УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

30 червня 2022 року № 79

Про скаргу Берегометської селищної ради Вижницького району Чернівецької області, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 02 червня 2022 року за № 21-40-1733

До Центральної виборчої комісії 02 червня 2022 року надійшла скарга Берегометської селищної ради Вижницького району Чернівецької області (далі – Берегометська селищна рада), суб’єктом оскарження в якій визначено Берегометську селищну територіальну виборчу комісію Вижницького району Чернівецької області (далі – Берегометська селищна територіальна виборча комісія).

У скарзі Берегометська селищна рада просить вжити заходів щодо дострокового припинення повноважень усього складу Берегометської селищної територіальної виборчої комісії через систематичні порушення нею Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України.

Свої вимоги скаржник обґрунтовує тим, що Берегометська селищна територіальна виборча комісія на своєму засіданні 24 серпня 2021 року протиправно припинила повноваження Білівського Анатолія Дмитровича та Бощук Олени Дмитрівни, які є депутатами Берегометської селищної ради VIII скликання, у зв?язку з їх призначенням на постійні посади у виконавчі органи Берегометської селищної ради, а також визнала обраним депутатом Берегометської селищної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Чернівецької територіальної організації ПП “Європейська солідарність” Шитрюка Віталія Миколайовича та зареєструвала його депутатом цієї ради. Рішення Берегометської селищної територіальної виборчої комісії щодо вказаних питань було оформлено постановами від 24 серпня 2021 року № 1 “Про дострокове припинення повноважень депутата Берегометської селищної ради і визнання наступного депутата Берегометської селищної ради на місцевих виборах 25.10.2020 року”, № 2 “Про дострокове припинення повноважень депутата Берегометської селищної ради VIII скликання, обраного на місцевих виборах 25.10.2020 року” та № 3 “Про реєстрацію депутата Берегометської селищної ради VIII скликання, обраного на місцевих виборах 25.10.2020 року”.

Білівським А.Д. та Бощук О.Д. було оскаржено вказані дії та рішення Берегометської селищної територіальної виборчої комісії до суду.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2021 року у справі № 600/4185/21-а позовні вимоги Білівського А.Д. та Бощук О.Д. про визнання протиправними дій Берегометської селищної територіальної виборчої комісії та визнання протиправними і скасування рішень указаної комісії від 24 серпня 2021 року задоволено в повному обсязі. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2022 року, прийнятою за результатами розгляду апеляційної скарги Берегометської селищної територіальної виборчої комісії, зазначене рішення суду залишено без змін.

На обґрунтування вимог скарги скаржник посилається на обставини, досліджені судами під час розгляду згаданої справи, та вказує, зокрема, що підхід, застосований Берегометською селищною територіальною виборчою комісією під час прийняття оскаржуваних рішень щодо висновку про входження Білівського А.Д. та Бощук О.Д. за посадою до складу виконавчого комітету Берегометської селищної ради, був помилковим. Крім того, положення статей 283 та 284 Кодексу не уповноважують територіальну виборчу комісію на прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, а лише щодо заміщення депутата в разі дострокового припинення його повноважень.

Скаржник інформує, що Берегометською селищною територіальною виборчою комісією і раніше допускалися грубі порушення виборчого законодавства. Так, рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду у справі № 600/2223/20-а від 09 листопада 2020 року було задоволено позовні вимоги кандидата в депутати Берегометської селищної ради Гнатюка Сергія Танасійовича, визнано протиправними дії Берегометської селищної територіальної виборчої комісії в частині внесення в протокол “Про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради в єдиному багатомандатному окрузі” від 02 листопада 2020 року неправдивих відомостей та скасовано вказаний протокол, зобов?язано виборчу комісію здійснити перерахунок та скласти новий протокол про результати виборів депутатів Берегометської селищної ради.

Таким чином, Берегометська селищна рада вважає, що дії та рішення Берегометської селищної територіальної виборчої комісії, зокрема щодо дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради та заміщення депутатів, чиї повноваження, на думку вказаної комісії, було достроково припинено, порушують Конституцію України, Кодекс, закони України та можуть розбалансувати діяльність органів місцевого самоврядування.

На підтвердження викладеного до скарги додано копії судових рішень, а саме: рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2022 року у справі № 600/4185/21-а; рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року у справі № 600/2223/20-а.

Копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги. Відповідні пояснення до Комісії не надходили.

Разом з тим на запит члена Комісії 15 червня 2022 року надійшли пояснення Берегометської селищної ради за підписом її голови, у яких ідеться про те, що станом на дату надання відповіді Шитрюк Віталій Миколайович не набув повноважень депутата Берегометської селищної ради в порядку, передбаченому частиною третьою статті 4 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, та не бере участі в роботі селищної ради. Також у поясненнях повідомляється, що чинний склад Берегометської селищної ради з урахуванням рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2021 року та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2022 року у справі № 600/4185/21-а не змінився та відповідає рішенню І сесії Берегометської селищної ради VIII скликання “Про підсумки виборів депутатів Берегометської селищної ради та визнання їх повноважень”. Білівський А.Д. та Бощук О.Д. станом на дату надання пояснень є депутатами Берегометської селищної ради та відповідно беруть участь у роботі цієї ради та її органів.

До пояснень додано, зокрема, копії рішення І сесії Берегометської селищної ради VIII скликання від 25 листопада 2020 року “Про підсумки виборів депутатів Берегометської селищної ради та визнання їх повноважень” та протокол поіменного голосування депутатів цієї селищної ради щодо вказаного рішення.

Порядок подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою вказаної статті.

Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України (частина четверта статті 15 Закону).

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок).

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Проаналізувавши скаргу, пояснення Берегометської селищної ради, а також додані до них документи, Центральна виборча комісія зазначає.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Відповідно до пункту 11 частини другої статті 64 Кодексу, підпункту 5 пункту 3.4 Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Отже, беручи до уваги предмет оскарження, визначений у скарзі, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги щодо дій та рішень Берегометської селищної територіальної виборчої комісії. Дії та рішення Берегометської селищної територіальної виборчої комісії як виборчої комісії, яка встановлює результати виборів Берегометської селищної ради, можуть бути оскаржені виключно до суду, що й було зроблено, як свідчать додані до скарги копії судових рішень.

Виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона, зокрема, подана до неналежного суб’єкта розгляду скарги (частина третя статті 72 Кодексу та пункт 10.6 Порядку).

Таким чином, указані вище обставини обумовлюють відсутність підстав для розгляду по суті скарги Берегометської селищної ради.

Окремо Комісія зауважує, що єдиною вимогою у скарзі є вимога про дострокове припинення повноважень Берегометської селищної територіальної виборчої комісії. У зв’язку з цим Комісія у своїх постановах неодноразово звертала увагу, що частиною третьою статті 208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

Застосування відповідних організаційних заходів до виборчої комісії в кожному випадку залежить від конкретних обставин справи, зокрема, від наслідків, що спричинили відповідні дії чи рішення виборчої комісії, повноваження якої пропонується достроково припинити (так, за поясненнями Берегометської селищної ради, визнані судом протиправними рішення Берегометської селищної територіальної виборчої комісії не оголошувались на засіданні вказаної ради, а отже, не спричинили протиправних змін у складі ради), а також від умов, у яких пропонується вжити відповідних заходів (наразі в Україні триває правовий режим воєнного стану, введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в умовах якого першочерговим завданням держави є забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану та недопущення припинення виконання відповідними органами передбачених законами функцій та повноважень).

Комісія зауважує, що право достроково припинити повноваження виборчої комісії статтею 208 Кодексу також надано суду. Однак, як вбачається з доданих до скарги судових рішень, розглядаючи питання протиправності дій та рішень Берегометської селищної територіальної виборчої комісії, суд не скористався своїм правом достроково припинити повноваження вказаної виборчої комісії.

Частиною восьмою статті 67 Кодексу визначено вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі, і ці вимоги, передусім, пов’язані з різними способами поновлення порушених виборчих прав чи законних інтересів. Зважаючи на визначені Кодексом вимоги, що можуть заявлятися у скарзі, а також рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу), і загалом на зміст поняття “скарга” (пункт 2 частини третьої статті 14 Закону), прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимог у скарзі.

Насамкінець Комісія вважає за потрібне звернути увагу Берегометської селищної територіальної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 63 – 72, 208 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Берегометської селищної ради Вижницького району Чернівецької області залишити без розгляду по суті.

2. Звернути увагу Берегометської селищної територіальної виборчої комісії Вижницького району Чернівецької області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

3. Копію цієї постанови надіслати Берегометській селищній раді Вижницького району Чернівецької області та Берегометській селищній територіальній виборчій комісії Вижницького району Чернівецької області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    О. ДІДЕНКО