УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

20 листопада 2020 року № 506

Про скарги Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25106 та № 21-34-25109

До Центральної виборчої комісії надійшли скарги Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровані в Комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25106 та № 21-34-25109, суб’єктами оскарження в яких визначено Київську обласну територіальну виборчу комісію та Фастівську міську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (далі – Фастівська міська територіальна виборча комісія) відповідно.

У скарзі, суб’єктом оскарження в якій указано Київську обласну територіальну виборчу комісію (далі – скарга № 21-34-25106), суб’єкт звернення просить визнати протиправною бездіяльність цієї виборчої комісії “щодо не складання протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після отримання уточненого протоколу Фастівської міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9 від 16 листопада 2020 року”, а також зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію скласти новий протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зазначає, що Фастівська міська територіальна виборча комісія 6 листопада 2020 року прийняла протокольне рішення про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений”, а також того самого дня склала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений”.

Київською обласною територіальною виборчою комісією 12 листопада 2020 року складено протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, зокрема, на основі протоколу Фастівської міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9.

Водночас рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, що залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, визнано протиправними дії Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений” від 6 листопада 2020 року, скасовано вказаний протокол та зобов’язано Фастівську міську територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти протокол про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9.

Членами Фастівської територіальної виборчої комісії 16 листопада 2020 року складено та підписано протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради з позначкою “Уточнений”, а 17 листопада 2020 року його доставлено до Київської обласної територіальної виборчої комісії.

Разом з тим Київська обласна територіальна виборча комісія прийняла уточнений протокол Фастівської міської територіальної виборчої комісії, проте нового протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі нею не складено.
За таких обставин скаржник вважає, що Київською обласною територіальною виборчою комісією вчинено протиправну бездіяльність, якою порушено його права як суб’єкта виборчого процесу.

У скарзі, суб’єктом оскарження в якій вказано Фастівську міську територіальну виборчу комісію (далі – скарга № 21-34-25109), суб’єкт звернення просить визнати бездіяльність Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо невиконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, яка полягає в непроведенні повторного підрахунку голосів у межах частини територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради.

Крім того, скаржник просить зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію в порядку частини першої статті 256 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) здійснити повноваження Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування в межах частини виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року, в тому числі проведення повторного підрахунку голосів у межах цього територіального виборчого округу на виконання вказаного рішення суду.

Аргументуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зазначає, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, визнано протиправними дії Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений” від 6 листопада 2020 року, скасовано вказаний протокол та зобов’язано Фастівську міську територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти протокол про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа № 9.

Натомість Фастівська міська територіальна виборча комісія не здійснювала повторного підрахунку голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради, обмежившись лише складанням протоколу про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа № 9 з позначкою “Уточнений” від 16 листопада 2020 року, причому відомості, зазначені в цьому протоколі, збігаються з відомостями протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений” від 6 листопада 2020 року, який скасований указаним рішенням суду.

Зазначені обставини скаржник також вважає порушенням статті 64 Кодексу, відповідно до частини шостої якої в разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Також суб’єкт звернення із посиланням на лист Фастівського відділення поліції Васильківського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області від 18 листопада 2020 року № Ш-707 зазначає, що виборча документація Фастівською міською територіальною виборчою комісією була транспортована 10 листопада 2020 року до архівного відділу та виборчі бюлетені з архіву більше не транспортувалися.

Крім того, суб’єкт звернення вважає, що вказане може свідчити про умисні дії членів територіальної виборчої комісії та інших осіб, спрямовані на спотворення вільного волевиявлення громадян під час проведення виборів 25 жовтня 2020 року на території міста Фастів.

На обґрунтовування своїх вимог суб’єктом звернення додано до скарги копії рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року в указаній справі та листа Фастівського відділення поліції Васильківського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області від 18 листопада 2020 року № Ш-707.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), суб’єктам оскарження надіслано копії скарг № 21-34-25106 та № 21-34-25109, а також вимогу надати пояснення та документи щодо викладених у скаргах обставин.

До Центральної виборчої комісії 20 листопада 2020 року електронною поштою надійшло пояснення Фастівської міської територіальної виборчої комісії за підписом її голови, з якого вбачається, що вказана виборча комісія 16 листопада 2020 року на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, здійснила повторний підрахунок голосів, зазначених у протоколах дільничних виборчих комісій, та склала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений”. Такі дії вказана виборча комісія вважає цілком правомірними, оскільки “перераховувати голоси виборців по виборчим бюлетеням по всім виборчим дільницям Фастівська міська ТВК Фастівського району Київської області не мала права, оскільки протоколи дільничних виборчих комісій взагалі не оскаржувалися (їх правомірність Скаржником не ставилася під сумнів)”. За таких обставин Фастівська міська територіальна виборча комісія в межах повноважень, визначених Кодексом прийняла “абсолютно законне рішення, оформлене протоколом від 16 листопада 2020 року”.

Також до зазначеного пояснення додано копії:

постанови Фастівської міської територіальної виборчої комісії від 16 листопада 2020 року № 85 “Про повторний підрахунок голосів на виконання рішення суду”, якою виборча комісія у зв’язку з рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20 вирішила провести повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти “Уточнений” протокол про підсумки голосування у цьому окрузі;

протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9, складеного 30 жовтня 2020 року, та протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений”, складених 6 та 16 листопада 2020 року;

акта приймання-передавання виборчих документів на тимчасове зберігання до архівної установи від 10 листопада 2020 року № 5, згідно з яким Фастівською міською територіальною виборчою комісією передано до архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області, зокрема, виборчі бюлетені з виборів депутатів Київської обласної ради.

Також 20 листопада 2020 року до Комісії надійшли пояснення Київської обласної територіальної виборчої комісії, в яких вона інформує, що 17 листопада 2020 року отримала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради з позначкою “Уточнений” від Фастівської міської територіальної виборчої комісії. За наслідками розгляду документів Фастівської міської територіальної виборчої комісії та враховуючи, що відомості відповідного протоколу є тотожними з тими, що були нею враховані 12 листопада 2020 року, Київська обласна територіальна виборча комісія прийняла постанову від 17 листопада 2020 року № 79, якою вирішила врахувати відомості вказаного протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради без виготовлення нового протоколу про підсумки голосування “в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Київської обласної ради з позначкою “Уточнений”.

Вивчивши скарги та додані до них матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до частини другої статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.

Відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

За змістом частини першої статті 65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії – суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.

Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.

Частинами першою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктом 6 пункту 4.3 Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій указаної статті Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Разом з тим, досліджуючи питання, чи віднесено Кодексом розгляд скарг № 21-34-25106 та № 21-34-25109 до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає.

У скарзі № 21-34-25106 оскаржується бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з невстановленням нею у визначений Кодексом спосіб результатів виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року.

Водночас у скарзі № 21-34-25109 оскаржується бездіяльність Фастівської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з невстановленням нею на виконання судового рішення, зокрема, підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року.

З огляду на вказане Комісія зауважує, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність лише територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Отже, Комісія зазначає про наявність підстав для розгляду скарги № 21-34-25106 по суті.

При цьому Комісія звертає увагу, що рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, оскаржуються до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати цих місцевих виборів (пункт 1 частини четвертої статті 65 Кодексу, підпункт 3 пункту 3.1 Порядку), або до суду, в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду скарги № 21-34-25109 у частині вимоги щодо визнання бездіяльності Фастівської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з невиконанням нею рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, що виразилась у непроведенні повторного підрахунку голосів у межах частини територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу та пунктом 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

За таких обставин указана вимога скарги № 21-34-25109 підлягає залишенню без розгляду по суті.

Разом з тим заявлена в скарзі вимога зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування в межах частини виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року, в тому числі проведення повторного підрахунку голосів у межах цього територіального виборчого округу на виконання вказаного рішення суду, є похідною від зазначеної, що також обумовлює залишення цієї вимоги без розгляду по суті.

З огляду на викладене скарга № 21-34-25109 підлягає залишенню без розгляду по суті.

Водночас згідно з частиною четвертою статті 72 Кодексу Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.

Розглянувши скаргу № 21-34-25106, беручи до уваги факти, викладені у скарзі № 25-34-25109, а також інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія зазначає.

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року (крім зазначених у пунктах 2 і 3 цієї Постанови), зокрема Київської обласної ради.

Організація і проведення вказаних виборів здійснюються згідно з положеннями Кодексу.

Відповідно до частини дванадцятої статті 254 Кодексу повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 Кодексу.

Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386.

За змістом частини тринадцятої статті 254 Кодексу територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296 “Про форми протоколів та актів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів” (додатки 5 – 8).

Відповідно до частини третьої статті 206, статті 255 Кодексу відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців – протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев’ятий день з дня голосування встановлює підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів, про що складає протокол. Форми протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування та результати виборів (голосування) депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року № 341. Зокрема, форма протоколу сільської, селищної, міської виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у межах частини/усього територіального виборчого округу є додатком 4 до зазначеної постанови.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія встановлює підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу (пункт 1 частини першої статті 255 Кодексу).

Згідно з частиною першою статті 256 Кодексу виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів (у додатку 11 до постанови Комісії від 4 жовтня 2020 року № 341 визначено форму протоколу обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) в єдиному багатомандатному виборчому окрузі).

Відповідно до частини шостої статті 64 Кодексу в разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Так, 30 жовтня 2020 року Фастівською міською територіальною виборчою комісією складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9.

Фастівська міська територіальна виборча комісія 6 листопада 2020 року склала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений”.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20 визнано протиправними дії Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений” від 6 листопада 2020 року, скасовано вказаний протокол та зобов’язано Фастівську міську територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти протокол про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа № 9.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року вказане рішення суду залишено без змін.

16 листопада 2020 року Фастівська міська територіальна виборча комісія прийняла постанову № 85 “Про повторний підрахунок голосів на виконання рішення суду”, якою у зв’язку з рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20
вирішила провести повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти “Уточнений” протокол про підсумки голосування у цьому окрузі.

Такий повторний підрахунок було здійснено згідно з результатами голосування, зазначеними у протоколах дільничних виборчих комісій, без проведення в порядку, встановленому Кодексом, повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради на виборчих дільницях, указаних у рішенні Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20.

За результатами проведення указаного повторного підрахунку Фастівська міська територіальна виборча комісія 16 листопада 2020 року склала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з поміткою “Уточнений”.

Фастівською міською територіальною виборчою комісією 10 листопада 2020 року передано виборчу та іншу документацію з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, зокрема виборчі бюлетені з виборів депутатів Київської обласної ради, до архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області. За доступом до такої документації після її передачі до вказаного архівного відділу Фастівська міська територіальна виборча комісія не зверталась.

У зв’язку з викладеним Комісія зауважує, що згідно з частиною першою статті 1291 Конституції України та частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.

За змістом статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України. Відповідно до частини третьої статті 32 Кодексу територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Комісія зауважує, що згідно з висновками, викладеними в рішенні Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, які було підтримано постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, враховуючи наявність протоколів з різними даними, судом визнано за неможливе встановити фактичні результати виборів депутатів на виборчих дільницях № 321008, 321011, 321012, 321020, 321022, 321032, 321033, 321035, 321036, 321042, 321043, 321373, 321374, 321375, 321376, 321377, 321378, 321379, 321380, 321381, 321382, 321383, 321384, 321385, 321386, 321387, 321388, 321389, 321390, 321391, 321392, 321393, 321394, 321395, що свідчить про порушення Фастівською міською територіальною виборчою комісією визначеного Кодексом порядку встановлення результатів голосування та, як наслідок, недійсність оскаржуваного протоколу Фастівської міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою “Уточнений” від 6 листопада 2020 та про наявність правових підстав зобов’язати вказану виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на зазначених виборчих дільницях.

З огляду на викладене Центральна виборча комісія вбачає підстави для визнання протиправною бездіяльності Фастівської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у непроведенні на виборчих дільницях повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та невстановленні підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року.

 У зв’язку з цим Комісія вбачає підстави зобов’язати Фастівську міську територіальну виборчу комісію провести на виборчих дільницях повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та встановити підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 відповідно до положень Кодексу з урахуванням указаного судового рішення Київського окружного адміністративного суду.

Водночас Комісія зазначає, що протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з поміткою “Уточнений” від 16 листопада 2020 року було складено Фастівською міською територіальною виборчою комісією без урахування судових рішень, що набрали законної сили, а отже, підстави для врахування його відомостей та складання Київською обласною територіальною виборчою комісією після його отримання протоколу про результати виборів Київської обласної ради відсутні.

Указане обумовлює відмову в задоволенні вимоги скарги № 21-34-25106 про визнання протиправною бездіяльності Київської обласної територіальної виборчої комісії “щодо не складання протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після отримання уточненого протоколу Фастівської міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9 від 16 листопада 2020 року”.

Разом з тим вимога щодо зобов’язання Київської обласної територіальної виборчої комісії скласти новий протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради, враховуючи порядок встановлення результатів виборів, передбачений Кодексом, підлягає задоволенню.

Також Комісія зауважує, що відповідно до пункту 22 частини другої статті 206 Кодексу до повноважень територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів, належить здійснення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів.

У зв’язку з цим Комісія вважає за необхідне зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію здійснити контроль за виконанням Фастівською міською територіальною виборчою комісією цієї постанови, забезпечивши у разі наявності підстав виконання повноважень, передбачених частиною першою статті 256 Кодексу.

Також Комісія зазначає, що відповідно до частини третьої статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України та законів України.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Разом з тим ігнорування висновків суду Фастівською міською територіальною виборчою комісією свідчить про вчинення нею одноразового грубого порушення Конституції України та законів України та вказує на неможливість належного виконання теперішнім її складом своїх обов’язків.

Зважаючи на викладене, Комісія вбачає підстави для дострокового припинення повноважень усього складу Фастівської міської територіальної виборчої комісії.

Окремо Комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

При цьому статтею 382 Кримінального кодексу України передбачено кримінальну відповідальність за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Частиною четвертою статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

Таким чином, Комісія дійшла висновку, що вказані обставини щодо невиконання Фастівською міською територіальною виборчою комісією судового рішення, що набрало законної сили, потребують перевірки правоохоронними органами, а тому вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

Також Комісія звертає увагу на необхідність неухильного дотримання Київською обласною виборчою комісією та Фастівською міською територіальною виборчою комісією вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи, а також встановлену Кримінальним кодексом України відповідальність за невиконання судового рішення.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 1291 Конституції України, частини другої статті 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 202, 206, частин третьої, п’ятої статті 208 Виборчого кодексу України, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25106, задовольнити частково.

2. Скаргу Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25109, залишити без розгляду по суті.

3. Визнати протиправною бездіяльність Фастівської міської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області у зв’язку з непроведенням повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та невстановленням підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року.

4. Встановити факт одноразового грубого порушення Фастівською міською територіальною виборчою комісією Фастівського району Київської області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

5. Достроково припинити повноваження всього складу Фастівської міської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

6. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Фастівської міської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 16 години 21 листопада 2020 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

7. Зобов’язати Фастівську міську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області після сформування її нового складу провести на виборчих дільницях повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та встановити підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 відповідно до положень Виборчого кодексу України з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року.

8. Зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію скласти новий протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради з урахуванням протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9, складеного Фастівською міською територіальною виборчою комісією Фастівського району Київської області на виконання пункту 7 цієї постанови.

9. У задоволенні вимоги скарги Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25106, про визнання протиправною бездіяльності Київської обласної територіальної виборчої комісії щодо нескладання протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після отримання уточненого протоколу Фастівської міської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9 від 16 листопада 2020 року відмовити.

10. Зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію здійснити контроль за виконанням Фастівською міською територіальною виборчою комісією Фастівського району Київської області цієї постанови, забезпечивши в разі наявності підстав виконання повноважень, передбачених частиною першою статті 256 Виборчого кодексу України.

11. Звернути увагу Фастівської міської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області на неухильне дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи, а також на встановлену Кримінальним кодексом України відповідальність за невиконання судового рішення.

12. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

13. Копію цієї постанови надіслати Київській обласній організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, Київській обласній територіальній виборчій комісії та Фастівській міській територіальній виборчій комісії Фастівського району Київської області.

14. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО