УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

Документ втратив чинність 15.10.2010

17 вересня 2009 року № 131

Про Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України “Про Державний реєстр виборців” у частині визначення органом ведення Державного реєстру виборців за мотивованим зверненням виборця іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце його проживання

(втратила чинність згідно з постановою Центральної виборчої комісії
від 15 жовтня 2010  р. № 416)

 

З метою забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, а також однакового застосування Закону України "Про Державний реєстр виборців" щодо визначення органами ведення Державного реєстру виборців за мотивованим зверненням виборця іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце його проживання, відповідно до пункту 1 частини першої статті 3, частин другої – четвертої статті 8, пункту 7 частини першої статті 10, частин другої, третьої, шостої, сьомої статті 14, частини четвертої статті 19, частин другої, четвертої – восьмої статті 20 Закону України "Про Державний реєстр виборців", Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", керуючись статтею 2,
пунктами 1, 4, 8 статті 17, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Затвердити Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України "Про Державний реєстр виборців" у частині визначення органом ведення Державного реєстру виборців за мотивованим зверненням виборця іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце його проживання (додається).

2. Цю постанову надіслати регіональним органам адміністрування Державного реєстру виборців для доведення до відома відповідних органів ведення Державного реєстру виборців та контролю за її виконанням.

 

 

Заступник Голови Центральної виборчої комісії        А. МАГЕРА

Додатки та посилання

Додаток 1

Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 17 вересня 2009 року № 131

РОЗ’ЯСНЕННЯ
щодо застосування окремих положень Закону України "Про Державний реєстр виборців" у частині визначення органом ведення Державного реєстру виборців за мотивованим зверненням виборця іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце його проживання

1. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 3 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (далі – Закон) однією з основних засад ведення Державного реєстру виборців (далі – Реєстр) є законність і пріоритет прав людини.

2. Частиною другою статті 2 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" встановлено, що реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.

3. Згідно з частиною другою статті 8 Закону виборча адреса виборця, як правило, визначається зареєстрованим місцем проживання та адресою житла виборця відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо виборець не звернувся до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців (далі – орган ведення Реєстру) щодо іншої виборчої адреси.

Таким чином, виборець має право в порядку, встановленому статтями 19, 20 Закону, шляхом звернення до органу ведення Реєстру з мотивованою заявою ініціювати визначення іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце проживання та адреса його житла.

4. За змістом частини четвертої статті 20 Закону заява щодо зміни виборчої адреси може бути подана громадянином України незалежно від зміни реєстрації місця його проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

До заяви щодо зміни виборчої адреси додаються документи (належно засвідчені копії документів), що підтверджують зміну виборчої адреси.

5. У разі надходження заяви щодо зміни виборчої адреси орган ведення Реєстру встановлює, чи включена особа, яка звернулася із заявою, до Реєстру, та вивчає обґрунтованість заяви.

6. При вивченні обґрунтованості заяви орган ведення Реєстру оцінює обставини, якими виборець мотивує визначення іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце проживання та адреса його житла.

7. Під час вивчення обґрунтованості заяви слід враховувати, що частиною першою статті 29 Цивільного кодексу України встановлено, що місцем проживання фізичної особи є житловий будинок, квартира, інше приміщення, придатне для проживання в ньому (гуртожиток, готель тощо), у відповідному населеному пункті, в якому фізична особа проживає постійно, переважно або тимчасово. Крім того, статтею 379 вказаного Кодексу встановлено визначення поняття житла як житлового будинку, квартири, іншого приміщення, призначеного та придатного для проживання в них.

Таким чином, виборча адреса включає, зокрема, відомості щодо номера житлового будинку та за наявності номера корпусу (крила будинку, блоку, секції тощо) згідно з відомостями адресної підсистеми Реєстру.

При цьому орган ведення Реєстру забезпечує віднесення запису про виборця до відповідного об’єкта адресної підсистеми Реєстру.

8. Заява є обґрунтованою у разі, коли додані до неї документи або їх належно засвідчені копії підтверджують факти (фактичні обставини), що обумовлюють проживання виборця за вказаною ним адресою.

Такими обставинами можуть бути:

1) працевлаштування виборця, у разі якщо місцезнаходження роботодавця належить до адміністративно-територіальної одиниці, в межах якої громадянин України просить визначити його виборчу адресу;

2) навчання виборця за очною формою у навчальному закладі, розташованому в адміністративно-територіальній одиниці, в межах якої громадянин України просить визначити його виборчу адресу;

3) належність на праві особистої власності житла, розташованого в адміністративно-територіальній одиниці, в межах якої громадянин України просить визначити його виборчу адресу;

4) постійне проживання виборця в адміністративно-територіальній одиниці, в межах якої громадянин України просить визначити його виборчу адресу;

5) здійснення виборцем догляду за особою, яка постійно не здатна пересуватися самостійно, місце проживання якої зареєстровано відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" в адміністративно-територіальній одиниці, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу;

6) перебування виборця, який звернувся із заявою щодо зміни його виборчої адреси, у шлюбі або в родинних відносинах, які обумовлюють спільне проживання із громадянином України, на якого поширюється дія підпунктів 1–5 пункту 8 цього Роз’яснення.

9. Документами, що засвідчують проживання виборця за вказаною ним виборчою адресою, можуть бути:

1) договір найму житла;

2) довідка з місця роботи, трудова книжка, трудовий договір;

3) довідка навчального закладу;

4) свідоцтво на право власності на житло (договір купівлі-продажу, договір дарування, договір обміну, договір довічного утримання, свідоцтво про спадщину тощо);

5) свідоцтво про шлюб, свідоцтво про народження, шлюбний договір;

6) довідка житлово-експлуатаційної установи або об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, письмова згода власника житла тощо.

10. Наведені переліки фактичних обставин і документів, що їх підтверджують, не є вичерпними. 

11. Виборчою адресою військовослужбовця, який звернувся із заявою щодо зміни своєї виборчої адреси, може бути поштова адреса відповідної військової частини.

12. Орган ведення Реєстру може провести перевірку персональних даних виборця, вказаних у заяві щодо зміни його виборчої адреси, шляхом звернення до відповідних органів, закладів, установ, організацій, зазначених у статті 22 Закону.

13. За результатами вивчення обґрунтованості заяви виборця щодо зміни його виборчої адреси керівник органу ведення Реєстру приймає одне з таких рішень:

1) про видання розпорядження про внесення до Реєстру зміни щодо виборчої адреси виборця (якщо зміна виборчої адреси виборця відбувається в межах території, на яку поширюються повноваження цього органу ведення Реєстру);

2) про звернення до розпорядника Реєстру стосовно доручення органу ведення Реєстру за попередньою виборчою адресою виборця внести до Реєстру зміни щодо виборчої адреси виборця (якщо попередня виборча адреса виборця не належить до території, на яку поширюються повноваження цього органу ведення Реєстру);

3) про відмову виборцю у внесенні зміни до його виборчої адреси.

14. Рішення керівника органу ведення Реєстру має бути мотивованим.

15. Керівник органу ведення Реєстру відмовляє у задоволенні заяви виборця щодо зміни його виборчої адреси лише з таких підстав:

1) якщо встановлено, що особа, яка звернулася із заявою, не включена до Реєстру;

2) якщо за результатами проведеної перевірки виявлено невідповідність у змісті відомостей, зазначених у заяві виборця та наданих відповідними органами, закладами, установами чи організаціями;

3) якщо заяву про  зміну виборчої адреси визнано необґрунтованою;

4) якщо встановлено, що до Реєстру вже внесено відповідні зміни до персональних даних виборця.

Неподання виборцем довідки про включення до Реєстру не є підставою для відмови в розгляді його заяви про зміну виборчої адреси по суті.

 

 

Секретар засідання Центральної виборчої комісії               Т. АСТАХОВА

Постанова №416 від 15.10.2010
Про визнання такими, що втратили чинність, постанов Центральної виборчої комісії від 17 вересня 2009 року № 131 та від 16 грудня 2009 року № 501