатами виборів за мажоритарною системою відносної більшості депутатами сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), втрачають статус відповідних кандидатів після оголошення результатів виборів, у яких вони брали участь.

Так, для підготовки та проведення перших виборів депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією було утворено шість багатомандатних виборчих округів та встановлено, що кількість мандатів у багатомандатному виборчому окрузі № 1 становить 4 мандати, № 2 – 4,

№ 3 – 3, № 4 – 4, № 5 – 3, № 6 – 4.

Згідно з протоколами Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів депутатів Святовасилівської сільської ради найбільшу кількість голосів виборців набрали, зокрема, в багатомандатних виборчих округах № 3 – Іванюк Олексій Ілліч, № 6 – Гулак Надія Петрівна.

Разом з тим у зв’язку з отриманням від Іванюка О.І. та Гулак Н.П. заяв про відмову від депутатського мандата Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією на порушення частини четвертої статті 283 Кодексу, пункту 5.5 Роз’яснення не було прийнято рішення про призначення повторних виборів депутатів сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6.

Натомість Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією прийнято постанови від 2 листопада 2020 року № 3 “Про визнання Гулак Надії Петрівни обраної на Перших місцевих виборах депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 6, такою, яка не набула депутатського мандата, та визнання обраним місцевим депутатом Святовасилівської сільської ради у багатомандатному окрузі № 6 Куктенко Лариси Георгіївни” та від 19 листопада 2020 року № 1 “Про визнання Іванюка Олексія Ілліча обраним на Перших місцевих виборах депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 3, таким, який не набув депутатського мандата, та визнання обраним місцевим депутатом Святовасилівської сільської ради у багатомандатному окрузі № 3 Собільського Віталія Олександровича”, в яких пунктом 1 зазначена сільська територіальна виборча комісія визнала Гулак Н.П. та Іванюка О.І. такими, що не набули депутатського мандата (хоча, враховуючи положення частини четвертої статті 283 Кодексу, мала визнати їх такими, що відмовилися від депутатського мандата).

Крім того, на порушення частини четвертої статті 283 Кодексу,

пункту 5.5 Роз’яснення Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія не прийняла рішення про призначення повторних виборів депутатів Святовасилівської сільської ради в зазначених багатомандатних виборчих округах, натомість пунктом 2 вказаних постанов визнала обраними депутатами Святовасилівської сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 6 – Куктенко Ларису Георгіївну, № 3 – Собільського Віталія Олександровича, які за підрахунками цієї комісії були наступними за черговістю кандидатами в депутати, що отримали найбільшу кількість голосів виборців.

За таких обставин Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія, ухвалюючи постанови від 2 листопада 2020 року № 3 та від 19 листопада 2020 року № 1, діяла не на підставі та не у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

За наявною в Комісії інформацією щодо результатів перших виборів депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, Куктенко Л.Г. та Собільський В.О. не були обрані депутатами цієї ради,

а тому Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія не мала права приймати рішення про визнання їх обраними. Отже, немає правових підстав вважати Куктенко Л.Г. та Собільського В.О. депутатами вказаної ради, обраними відповідно до закону про місцеві вибори, як того вимагає частина перша статті 4 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”.

Разом з тим Центральна виборча комісія бере до уваги, що Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія постановою від

28 листопада 2020 року № 1 “Про визнання недійсних постанови № 3 від 02 листопада 2020 року та постанови № 1 від 19 листопада 2020 року” визнала недійсними постанови від 2 та 19 листопада 2020 року № 3 та № 1,

а також те, що інших постанов, зокрема щодо призначення повторних виборів депутатів Святовасилівської сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6, зазначена сільська територіальна виборча комісія до Комісії не надала.

Згідно з частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за дотриманням законодавства України в частині прийняття в установлені законом строки рішень з питань, пов’язаних з підготовкою і проведенням виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів (пункт 3 статті 21 Закону).

З огляду на викладене, з метою забезпечення дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України Комісія вважає за необхідне зобов’язати Святовасилівську сільську територіальну виборчу комісію прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Святовасилівської сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6 та оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів депутатів Святовасилівської сільської ради в зазначених багатомандатних виборчих округах одночасно з прийняттям рішення про їх призначення.

При цьому Комісія наголошує, що непризначення Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією повторних виборів депутатів Святовасилівської сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6 перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування та свідчить про порушення нею Конституції України, Кодексу та законів України.

Крім того, Комісія зазначає, що відповідно до вимог статті 73 Кодексу територіальні виборчі комісії, що утворені для організації підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, після офіційного оприлюднення результатів цих виборів зобов’язані передати виборчу та іншу документацію на зберігання до відповідної місцевої архівної установи.

Пунктом 2.1 Порядку передачі окружними та територіальними виборчими комісіями виборчої та іншої документації на зберігання до архівних установ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 24 жовтня 2020 року № 424, визначено, яку саме виборчу та іншу документацію з відповідних виборів територіальні виборчі комісії мають передавати до архівних установ (до такої документації належать, зокрема, рішення (постанови) територіальної виборчої комісії, відповідні додатки до них, окремі думки членів виборчої комісії, протоколи засідань територіальної виборчої комісії з відповідними додатками). Передача справ на архівне зберігання здійснюється за описами справ та оформлюється актом приймання-передавання документів, один примірник якого передається до Комісії, другий залишається у відповідній архівній установі (пункт 1.8 цього Порядку).

Також пунктом 3.2 вказаного Порядку визначено, що в діловодстві територіальної виборчої комісії застосовується Типова номенклатура справ виборчої комісії, якою встановлено перелік виборчої документації та строки її зберігання. Відповідно до вказаної Типової номенклатури справ кожна територіальна виборча комісія складає індивідуальну номенклатуру справ.

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія звертає увагу Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії та її членів на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки та проведення місцевих виборів і організації своєї роботи.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 38, 64, 92, 141 Конституції України, статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, статті 73, частини першої статті 192, частини другої статті 195, статті 206, частини четвертої статті 283, статті 286 Виборчого кодексу України, керуючись статтею 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Зобов’язати Святовасилівську сільську територіальну виборчу комісію Дніпровського району Дніпропетровської області за наслідками вирішення в установленому порядку питання про визнання Іванюка Олексія Ілліча та Гулак Надії Петрівни за результатами перших місцевих виборів

25 жовтня 2020 року такими, що відмовилися від депутатських мандатів Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, невідкладно прийняти рішення про:

призначення повторних виборів депутата Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області в багатомандатному виборчому окрузі № 3 та повторних виборів депутата Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області в багатомандатному виборчому окрузі № 6;

оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів депутата Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області в багатомандатному виборчому окрузі № 3 та повторних виборів депутата Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області в багатомандатному виборчому окрузі № 6 одночасно з прийняттям рішення про їх призначення.

2. Зобов’язати Святовасилівську сільську територіальну виборчу комісію Дніпровського району Дніпропетровської області привести свої рішення та діяльність у відповідність до вимог виборчого законодавства України.

3. Копію цієї постанови надіслати Святовасилівській сільській територіальній виборчій комісії Дніпровського району Дніпропетровської області та Святовасилівській сільській раді Дніпровського району Дніпропетровської області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО