УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

19 травня 2023 року № 30

Про скарги громадської організації “Центр контролю передвиборчих програм”, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 08 травня 2023 року за № 21-37-2290 та № 21-37-2293

До Центральної виборчої комісії 08 травня 2023 року (вх. № 21-37-2290) надійшла скарга громадської організації “Центр контролю передвиборчих програм” (далі – громадська організація, суб’єкт звернення зі скаргою), суб’єктом оскарження в якій визначено Полтавську районну територіальну виборчу комісію Полтавської області (далі – Полтавська районна територіальна виборча комісія). У скарзі суб’єкт звернення зі скаргою просить, зокрема, визнати протиправною бездіяльність зазначеної виборчої комісії, що полягає у ненаданні нею доступу до публічної інформації на запит громадської організації, та зобов’язати Полтавську районну територіальну виборчу комісію надати такий доступ громадській організації до запитуваної інформації.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що ним було надіслано запит на інформацію до Полтавської районної територіальної виборчої комісії з проханням надати копії протоколу цієї комісії про результати виборів депутатів Полтавської районної ради Полтавської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, постанов зазначеної територіальної виборчої комісії про визнання обраним і реєстрацію депутатом указаної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Морозова Сергія Миколайовича та відомості про актуальний склад Полтавської районної територіальної виборчої комісії із зазначенням прізвищ, імен, по батькові її членів та їх посад, суб’єкта подання кандидатури кожного члена до складу цієї комісії, електронну адресу та контактний телефон названої територіальної виборчої комісії (копію поштової квитанції про надсилання 10 квітня 2023 року рекомендованого листа на адресу суб’єкта оскарження додано до скарги).

Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, відповіді на вказаний запит Полтавською районною територіальною виборчою комісією надано не було, що, на його думку, свідчить про порушення цією виборчою комісією вимог Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

Також до Центральної виборчої комісії 08 травня 2023 року (вх. № 21-37-2293) надійшла скарга громадської організації, суб’єктом оскарження в якій визначено Лубенську районну територіальну виборчу комісію Полтавської області (далі – Лубенська районна територіальна виборча комісія). У скарзі суб’єкт звернення зі скаргою просить визнати протиправною бездіяльність Лубенської районної територіальної виборчої комісії, що полягає у ненаданні нею доступу до публічної інформації на запит громадської організації, а також зобов’язати вказану територіальну виборчу комісію надати доступ громадській організації до запитуваної інформації.

На підтвердження викладеного суб’єктом звернення зі скаргою додано копію запиту на отримання публічної інформації, надісланого громадською організацією до Лубенської районної територіальної виборчої комісії, зі змісту якого вбачається, що скаржником запитувалися копії протоколу цієї комісії про результати виборів депутатів Лубенської районної ради Полтавської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, постанов указаної територіальної виборчої комісії про визнання обраним та реєстрацію депутатом Лубенської районної ради Полтавської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Гребінник Тетяни Андріївни, а також інформація щодо актуального складу Лубенської районної територіальної виборчої комісії із зазначенням прізвищ, імен, по батькові її членів та їх посад, суб’єкта подання кандидатури кожного члена до складу цієї комісії, електронної адреси та контактного телефону названої територіальної виборчої комісії. Також додано копію поштової квитанції про надсилання 10 квітня 2023 року рекомендованого листа на адресу суб’єкта оскарження.

На зазначений запит, як повідомляється у скарзі, Лубенською районною територіальною виборчою комісію надано відповідь, що запитувана інформація розміщена на сайті Центральної виборчої комісії, однак суб’єкт звернення зі скаргою не зміг знайти на вказаному сайті запитувану ним інформацію.

Вивчивши скарги з доданими до них документами та матеріалами, Центральна виборча комісія зазначає.

Порядок подання до Центральної виборчої комісії звернень (заяв та скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14,  Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.

Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України (частина четверта статті 15 Закону).

З огляду на вказане Центральна виборча комісія констатує, що подані громадською організацією скарги не стосуються виборів чи референдумів, а отже, їх розгляд повинен здійснюватися на загальних підставах, установлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

При цьому зі змісту скарг вбачається, що громадська організація оскаржує наявні, на її думку, порушення Полтавською та Лубенською районними територіальними виборчими комісіями вимог Закону України “Про доступ до публічної інформації” та звертається до Центральної виборчої комісії відповідно до статті 23 зазначеного Закону, частиною першою якої встановлено, що рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.

За змістом статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

Частиною першою статті 32, частинами , четвертою, шостою та восьмою статті 33, статтею 202 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) встановлено, що до системи виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, входять територіальні виборчі комісії – постійно діючі спеціальні колегіальні незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є юридичними особами.

За змістом статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України.

Відповідно до частини третьої статті 32 Кодексу виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України. Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено (частина четверта статті 32 Кодексу).

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено питаннями забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю та надання роз’яснень саме в цих сферах. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Водночас Комісія констатує, що порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, регулюється Законом України “Про доступ до публічної інформації”, а не законами України, предметом правового регулювання яких є організація та проведення виборів чи референдумів.

Таким чином, Центральна виборча комісія повноваженнями щодо розгляду скарг стосовно порушення територіальними виборчими комісіями вимог Закону України “Про доступ до публічної інформації” не наділена.

Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Центральної виборчої комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.
З огляду на вказане скарги громадської організації підлягають залишенню без розгляду по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 202, 20, 206 Виборчого кодексу України, статті 23 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, керуючись частинами першою, другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скарги громадської організації “Центр контролю передвиборчих програм”, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 08 травня 2023 року за № 21-37-2290 і № 21-37-2293, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати громадській організації “Центр контролю передвиборчих програм”.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО