УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 22 жовтня 2021 року № 430

Про питання фінансування окремими місцевими радами  проміжних та повторних місцевих виборів

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Разом з тим Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року № 176 – перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

25 жовтня 2020 року відбулися, зокрема, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Водночас, починаючи з 2020 року до Центральної виборчої комісії постійно надходять звернення та постанови сільських, селищних, міських територіальних виборчих комісій про призначення проміжних/повторних місцевих виборів, а згодом про визнання їх такими, що не відбулися, з огляду на відсутність фінансування підготовки та проведення вказаних виборів. У зв’язку з цим відповідними територіальними виборчими комісіями призначаються повторні місцеві вибори на інші дати.

Частиною першою статті 209 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) визначено, що витрати на підготовку і проведення повторних і проміжних виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів. Інших джерел для забезпечення фінансування повторних і проміжних місцевих виборів законодавством не передбачено.

За змістом пункту 15 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 року № 745, у разі призначення повторних/проміжних виборів депутатів сільської, селищної, міської ради, сільського, селищного, міського голови територіальна виборча комісія подає відповідній місцевій раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та дільничних виборчих комісій. У межах виділеного місцевою радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з сільським, селищним чи міським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Постановою Центральної виборчої комісії від 05 лютого 2021 року № 42 (була чинна до 1 вересня 2021 року) затверджено на 2021 рік середні норми видатків територіальних і дільничних виборчих комісій на підготовку та проведення місцевих виборів, а постановою Комісії від 09 липня 2021 року  № 255 – середні норми видатків міських, районних у місті, селищних, сільських територіальних і дільничних виборчих комісій на підготовку та проведення місцевих виборів.

Отже, усі витрати на підготовку і проведення повторних/проміжних місцевих виборів мають здійснюватися за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

Так, фінансування проміжних/повторних місцевих виборів не здійснюють: Яришівська сільська рада Могилів-Подільського району Вінницької області, Райгородська сільська рада Гайсинського району Вінницької області, Велимченська сільська рада Ковельського району Волинської області, Самарівська сільська рада Ковельського району Волинської області, Костринська сільська рада Ужгородського району Закарпатської області, Драгівська сільська рада Хустського району Закарпатської області, Колочавська сільська рада Хустського району Закарпатської області, Нововасилівська селищна рада Мелітопольського району Запорізької області, Веснянська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області, Горохівська сільська рада Баштанського району Миколаївської області, Кароліно-Бугазька сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області, Новооржицька селищна рада Лубенського району Полтавської області, Скороходівська селищна рада Полтавського району Полтавської області, Вирівська сільська рада Сарненського району Рівненської області, Великомежиріцька сільська рада Рівненського району Рівненської області, Козинська сільська рада Дубенського району Рівненської області, Крупецька сільська рада Дубенського району Рівненської області, Середино-Будська міська рада Шосткинського району Сумської області, Верхньосироватська сільська рада Сумського району Сумської області, Чкаловська селищна рада Чугуївського району Харківської області, Недобоївська сільська рада Дністровського району Чернівецької області, Рукшинська сільська рада Дністровського району Чернівецької області, Крутівська сільська рада Ніжинського району Чернігівської області.

У більшості вказаних випадків місцеві ради розглядали на своїх засіданнях питання щодо виділення коштів на підготовку та проведення проміжних чи повторних місцевих виборів, проте такі питання не були підтримані необхідною кількістю голосів депутатів місцевих рад.

Зокрема, у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата Драгівської сільської ради Хустського району Закарпатської області, обраного на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 5, постановою Драгівської сільської територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області від 04 грудня  2020 року призначено проміжні вибори депутата зазначеної ради на неділю,  28 березня 2021 року. Водночас у зв’язку з прийняттям 04 лютого 2021 року Драгівською сільською радою Хустського району Закарпатської області рішення про відмову у виділенні відповідних коштів на організацію підготовки та проведення цих виборів Драгівською сільською територіальною виборчою комісією Хустського району Закарпатської області зазначені вибори визнано такими, що не відбулися, та призначено повторні вибори депутата Драгівської сільської ради Хустського району Закарпатської області в багатомандатному виборчому окрузі № 5 на неділю, 25 квітня 2021 року.

При цьому слід зазначити, що відповідними постановами Драгівської сільської територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області повторні вибори призначалися також на 27 червня, 29 серпня та 31 жовтня 2021 року. Водночас з огляду на відмову Драгівської сільської ради Хустського району Закарпатської області виділити кошти на їх фінансування вказана виборча комісія приймала рішення про визнання відповідних виборів такими, що не відбулися.

Також Комісія зауважує, що аналогічні ситуації стосовно прийняття територіальними виборчими комісіями рішень про визнання проміжних/ повторних місцевих виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних місцевих виборів склалися в решті територіальних громад, де не здійснюється фінансування проміжних/повторних місцевих виборів місцевими радами.

Після надходження до Центральної виборчої комісії звернень територіальних виборчих комісій щодо відсутності фінансування місцевими радами проміжних/повторних місцевих виборів та рішень виборчих комісій членами Комісії до відповідних місцевих рад надсилалися звернення з проханням здійснити необхідні заходи для вирішення питання щодо своєчасного та належного фінансування підготовки та проведення проміжних/повторних місцевих виборів. У зв’язку з систематичним невиконанням місцевими радами вимог статті 209 Кодексу та неодноразовим ігноруванням ними звернень Комісії щодо фінансування зазначених виборів членами Центральної виборчої комісії надсилалися звернення до відповідних обласних державних адміністрацій з проханням посприяти у вирішенні питання щодо виділення місцевими радами коштів для фінансування підготовки та проведення повторних/проміжних місцевих виборів та органів Національної поліції України стосовно проведення перевірки відповідних обставин невиділення місцевими радами відповідних коштів і вжиття згідно із законодавством України в разі виявлення підстав заходів реагування.

Окремо слід вказати на ситуацію, що склалася в Кароліно-Бугазькій сільській територіальній громаді Білгород-Дністровського району Одеської області. Так, Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області постановою від 03 вересня 2021 року № 279 призначила на неділю, 31 жовтня 2021 року, повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області та оголосила початок виборчого процесу зазначених виборів з 11 вересня 2021 року.

Разом з тим до Центральної виборчої комісії 18 жовтня 2021 року надійшло звернення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо прийняття Кароліно-Бугазькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області рішення від 13 жовтня 2021 року № 506-VIII “Про відмову у фінансуванні підготовки та проведення повторних виборів призначених на  31 жовтня 2021 року”, з огляду на що член Центральної виборчої комісії звернувся до Головного управління Національної поліції в Одеській області з проханням у межах компетенції провести перевірку обставин невиділення зазначеною радою коштів на фінансування вказаних виборів.

Крім того, Комісія зауважує, що на сьогодні залишилося невирішеним питання фінансування призначених на 31 жовтня 2021 року: проміжних виборів депутатів Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області в багатомандатних виборчих округах № 2 і № 8, проміжних виборів депутатів Райгородської сільської ради Гайсинського району Вінницької області в багатомандатних виборчих округах № 5 і № 6, повторних виборів депутатів Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області в багатомандатних виборчих округах № 1 і № 7, проміжних виборів депутата Велимченської сільської ради Ковельського району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі № 7, проміжних виборів депутата Колочавської сільської ради Хустського району Закарпатської області в багатомандатному виборчому окрузі № 8, повторних виборів депутата Костринської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в багатомандатному виборчому окрузі № 1, проміжних виборів депутатів Горохівської сільської ради Баштанського району Миколаївської області в багатомандатних виборчих округах № 1 і № 3, проміжних виборів депутатів Скороходівської селищної ради в багатомандатних виборчих округах № 6 і  № 7, повторних виборів депутата Великомежиріцької сільської ради Рівненського району Рівненської області в багатомандатному виборчому окрузі № 7, проміжних виборів депутата Вирівської сільської ради Сарненського району Рівненської області в багатомандатному виборчому окрузі № 7, повторних виборів депутатів Козинської сільської ради Дубенського району Рівненської області в багатомандатних виборчих округах № 2 і № 4, повторних виборів депутата Крупецької сільської ради в багатомандатному виборчому окрузі № 5, проміжних виборів депутата Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області в багатомандатному виборчому окрузі № 6, проміжних виборів депутата Середино-Будської міської ради Шосткинського району Сумської області в багатомандатному виборчому окрузі № 1, повторних виборів депутатів Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області в багатомандатних виборчих округах № 2, № 4 і № 5, повторних виборів депутатів Рукшинської сільської ради Дністровського району Чернівецької області в багатомандатних виборчих округах № 1 і № 5.

У зв’язку з викладеним Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” якщо Центральній виборчій комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому вказаним Законом порядку.

У зв’язку з цим Комісія зауважує, що відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення місцевих виборів, є Кодекс.

За змістом частини четвертої статті 33, пункту 2 частини другої  статті 202, статті 206 Кодексу організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують територіальні виборчі комісії. Зокрема, до повноважень територіальної виборчої комісії належить організація проміжних та повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом (пункт 19 частини другої  статті 206, стаття 285 Кодексу).

Згідно з частинами другою, третьою статті 195 Кодексу повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів. Рішення про призначення повторних місцевих виборів приймається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня настання обставин, передбачених Кодексом, для призначення таких виборів або з дня припинення обставин, що стали підставою для припинення виборчого процесу відповідних місцевих виборів.

Проміжні вибори депутатів (депутата) сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному виборчому окрузі призначаються з урахуванням положень статті 5 Кодексу на найближчу останню неділю березня або останню неділю жовтня (крім року проведення чергових місцевих виборів), а виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня проміжних місцевих виборів. Рішення про призначення проміжних виборів депутатів (депутата) сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня надходження до територіальної виборчої комісії повідомлення відповідної місцевої ради про дострокове припинення повноважень депутата, обраного у відповідному виборчому окрузі, але не пізніш як за шістдесят днів до дня проведення найближчих проміжних виборів, визначеного відповідно до положень статті 5 Кодексу.

За змістом частини третьої статті 37 Кодексу рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання (частина чотирнадцята статті 36 Кодексу).

Так, відповідними постановами територіальних виборчих комісій було призначено проміжні/повторні місцеві вибори та оголошено початок виборчого процесу місцевих виборів.

Відповідно до вимог частини першої статті 20 Кодексу виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним. Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що виборчий процес – це здійснення протягом установленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оприлюдненням їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

При цьому виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів виборчого процесу в часі та неможливість їх поновлення. Кожний етап виборчого процесу повинен реалізовуватися відповідно до вимог Кодексу в установлені ним строки.

За змістом частини першої статті 209 Кодексу повторні місцеві вибори проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Інших джерел для забезпечення фінансування повторних місцевих виборів законодавством не передбачено.

Отже, проміжні та повторні місцеві вибори, призначені постановами територіальних виборчих комісій, мали б фінансуватися за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Разом з тим, незважаючи на звернення територіальних виборчих комісій до місцевих рад, а також звернення членів Центральної виборчої комісії щодо невідкладного фінансування ними проміжних та повторних місцевих виборів, відповідних рішень місцевих рад прийнято не було, у зв’язку з чим територіальними виборчими комісіями не було забезпечено організацію виборчих процесів проміжних та повторних місцевих виборів.

За змістом пункту 3 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України місцеві бюджети є самостійними. Згідно з пунктом 23 частини першої статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Частиною другою статті 19 Конституції України унормовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Невиділення вказаними місцевими радами коштів для фінансування підготовки та проведення проміжних та повторних місцевих виборів є порушенням вимог Кодексу та перешкоджає реалізації встановленого  статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування, зокрема права громадян бути обраними, а також права виборців обрати депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

При цьому статтею 157 Кримінального кодексу України та статтею 21224 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено відповідно кримінальну та адміністративну відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права.

З огляду на вказане викладені обставини потребують перевірки правоохоронними органами.

Частиною першою статті 2 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено основні принципи діяльності Комісії, встановлено, зокрема, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.

Відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Частиною четвертою статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

Отже, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

Крім того, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу зазначених місцевих рад на необхідність забезпечення фінансування проведення проміжних і повторних місцевих виборів за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів і встановлену законодавством відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права.

Ситуація, яка склалася в окремих територіальних громадах із проведенням проміжних та повторних місцевих виборів, свідчить, що передбачений на сьогодні законодавством механізм фінансування місцевою радою проміжних та повторних місцевих виборів не видається ефективним.

За таких обставин потребує законодавчого врегулювання механізм фінансування підготовки та проведення проміжних і повторних місцевих виборів за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, яким би встановлювався безумовний порядок фінансування місцевою радою підготовки та проведення вказаних місцевих виборів.

У зв’язку із зазначеним Комісія вважає за необхідне з власної ініціативи розглянути питання щодо звернення до відповідного комітету Верховної Ради України.

Згідно зі статтями 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що належать до предметів відання комітетів, а також зобов’язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об’єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня 2019 року  № 19-IX “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання” питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів; засади місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Комісія вважає за потрібне звернутися до зазначеного Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню вказаної проблеми.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 19, 38 Конституції України, частини другої статті 19, частини першої статті 20, частин першої, третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, частини п’ятнадцятої статті 36, частини четвертої статті 38, статей 206, 209, 285 Виборчого кодексу України, частини першої статті 23 Закону України “Про Національну поліцію”, статей 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин щодо незабезпечення фінансування проведення проміжних та повторних місцевих виборів Яришівською сільською радою Могилів-Подільського району Вінницької області, Райгородською сільською радою Гайсинського району Вінницької області, Велимченською сільською радою Ковельського району Волинської області, Самарівською сільською радою Ковельського району Волинської області, Костринською сільською радою Ужгородського району Закарпатської області, Драгівською сільською радою Хустського району Закарпатської області, Колочавською сільською радою Хустського району Закарпатської області, Нововасилівською селищною радою Мелітопольського району Запорізької області, Веснянською сільською радою Миколаївського району Миколаївської області, Горохівською сільською радою Баштанського району Миколаївської області, Кароліно-Бугазькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області, Новооржицькою селищною радою Лубенського району Полтавської області, Скороходівською селищною радою Полтавського району Полтавської області, Вирівською сільською радою Сарненського району Рівненської області, Великомежиріцькою сільською радою Рівненського району Рівненської області, Козинською сільською радою Дубенського району Рівненської області, Крупецькою сільською радою Дубенського району Рівненської області, Середино-Будською міською радою Шосткинського району Сумської області, Верхньосироватською сільською радою Сумського району Сумської області, Чкаловською селищною радою Чугуївського району Харківської області, Недобоївською сільською радою Дністровського району Чернівецької області, Рукшинською сільською радою Дністровського району Чернівецької області, Крутівською сільською радою Ніжинського району Чернігівської області, та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

2. Звернути увагу зазначених у пункті 1 цієї постанови місцевих рад на необхідність забезпечення фінансування проведення відповідних проміжних і повторних місцевих виборів за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів і встановлену законодавством відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права.

3. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання забезпечення безумовного фінансування проведення проміжних і повторних виборів депутатів місцевих рад, повторних виборів сільських, селищних, міських голів за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

4. Копію цієї постанови надіслати Національній поліції України, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, а також місцевим радам, зазначеним у пункті 1 цієї постанови.

5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО