УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

18 червня 2001 року №16

Про подання Житомирського міського голови щодо реєстрації ініціативної групи із всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян України 16 травня 2001 року в м. Житомирі

До Центральної виборчої комісії 5 червня 2001 року надійшло подання Житомирського міського голови Фесенка А.І. від 31 травня 2001 року № 30/1474 щодо реєстрації ініціативної групи із всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян України 16 травня 2001 року в м. Житомирі. Відповідно до поданих документів зборами було схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з винесенням на нього таких питань:

“Чи Ви згодні з тим, що за те, що сталося з Україною та її народом за всі роки правління Президента Л.Д.Кучми (катастрофічне руйнування економіки, різке погіршення добробуту народу, зростання злочинності і корупції, падіння авторитету України в світі, масові порушення прав громадян та інше), він повинен в знак каяття сам добровільно подати у відставку та проголосити заяву про неї відповідно до статей 108 та 109 Конституції України?”

“Чи Ви згодні з тим, що в Україні внаслідок правління Л.Д.Кучми утвердився авторитарний, антидемократичний владний режим і тому потрібно після відставки нинішнього Президента встановити європейську модель організації влади, за якої народ через обраних ним своїх представників бере участь у формуванні Кабінету Міністрів України та здійснює контроль за його діяльністю?”

Перевіркою щодо відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” (далі – Закон) встановлено, що зазначені документи не відповідають вимогам Закону, а збори громадян України, які відбулися 16 травня 2001 року в м. Житомирі, проведені з порушенням Закону.

На порушення вимог частини першої статті 7 та частини першої статті 16 Закону учасниками зборів були зареєстровані громадяни, які не досягли 18-річного віку: Голуб Анна Ігорівна (8 вересня 1983 року народження) та Блощук Олександр Олександрович (6 серпня 1983 року народження).

Відповідно до частини четвертої статті 16 Закону однією з умов проведення зборів є реєстрація їх учасників, яка передбачає складання списків із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, місця проживання кожного учасника. Однак відомості щодо місця проживання окремих учасників зборів, а саме: Дмитренко Лариси Борисівни, Драк Ірини Миколаївни, Цуркана Павла Петровича, Лукашкової Марії Валентинівни, Демчук Людмили Петрівни, Рудницької Тетяни Миколаївни, Зінчук Тетяни Іванівни, Черпака Віктора Олександровича, Черпака Вадима Олексійовича, Рябого Андрія Сергійовича, Островця Сергія Олексійовича, в листах реєстрації учасників зборів відсутні. Як засвідчують протокол зборів та листи реєстрації учасників, участь у зборах брали громадяни, які не були зареєстровані як учасники зборів. Так, громадянин Орловський Віктор Фадеєвич, який не був зареєстрований учасником зборів, вніс пропозицію щодо обрання головою зборів Альохіна Георгія Івановича, а секретарем зборів – Мельникову Віру Яківну, яка теж не зареєстрована учасником зборів. В обговоренні порядку денного взяли участь Антипов О.М., Павловський М.А. та Любас І.В., які також не зареєстровані як учасники зборів.

Відповідно до частини четвертої статті 16 Закону обов’язковою умовою порядку денного є розгляд питання щодо обговорення доцільності проведення референдуму. Як засвідчує протокол зборів громадян, зазначене питання не було передбачене порядком денним і не виносилося на розгляд зборів.

Зазначені вище порушення свідчать про нелегітимність голови і секретаря зборів, а також про недостовірність відомостей, що містяться у поданих до Центральної виборчої комісії документах, а тому не можуть бути підставою для реєстрації ініціативної групи.

Незважаючи на невідповідність документів зборів про реєстрацію ініціативної групи вимогам вищезазначеного Закону, Житомирський міський голова Фесенко А.І. у порушення частини четвертої статті 17 Закону подав їх до Центральної виборчої комісії.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів та референдумів визначаються виключно законами України. Згідно з частиною першою статті 1 Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” референдум – це спосіб прийняття громадянами України шляхом голосування законів України, інших рішень з важливих питань загальнодержавного значення. Конституція України і чинне законодавство передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі і за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України. Питання, запропоновані для затвердження зборами громадян 16 травня 2001 року в м. Житомирі, за своїм змістом відповідно до статей 3, 5 Закону не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму, оскільки не передбачають прийняття рішення щодо внесення змін і доповнень до Конституції України; прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих положень; прийняття рішень, що визначають основний зміст Конституції України, законів України та інших правових актів.

Враховуючи викладене та керуючись статтею 2, частиною другою статті 3, статтею 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, статтями 1–3, 5, частиною першою статті 7, статтею 16, частинами першою, третьою та четвертою статті 17 Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми”, Центральна виборча комісія постановляє:

Відмовити в реєстрації ініціативної групи із всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян України 16 травня 2001 року в м. Житомирі.

Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ