УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

23 листопада 2020 року № 518

Про скарги Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2020 року за № 21-34-25950 та № 21-34-26046

До Центральної виборчої комісії 21 листопада 2020 року надійшли скарги Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2020 року за № 21-34-25950 та № 21-34-26046, суб’єктом оскарження в яких визначено Одеську обласну територіальну виборчу комісію.

У скарзі, зареєстрованій за № 21-34-25950, суб’єкт звернення просить “визнати незаконною бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили, а саме Ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020 та 20.11.2020 по справі № 420/12351/20, що набрали законної сили; визнати бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили такою, що має систематичне порушення вимог Конституції України, Кодексу та законів України та припинити повноваження усього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії”.

Вимогами первинної скарги, зареєстрованої за № 21-34-26046, є “визнати протиправною бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили, а саме Ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020 року, 20.11.2020 року та 20.11.2020 року по адміністративній справі № 420/12351/20; визнати протиправну бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили такою, що має систематичний характер порушення вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України та припинити повноваження усього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії”.

Свої вимоги Одеська обласна організація Політичної партії “НАШ КРАЙ” обґрунтовує тим, що 10 листопада 2020 року Одеською обласною територіальною виборчою комісією на засіданні складено протоколи вказаної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради в межах територіальних виборчих округів № 1 – 10. При цьому, як зауважує суб’єкт звернення зі скаргою, зазначені протоколи щодо територіальних виборчих округів № 4, 5, 10 суттєво відрізняються від даних і показників, які сумарно розраховуються з відомостей з протоколів про підсумки голосування у міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісіях у межах частини територіальних округів № 4, 5 та 10.

Вважаючи, що права Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” було грубо порушено під час підрахунку голосів, зазначена місцева організація політичної партії подала позов до Одеської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправними та скасування рішень, зобов’язання вчинити дії. Підставою для подання позову стало те, що, “приймаючи протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 від 10 листопада 2020 року, у порушення принципу чесності виборів, що передбачає точне і достовірне встановлення результатів виборів (ч. 2 статті 19 ВК України), Одеська обласна територіальна виборча комісія внесла недостовірні дані до протоколу про підсумки результатів виборів у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10”.

Ухвалою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20 суд витребував від Одеської обласної територіальної виборчої комісії оригінали або належним чином завірені копії протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради в межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10; зобов’язав Одеську обласну територіальну виборчу комісію надати витребувані докази у строк до 13 год 20 листопада 2020 року.

Однак Одеська обласна територіальна виборча комісія зазначену ухвалу не виконала, про наявність поважних причин невиконання судового рішення суд не повідомила.

Наступними ухвалами П’ятого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20 стягнуто з голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Бершавського О.В. у дохід Державного бюджету України штраф, а територіальну виборчу комісію повторно зобов’язано надати витребувані докази у строк до 19 год 20 листопада 2020 року; а також постановлено тимчасово вилучити в Одеської обласної територіальної виборчої комісії “оригінали для огляду у П’ятому апеляційному адміністративному суді 1 та/або 2 примірники чи належним чином завірені копії протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частин 4, 5 та 10 територіальних виборчих округів щодо наступних територіальних виборчих комісій (у тому числі з позначкою “Уточнений”)”.

Проте і вказані ухвали суб’єктом оскарження не виконано.

Суб’єкт звернення зі скаргою наголошує, що умисне та неодноразове невиконання Одеською обласною територіальною виборчою комісією судових рішень, що набрали законної сили, є систематичним порушенням вимог Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України та згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу є підставою для припинення повноваження усього складу Одеської територіальної виборчої комісії.

Також 23 листопада 2020 року суб’єктом звернення зі скаргою подано до Комісії письмові пояснення до скарги, зареєстрованої за № 21-34-26046 (вх. № 21-34-26195 та № 21-34-26381), у яких він додатково повідомляє про постановлення П’ятим апеляційним адміністративним судом 20 листопада 2020 року ухвали у справі № 420/12351/20, якою стягнуто з голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Бершавського О.В. у дохід Державного бюджету України штраф, а також двох окремих ухвал від 21 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20, однією з яких з метою усунення причин та умов, що призвели до порушення Одеською обласною територіальною виборчою комісією вимог частин другої, третьої статті 14, частин шостої, сьомої статті 80, статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України, що полягають у невиконанні Одеською обласною територіальною виборчою комісією ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року та від 20 листопада 2020 року про витребування доказів у виборчій справі, у ненаданні у строк, установлений судом, витребуваних доказів, наведені факти доведено до відома Центральної виборчої комісії для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, а іншою про наявність у діях посадових осіб Одеської обласної територіальної виборчої комісії ознак кримінального правопорушення, передбаченого статтею 382 Кримінального кодексу України, та у разі наявності підстав, передбачених законодавством, для вжиття відповідних заходів реагування доведено до відома Головного управління Національної поліції в Одеській області. Крім того, Одеська обласна організація Політичної партії “НАШ КРАЙ” інформує про встановлені під час розгляду справи № 420/12351/20 у суді апеляційної інстанції порушення вимог законодавства України, наявність ще одного судового провадження № 420/12356/20, в межах якого обласна виборча комісія також не надає оригіналів або належним чином засвідчених копій протоколів, та крім уже заявлених вимог, просить “врахувати окрему ухвалу П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020 року щодо вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону Одеською обласною територіальною виборчою комісією; встановивши порушення вимог законодавства, за власної ініціативи Центральної виборчої комісії, скасувати протоколи Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10; скасувати протокол про результати виборів Одеської обласної ради в межах єдиного багатомандатного виборчого округу від 10.11.2020 року; скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках № 145 від 10.11.2020 року; скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку № 146 від 10.11.2020 року; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію на підставі відомостей з протоколів про підсумки голосування у

міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій в межах частин територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 скласти протоколи Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 з позначкою “Уточнений”; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію на підставі відомостей з протоколів Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 з позначкою “Уточнений” скласти протокол про результати виборів голосування з позначкою з позначкою “Уточнений”.

На підтвердження викладених доводів суб’єктом звернення зі скаргою подано Центральній виборчій комісії, зокрема, копії ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 та 20 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20; окремих ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20; протоколу безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії; протоколів про підсумки голосування у міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісіях у межах частини територіальних округів № 4, 5 та 10.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмового пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 22 листопада 2020 року електронною поштою надійшли письмові пояснення Одеської обласної територіальної виборчої комісії за підписом її голови Бершавського О.В., у яких повідомляється, що Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ” було подано до Одеського окружного адміністративного суду приблизно 6 позовних заяв фактично з однаковими позовними вимогами, що, на переконання суб’єкта оскарження, свідчить про зловживання процесуальними правами позивача. У поясненні зазначається, що ухвала П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року, якою Одеську обласну територіальну виборчу комісію було зобов’язано надати оригінали або належним чином завірені копії протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради в межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10, надійшла на електронну пошту Одеської обласної територіальної виборчої комісії 19 листопада 2020 року о 21 год 19 хв. Ухвала П’ятого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року, якою Одеську обласну територіальну виборчу комісію повторно зобов’язано надати оригінали або належним чином завірені копії відповідних протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій надійшла на електронну пошту Одеської обласної територіальної виборчої комісії 20 листопада 2020 року о 17 год 38 хв. З окремої ухвали П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2020 року вбачається, що копію ухвали від 20 листопада 2020 року було отримано представниками Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” для її подальшої реалізації, однак, як указує Бершавський О.В., є вагомі підстави вважати, що представники позивача здійснювали всі можливі дії для невручення цієї ухвали Одеській обласній територіальній виборчій комісії. Так, остання була вручена заступнику голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Платоновій Т.Б. 20 листопада 2020 року близько 18 год 30 хв у приміщенні П’ятого апеляційного адміністративного суду, що фактично унеможливлювало її виконання. Більше того, після отримання цієї ухвали суду заступником голови комісії Платоновою Т.Б. до комісії її передано не було.

Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу. Водночас відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок.

Статтею 63 Кодексу та пунктом 1.2 Порядку встановлено, що під час розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, та прийняття за наслідками такого розгляду відповідних рішень виборчі комісії керуються положеннями Конституції України, Кодексу, Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, інших законів України, Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії, прийнятими на виконання законів України.

Згідно з пунктом 1.3 Порядку під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.

Відповідно до частини восьмої статті 67 Кодексу та пункту 6.4 Порядку суб’єкт звернення може у скарзі заявляти вимоги про: визнання рішення суб’єкта оскарження таким, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу та його скасування; визнання дій суб’єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу та зобов’язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб’єкта оскарження такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу та зобов’язання вчинити певні дії; поновлення в інший спосіб, що не суперечить Кодексу, порушених виборчих прав громадян, прав та законних інтересів суб’єкта виборчого процесу.

Частиною десятою статті 72 Кодексу та пунктом 10.13 Порядку передбачено, що у разі задоволення скарги виборча комісія може прийняти рішення, яким визнати рішення суб’єкта оскарження чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу; скасувати оскаржене рішення; зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів; зобов’язати суб’єкта оскарження утриматися від вчинення певних дій; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу; зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку встановлено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

За змістом частини третьої статті 72 Кодексу та пункту 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом. Водночас відповідно до частини четвертої статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга також залишається без розгляду по суті.

Згідно з пунктом 10.5 Порядку під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії.

Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.

Відповідно до статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 вказаного Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених частиною першою статті 2, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.

Частиною першою статті 32, частинами першою, четвертою статті 33 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів

За змістом статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України. Частиною третьою статті 32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України. Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено (частина четверта статті 32 Кодексу).

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів визначено статтями 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено питаннями забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю та надання роз’яснень саме у цих сферах. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка здійснює контроль за дотриманням зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Натомість ухвали П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 та 20 листопада 2020 року, бездіяльність щодо невиконання яких у скаргах просить визнати Одеська обласна організація Політичної партії “НАШ КРАЙ”, стосуються порушення Одеською обласною територіальною виборчою комісією як стороною в адміністративному процесі, наділеною самостійними процесуальними правами та обов’язками, положень Кодексу адміністративного судочинства України, а не законодавства України про вибори, а тому надання таким правовідносинам правової оцінки до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Більше того, Комісія зауважує, що згідно з частиною другою статті 124, частинами другою, третьою статті 1291 Основного Закону України держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

З огляду на викладене Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарг Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” у частині визнання протиправною бездіяльності Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 та 20 листопада 2020 року в справі № 420/12351/20, якими суд зобов’язував відповідну територіальну виборчу комісію надати йому докази в справі та накладав на голову цієї територіальної виборчої комісії штрафи, а тому скарга в цій частині підлягає залишенню без розгляду по суті.

Щодо вимоги визнання зазначеної бездіяльності Одеської обласної територіальної виборчої комісії такою, що має систематичний характер, та у зв’язку з цим дострокового припинення повноважень усього її складу Комісія зазначає, що така вимога є похідною від наведеної та ґрунтується на тих самих доводах, що й попередня вимога.

Крім того, Комісія наголошує, що частиною третьою статті 208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження усього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Зазначене положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

Враховуючи викладене, визначені Кодексом перелік вимог, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі, та рішень, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги, а також у цілому суть скарги, прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити зміст вимоги у скарзі. 

Наведені вище обставини обумовлюють відсутність підстав для розгляду по суті скарг Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” у відповідній частині також.

Щодо решти заявлених у скарзі, зареєстрованій за № 21-34-26046, вимог з урахуванням їх збільшення відповідно до пояснень Комісія зауважує, що за змістом пункту 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпункту 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Натомість дії чи рішення відповідної територіальної виборчої комісії оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункт 11 частини другої статті 64 Кодексу, підпункт 5 пункту 3.4 Порядку).

Крім того, згідно з частинами першою, шостою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3 Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій указаної статті Кодексу. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Окремо Комісія зауважує, що розгляд Центральною виборчою комісією питань за власною ініціативою є її правом, яке реалізується відповідно до законодавства та з урахуванням дискреційних повноважень Комісії. Заявлення у скарзі вимог про визнання Комісією з власної ініціативи рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), не відповідає законодавчим засадам оскарження та підміняє визначений Кодексом розподіл предмета оскарження до виборчої комісії та суду.

Разом з тим Центральна виборча комісія зазначає, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20, залишеним без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2020 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, в якому позивач просив “визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 від 10.11.2020 року; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 з позначкою “Уточнений”; визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 5 від 10.11.2020 року; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 5 з позначкою “Уточнений”; визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 10 від 10.11.2020 року; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 10 з позначкою “Уточнений”; визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року, в частині окремих пунктів; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з позначкою “Уточнений” відомостей у пунктах 8 – 26 протоколу з урахуванням мотивувальної та резолютивної частин рішення суду; змінити пункти 18 – 26 протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному окрузі з урахуванням включення Одеської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” до списку місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів у межах єдиного багатомандатного виборчого округу”.

При цьому згідно з частиною першою статті 1291 Конституції України та частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Водночас Комісія зазначає, що окрема ухвала П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2020 року в справі № 420/12351/20 стосовно вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону Одеською обласною територіальною виборчою комісією, враховуючи принцип обов’язковості виконання судових рішень, підлягає обов’язковому виконанню Комісією, а не її врахуванню.

Викладене вище у своїй сукупності обумовлює висновок Комісії про залишення без розгляду по суті вимог скарги Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” “врахувати окрему ухвалу П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020 року щодо вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону Одеською обласною територіальною виборчою комісією; встановивши порушення вимог законодавства, за власної ініціативи Центральної виборчої комісії, скасувати протоколи Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10; скасувати протокол про результати виборів Одеської обласної ради в межах єдиного багатомандатного виборчого округу від 10.11.2020 року; скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках № 145 від 10.11.2020 року; скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку № 146 від 10.11.2020 року”.

У свою чергу вимоги скарги “зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію на підставі відомостей з протоколів про підсумки голосування у міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій в межах частин територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 скласти протоколи Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 з позначкою “Уточнений”; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію на підставі відомостей з протоколів Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 з позначкою “Уточнений” скласти протокол про результати виборів голосування з позначкою з позначкою “Уточнений” є похідними від наведених вище, наслідком чого також є їх залишення без розгляду по суті.

За таких обставин Центральна виборча комісія констатує, що скарги Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” підлягають залишенню без розгляду по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 124, 1291 Конституції України, статей 32, 33, частини другої статті 64, частин першої, третьої статті 65, частин першої, шостої, сьомої статті 66, частини восьмої статті 67, частин другої, третьої, десятої статті 72, статей 202, 205, 206 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скарги Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2020 року за № 21-34-25950 та № 21-34-26046, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Одеській обласній організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” та Одеській обласній територіальній виборчій комісії.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО