УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

24 квітня 2002 року №895

Про скарги кандидата в народні депутати України Балажа В.Ю., зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 70

До Центральної виборчої комісії 5 квітня 2002 року надійшли скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 70 Балажа Василя Юрійовича від 4 та 5 квітня 2002 року з вимогою визнати результати виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 70 недійсними.

Розглянувши скаргу від 4 квітня 2002 року, зареєстровану в Центральній виборчій комісії за номером 21-36-6640, щодо неправомірності постанови окружної виборчої комісії про реєстрацію кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 70 Ратушняка С.М., Центральна виборча комісія листом від 6 квітня 2002 року за підписом секретаря Комісії повідомила Балажа В.Ю. про те, що відповідно до рішення апеляційного суду Закарпатської області від 7 березня 2002 року Ратушняк С.М. вважається таким, що не має судимості, протягом останніх п’яти років проживає в Україні, відомості, внесені ним до декларації про майно та доходи кандидата у народні депутати України та членів його сім’ї, відповідають дійсності.

Розглянувши скаргу від 5 квітня 2002 року, зареєстровану в Центральній виборчій комісії за номером 21-36-6696, щодо порушень виборчого законодавства, які мали місце під час проведення голосування, підрахунку голосів на виборчих дільницях, встановлення результатів виборів окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 70, Центральна виборча комісія 8 квітня 2002 року прийняла постанову № 793 “Про скаргу кандидата в народні депутати України Балажа В.Ю., зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 70”, якою ця скарга залишена без задоволення.

Не погодившись з рішенням Центральної виборчої комісії, Балаж В.Ю. звернувся до Верховного Суду України з вимогою скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 8 квітня 2002 року № 793 та зобов’язати Центральну виборчу комісію визнати вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 70 недійсними. Крім того, в судовому засіданні представник Балажа В.Ю. доповнив вимоги, викладені у скарзі, і просив визнати бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо розгляду другої скарги неправомірною.

Рішенням від 17 квітня 2002 року Верховний Суд України скаргу Балажа В.Ю. задовольнив частково, скасувавши постанову Центральної виборчої комісії від 8 квітня 2002 року № 793 “Про скаргу кандидата у народні депутати України Балажа В.Ю., зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 70” та зобов’язавши Центральну виборчу комісію повторно розглянути по суті скаргу Балажа В.Ю. відповідно до чинного законодавства. Бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо розгляду скарги Балажа В.Ю. від 5 квітня 2002 року, зареєстрованою за номером 21-36-6640, визнана неправомірною.

Розглянувши скарги Балажа В.Ю. по суті Центральна виборча комісія встановила, що, оскільки свої вимоги заявник скарги не підтвердив жодним документом, не надав ніяких доказів, факти, викладені у скарзі Балажа В.Ю., Центральна виборча комісія може перевірити лише за документами, які є в наявності в Центральній виборчій комісії, а саме: за протоколами окружної виборчої комісії, дільничних виборчих комісій та долученими до них актами.

Відповідно до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 70, наданому Центральній виборчій комісії, кількість отриманих виборчих бюлетенів становить 165000, а кількість виборчих бюлетенів, переданих дільничним виборчим комісіям, становить 154703. Таким чином, у розпорядженні окружної виборчої комісії залишалось 10292 виборчі бюлетені для голосування в одномандатному виборчому окрузі, які були погашені, що підтверджується відповідними актами, доданими до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування, у якому зазначену розбіжність віднесено до невикористаних бюлетенів. Крім того, виявлено недостачу 5 виборчих бюлетенів в упаковках підприємства-виготовлювача при їх підрахунку. Отже, твердження, що ці бюлетені були використані для фальсифікації результатів виборів, є необгрунтованим.

За протоколами дільничних виборчих комісій, кількість виборців, включених до списків виборців, становить 154213 осіб, що відповідає кількості виборців, зазначеній у протоколі окружної виборчої комісії, що спростовує скаргу заявника про невідповідність загальних відомостей протоколів дільничних виборчих комісій та протоколу окружної виборчої комісії.

За протоколами дільничних виборчих комісій, кількість невикористаних виборчих бюлетенів становить 43264, що на 75 виборчих бюлетенів менше від кількості, зазначеної у протоколі окружної виборчої комісії, тобто 43339 виборчих бюлетенів, що спростовує відомості скарги, оскільки, як зазначалося вище, 10292 виборчі бюлетені залишилось у розпорядженні окружної виборчої комісії.

За протоколами дільничних виборчих комісій, кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування, становить 111364, що повністю відповідає кількості, зазначеній у протоколі окружної виборчої комісії.

За протоколами дільничних виборчих комісій, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, становить 11636, що на 18 більше від зазначеної у протоколі окружної виборчої комісії, тобто 11618 виборчих бюлетенів.

За протоколами дільничних виборчих комісій, кількість виборців, які не підтримали жодного кандидата в народні депутата України, становить 4708, у протоколі окружної виборчої комісії – 4705 виборців, розбіжність у 3 виборчі бюлетені зазначено лише у протоколі виборчої комісії виборчої дільниці № 67.

Щодо порушень, які містяться в протоколах дільничних виборчих комісій, то відомості, наведені у скарзі, не відповідають відомостям, зазначеним у протоколах цих комісій. Зокрема, в усіх протоколах дільничних виборчих комісій цифрами і прописом зазначені кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в народні депутати України; кількість виборців, які не підтримали жодного кандидата в народні депутати України; в усіх протоколах є підписи більшості членів комісії; незавірені виправлення містяться лише у протоколах дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 2 та № 44.

Крім того, у скарзі до Верховного Суду України Балаж В.Ю. заявляє, що кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 70 Ратушняк С.М. не мав права бути обраним народним депутатом України, оскільки допустив суттєві порушення чинного законодавства, внаслідок чого окружна виборча комісія повинна була скасувати рішення про реєстрацію його кандидатом у народні депутати України. Зокрема, у скарзі зазначається, що Ратушняк С.М. не проживав на території України останні п’ять років, має непогашену і не зняту в установленому Законом порядку судимість, в декларації про майно та доходи кандидата в народні депутати України та членів його сім’ї не вказав про наявність у дружини, Ратушняк М.В., автомобіля “Тойота”, що є суттєвою недостовірністю поданих відомостей і підставою відповідно до пункту 8 частини другої статті 49 Закону України “Про вибори народних депутатів України” для скасування окружною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата в народні депутати України. Як встановлено Центральною виборчою комісією 7 березня 2002 року, апеляційний суд Закарпатської області, розглянувши справу за скаргою громадянина Чегіля В.В. про скасування рішення окружної виборчої комісії щодо реєстрації кандидатом у народні депутати України Ратушняка С.М., ухвалив рішення, в якому зазначив, що ці обставини не відповідають дійсності й у задоволенні скарги Чегіля В.В. відмовив. Рішення суду набуло законної сили після його оголошення і відповідно до статті 124 Конституції України є обов’язковим для виконання на всій території України.

Відповідно до статті 77 Закону України “Про вибори народних депутатів України” визнати недійсними вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі Центральна виборча комісія може за поданням відповідної окружної виборчої комісії або за власною ініціативою. При цьому визнати вибори недійсними за власною ініціативою Центральна виборча комісія може за наявності таких умов:

– якщо в ході проведення виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі або при підрахунку голосів виборців у цьому окрузі мали місце порушення вимог Закону України “Про вибори народних депутатів України”, які не дозволяють з достовірністю визначити результати волевиявлення виборців;

– якщо кількість виборчих дільниць, на яких голосування в одномандатному виборчому окрузі було визнано недійсним, становить не менше 25 відсотків від загальної кількості виборчих дільниць, утворених на території цього одномандатного округу.

Усі наведені у скарзі Балажа В.Ю. порушення Закону України “Про вибори народних депутатів України” не можуть вважатися такими, що не дозволяють з достовірністю встановити результати волевиявлення виборців.

Зважаючи на викладене, відповідно до статей 29, 77 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, керуючись статтями 11, 12, пунктом 25 статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, враховуючи рішення Верховного Суду України від 17 квітня 2002 року, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скарги кандидата в народні депутати України Балажа Василя Юрійовича, зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 70, від 4 та 5 квітня 2002 року про визнання недійсними виборів в одномандатному виборчому окрузі № 70 залишити без задоволення.

2. Копії цієї постанови надіслати окружній виборчій комісії одномандатного виборчого округу № 70 та кандидату в народні депутати України Балажу В.Ю.

Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ