УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

24 листопада 2015 року № 584

Про окремі питання організації роботи Вінницької обласної виборчої комісії

До Центральної виборчої комісії 18 листопада 2015 року факсимільним зв’язком та 19 листопада 2015 року поштою надійшла заява кандидата в депутати Вінницької обласної ради Давиденко Ганни Віталіївни, в якій вона просить зобов’язати Вінницьку обласну виборчу комісію внести зміни до протоколу вказаної комісії про результати виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі та зареєструвати її депутатом Вінницької обласної ради, обраним у багатомандатному виборчому окрузі від Вінницької обласної партійної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", на підставі протоколу Вінницької районної виборчої комісії Вінницької області (далі – Вінницька районна виборча комісія) про підсумки голосування з виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений", складеного нею на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2015 року в справі № 802/3863/15-а, та проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 050135 з виборів депутатів Вінницької обласної ради в територіальному виборчому окрузі № 9.

Також до Комісії 18 листопада 2015 року надійшло звернення Вінницької обласної виборчої комісії стосовно надання роз’яснень щодо дій обласної виборчої комісії, спрямованих на виконання постанови Вінницького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2015 року в справі № 802/3863/15-а.

Розглянувши вказані заяви та наявні в Центральній виборчій комісії документи, Комісія встановила.

Вінницькою обласною виборчою комісією 4 листопада 2015 року складено протокол про результати виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2015 року в справі № 802/3863/15-а, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2015 року, позов кандидата в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Вінницької обласної ради на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року Давиденко Г.В. до Вінницької районної виборчої комісії з виборів депутатів Вінницької обласної ради в територіальному виборчому окрузі № 9, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, – дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 050135 з виборів депутатів Вінницької обласної ради в територіальному виборчому окрузі № 9, дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 050157 з виборів депутатів Вінницької обласної ради в територіальному виборчому окрузі № 9, Вернигор І.В., Наскальна О.А. та Загородня Т.В., про визнання протиправними та скасування рішень, зобов’язання вчинити дії частково задоволено, зобов’язано Вінницьку районну виборчу комісію з виборів депутатів Вінницької обласної ради в територіальному виборчому окрузі № 9 вчинити дії, передбачені Законом України "Про місцеві вибори" (далі – Закон), щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 050135.

Колегія Вінницького окружного адміністративного суду під час дослідження у вказаній справі примірників протоколів № 2 та № 3 дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 050135 про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 9 встановила, що вони містять розбіжності, усунути які, не проводячи повторний перерахунок голосів виборців, не можливо, тобто вказані примірники  протоколів містять різну кількість голосів за одну і ту саму політичну партію, що ставить під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці.

На виконання вищевказаної постанови суду Вінницькою районною виборчою комісією проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 050135 з виборів депутатів Вінницької обласної ради в територіальному виборчому окрузі № 9, про що складено відповідний протокол від 12 листопада 2015 року, та за наслідками повторного підрахунку цією виборчою комісією 13 листопада 2015 року складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений".

Указані документи надійшли до Вінницької обласної виборчої комісії та прийняті нею 13 листопада 2015 року для подальшого розгляду з метою вчинення дій, передбачених Законом, про що зазначеною комісією було прийнято постанову від 13 листопада 2015 року № 61.

Частиною першою статті 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Частиною п’ятою статті 124 Конституції України визначено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України.

За змістом статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку.

Комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори та практики проведення виборів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому зазначеним Законом порядку рішення стосовно надання виборчим комісіям, комісіям з референдумів роз’яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори, інших питань, віднесених до повноважень Комісії.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія, зокрема, забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України, дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори та консультативно-методичне забезпечення діяльності виборчих комісій, приймає обов’язкові для використання в роботі виборчих комісій роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію", приймає обов’язкові для виконання усіма суб’єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз’яснення з питань застосування Закону.

Ситуація, що склалась із встановленням результатів чергових виборів депутатів Вінницької обласної ради, які відбулися 25 жовтня 2015 року, з метою забезпечення дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України як основних принципів діяльності Комісії, визначених статтею 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", потребує прийняття Центральною виборчою комісією рішення з цього питання.

Так, основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост встановлено Законом.

Визначений Законом порядок встановлення результатів виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі є сукупністю послідовних, взаємопов’язаних дій відповідних виборчих комісій.

За змістом частини першої статті 80 Закону дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці.

Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій відповідно про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців – протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці встановлює підсумки голосування окремо по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів, про що складає відповідний протокол (частина чотирнадцята статті 83 Закону).

Частиною першою статті 86 Закону передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті (у містах, де утворені районні в місті ради) територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") установлює результати виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі та складає протокол про результати виборів. До протоколу про результати виборів у багатомандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів заносяться прописом та цифрами передбачені вказаним положенням відомості.

Згідно з частиною восьмою статті 86 Закону результатом виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі є визначення в порядку черговості кандидатів у депутати від місцевих організацій партій осіб, обраних депутатами від місцевих організацій партій у кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій.

Черговість кандидатів у депутати у виборчому списку від місцевої організації партії, яка відповідно до частини другої статті 86 Закону має право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі, визначається рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті (у містах, де утворені районні в місті ради) територіальної виборчої комісії на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів шляхом формування та затвердження виборчого списку місцевої організації партії. У зазначеному виборчому списку місцевої організації партії кандидати в депутати (крім кандидата в депутати, який не закріплений за територіальним виборчим округом) розташовуються в порядку зменшення відсотка голосів виборців, поданих за відповідну місцеву організацію партії в територіальних виборчих округах, за якими були закріплені кандидати, від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі місцеві організації партій у відповідних територіальних виборчих округах. У разі якщо отримані відсотки є рівними у кількох кандидатів у депутати, вони розміщуються у виборчому списку в порядку зменшення кількості голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі за місцеву організацію партії та відповідного кандидата.

Частиною дев’ятою статті 86 Закону передбачено, що після встановлення кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій, та визначення відповідно до вимог частини восьмої цієї статті черговості кандидатів у депутати у виборчих списках місцевих організацій партій територіальна виборча комісія у протоколі про результати виборів депутатів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів також зазначає:

1) кількість депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій;

2) прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), рік народження, відомості про освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, суб’єкта висування кожного обраного депутата.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює результати місцевих виборів шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації (частина перша статті 88 Закону).

Порядок реєстрації обраних депутатів, сільських, селищних, міських голів, старост визначено статтею 89 Закону.

Центральна виборча комісія зауважує, що внесення Вінницькою обласною виборчою комісією до протоколу про результати виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі неправильних відомостей щодо відсотка голосів виборців, поданих за місцеву організацію політичної партії, кандидата, закріпленого нею за відповідним територіальним виборчим округом (у разі закріплення), та, як наслідок – неправильних відомостей стосовно обраних депутатів не створює юридичних наслідків, передбачених статтями 88, 89 Закону.

З огляду на зазначене, беручи до уваги постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2015 року в справі № 802/3863/15-а, Вінницька обласна виборча комісія повинна вчинити визначені статтею 86 Закону дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі на підставі протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних виборчих округів, у тому числі з позначкою "Уточнений", зокрема протоколу Вінницької районної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений", який Вінницька районна виборча комісія склала на виконання вищевказаної постанови суду та надіслала до Вінницької обласної виборчої комісії.

Враховуючи викладене, а також постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2015 року в справі № 802/3863/15-а, відповідно до частини першої статті 38, частини другої статті 71, статті 124 Конституції України, статті 9, частини четвертої статті 19, пунктів 1, 2 частини першої статті 24, частини другої статті 25, статей 80, 83, 86, 88, 89 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись статтями 11 – 13, пунктами 1 – 3, 5 статті 17, пунктом 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Вінницькій обласній виборчій комісії вчинити передбачені статтею 86 Закону України "Про місцеві вибори" дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі на підставі протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних виборчих округів, у тому числі з позначкою "Уточнений", зокрема протоколу Вінницької районної виборчої комісії Вінницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Вінницької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений".

2. Копії цієї постанови надіслати кандидату в депутати Вінницької обласної ради Давиденко Ганні Віталіївні та Вінницькій обласній виборчій комісії.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ