УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

18 травня 2022 року № 73

Про скарги Масло Н.М.,  зареєстровані в Центральній виборчій комісії  14 лютого 2022 року за № 21-40-1042 та 16 лютого 2022 року за № 21-40-1157

До Центральної виборчої комісії 14 та 16 лютого 2022 року надійшли скарги Масло Наталії Михайлівни, суб’єктом оскарження в яких визначено Охтирську міську територіальну виборчу комісію Охтирського району Сумської області (далі – Охтирська міська територіальна виборча комісія) та голову цієї виборчої комісії Бережну Марину Володимирівну.

У скаргах суб’єкт звернення просить скасувати постанову Охтирської міської територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року № 2 “Про повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ”, якою взято до відома факт внесення пропозиції Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ” щодо відкликання депутатів Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (далі – Охтирська міська рада) Масло Наталії Михайлівни, Масла Євгена Миколайовича та Масла Романа Євгеновича за народною ініціативою та вирішено поінформувати Охтирську міську раду і вказаних депутатів цієї ради про внесену пропозицію; встановити факт одноразового грубого порушення законодавства України головою Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережною М.В.

Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зі скаргою зауважує,  що 07 лютого 2022 року на засіданні Охтирської міської територіальної виборчої комісії розглядалось питання щодо повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ”, у якому йшлося про проведення конференції цієї місцевої організації політичної партії, під час якої було розглянуто питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Охтирської міської ради від Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ” – Масло Н.М., Масла Є.М. та Масла Р.Є., на яке вказаних осіб не було запрошено.

Також у скаргах скаржниця зазначає, що на цьому засіданні були присутні 10 із 18 членів Охтирської міської територіальної виборчої комісії, і “під час відкритого голосування із зазначеного питання порядку денного за проєкт постанови відкритим голосуванням проголосувало лише 9 членів Охтирської міської територіальної виборчої комісії, а 1 член цієї виборчої комісії утримався. Незважаючи на неприйняття рішення голова Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережна Марина Володимирівна повідомила присутніх, що рішення по питанню порядку денного “Про повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ” прийнято”.

Указане, на думку скаржниці, суперечить пункту 9.2 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, відповідно до якого рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Виборчим кодексом України (далі – Кодекс).

Також скаржниця у скаргах зауважує, що 10 лютого 2022 року Охтирською міською територіальною виборчою комісією було оприлюднено постанову вказаної територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року № 2 “Про повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СИЛА І ЧЕСТЬ”, за яку проголосувало лише 9 із 18 членів цієї територіальної виборчої комісії.

До відповідних скарг було додано їх копії, а також копії постанови Охтирської міської територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року  № 2 та посвідчення депутата Охтирської міської ради восьмого скликання Масло Н.М. № 22.

Копію скарги Масло Н.М. було надіслано суб’єкту оскарження та повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 17 лютого 2022 року надійшли письмові пояснення від голови Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережної М.В., у яких повідомлялося, що голова вказаної виборчої комісії за допомогою засобів зв’язку письмово інформувала відповідних осіб про початок процедури відкликання. Також письмові повідомлення було покладено в особисті поштові скриньки, які є у депутатів ради.

Разом з тим у письмових поясненнях зазначалося, що інформація стосовно голосування 9 осіб не відповідає дійсності. Згідно з протоколом засідання комісії участь у голосуванні взяли і проголосували “За” – 10 її членів, з текстом протоколу всі члени комісії ознайомлені.

На підтвердження викладеного до письмових пояснень додано, зокрема, копії письмових повідомлень, адресованих указаним особам від 07 лютого       2022 року, а також копію протоколу засідання Охтирської міської територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року, з якої вбачається, що оскаржувану постанову прийнято більшістю голосів від складу Охтирської міської територіальної виборчої комісії.

Вивчивши скаргу з доданими до неї документами та матеріалами, беручи до уваги іншу наявну в Центральній виборчій комісії інформацію, Комісія зазначає.

Порядок подання до Центральної виборчої комісії звернень, а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.

Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України (частина четверта статті 15 Закону).

Частинами першою, восьмою статті 33, статтею 202 Кодексу передбачено, що до системи виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, входять територіальні виборчі комісії – постійно діючі спеціальні колегіальні органи.

Згідно з частиною першою статті 32, частиною четвертою статті 33 Кодексу територіальні виборчі комісії є незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Отже, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частина четверта статті 33 Кодексу).

Так, повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів закріплено статтею 206 Кодексу.

Разом з тим Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих функцій, пов’язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.

При цьому Центральна виборча комісія зазначає, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад” згідно з Конституцією України, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, іншими законами України визначає правовий статус депутата місцевої ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради, а не організацію і порядок проведення виборів та референдумів.

Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою у встановленому вказаним Законом порядку є однією з підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради (пункт 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”).

Так, за змістом частини другої статті 39 указаного Закону у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). Голова, а в разі його відсутності – заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника – секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Тож повноваження територіальної виборчої комісії щодо процедури відкликання депутата за народною ініціативою, а також здійснення головою територіальної виборчої комісії окремих функцій, зокрема інформування відповідного депутата місцевої ради та відповідної місцевої ради про повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, врегульовуються саме Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”.

З огляду на вказане Центральна виборча комісія констатує, що подані Масло Н.М. скарги не стосуються виборів та подані не під час виборчого процесу, а отже, їх розгляд повинен здійснюватися на загальних підставах, установлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

За змістом статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та       статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено питаннями забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме в цих сферах. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

За вказаних обставин Комісія наголошує, що вона не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки здійсненню територіальними виборчими комісіями відповідно до Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” своїх повноважень щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Згідно зі статтею 46 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оскаржуються до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Крім того, проаналізувавши наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія зауважує, що постанову Охтирської міської територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року № 2 ухвалено відкритим голосуванням більшістю голосів від складу вказаної територіальної виборчої комісії.

Разом з тим, проаналізувавши зміст та вимоги скарги Масло Н.М., окремо Комісія зазначає, що відповідно до законодавства України до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (пункт 2 частини третьої статті 65 Кодексу).

За положеннями частини другої статті 64 Кодексу рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених Кодексом випадків (пункт 1 частини четвертої статті 65 Кодексу), дії чи бездіяльність члена територіальної виборчої комісії оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Відповідно до частини четвертої статті 15 Закону якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.

З огляду на викладене скарги Масло Н.М., зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 лютого 2022 року за № 21-40-1042 та 16 лютого 2022 року за № 21-40-1157, підлягають залишенню без розгляду по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 64, 65, 202, 205, 206 Виборчого кодексу України, статті 5, розділу V Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, керуючись частинами першою, другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скарги Масло Наталії Михайлівни, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 лютого 2022 року за № 21-40-1042 та 16 лютого 2022 року за  № 21-40-1157, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Масло Н.М. та Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    О. ДІДЕНКО