УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

06 грудня 2012 року № 2001

Про скарги Рижкова А.І., зареєстровані в Центральній виборчій комісії 3 та 5 грудня 2012 року за № 21-36-39594 і № 21-36-39732

До Центральної виборчої комісії 3 та 5 грудня 2012 року надійшли скарги Рижкова Анатолія Івановича про скоєння злочинів і порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України" в одномандатному виборчому окрузі № 52 під час виборчого процесу з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, суб’єктами оскарження в яких визначено окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 та голову цієї комісії Столяренка В’ячеслава Іоновича.

У скаргах суб’єкт звернення просить на підставі частини сьомої статті 12 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" з власної ініціативи змінити рішення Центральної виборчої комісії від 22 листопада 2012 року № 1978 щодо реєстрації народного депутата України Шкірі Ігоря Миколайовича, а також відповідно до частини четвертої статті 13 зазначеного Закону прийняти рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів.

Вивчивши скарги та ознайомившись з їх предметом, Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до статей 14, 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" суб’єкти виборчого процесу мають право звернутися до Комісії із зверненнями з питань, що належать до повноважень Комісії, в порядку, встановленому вказаним Законом, Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України.

Під зверненням за Законом України "Про Центральну виборчу комісію" слід розуміти, зокрема, скаргу, в якій міститься інформація про порушення законодавства України про вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.

Заяви та скарги, подані до Комісії, розглядаються у порядку, встановленому Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами, а також Регламентом Центральної виборчої комісії.

Порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, визначено розділом ХІІІ Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі – Закон) та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі – Порядок).

Відповідно до статті 108 Закону суб’єкти звернення зі скаргою, зазначені в частині першій вказаної статті, зокрема виборець чи зареєстрований у встановленому Законом порядку кандидат у народні депутати України, можуть з урахуванням вимог Закону оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, виборчої комісії, члена виборчої комісії; політичної партії – суб’єкта виборчого процесу; кандидата у  народні депутати України; уповноважених осіб партій, довірених осіб кандидатів у народні депутати України, офіційних спостерігачів від партій, кандидатів у депутати та громадських організацій.

Водночас частинами шостою, дев’ятою статті 108 Закону та пунктом 3.3 Порядку передбачено, що рішення чи дії окружної виборчої комісії, а також рішення, дії чи бездіяльність члена окружної виборчої комісії можуть бути оскаржені виключно до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, а відтак стосовно таких скарг Центральна виборча комісія є неналежним суб’єктом їх розгляду.

Крім того, за змістом частини першої статті 109 Закону скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті. Частиною п’ятою статті 109 Закону визначено, що днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією. Строк подання скарги згідно з частиною шостою статті 109 Закону продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду відповідно до частини другої статті 111 Закону.

Так, у скаргах йдеться про обставини, що мали місце до прийняття  22 листопада 2012 року Центральною виборчою комісією рішення про реєстрацію обраного на виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в одномандатному виборчому окрузі № 52 народного депутата України Шкірі І.М.

З огляду на зазначене скарги Рижкова Анатолія Івановича, що надійшли до Центральної виборчої комісії 3 та 5 грудня 2012 року, подані з порушенням визначених Законом строків оскарження.

Також Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити, що за змістом частини сьомої статті 11 та частини третьої статті 31 Закону виборчий процес з виборів народних депутатів України завершується та повноваження окружної виборчої комісії припиняються через п’ятнадцять днів після дня офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів народних депутатів України.

Враховуючи, що 13 листопада 2012 року Центральна виборча комісія офіційно оприлюднила результати виборів, 28 листопада 2012 року виборчий процес із виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року завершено, з 29 листопада 2012 року повноваження окружних виборчих комісій припинено.

Таким чином, скарги Рижкова А.І., що стосуються виборчого процесу з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, подані поза його межами. На момент подання Рижковим А.І. скарг і прийняття Центральною виборчою комісією щодо них рішення повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 та членів цієї комісії, зокрема голови комісії, припинено.

Відповідно до частини одинадцятої статті 111 Закону виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою, до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених статтею 109 цього Закону.

Разом з тим суб’єкт звернення зі скаргами порушує також питання про зміну рішення Центральної виборчої комісії від 22 листопада 2012 року № 1978 "Про реєстрацію народних депутатів України, обраних на виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в одномандатних виборчих округах" щодо реєстрації обраного на вказаних виборах в одномандатному виборчому окрузі № 52 народного депутата України Шкірі І.М., у зв’язку з чим Центральна виборча комісія зауважує таке.

За змістом частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, зазначеним та іншими законами України.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про звернення громадян" скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об’єднання громадян, засобів масової інформації, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням – безпосередньо до суду.

Порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності Центральної виборчої комісії, членів Комісії визначено Кодексом адміністративного судочинства України.

Отже, Конституцією та законами України Центральна виборча комісія не наділена повноваженнями щодо розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність самої ж Комісії та її членів.

Вищезазначені обставини є підставою для залишення скарг Рижкова А.І. без розгляду по суті.

Водночас згідно з частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" у разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Враховуючи, що скарги Рижкова А.І містять інформацію про дії осіб, які можуть бути кваліфіковані правоохоронними органами як злочинні, Комісія вважає за необхідне надіслати копії цих скарг до Генеральної прокуратури України для перевірки зазначених у них фактів та вжиття заходів прокурорського реагування відповідно до законодавства.

На підставі викладеного, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 15, 17, 19, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скарги Рижкова Анатолія Івановича залишити без розгляду по суті.

2. Копії скарг Рижкова А.І. надіслати до Генеральної прокуратури України для перевірки вказаних у них фактів та реагування відповідно до законів України.

3. Копію цієї постанови надіслати Рижкову А.І. та Генеральній прокуратурі України.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   А. МАГЕРА