УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

04 серпня 2023 року № 51

Про питання зміни в складі Маріупольської районної територіальної виборчої комісії та Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області

До Центральної виборчої комісії 04 липня 2023 року (вх. № 21-34/1-3603, № 21-34/1-3604) надійшли подання ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про заміну членів Маріупольської районної територіальної виборчої комісії Донецької області (далі – Маріупольська районна територіальна виборча комісія) та Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області (далі – Маріупольська міська територіальна виборча комісія).

Вивчивши вказані документи, Центральна виборча комісія зазначає.

З 24 лютого 2022 року в Україні триває воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ.

Центральна виборча комісія, розглядаючи питання діяльності територіальних виборчих комісій в умовах воєнного стану, 04 квітня 2022 року ухвалила постанову № 67, якою встановила, що на період дії воєнного стану на окремих територіях України, де перебувають збройні сили російської федерації, зупиняється виконання повноважень та діяльність територіальних виборчих комісій і їх членів.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 (зі змінами), вся територія Маріупольського району Донецької області є тимчасово окупованою.

Частиною другою статті 202 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) передбачено, що повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Так, повноваження Маріупольської районної територіальної виборчої комісії поширюються на територію Маріупольського району Донецької області, а Маріупольської міської територіальної виборчої комісії – на місто Маріуполь та інші населені пункти, територія яких входить до складу Маріупольської міської територіальної громади Маріупольського району Донецької області.

З огляду на зазначене, відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 вбачається, що виконання повноважень та діяльність Маріупольської районної та Маріупольської міської територіальних виборчих комісій зупинені.

Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, основною формою роботи яких є засідання (частина перша статті 33, абзац третій частини першої статті 36 Кодексу).

Частинами третьою та четвертою статті 38 Кодексу визначено права та обов’язки члена виборчої комісії. Зокрема, він має право брати участь у підготовці питань, що вносяться на розгляд виборчої комісії; виступати на засіданнях виборчої комісії, ставити іншим учасникам засідання запитання щодо порядку денного, вносити пропозиції з питань, віднесених до повноважень комісії; за дорученням відповідної виборчої комісії перевіряти діяльність виборчих комісій нижчого рівня; безперешкодно відвідувати всі приміщення виборчої комісії, ознайомлюватися з усіма документами виборчої комісії, членом якої він є, та виборчих комісій нижчого рівня на відповідній території. Член виборчої комісії зобов’язаний: додержуватися Конституції України, Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів; брати участь у засіданнях виборчої комісії; виконувати рішення виборчої комісії та обов’язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.

Крім того, частина перша статті 38 Кодексу передбачає складання присяги членом виборчої комісії саме на її засіданні.

Зі змісту вказаних положень вбачається, що реалізація членом виборчої комісії прав та виконання ним обов’язків здійснюється виключно в рамках діяльності такого колегіального органу або за його дорученням.

Після внесення подання місцевою організацією політичної партії про заміну члена виборчої комісії та прийняття рішення про включення відповідного члена до складу такої комісії, він набуває повного обсягу прав та обов’язків члена цієї комісії після складення ним присяги.

Таким чином, Комісія дійшла висновку, що прийняття нею рішення про зміни в складі відповідної територіальної виборчої комісії перебуває у безпосередньому зв’язку з постійністю виконання повноважень та діяльністю такої територіальної виборчої комісії.

Ухвалення у цьому конкретному випадку Комісією рішення, передбаченого частиною четвертою статті 208 Кодексу, мало б своїм наслідком внесення змін до складу територіальної виборчої комісії, виконання повноважень та діяльність якої зупинені відповідно до постанови Комісії від 04 квітня 2022 року № 67 “Про деякі питання діяльності територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, у період дії воєнного стану”, що за своєю суттю суперечить зазначеному акту Комісії.

Згідно з положеннями Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України. Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (частина перша статті 1, стаття 2 цього Закону).

Беручи до уваги наведене, а також враховуючи, що внесення змін до складу виборчої комісії може сприйматись як обставина, що свідчить про відновлення виконання нею повноважень та діяльності, ставити під загрозу життя і здоров’я членів виборчої комісії та членів їх сімей, Центральна виборча комісія вважає за доцільне визнати зупинення виконання повноважень та діяльності Маріупольської районної та Маріупольської міської територіальних виборчих комісій обставиною, що унеможливлює розгляд Комісією подань ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про заміну членів указаних територіальних виборчих комісій.

Враховуючи зазначене, відповідно до статей 32, 33, 36, 38, 202, 206, 208 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Визнати зупинення виконання повноважень та діяльності Маріупольської районної територіальної виборчої комісії Донецької області та Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області обставиною, що унеможливлює розгляд Центральною виборчою комісією подань ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про заміну членів указаних територіальних виборчих комісій.

2. Подання ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про заміну членів Маріупольської районної територіальної виборчої комісії Донецької області та Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області розглянути після усунення обставин, що спричинили зупинення виконання повноважень та діяльності цих територіальних виборчих комісій.

3. Копію цієї постанови надіслати ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ПАРТІЙНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА”.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО