УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

13 жовтня 2020 року № 381

Про скарги ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” від 10 жовтня 2020 року, зареєстровані в Центральній виборчій комісії за № 21-34-17450, № 21-34-17451

До Центральної виборчої комісії 10 жовтня 2020 року надійшли скарги ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, зареєстровані в Комісії за № 21-34-17450 та № 21-34-17451, суб’єктом оскарження в яких визначено Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (далі – Одеська міська територіальна виборча комісія).

У скаргах суб’єкт звернення просить визнати бездіяльність Одеської міської територіальної виборчої комісії такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує права та законні інтереси ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”; прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області (далі – Одеська міська рада), включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”; прийняти рішення про реєстрацію Голубова Дмитра Івановича кандидатом на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області (далі – Одеський міський голова), висунутим ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”.

Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що 29 вересня 2020 року постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії № 93 зареєстровано Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунутим ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а постановою № 100 – кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” на зазначених виборах.

У скарзі вказано, що рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у справі № 420/9857/20, залишеним без змін рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2020 року та у справі № 420/9856/20, залишеним без змін рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду від 6 жовтня 2020 року, визнано протиправними та скасовано постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 93 та № 100.

Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, після набрання законної сили вказаними рішеннями суду Одеською міською територіальною виборчою комісією не вжито відповідних заходів з повторного розгляду заяв та інших документів, не прийнято рішення щодо реєстрації або відмови в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, та Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунутим зазначеною місцевою організацією політичної партії.

На підтвердження вказаного суб’єктом звернення додано до скарг копії постанов Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня № 93 та № 100, копії рішень Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у справах № 420/9856/20 та № 420/9857/20.

На виконання частини п’ятої статті 70 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копії скарг надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії електронною поштою 12 жовтня 2020 року надійшли пояснення голови Одеської міської територіальної виборчої комісії, з яких вбачається, що 10 жовтня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшли заяви про повторний розгляд заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, та про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови, висунутого вказаною місцевою організацією політичної партії.

11 жовтня 2020 року членами Одеської міської територіальної виборчої комісії Акбаровим Р.Ю., Луцкевич А.М., Стояном П.А., Колесніковим М.Н., Задорожною В.В., Слюсарем О.В. було подано вимогу про негайний розгляд зазначених заяв.

Така вимога була зареєстрована секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Аракеляном М.Р. у журналі реєстрації 11 жовтня 2020 року за № 384.

11 жовтня 2020 року Одеською міською територіальною виборчою комісією повторно розглянуто заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, та про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови, висунутого вказаною місцевою організацією політичної партії, подані до територіальної виборчої комісії 24 та 25 вересня 2020 року з доданими до них документами. За результатами розгляду прийнято постанови № 159 та № 160.

Також 12 жовтня 2020 року Комісією витребувано пояснення від членів Одеської міської територіальної виборчої комісії щодо обставин проведення засідання цієї виборчої комісії 11 жовтня 2020 року та підстав ухвалення постанов № 159 та № 160.

13 жовтня 2020 року до Комісії надійшли пояснення окремих членів Одеської міської територіальної виборчої комісії. Як вбачається з указаних пояснень, 11 жовтня 2020 року відбулось засідання Одеської міської територіальної виборчої комісії, на якому були присутні 11 членів виборчої комісії. До порядку денного було включено два питання: щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, та щодо реєстрації Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського го лови, висунутим зазначеною місцевою організацією політичної партії.

Під час засідання виборчою комісією було повторно розглянуто заяви з доданими до них документами, подані ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” до Одеської міської територіальної виборчої комісії 24 та 25 вересня 2020 року, зокрема документи про внесення грошової застави відповідно до вимог статті 225 Кодексу. При цьому виборча комісія дійшла висновку про відповідність усіх поданих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” документів вимогам Конституції України, Кодексу та законів України.

Більшістю голосів від складу комісії були прийняті постанови № 159 та № 160, якими зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, та Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунутим указаною місцевою організацією політичної партії.

12 жовтня 2020 року до Комісії Одеською міською територіальною виборчою комісією електронною поштою надіслано копії постанов від 11 жовтня 2020 року № 159 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” та № 160 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”.

Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до частини другої статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно з частиною четвертою статті 14 зазначеного Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.

Відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі – Порядок).

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

За змістом частини першої статті 65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії – суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.

Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.

Згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Частинами першою, шостою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3 Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Враховуючи викладене, в Комісії є підстави для розгляду скарги по суті.

Проаналізувавши наявні в Комісії документи та матеріали, Комісія зазначає.

Суб’єкт звернення зі скаргою стверджує, що бездіяльність Одеської міської територіальної виборчої комісії полягає у неприйнятті нею рішення, передбаченого частиною шостою статті 227, частиною сьомою статті 229 Кодексу. Водночас надані вказаною виборчою комісією документи свідчать про прийняття відповідних постанов, а саме: від 11 жовтня 2020 року № 159 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” та № 160 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”.

Отже, на момент розгляду Центральною виборчою комісією скарг ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” Одеською міською територіальною виборчою комісією прийнято відповідні рішення, що вказує на відсутність предмета оскарження.

Пунктом 4 частини тринадцятої статті 72 Кодексу та підпунктом 4 пункту 10.16 Порядку передбачено, що виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги, якщо встановить, що на момент розгляду скарги виборчою комісією, членом виборчої комісії – суб’єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб’єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Кодексу (відсутність предмета оскарження).

Зазначені обставини обумовлюють відмову в задоволенні скарг ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” в частині вимог щодо визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства, бездіяльності Одеської міської територіальної виборчої комісії.

У свою чергу зазначені у скаргах вимоги щодо прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, та реєстрацію Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови від указаної місцевої організації політичної партії є похідними від указаних вимог, що також обумовлює залишення цих вимог без задоволення.

Разом з тим Комісія зазначає, що відповідно до частини другої статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною першою статті 16 указаного Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому вказаним Законом порядку.

З огляду на вказане, беручи до уваги додані до скарг судові рішення, пояснення Одеської міської територіальної виборчої комісії, копії рішень цієї комісії, зважаючи на викладені у скаргах обставини, Центральна виборча комісія вбачає за необхідне розглянути окремі питання діяльності Одеської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

Так, рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у справах № 420/9857/20 та № 420/9856/20, залишеними без змін постановами П’ятого апеляційного адміністративного суду від 5 та 6 жовтня 2020 року, постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року визнано протиправними та скасовано.

Судом у вказаних рішеннях установлено, що грошова застава для реєстрації кандидата на посаду Одеського міського голови Голубова Д.І. та кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, була внесена ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, а не місцевою організацією вказаної політичної партії чи місцевою організацією політичної партії вищого рівня, як визначено статтею 225 Кодексу. Суд дійшов висновку, що грошову заставу внесено неналежним суб’єктом, а отже, документи про внесення грошової застави не відповідають вимогам Кодексу, що є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків зазначеної місцевої організації політичної партії, та кандидата на посаду Одеського міського голови, висунутого цією місцевою організацією політичної партії.

Таким чином, Одеським окружним адміністративним судом установлено невідповідність документів, поданих для реєстрації кандидата на посаду Одеського міського голови та кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”.

Крім того, за даними Журналу вхідної кореспонденції Одеської міської територіальної виборчої комісії, засвідчена копія якого була витребувана ухвалою Одеського окружного адміністративного суду, заява ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” про реєстрацію кандидатів у депутати разом з іншими документами була подана до комісії 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилини, про що зроблено запис № 238, що також було встановлено судом.

Відповідно до частини третьої статті 222 Кодексу територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені в частині першій вказаної статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 Кодексу.

Враховуючи викладене, Одеський окружний адміністративний суд дійшов висновку, що Одеська міська територіальна виборча комісія не мала законного права розглядати вказані документи і приймати рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради на перших місцевих виборах, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”.

Крім того, до Центральної виборчої комісії також 12 жовтня 2020 року надійшло звернення голови Одеської міської територіальної виборчої комісії з доданою до нього постановою № 155 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року”, якою зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ”.

У зв’язку з цим Комісія зазначає, що як указано у зверненні голови Одеської міської територіальної виборчої комісії та підтверджується наданими матеріалами, постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 101 відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ”.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10019/20 постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 101 “Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ” визнано протиправною та скасовано.

Рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року у справі № № 420/10019/20 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року скасовано та прийнято нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” до Одеської міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов’язання вчинити певні дії відмовлено.

Зокрема, П’ятий апеляційний адміністративний суд у своєму рішення вказав, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені місцевою організацією політичної партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. При цьому невідповідність вимогам статті 219 Кодексу поданих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ” єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати була встановлена Одеською міською територіальною виборчою комісією. Разом з тим суд звернув увагу, що положеннями статті 219 Кодексу не передбачено можливості складання кількох варіантів єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків (за різними найменуваннями, змістом тощо).

Водночас 9 жовтня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява Одеської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” з проханням “зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих вказаною місцевою організацією політичної партії у зв’язку з наявністю обставин, які не були відомі членам територіальної виборчої комісії”.

За результатами розгляду вказаної заяви 11 жовтня 2020 року прийнято постанову № 155 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року”, якою зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ”, усупереч рішенню П’ятого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року у справі № 420/10019/20.

У зв’язку з цим Комісія зазначає, що згідно зі статтею 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

За змістом частин першої, третьої статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, пов’язаних із виборчим процесом, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі їх апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду такої категорії справ набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

У разі скасування судом рішення виборчої комісії рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення (частина шоста статті 64 Кодексу).

Відповідно до частин першої, другої статті 227, частин першої, другої статті 229 Кодексу кандидати в депутати, включені місцевою організацією політичної партії до єдиного та територіальних виборчих списків, кандидат на посаду міського голови реєструються відповідною територіальною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтями 222, 224 Кодексу відповідно.

Подання документів до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Відповідна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови або про відмову в реєстрації (частина шоста статті 227, частина сьома статті 229 Кодексу).

Вичерпний перелік підстав, за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови, визначено статтею 230 Кодексу.

Таким чином, Кодексом зобов’язано територіальну виборчу комісію прийняти документи стосовно реєстрації кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови, розглянути їх та за результатами такого розгляду не пізніш як на п’ятий день прийняти одне з рішень: щодо реєстрації кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови або про відмову в реєстрації.

Як вбачається з наявних у Комісії матеріалів, за результатами повторного розгляду заяв ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” з доданими до них документами, поданими до Одеської міської територіальної виборчої комісії 24 та 25 вересня 2020 року, встановивши їх відповідність вимогам Кодексу, ця виборча комісія на засіданні 11 жовтня 2020 року прийняла постанови № 159 та № 160, якими зареєструвала кандидата на посаду Одеського міського голови та кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, а також за результатами повторного розгляду документів, поданих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ” 11 жовтня 2020 року прийняла постанову № 155 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року”, якою зареєструвала кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ”.

Таким чином, приймаючи постанови від 11 жовтня 2020 року № 155, 159 та 160 Одеська міська територіальна виборча комісія ухвалила рішення, які повторюють рішення цієї комісії, що вже були визнані протиправними та скасовані відповідно рішеннями П’ятого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року у справі № 420/10019/20 та Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у справах № 420/9857/20 та № 420/9856/20, залишеними без змін рішеннями П’ятого апеляційного адміністративного суду від 5 та 6 жовтня 2020 року.

Одеська міська територіальна виборча комісія перевищила свої повноваження повторно, усупереч уже встановленим судом обставинам та фактам, надавши оцінку документам, поданим до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради та кандидата на посаду Одеського міського голови, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, а також документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії “НАШ КРАЙ”.

Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.

Частиною третьою статті 32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 205 Кодексу Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (частина п’ятнадцята статті 36 Кодексу).

Комісія зазначає, що виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення. Порушення встановлених строків має незворотні наслідки для суб’єктів виборчого процесу щодо участі в подальших етапах виборчого процесу, користування усіма правами, наданими Кодексом відповідному суб’єкту виборчого процесу. Поряд з цим, затвердження тексту виборчого бюлетеню та як наслідок проведення голосування за виборчі списки місцевих організацій політичних партій, які зареєстровані з порушеннями Кодексу та всупереч судовим рішенням, може спотворити результати волевиявлення виборців, а також поставити під сумнів легітимність обраних за результатами таких виборів депутатів Одеської міської ради та Одеського міського голови.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії від 11 жовтня 2020 року № 155 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року”, № 159 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” та № 160 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” як такі, що суперечать законодавству України та прийняті з перевищенням повноважень міською територіальною виборчою комісією.

Також Комісія зазначає, що постановою від 2 жовтня 2020 року № 334 “Про скаргу Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 1 жовтня 2020 року за № 21-34-14156″ Комісія вже звертала увагу Одеської міської територіальної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Згідно з частиною першою статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі відповідними виборчими комісіями.

Комісія вважає, що неодноразове прийняття протиправних рішень, неврахування висновків суду свідчить про систематичне порушення Одеською міською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України.

Таким чином, Комісія констатує систематичне порушення Одеською міською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України.

Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

За вказаних обставин Комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Одеської міської територіальної виборчої комісії.

Разом з тим з метою недопущення порушення виборчих прав громад, політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, кандидатів Комісія вважає за необхідне звернути увагу Одеської міської територіальної виборчої комісії на необхідність своєчасно виготовлення виборчої документації, зокрема виборчих бюлетенів з виборів депутатів Одеської міської ради та Одеського міського голови, інформаційних буклетів, інформаційних плакатів місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу.

Окремо Комісія звертає увагу, що викладені вище факти ініціювання проєктів рішень виборчої комісії усупереч рішенням судів, що набрали законної сили, можуть мати ознаки вчинення окремими членами Одеської міської територіальної виборчої комісії злочину, передбаченого статтею 382 Кримінального кодексу України.

Комісія зазначає, що відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Зважаючи на вказане, наведені вище обставини потребують перевірки правоохоронними органами.

Частиною четвертою статті 13 Закону передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали. Правоохоронний орган, якому передано вказані матеріали, повідомляє Комісію про результати розгляду звернення чи вжиті заходи в установлений законом строк.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

Таким чином, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

Враховуючи викладене, відповідно до частини п’ятнадцятої статті 36, частини шостої статті 64, частини третьої статті 65, статті 69, частини другої, пункту 4 частини тринадцятої статті 72, статей 205, 208 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. У задоволенні скарг ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, зареєстрованих у Центральній виборчій комісії 10 жовтня 2020 року за № 21-34-17450 та № 21-34-17451, відмовити.

2. Скасувати постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 11 жовтня 2020 року № 155 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року”, № 159 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА” та № 160 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”.

3. Встановити факт систематичного порушення Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

4. Достроково припинити повноваження всього складу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області у зв’язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

5. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 17 години 14 жовтня 2020 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

6. Зобов’язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області після сформування її нового складу привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

7. Зобов’язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області після сформування її нового складу невідкладно вжити передбачених виборчим законодавством заходів щодо забезпечення належної організації підготовки та проведення виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області та Одеського міського голови, зокрема, забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області та Одеського міського голови інформаційних буклетів, інформаційних плакатів місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу.

8. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії документів та матеріалів.

9. Копію цієї постанови надіслати ОДЕСЬКІЙ МІСЬКІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА”, Одеській обласній організації Політичної партії “НАШ КРАЙ”, Одеській міській територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області.

10. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО