УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

4 вересня 2001 року №34

Про подання Нововолинського міського голови щодо реєстрації ініціативної групи із всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян України 23 травня 2001 року в місті Нововолинську Волинської області

До Центральної виборчої комісії 6 серпня 2001 року надійшло подання Нововолинського міського голови Сапожнікова В.Б. від 30 липня 2001 року № 3.31/323 щодо реєстрації ініціативної групи із всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 23 травня 2001 року в місті Нововолинську Волинської області в парку культури і відпочинку. Відповідно до поданих документів вказаними зборами схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму з винесенням на нього таких питань:

“Чи Ви згодні з тим, що за те, що сталося з Україною та її народом за всі роки правління Президента Л.Д. Кучми (катастрофічне руйнування економіки, різке погіршення добробуту народу, зростання злочинності і корупції, падіння авторитету України в світі, масові порушення прав громадян та інше), він повинен в знак каяття сам добровільно подати у відставку та проголосити заяву про неї відповідно до статей 108 та 109 Конституції України?”;

“Чи Ви згодні з тим, що в Україні внаслідок правління Л.Д. Кучми утвердився авторитарний, антидемократичний владний режим і тому потрібно після відставки нинішнього Президента встановити європейську модель організації влади, за якої народ через обраних ним своїх представників бере участь у формуванні Кабінету міністрів України та здійснює контроль за його діяльністю?”

Перевіркою щодо відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” (далі – Закон) встановлено, що зазначені документи не відповідають вимогам Закону, а збори громадян України проведені з порушенням Закону.

На порушення вимог частини четвертої статті 16 Закону реєстрація учасників зборів, як випливає з протоколу зборів, фактично продовжувалася після їх початку.

На порушення вимог частин четвертої та восьмої статті 16 Закону належним чином оформлений список учасників зборів не складався. Центральній виборчій комісії надано окремі листи реєстрації, що не містять дати та місця проведення зборів громадян, а також у яких щодо 264 учасників зборів зазначені неповні відомості про їх місце проживання, а саме: не вказано назву населеного пункту, в якому вони проживають.

Відповідно до частини четвертої статті 16 Закону порядок денний повинен включати обговорення питання щодо доцільності проведення референдуму. Як засвідчує зміст поданого до Центральної виборчої комісії протоколу зборів громадян, зазначена вимога Закону не виконана.

У протоколі зборів результати голосування щодо формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, не відповідають відомостям про кількість учасників зборів, зазначеним у протоколі зборів та листах реєстрації. Крім того, відповідно до листів реєстрації громадянина Чернікова Федора Васильовича зареєстровано учасником зборів двічі. Таким чином, зазначені в протоколі зборів результати голосування з усіх питань порядку денного є недостовірними, і отже, не мають передбачених Законом правових наслідків.

На порушення вимог частини восьмої статті 16 Закону в списку членів ініціативної групи не зазначено повні відомості щодо документів, які посвідчують особи членів ініціативної групи, а саме відсутні відомості про те, ким і коли вони видані.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення референдумів визначаються виключно законами України. Згідно з частиною першою статті 1 Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” референдум – це спосіб прийняття громадянами України шляхом голосування законів України, інших рішень з важливих питань загальнодержавного значення. Таким чином, Конституція та чинне законодавство України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі і за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією та законами України. Питання, запропоновані для затвердження зборами громадян України 23 травня 2001 року в місті Нововолинську Волинської області, за своїм змістом відповідно до положень статей 3, 5 Закону не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму, оскільки не передбачають прийняття рішення щодо внесення змін і доповнень до Конституції України, прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих положень, прийняття рішень, що визначають основний зміст Конституції України, законів України та інших правових актів.

Враховуючи викладене та керуючись статтею 2, частиною другою статті 3, статтею 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, статтями 1, 2, 3, 5, статтею 16, частинами першою, третьою, четвертою та шостою статті 17 Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми”, Центральна виборча комісія постановляє:

Відмовити в реєстрації ініціативної групи із всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян України 23 травня 2001 року в місті Нововолинську Волинської області.

Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ