УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 06 жовтня 2021 року № 396

Про окремі питання фінансування Буринською міською радою Конотопського району Сумської області підготовки та проведення повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області 26 вересня 2021 року

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Також Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року № 176 – перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Постановою Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області (далі – Буринська міська територіальна виборча комісія) від 01 листопада 2020 року № 28 “Про результати виборів Буринського міського голови” Ладуху В.Б. визнано обраним Буринським міським головою Конотопського району Сумської області (далі – Буринський міський голова) на перших виборах Буринського міського голови 25 жовтня 2020 року.

Постановою цієї виборчої комісії від 04 грудня 2020 року № 10 “Про реєстрацію міського голови” Ладуху В.Б. зареєстровано Буринським міським головою.

Зазначену постанову було оскаржено до Сумського окружного адміністративного суду за адміністративним позовом Рябоконя І.І. у справі № 480/8849/20. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2021 року у справі № 480/8849/20 відмовлено в задоволенні позовних вимог Рябоконя І.І. до Буринської міської територіальної виборчої комісії.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2021 року у справі № 480/8849/20 (набрала законної сили з дати її прийняття) апеляційну скаргу Рябоконя І.І. задоволено, рішення Сумського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2021 року скасовано та прийнято нове судове рішення про задоволення вимог адміністративного позову Рябоконя І.І.: визнано протиправними дії Буринської міської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації Ладухи В.Б. Буринським міським головою; скасовано постанову Буринської міської територіальної виборчої комісії від 04 грудня 2020 року № 10 “Про реєстрацію міського голови”; зобов’язано вказану виборчу комісію розглянути питання щодо визнання Ладухи В.Б. таким, що відмовився від посади Буринського міського голови, і призначення повторних виборів Буринського міського голови.

Постановою Буринської міської територіальної виборчої комісії від 29 липня 2021 року № 3 “Про визнання Ладухи Віктора Борисовича таким, що відмовився від посади Буринського міського голови Конотопського району Сумської області, визнання виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області такими, що не відбулися, призначення повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області та оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області” Ладуху В.Б. визнано таким, що відмовився від посади Буринського міського голови, а вибори Буринського міського голови 25 жовтня 2020 року – такими, що не відбулися; призначено повторні вибори Буринського міського голови на 26 вересня 2021 року; оголошено з 07 серпня 2021 року початок виборчого процесу повторних виборів Буринського міського голови, призначених на 26 вересня 2021 року.

Отже, відповідно до вказаної постанови Буринської міської територіальної виборчої комісії з 07 серпня 2021 року розпочався виборчий процес повторних виборів Буринського міського голови.

Разом з тим, починаючи з 08 вересня 2021 року, Буринська міська територіальна виборча комісія неодноразово інформувала Центральну виборчу комісію щодо відсутності фінансування Буринською міською радою Конотопського району Сумської області (далі – Буринська міська рада) підготовки та проведення повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року.

У зв’язку з цим член Центральної виборчої комісії 08 вересня 2021 року надіслав звернення до Сумської обласної державної адміністрації з проханням здійснити необхідні заходи для вирішення питання щодо своєчасного та належного фінансування підготовки та проведення повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, 16 вересня 2021 року – до Буринської міської ради щодо невідкладного фінансування нею вказаних виборів та 24 вересня 2021 року – до Головного управління Національної поліції в Сумській області щодо проведення перевірки обставин невиділення Буринською міською радою коштів для організації і проведення зазначених виборів.

До Центральної виборчої комісії 23 вересня 2021 року надійшли листи Буринської міської ради про те, що питання виділення коштів на підготовку і проведення повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року було предметом розгляду на пленарному засіданні Буринської міської ради 22 вересня 2021 року, однак рішення прийнято не було.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” якщо Центральній виборчій комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому вказаним Законом порядку.

У зв’язку з цим Комісія зазначає, що відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення місцевих виборів, є Кодекс.

За змістом частини четвертої статті 33, пункту 2 частини другої статті 202, статті 206 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують територіальні виборчі комісії. Зокрема, до повноважень територіальної виборчої комісії належить організація повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом (пункт 19 частини другої статті 206 Кодексу).

Частинами першою, другою статті 286 Кодексу встановлено, що повторні місцеві вибори призначаються та проводяться у випадках, порядку та строки, передбачені Кодексом.

Згідно з частиною другою статті 195 Кодексу повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів.

За змістом частини третьої статті 37 Кодексу рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання (частина чотирнадцята статті 36 Кодексу).

Так, постановою Буринської міської територіальної виборчої комісії від 29 липня 2021 року № 3 призначено повторні вибори Буринського міського голови на 26 вересня 2021 року та з 07 серпня 2021 року оголошено початок виборчого процесу зазначених виборів.

Відповідно до вимог частини першої статті 20 Кодексу виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним. Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що виборчий процес – це здійснення протягом установленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оприлюдненням їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

При цьому виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів виборчого процесу у часі та неможливість їх поновлення. Кожний етап виборчого процесу повинен реалізовуватися відповідно до вимог Кодексу в установлені ним строки.

Так, згідно з частиною другою статті 229 Кодексу в період з 17 до 26 серпня 2021 року включно відбувалося подання до Буринської міської територіальної виборчої комісії документів для реєстрації кандидатів на посаду Буринського міського голови на повторних виборах Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, за результатами розгляду яких було зареєстровано чотирьох кандидатів: Непочатова О.М., Ладуху В.Б., Базим Є.В. та Рябоконя І.І. (07 вересня 2021 року було прийнято рішення про скасування реєстрації Базими Є.В.).

На виконання статті 240 Кодексу 09 вересня 2021 року вказаною виборчою комісією було затверджено текст виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року. Також цього дня було утворено контрольну комісію, що здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємстві-виготовлювачі, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів, що передбачено статтею 242 Кодексу.

Відповідно до статті 204 Кодексу Буринською міською територіальною виборчою комісією 10 вересня 2021 року для організації підготовки та проведення повторних виборів Буринського міського голови було утворено дільничні виборчі комісії.

За змістом частини першої статті 209 Кодексу повторні місцеві вибори проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Інших джерел для забезпечення фінансування повторних місцевих виборів законодавством не передбачено.

За змістом пункту 15 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 року № 745, у разі призначення повторних виборів міського голови територіальна виборча комісія подає відповідній міській раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та дільничних виборчих комісій. У межах виділеного міською радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з міським головою єдиний кошторис видатків, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Постановою Центральної виборчої комісії від 09 липня 2021 року № 255 затверджено середні норми видатків міських, районних у місті, селищних, сільських територіальних і дільничних виборчих комісій на підготовку та проведення місцевих виборів, які підлягають застосуванню територіальними виборчими комісіями під час складання пропозицій щодо виділення коштів та/або кошторисів видатків на підготовку і проведення місцевих виборів, виборчий процес яких розпочинається після прийняття цієї постанови.

Отже, повторні вибори Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, призначені постановою Буринської міської територіальної виборчої комісії від 29 липня 2021 року № 3, мали б фінансуватися за рахунок коштів місцевого бюджету, тобто бюджету Буринської міської територіальної громади.

Разом з тим, незважаючи на звернення Буринської міської територіальної виборчої комісії до Буринської міської ради, а також звернення члена Центральної виборчої комісії від 16 вересня 2021 року щодо невідкладного фінансування нею повторних виборів Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, вказаною радою відповідного рішення прийнято не було, у зв’язку з чим не було забезпечено організацію окремих етапів виборчого процесу цих виборів, у тому числі голосування в день виборів.

При цьому слід зазначити, що до Центральної виборчої комісії надходили звернення окремих громадян України щодо неможливості скористатись своїм правом голосу на цих виборах.

Частиною другою статті 19 Конституції України унормовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Невиділення Буринською міською радою коштів для фінансування підготовки та проведення повторних виборів Буринського міського голови є порушенням вимог Кодексу та перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування, зокрема права кандидатів на посаду Буринського міського голови на повторних виборах Буринського міського голови 26 вересня 2021 року, а також права виборців обрати у своїй територіальній громаді міського голову.

При цьому статтею 157 Кримінального кодексу України та статтею 21224 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено відповідно кримінальну та адміністративну відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права.

З огляду на вказане викладені обставини потребують перевірки правоохоронними органами.

Частиною першою статті 2 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено основні принципи діяльності Комісії, встановлено, зокрема, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.

Відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Частиною четвертою статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

Отже, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

Крім того, на сьогодні існує аналогічна проблема щодо незабезпечення фінансування місцевими радами проміжних і повторних місцевих виборів.

У більшості випадків місцеві ради розглядали на своїх засіданнях питання щодо виділення коштів на підготовку та проведення проміжних чи повторних місцевих виборів, проте такі питання не були підтримані необхідною кількістю голосів депутатів місцевих рад.

З огляду на викладене Комісія зауважує, що за змістом пункту 3 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України місцеві бюджети є самостійними. Згідно з пунктом 23 частини першої статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Таким чином, на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму фінансування місцевою радою проміжних та повторних місцевих виборів.

За таких обставин потребує законодавчого врегулювання механізм фінансування підготовки та проведення проміжних і повторних місцевих виборів за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, яким би встановлювався безумовний порядок фінансування місцевою радою підготовки та проведення вказаних місцевих виборів.

У зв’язку із зазначеним Комісія вважає за необхідне з власної ініціативи розглянути питання щодо звернення до відповідного комітету Верховної Ради України.

Згідно зі статтями 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що належать до предметів відання комітетів, а також зобов’язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об’єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня 2019 року № 19-IX “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання” питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів, засад місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Комісія вважає за потрібне звернутися до зазначеного Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню вказаної проблеми.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 19, 38 Конституції України, частини другої статті 19, частини першої статті 20, частин першої, третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, частини п’ятнадцятої статті 36, частини четвертої статті 38, статті 206, статті 209 Виборчого кодексу України, частини першої статті 23 Закону України “Про Національну поліцію”, статей 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин щодо незабезпечення фінансування проведення повторних виборів Буринського міського голови Конотопського району Сумської області, призначених на 26 вересня 2021 року, та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

2. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання забезпечення безумовного фінансування проведення проміжних і повторних виборів депутатів місцевих рад, повторних виборів сільських, селищних, міських голів за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

3. Копію цієї постанови надіслати Національній поліції України, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Буринській міській територіальній виборчій комісії Конотопського району Сумської області та Буринській міській раді Конотопського району Сумської області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання