УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

22 травня 2001 року №12

Про подання Черкаського міського голови щодо реєстрації ініціативної групи з всеукраїнського референдуму

До Центральної виборчої комісії 8 травня 2001 року надійшло подання Черкаського міського голови Олійника В.М. від 8 травня 2001 року № 481-01-2 щодо реєстрації ініціативної групи з всеукраїнського референдуму в складі 88 осіб, утвореної на зборах громадян України 8 травня 2001 року в місті Черкаси. Відповідно до поданих документів вказаними зборами схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму з винесенням на нього таких питань:

“Чи Ви згодні з тим, що за те, що сталося з Україною та її народом за всі роки правління Президента Л.Д. Кучми (катастрофічне руйнування економіки, різке погіршення добробуту народу, зростання злочинності і корупції, падіння авторитету України в світі, масові порушення прав громадян та інше), він повинен в знак каяття сам добровільно подати у відставку та проголосити заяву про неї відповідно до статей 108 та 109 Конституції України?”;

“Чи Ви згодні з тим, що в Україні внаслідок правління Л.Д. Кучми утвердився авторитарний, антидемократичний владний режим і тому потрібно після відставки нинішнього Президента встановити європейську модель організації влади, за якої народ через обраних ним своїх представників бере участь у формуванні Кабінету Міністрів України та здійснює контроль за його діяльністю?”.

Перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” (далі – Закон) встановлено, що документи зборів не відповідають вимогам цього Закону, а збори громадян України, які відбулися 8 травня 2001 року в місті Черкаси (Палац Молоді), проведені з порушенням Закону з таких підстав:

На порушення вимог частини четвертої статті 16 Закону, відповідно до якої реєстрація учасників зборів та складання списку учасників зборів здійснюється до початку зборів, реєстрація учасників зборів фактично продовжувалася після початку зборів та під час їх проведення і була закінчена тільки після розгляду питань про обрання лічильної комісії, голови, секретаря зборів та затвердження порядку денного.

Учасниками зборів двічі зареєстровані 16 осіб, а саме: Білик Валентина Савівна – під № 105 та під № 233, Гусєва Емілія Яківна – під № 153 та під № 195, Попова Марія Іванівна – під № 82 та під № 225, Івко Григорій Микитович – під № 24 та під № 158, Старчак Олександра Михайлівна – під № 176 та під № 232, Протопопов Сергій Миколайович – під № 29 та під № 186, Тарасюк Олександр Семенович – під № 50 та під № 229, Ревуцький Петро Олексійович – під № 5 та під № 209, Паримуд Марія Митрофанівна – під № 147 та під № 226, Сметанкін Сергій Геннадійович – під № 49 та під № 231, Білоус Віра Миколаївна – під № 45 та під № 85, Кулик Сергій Карлович – під № 44 та під № 236, Кучерук Любов Іванівна – під № 31 та під № 159, Груздєва Лідія Максимівна – під № 25 та під № 73, Ісайченко Валентина Олександрівна – під № 26 та під № 185, Маракулін Юрій Петрович – під № 27 та під № 169. Крім того, на порушення вимог частини першої статті 7 та частини першої статті 16 Закону учасниками зборів були зареєстровані особи, які не досягли на день проведення зборів 18 років, – Орлянський Артем Ігорович (№ 17), 27 травня 1984 року народження, та Єжов Андрій Анатолійович (№ 187), 19 листопада 1984 року народження. Таким чином, зазначені в поданих документах відомості про кількість учасників зборів та результати голосування з усіх питань порядку денного є недостовірними, і отже, не мають передбачених Законом правових наслідків.

Згідно з протоколом зборів на час розгляду питання про обрання голови та секретаря зборів їх учасниками було зареєстровано 222 громадянина України. Обрана секретарем зборів громадянка Місевра Лариса Василівна відповідно до листа реєстрації учасників зборів була зареєстрована під № 224, тобто на момент обрання її секретарем зборів вона не набула статусу учасника зборів. Крім того, зазначені в протоколі результати голосування за обрання як секретаря зборів (“за” – 220, “проти” – немає, “утрималися” – 2), так і голови зборів (“за” – 217, “проти” – 3, “утрималися” – 2), є недостовірними, оскільки із 222 учасників зборів, зареєстрованих на час обрання голови і секретаря зборів, 9 осіб були зазначені в листі реєстрації двічі, а дві особи не досягли 18 років, тобто в голосуванні мали право взяти участь не більше 211 учасників зборів. Наявність зазначених порушень свідчить про нелегітимність голови та секретаря зборів. Правовим наслідком цього є, зокрема, відсутність у них повноважень щодо підписання передбачених Законом документів зборів громадян.

До складу лічильної комісії зборів були запропоновані та, як зазначено у протоколі зборів, обрані громадяни Ліннік Олександр Євтихійович, Маламуж Ната Петрівна, Клобуков Володимир Петрович, які не були зареєстровані учасниками зборів, а відтак, не набули статусу учасника зборів. Не була також зареєстрована учасником зборів на момент її обрання до складу лічильної комісії Чорногор Ірина Вікторівна (зареєстрована під № 234).

Відповідно до протоколу зборів формулювання питань для винесення на всеукраїнський референдум було запропоновано зборам громадянином Єреськом Ігорем Геннадійовичем, який відповідно до листа реєстрації учасників зборів не був їх учасником. Пропозиція щодо утворення ініціативної групи та її персонального складу була внесена громадянином Головатим Анатолієм Олексійовичем, який також не був зареєстрований учасником зборів. Таким чином, зазначені питання було розглянуто зборами за пропозиціями осіб, які не були учасниками зборів.

На порушення вимог частини шостої статті 16 Закону до складу ініціативної групи обиралися громадяни, які не досягли 18 років, – Орлянський Артем Ігорович, 27 травня 1984 року народження, Печнікова Марина Олександрівна, 14 січня 1984 року народження, та Сухина Дмитро Анатолійович, 8 вересня 1983 року народження.

Поданий Центральній виборчій комісії список членів ініціативної групи не відповідає протоколу зборів громадян щодо персонального складу ініціативної групи. Так, зазначений в списку членів ініціативної групи Голуб Микола Михайлович відповідно до протоколу зборів членом ініціативної групи не обирався.

Недостовірними є відомості протоколу зборів щодо внесення пропозиції та обрання ініціативної групи з всеукраїнського референдуму в складі 88 осіб. Викладена в протоколі зборів пропозиція щодо персонального складу ініціативної групи містить фактично не 88, а 85 осіб, оскільки прізвища трьох осіб зазначено двічі (Калічин Ліна Михайлівна, Попова Марія Іванівна, Старчак Олександра Михайлівна).

На порушення вимог частини третьої статті 17 Закону, відповідно до якої для реєстрації ініціативної групи обов’язковим є подання підписаного членами ініціативної групи зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдум, у поданому до Центральної виборчої комісії зобов’язанні відсутні підписи 13 членів зазначеної ініціативної групи, а саме: Аксьонової Галини Василівни, Боба Андрія В’ячеславовича, Бокія Дениса Анатолійовича, Васильєвої Людмили Анатоліївни, Галієвої Віри Акимівни, Герасименко Любові Іванівни, Гожі Сергія Валерійовича, Горбенка Руслана Петровича, Клобукова Володимира Петровича, Лазебної Любові Андріївни, Лінніка Олександра Євтихійовича, Петренка Вадима Валерійовича, Цвіркунова Олександра Сергійовича. Натомість, зобов’язання містить підписи осіб, які не обирались на зборах членами ініціативної групи: Тарасюка Олександра Семеновича, Чорногор Ірини Василівни, Головатої Наталії Василівни, Курки Світлани Василівни, Килимника Євгена Васильовича, Михайленка Анатолія Григоровича, Келен Валентини Іванівни, Традат Катерини Григорівни, Протопопова Сергія Миколайовича, Соловйова Дениса Леонідовича, Керея В’ячеслава Івановича, Подваркіна Віктора Герасимовича.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення референдумів визначаються виключно законами України. Згідно з частиною першою статті 1 Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” референдум – це спосіб прийняття громадянами України шляхом голосування законів України, інших рішень з важливих питань загальнодержавного значення. Таким чином, Конституція України і чинне законодавство передбачає проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі і за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України. Питання, запропоновані для затвердження зборами громадян 8 травня 2001 року в місті Черкаси, за своїм змістом відповідно до положень статей 3, 5 Закону не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму, оскільки не передбачають прийняття рішення щодо внесення змін і доповнень до Конституції України, прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих положень, прийняття рішень, що визначають основний зміст Конституції України, законів України та інших правових актів.

Враховуючи викладене та керуючись статтею 2, частиною другою статті 3, статтею 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, статтями 1–3, 5, частиною першою статті 7, статтею 16, частинами першою, третьою та четвертою статті 17 Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми”, Центральна виборча комісія постановляє:

Відмовити в реєстрації ініціативної групи з всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян 8 травня 2001 року в місті Черкаси.

Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ