УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

18 травня 2022 року № 72

Про скарги Масло Н.М.,  зареєстровані в Центральній виборчій комісії  14 лютого 2022 року за № 21-40-1038 та 16 лютого 2022 року за № 21-40-1156

До Центральної виборчої комісії 14 та 16 лютого 2022 року надійшли скарги Масло Наталії Михайлівни, суб’єктом оскарження в яких визначено голову Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області (далі – Охтирська міська територіальна виборча комісія) Бережну Марину Володимирівну.

У скаргах суб’єкт звернення просить розглянути питання порушення головою Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережною М.В. частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” та встановити факт порушення.

Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зі скаргою зазначає,  що 07 лютого 2022 року на засіданні Охтирської міської територіальної виборчої комісії її голова повідомила членів цієї комісії про надходження на адресу виборчої комісії повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ” (від 31 січня 2022 року вх. № 31/01-22-01) про проведення конференції цієї місцевої організації політичної партії, на якій було розглянуто питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (далі – Охтирська міська рада), обраних від Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ”, – Масло Наталії Михайлівни, Масла Євгена Миколайовича та Масла Романа Євгеновича.

Водночас, як зауважує скаржниця, того самого дня нею виявлено бездіяльність голови Охтирської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у невиконанні вимог частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, тобто не поінформовано її як депутата міської ради на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення конференції місцевої організації політичної партії, на якій було розглянуто питання про внесення пропозиції щодо відкликання вказаних депутатів місцевої ради, чим порушено її права та законні інтереси. За таких обставин скаржниця вважає, що станом на 12 лютого 2022 року голова Охтирської міської територіальної виборчої комісії не виконала вимоги частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” та вчинила бездіяльність.

До відповідних скарг було додано їх копії та копію посвідчення депутата Охтирської міської ради восьмого скликання Масло Наталії Михайлівни № 22.

Копію скарги Масло Н.М. було надіслано суб’єкту оскарження та повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 16 лютого 2022 року надійшли письмові пояснення від голови Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережної М.В., у яких зазначалося, що про надходження на адресу виборчої комісії повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ” (від 31 січня 2022 року вх. № 31/01-22-01) щодо проведення конференції політичної партії, на якій було розглянуто питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Охтирської міської ради від Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ” Масло Н.М., Масла Є.М. та Масла Р.Є., було поінформовано вказаних осіб, стосовно яких розпочато процедуру відкликання за народною ініціативою. До зазначених пояснень було додано докази надіслання повідомлення засобами зв’язку.

Вивчивши скарги з доданими до них документами, беручи до уваги іншу наявну в Центральній виборчій комісії інформацію, Комісія повідомляє.

Порядок подання до Центральної виборчої комісії звернень, а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, відповідно до частини четвертої статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.

Частиною четвертою статті 15 Закону визначено, що скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

Частинами першою, восьмою статті 33, статтею 202 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) передбачено, що до системи виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, входять територіальні виборчі комісії – постійно діючі спеціальні колегіальні органи.

Згідно з частиною першою статті 32, частиною четвертою статті 33 Кодексу територіальні виборчі комісії є незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Отже, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частина четверта статті 33 Кодексу).

Так, повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів закріплено статтею 206 Кодексу.

Разом з тим Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих функцій, пов’язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.

При цьому Центральна виборча комісія повідомляє, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад” згідно з Конституцією України, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, іншими законами України визначає правовий статус депутата місцевої ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради, а не організацію і порядок проведення виборів та референдумів.

Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку є однією з підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради (пункт 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”).

З огляду на вказане Центральна виборча комісія констатує, що подані Масло Н.М. скарги стосовно порушень головою Охтирської міської територіальної виборчої комісії законодавства України щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою є скаргами, які не стосуються виборів та подані не під час виборчого процесу, а отже, їх розгляд повинен здійснюватися на загальних підставах, установлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

За змістом статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено питаннями забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме в цих сферах. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

За таких обставин Комісія наголошує, що вона не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки здійсненню територіальними виборчими комісіями відповідно до Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” своїх повноважень щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, наслідком якого є припинення повноважень відповідного депутата, до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Водночас Центральна виборча комісія зауважує, що згідно зі статтею 46 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оскаржуються до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Також згідно з частиною третьою статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Окремо Комісія зазначає, що відповідно до законодавства України до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (пункт 2 частини третьої статті 65 Кодексу), тоді як у скаргах Масло Н.М. заявлено вимоги щодо встановлення факту порушення головою Охтирської міської територіальної виборчої комісії частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”.

Відповідно до частини четвертої статті 15 Закону якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.

З огляду на вказане скарги Масло Н.М., зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 лютого 2022 року за № 21-40-1038 та 16 лютого 2022 року за № 21-40-1156, підлягають залишенню без розгляду по суті.

Крім того, Комісія звертає увагу, що Кодекс адміністративного судочинства України надає можливість оскаржити рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії в судовому порядку.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 65, 202, 205, 206 Виборчого кодексу України, статті 5, розділу V Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, керуючись частинами першою, другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скарги Масло Наталії Михайлівни, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 лютого 2022 року за № 21-40-1038 та 16 лютого 2022 року  за № 21-40-1156, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Масло Н.М. та Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    О. ДІДЕНКО