УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

4 квітня 2022 року № 66

Про питання визнання обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в народні депутати України у виборчому списку Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”

До Центральної виборчої комісії 29 березня 2022 року надійшла Постанова Верховної Ради України від 15 березня 2022 року № 2140-ІХ, якою достроково припинено повноваження народного депутата України Киви Іллі Володимировича, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі від Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, у зв’язку з особистою заявою про складення ним депутатських повноважень.

Розглянувши зазначену Постанову Верховної Ради України, Центральна виборча комісія зазначає.

Порядок заміщення народних депутатів України, обраних на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, врегульовано Законом України “Про вибори народних депутатів України” (далі – Закон), положення якого на сьогодні згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу ХХХXIІ “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України є чинним у частині, зокрема, заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені.

За змістом частини першої статті 105 Закону в разі дострокового припинення повноважень народного депутата України, обраного в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на підставах і в порядку, передбачених Конституцією України і законами України, у строк не пізніш як на шостий день з дня отримання відповідного рішення Центральна виборча комісія своїм рішенням визнає обраним народним депутатом України наступного за черговістю кандидата в народні депутати України у виборчому списку відповідної політичної партії.

Так, кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року зареєстровано постановою Центральної виборчої комісії від 20 червня 2019 року № 1103. Черговість кандидатів у народні депутати України у виборчому списку Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” для отримання депутатського мандата не вичерпана.

Вирішуючи питання щодо можливості заміщення, тобто визнання обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в народні депутати України від Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, Центральна виборча комісія бере до уваги таке.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102–ІХ, в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 “Про продовження строку дії воєнного стану в Україні”, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Відповідно до частини другої статті 64 Конституції України в умовах воєнного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.

Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022  року “Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій”, уведеним у дію Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022, ураховуючи пряму військову агресію з боку російської федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії російської федерації проти України, з метою забезпечення національної безпеки та громадського порядку в період дії в Україні правового режиму воєнного стану, враховуючи вимоги Законів України “Про правовий режим воєнного стану”, “Про політичні партії в Україні”, призупинено на період дії воєнного стану будь-яку діяльність в Україні низки політичних партій, зокрема і Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, та зобов’язано Міністерство юстиції України невідкладно вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності відповідних політичних партій.

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія звертає увагу на те, що за Конституцією України Рада національної безпеки і оборони України є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України (частина перша статті 107); Президент України здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави; укази і розпорядження Президента України, видані на основі та на виконання Конституції і законів України, є обов’язковими до виконання на території України (пункт 17 частини першої, частина третя статті 106).

Законом України “Про Раду національної безпеки і оборони України” Раду національної безпеки і оборони України уповноважено розглядати питання, які відповідно до Конституції та законів України належать до сфери національної безпеки і оборони, приймати рішення, зокрема, щодо заходів політичного, економічного, воєнного та іншого характеру відповідно до масштабу потенційних та реальних загроз національним інтересам України, а також щодо невідкладних заходів із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України (пункт 1 частини першої статті 4).

У зв’язку з вжитими Радою національної безпеки і оборони України обмежувальними заходами стосовно окремих політичних партій, у тому числі й стосовно Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, Комісія зазначає.

Згідно зі статтею 2 Закону України “Про політичні партії в Україні” політична партія – це зареєстроване згідно з законом добровільне об’єднання громадян – прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Указана норма кореспондується з положеннями частини другої статті 36 Конституції України, відповідно до яких політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах.

Організація підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року відбувалася відповідно до положень Закону, яким передбачалось обрання 225 народних депутатів України за пропорційною системою у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у народні депутати України від політичних партій (пункт 1 частини третьої статті 1 Закону).

Слід зауважити, що право висування кандидатів у народні депутати України реалізується громадянами України через політичні партії або шляхом самовисування (стаття 10 Закону).

Політичну партію, що висунула кандидата в народні депутати України, віднесено статтею 12 Закону до числа суб’єктів виборчого процесу.

При цьому, враховуючи положення статей 52, 54 Закону, право висування кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі виборці могли реалізувати лише через політичні партії у порядку, передбаченому Законом.

Положеннями статті 53 Закону визначено порядок висування кандидатів у народні депутати України політичною партією, формування та затвердження виборчого списку кандидатів у народні депутати України від політичної партії.

Умовою реєстрації Центральною виборчою комісією кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі було отримання, зокрема, таких документів, як заяви про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, підписаної керівником політичної партії та скріпленої печаткою партії; рішення вищого керівного органу політичної партії, прийнятого відповідно до її статуту, про висування кандидатів у народні депутати України, яке повинно містити відомості про осіб, висунутих кандидатами в народні депутати України; виборчого списку кандидатів у народні депутати України від політичної партії (стаття 54 Закону).

У контексті висування кандидатів у народні депутати України політичною партією варто звернути увагу на висновок Конституційного Суду України у Рішенні від 21 грудня 2017 року № 3-р/2017, що, приймаючи рішення про висування конкретної особи кандидатом у народні депутати України в складі свого виборчого списку, партія має діяти з усвідомленням політичної відповідальності за діяльність цієї особи як у статусі кандидата в народні депутати України, так і у статусі народного депутата України (підпункт 2.5 пункту 2 мотивувальної частини вказаного Рішення).

Комісія також зважає і на порядок голосування на виборах народних депутатів України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі.

Так, у виборчому бюлетені для голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі виборець робить позначку “плюс” (“+”) або іншу, що засвідчує його волевиявлення, у квадраті проти назви саме політичної партії, за кандидатів у народні депутати України від якої він голосує (частина восьма статті 85 Закону).

Отже, системний аналіз положень Конституції України, Закону та Закону України “Про політичні партії в Україні” дає підстави для висновку, що участь у виборах, зокрема через висування кандидатів, є одним із ключових напрямів провадження діяльності політичної партії.

У випадку реалізації права бути обраним через політичну партію виникає опосередкований зв’язок між громадянином і політичною партією, за виборчим списком якої такий громадянин обирався народним депутатом України. На цей зв’язок вказує і Конституція України, яка пов’язує чинність представницького мандата народного депутата України, обраного від політичної партії, з його входженням і перебуванням у депутатській фракції саме тієї політичної партії, від якої його обрано народним депутатом України (пункт 6 частини другої статті 81 Конституції України).

З огляду на вказане Комісія дійшла висновку, що прийняття нею рішення, передбаченого частиною першою статті 105 Закону, перебуває у безпосередньому причинному зв’язку з діяльністю політичної партії, яка висувала, формувала та затверджувала виборчий список кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Прийняття у цьому конкретному випадку Комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 105 Закону, мало б своїм наслідком визнання обраним народним депутатом України наступного за черговістю кандидата в народні депутати України у виборчому списку Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, тобто у виборчому списку політичної партії, діяльність якої на сьогодні призупинено Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року “Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій”, уведеним у дію Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022. Указане по своїй суті суперечить вищезазначеним актам.

Згідно з положеннями Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України. Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (частина перша статті 1, стаття 2 зазначеного Закону).

Конституційний Суд України, застосовуючи практику Європейського суду з прав людини, зокрема у Рішенні від 16 липня 2019 року № 9-р/2019, зважав на те, що для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту. Європейський суд з прав людини наголосив на прийнятності концепції “демократії, здатної захистити себе” (§ 51, § 59 рішення у справі “Фоґт проти Німеччини” (Vogt v. Germany) від 26 вересня 1995 року) та зазначив, що плюралізм і демократія ґрунтуються на компромісі, що вимагає певних поступок з боку осіб, які мають у деяких випадках сприймати обмеження певних наявних у них свобод для того, щоб забезпечити більшу стабільність країни в цілому (§ 99 рішення у справі “Партія добробуту та інші проти Туреччини” (Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey) від 13 лютого 2003 року) (пункт 11 мотивувальної частини зазначеного Рішення Конституційного Суду України).

Призупинення вказаним Рішенням Ради національної безпеки і оборони України будь-якої діяльності Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” на період дії в Україні воєнного стану Комісія вважає обставиною, яка у розумінні виборчого законодавства є істотною, винятковою та такою, що унеможливлює ухвалення Комісією рішення про визнання обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі від Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” наступного за черговістю кандидата в народні депутати України у виборчому списку цієї політичної партії, у строки, встановлені частиною першою статті 105 Закону.

Враховуючи викладене та положення статей 8, 36, 37, 64, 81, 106, 107 Конституції України, відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу ХХХXIІ “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України, статей 1, 10, 12, 30, 52 – 54, частини восьмої статті 85, частини першої статті 105 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, Законів України “Про правовий режим воєнного стану”, “Про Раду національної безпеки і оборони України”, “Про політичні партії в Україні”, Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, Указу Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 “Про продовження строку дії воєнного стану в Україні”, затвердженого Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року “Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій”, уведеного в дію Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 17, 19 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Визнати призупинення будь-якої діяльності Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” на період дії в Україні воєнного стану згідно з Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року “Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій”, уведеним у дію Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022, обставиною, що унеможливлює ухвалення Центральною виборчою комісією рішення щодо визнання обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в народні депутати України у виборчому списку Політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ” у строк, установлений частиною першою статті 105 Закону України “Про вибори народних депутатів України”.

2. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    О. ДІДЕНКО