УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

13 березня 1998 року.

№104

Про роботу центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та окружних виборчих комісій по підготовці до виборів народних депутатів України 29 березня 1998 року

Обговоривши стан підготовки до виборів народних депутатів України 29 березня 1998 року, Центральна виборча комісія відзначає, що центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та окружні виборчі комісії відповідно до законодавства здійснюють практичні заходи щодо організаційного та матеріально-фінансового забезпечення виборчого процесу.

У встановлені строки утворено 225 одномандатних виборчих округів по виборах народних депутатів України, 32462 виборчі дільниці та відповідні виборчі комісії. Створено, в основному, необхідні умови для їх діяльності. Комісії забезпечені потрібною кількістю виборчої документації та методичною літературою. Складені та уточнюються списки виборців. Спільно з органами виконавчої влади і місцевого самоврядування проведені семінари-наради з керівниками дільничних виборчих комісій.

Відповідно до Закону України “Про вибори народних депутатів України” зареєстровано кандидатів у народні депутати. Повсюдно проводяться їх зустрічі з виборцями, оприлюднені передвиборні програми політичних партій, виборчих блоків партій, кандидатів у депутати.

У той же час вивчення стану справ на місцях свідчить, що в роботі центральних та місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та окружних виборчих комісій по підготовці до виборів є суттєві недоліки.

При внесенні пропозицій до Центральної виборчої комісії щодо утворення виборчих округів Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Волинська, Луганська, Сумська, Херсонська, Черкаська обласні та Київська міська ради в окремих випадках не врахували демографічної ситуації, поверхово підійшли до дотримання орієнтовної середньої по Україні кількості виборців на округ, внаслідок чого допущено понад десятивідсоткове відхилення їх від норми.

Мають місце серйозні недоліки в організації діяльності окружних виборчих комісій. Зокрема, допускалися порушення строків розгляду матеріалів щодо реєстрації кандидатів у народні депутати, окремим з них безпідставно відмовлялося у реєстрації, як це мало місце у виборчому окрузі № 84 (Івано-Франківська область), де до цього часу затягується виконання рішення суду, яким зобов’язано окружну виборчу комісію зареєструвати Б.Федьківа кандидатом у народні депутати.

Нерідко з порушенням термінів розглядаються скарги суб’єктів виборчого процесу, що змушує їх звертатися до Центральної виборчої комісії та судових органів. Окремі окружні виборчі комісії Сумської, Чернігівської, Донецької, Львівської областей та міста Києва рідко проводять засідання, несвоєчасно оформляють їх протоколи.

Викликає занепокоєння рівень забезпечення деяких окружних та дільничних виборчих комісій обладнаними приміщеннями і телефонним зв’язком. Зокрема, у Волинській, Кіровоградській, Львівській, Харківській та інших областях значна частина виборчих дільниць ще не телефонізована, комісії розміщені в малопридатних для роботи приміщеннях, недостатньо забезпечені канцприладдями, сейфами, друкарськими машинками тощо. У багатьох випадках приміщення виборчих дільниць, переважно в сільських клубах та будинках культури, не опалюються. Трапляються перебої у постачанні електроенергії на виборчі дільниці.

Деякі політичні партії, виборчі блоки партій, кандидати в депутати не завжди дотримуються положень виборчого законодавства щодо подачі окружним виборчим комісіям всіх видів друкованих агітаційних матеріалів із зазначенням відомостей, передбачених частиною 6 статті 33 Закону України “Про вибори народних депутатів України”; інколи передвиборну агітацію супроводжують наданням виборцям безоплатно різних послуг та продуктів харчування. Проте окружні виборчі комісії на ці порушення виборчого закону не реагують.

Залишається гострим питання фінансового забезпечення виборчого процесу.

Відповідно до пункту ІЗ статті II Закону України “Про вибори народних депутатів України” та пункту 16 статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центральна виборча комісія постановляє:

І. Інформацію про стан підготовки до проведення виборів народних депутатів України 29 березня 1998 року взяти до відома.

2. Центральним та місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, посадовим і службовим особам цих органів відповідно до частини 9 статті 14 Закону України “Про вибори народних депутатів України” усунути наявні недоліки, надати невідкладну практичну допомогу виборчим комісіям щодо здійснення ними своїх повноважень у повному обсязі, створивши належні умови для їх роботи.

3. Окружним, дільничним виборчим комісіям до 20 березня 1998 р. разом з органами місцевої виконавчої влади та органами місцевого самоврядування розробити конкретний план спільних заходів по організації роботи в день голосування, передбачивши, зокрема:

3.1. забезпечення безперебійної в режимі робочого дня роботи транспортних, комунальних та інших служб з тим, щоб створити максимальні зручності виборцям для голосування;

3.2. створення належних умов для роботи членів виборчих комісій;

3.3. схему отримання, узагальнення та подачі оперативної інформації про хід голосування в день виборів у порядку, визначеному Центральною виборчою комісією;

3.4. своєчасну доставку протоколів та іншої документації дільничних виборчих комісій про підсумки голосування до окружних виборчих комісій та Центральної виборчої комісії.

4. Взяти до відома, що Міністерством фінансів України, Головним управлінням Державного казначейства України вживаються заходи щодо поліпшення фінансування виборчої кампанії і своєчасного надходження коштів на рахунки окружних виборчих комісій.

5. Державному комітету зв’язку України вжити невідкладних заходів для забезпечення всіх виборчих комісій надійним зв’язком. За заявками окружних виборчих комісій встановити додатково телефонні номери в їх приміщеннях на день виборів 29 березня 1998 року.

6. Міністерству енергетики України забезпечити в день проведення виборів та встановлення результатів голосування (29 березня – 5 квітня) безперервну подачу електроенергії до приміщень виборчих дільниць та виборчих комісій.

7. Міністерству внутрішніх справ України до 20 березня 1998 року повідомити Центральній виборчій комісії про заходи, що вживаються ним для забезпечення належної охорони виборчих дільниць, доставки і збереження виборчої документації, обладнання їх засобами пожежогасіння та пожежної безпеки, підтримання громадського порядку в день проведення виборів.

8. З метою надання практичної допомоги на місцях в організації підготовки до проведення виборів виїхати в регіони України членам Центральної виборчої комісії (графік додається).

9. Контроль за виконанням даної постанови покласти на заступника Голови Центральної виборчої комісії Демяненка М.І.

Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ

 

 

ДОВІДКА

про роботу центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та окружних виборчих комісій по підготовці до проведення

29 березня 1998 року виборів народних депутатів України

Здійснюючи контроль за виконанням виборчого законодавства на всій території України та спрямовуючи діяльність виборчих комісій по виборах народних депутатів України, Центральна виборча комісія вивчила процес підготовки до виборів в Автономній Республіці Крим у дванадцятьох областях, містах Києві та Севастополі. Члени Центральної виборчої комісії ознайомилися з роботою

98 окружних, багатьох дільничних виборчих комісій.

Аналіз стану підготовки до виборів свідчить, що органи виконавчої влади і місцевого самоврядування, окружні та дільничні виборчі комісії здійснюють широкий комплекс заходів щодо забезпечення підготовки і проведення виборів

29 березня 1998 року.

Відповідно до закону про вибори утворено

225 одномандатних виборчих округів, 32462 виборчі дільниці, відповідні виборчі комісії. У їх складі працює 386973 особи. З урахуванням 12068 територіальних виборчих комісій по виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів усього в комісіях працює 506104 особи.

Центральна виборча комісія зареєструвала списки кандидатів у депутати в багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі від ЗО політичних партій, виборчих блоків партій, до яких внесено

3605 кандидатів у депутати. Окружними виборчими комісіями в одномандатних виборчих округах зареєстровано 4271 кандидата в народні депутати України.

За станом на

12 березня 1998 року 63 кандидати в депутати в багатомандатному і 44 в одномандатних виборчих округах зняли свої кандидатури з балотування.

На один депутатський мандат у середньому претендують: у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі

— 15, в одномандатних виборчих округах — 18 осіб.

Центральною виборчою комісією проведено дводенні практичні семінари з головами і секретарями окружних виборчих комісій. Аналогічні семінари з керівниками дільничних виборчих комісій відбулися у всіх регіонах України. Проводиться інструктування членів виборчих комісій, працівників органів місцевої влади з питань забезпечення виборів.

Окружним, дільничним і територіальним виборчим комісіям надіслані методичні рекомендації, схвалені Центральною виборчою комісією, щодо практичного застосування законів про вибори. Комісії забезпечені необхідною кількістю текстів Конституції України, законів України “Про вибори народних депутатів України^.”Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів“, а також іншою виборчою документацією, методичною літературою.

Завершено складання списків виборців, до яких за оперативними даними внесено понад

37826000 чоловік. Дільничні виборчі комісії завершують уточнення списків виборців, і 14 березня вони мають бути подані для загального ознайомлення, а також для перевірки їх правильності.

У більшості виборчих округів процес підготовки до виборів контрольований, забезпечено реалізацію всіх основних заходів у визначені виборчим законодавством терміни. Окружними виборчими комісіями затверджені тексти та розпочато друкування виборчих бюлетенів в одномандатних виборчих округах, вивозяться на місця виготовлені Центральною виборчою комісією виборчі бюлетені по багатомандатному загальнодержавному виборчому округу. Визначається схема доставки виборчих бюлетенів до дільничних виборчих комісій, забезпечення їх належного зберігання та охорони.

Слід відзначити активну роботу окружних виборчих комісій виборчих округів № 74 (голова комісії М.

1. Тимчук), № 94 (В.З. Кулібабчук), № 201 (В.І. Ворона), № 217 (В.Я. Бабій), № 224 (С.О. Кожаєва), де виборчі дільниці вже зараз забезпечені потрібною кількістю кабін для голосування, виборчих скриньок, а також металевими шафами для зберігання виборчої документації, канцприладдям, засобами зв’язку, визначено схему передачі дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів тощо.

Разом з тим вивчення стану справ на місцях, а також аналіз оперативної інформації свідчить, що в роботі з підготовки до проведення виборів мають місце суттєві недоліки.

Передусім це стосується питання фінансового та матеріально-технічного забезпечення виборчого процесу. За станом на

9 березня 1998 року виборчі комісії профінансовані лише на 23,6 відсотка потрібних витрат. Але навіть і ці кошти нерідко надходять до комісій з великим запізненням, через 6 — 8 днів після їх перерахування.

Так, за повідомленням голів ряду окружних виборчих комісій Волинської, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Черкаської областей до цих комісій кошти, асигновані

26 лютого 1998 року, надійшли лише 4 березня 1998 року. Окружній виборчій комісії виборчого округу № 188 (Хмельницька область) було перераховано 46 тис. гривень, а в місцевому казначействі підтвердили наявність коштів у сумі лише 20 тис. гривень.

У виборчих округах № № 94,97 (Київська область)

, № 49 (Донецька область), №113 (Луганська область) траплялися випадки, коли у відповідних казначействах давали відомості про відсутність коштів на рахунку, в той час як Головним управлінням Держказначейства України було здійснено належні перерахування.

Про недоліки фінансового забезпечення виборів свідчить і те, що із

1490 листів, що надійшли до Центральної виборчої комісії, більше третини стосується якраз проблем фінансування.

Недостатнє фінансування виборчого процесу призвело до того, що в округах утворилася заборгованість по заробітній платі членам комісій, за час мовлення кандидатами у народні депутати на радіо і телебаченні, друкування листівок, плакатів, виготовлення кабін тощо. Тому багато питань вирішується в борг, за гарантійними листами.

Щоб ліквідувати заборгованість у фінансуванні виборів, необхідно асигнувати до кінця виборчої кампанії

204.1 млн.грн., тобто не менше 7 млн.грн. щоденно.

Перевірка показала, що в ряді окружних виборчих комісій Закарпатської, Кіровоградської, Сумської, Чернігівської областей та міста Києва рідко проводяться засідання комісій, належним чином не оформляються протоколи засідань, немає виборчої документації, не визначено спеціальних місць для ознайомлення виборців з виборчим законодавством, передвиборними програмами політичних партій, виборчих блоків партій, кандидатів у депутати та процесом виборчої кампанії.

Викликає занепокоєння стан забезпечення приміщеннями та телефонізацією виборчих дільниць і окружних комісій. Так, в округах №№ 99 і 102 (Кіровоградська область) на час перевірки не було встановлено телефонів на 69 із 249 і 99 із 197 виборчих дільниць. У виборчих округах №№118 і 125 (Львівська область) телефонізовано лише 57 і 48 відсотків виборчих дільниць. У виборчих округах № 133, 136 (Одеська область) майже кожне сьоме приміщення виборчих дільниць потребує ремонту, частина їх не телефонізована. У м.Києві для окружних виборчих комісій виборчих округів №№ 213,216,218 надано лише по одній кімнаті.

Зараз в окружних виборчих комісіях встановлено по 1—2 телефони. Враховуючи, що на один виборчий округ припадає в середньому 144 виборчих дільниць, а в окремих округах їх по 250-300, то для забезпечення своєчасного отримання оперативної інформації про хід голосування в приміщеннях окружних виборчих комісій 29-30 березня має бути не менше як по 5-7 телефонних номерів.

Такий стан із забезпеченням засобами зв‘язку виборчих комісій пояснюється спостережницькою позицією як Державного комітету зв’язку України, так і місцевих органів виконавчої влади та самоврядування.

Потребують поліпшення умови праці членів окружних та дільничних виборчих комісій, особливо в Харківській, Донецькій, Херсонській та деяких інших областях, у місті Києві. Тут частина комісій розміщена в непридатних приміщеннях, які потребують ремонту, їм не надано потрібного обладнання, інвентаря.

Приміщення багатьох виборчих дільниць та їх комісій, що знаходяться в сільських клубах і будинках культури, не опалюються.

При формуванні виборчих комісій деякі місцеві ради і політичні партії поверхово підійшли до вивчення та відбору запропонованих до їх складу кандидатур, не поцікавилися їх бажанням працювати в комісіях. У результаті чого значна частина членів комісій не бере ніякої участі в їх роботі. Зокрема, із 10 представників Християнсько-демократичної партії, які входять до складу окружних комісій в Автономній Республіці Крим, кожен другий практично не бере участі в їх роботі. Наприклад, член окружної виборчої комісії виборчого округу № 7 Бетина О.В. не брала участі в жодному із 15 засідань комісії. Така ситуація характерна й для більшості окружних виборчих комісій міста Києва.

Самоусунулися від роботи в комісіях багато представників від партії “Реформи і порядок”. Партії зелених, виборчого блоку партій “Національний фронт” та деяких інших.

Це може призвести до ситуації, коли при встановленні результатів виборів не буде забезпечено на засіданнях комісій необхідного кворуму.

При внесенні пропозицій щодо утворення виборчих округів Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Волинська, Херсонська, Сумська, Луганська, Полтавська, Дніпропетровська, Одеська обласні та Київська міська ради не врахували суттєвих демографічних змін, які відбулися в регіонах, поверхово підійшли до визначення рівномірної середньої кількості виборців, внаслідок чого в 31 виборчому окрузі допущено відхилення понад 10 відсотків від встановленої середньої чисельності виборців, що ставить під загрозу визнання виборів дійсними у цих округах.

Траплялися порушення закону про вибори при формуванні виборчих дільниць та їх комісій. До останнього часу залишалася не розв’язаною проблема законності утворення дільничних виборчих комісій у місті Маріуполі Донецької області (виборчі округи №№ 55,56). Маріупольська міська рада рішенням від 27.01.98 р. утворила 160 виборчих дільниць. Однак внаслідок конфлікту, що виник у зв’язку із намаганням міськради ліквідувати районні у місті ради, Іллічівська районна рада своїм рішенням теж утворила на території району 43 дільниці і відповідно дільничні виборчі комісії. Лише 3 березня 1998 р. після втручання Центральної виборчої комісії ці порушення усунуто. Подібним чином формувалися виборчі дільниці та їх комісії у місті Кіровограді. Суттєві недоліки спостерігаються в організації передвиборної агітації.

Окремі політичні партії, виборчі блоки партій, кандидати в депутати не завжди дотримуються положень виборчого законодавства щодо подачі окружним виборчим комісіям всіх видів друкованих агітаційних матеріалів із

зазначенням відомостей, передбачених частиною шостою статті 33 Закону України “Про вибори народних депутатів України”

Непоодинокі факти, коли деякі політичні партії і виборчі блоки партій, кандидати в депутати передвиборну агітацію супроводжують наданням виборцям безоплатно або на пільгових умовах різних послуг, продуктів харчування, спиртних напоїв, медикаментів тощо, що забороняється законом.

На жаль, подібним фактам не завжди дається принципова оцінка окремими виборчими комісіями та правоохоронними органами. Більше того, є випадки, коли самі окружні виборчі комісії проявляють правовий нігілізм і стають на шлях порушення виборчого законодавства.

Так, окружна виборча комісія виборчого округу № 84 (Івано-Франківська область) двічі з надуманих мотивів незаконно відмовляла в реєстрації кандидатом у народні депутати України Федьківу Б.М., не виконала рішення суду від 24 лютого ц.р., яким вона була зобов‘язана зареєструвати його. Такі дії комісії можуть призвести до визнання виборів у цьому окрузі недійсними в судовому порядку.

Не скрізь виконується закон про вибори щодо надання всім кандидатам у депутати рівних можливостей у передвиборній агітації. Є чимало випадків, коли органи місцевої влади та їх посадові особи сприяють одним кандидатам і перешкоджають іншим, хоч законом взагалі не допускається участь у передвиборній агітації державних установ, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб. Такі порушення були допущені в деяких округах Дніпропетровської, Київської, Черкаської, Чернігівської та ряду інших областей.

Майбутні вибори в Україні викликають великий інтерес у багатьох іноземних держав та міжнародних організаціях. До Центральної виборчої комісії вже надійшли десятки заявок на акредитацію офіційних спостерігачів на виборах. Затверджено положення про їх статус.

Для забезпечення перебування в Україні на виборах офіційних спостерігачів за пропозицією Центральної виборчої комісії розпорядженням Президента України утворена спеціальна Робоча група. У той же час міністерствами транспорту, інформації, культури та мистецтв України, а також Робочою групою ще до кінця не визначені конкретні заходи щодо їх транспортного, побутового, культурного обслуговування, проведення прес-конференцій, виїздів у регіони України тощо.

Недоліків у підготовці до проведення виборів було б значно менше, якби органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування всіх рівнів, посадові особи цих органів більше уваги приділяли організації виборчого процесу, створенню належних умов для роботи виборчих комісій, не підходили до цієї справи спрощено, а інколи й безвідповідально.

Секретар Центральної виборчої комісії Я. ДАВИДОВИЧ

 

“ПОГОДЖЕНО” Секретар

Центральної виборчої комісії Я.Давидович “_____”______________199___року.

РОЗРАХУНОК

розсилки постанови, розпорядження, листа Центральної виборчої комісії № 104 від 13 ” 03 1998 року

Про роботу центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та окружних виборчих комісій по підготовці до виборів народних депутатів України 29 березня 1998 року

№ п/п

Найменування установи, організації

Кількість примірників

1.

Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам , облдержадміністрації

27

16

2.

Районним, міським радам

 

3.

Окружним виборчим комісіям по виборах народних депутатів України

225

4.

Політичним партіям, виборчим блокам партій

 

5.

Секретаріату Верховної Ради України

1

6.

Адміністрації Президента України

1

7.

Кабінету Міністрів України

1

8.

Редакції газети “Голос України”

 

9.

ДІНАУ

 

10.

Голові, заступнику голови, секретарю Центральної виборчої комісії

2

11.

Членам Центральної виборчої комісії

9

12.

Керівнику секретаріату

1

 

Додаток до постанови

Центральної виборчої комісії

від ІЗ березня 1998 року № 104

ГРАФІК

виїзду членів Центральної виборчої комісії в регіони України

14-18 березня 1998 року

1. Вінницька область ГашицькийО.В.

2. Волинська область ДавидовР.К.

3. Дніпропетровська область ДанилюкВ.А.

4. Львівська область НельгаО.В.

5. Миколаївська область СтаровойтоваГ.М.

6. Полтавська область Рябець М.М.

7. Харківська область Алсуф’євВ.В.

8. Херсонська область Татарнікова Л.А.

9. Чернівецька область Співак В.1.

Секретар Центральної виборчої комісії Я.ДАВИДОВИЧ