УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

26 січня 2021 року № 26

Про скаргу Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б.,  Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії  24 січня 2021 року за № 21-30-1111

До Центральної виборчої комісії 24 січня 2021 року надійшла скарга Чередниченка Юрія Анатолійовича, Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Печеніна Анатолія Андрійовича (далі – суб’єкти звернення зі скаргою), суб’єктом оскарження в якій визначено Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкти звернення просять визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає в неприйнятті рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська рада) в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазький сільський голова) 7 лютого 2021 року такими, що не відбулись, а також прийняти рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, призначених на неділю, 7 лютого 2021 року, такими, що не відбулися.

Також суб’єкти звернення у скарзі просять установити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня, а саме постанови Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року № 12 “Про скаргу Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б.,  Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М.,  Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А.,  зареєстровану в Центральній виборчій комісії 12 січня 2021 року за № 21-36/1-400” та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження всього складу цієї виборчої комісії, а також зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію після сформування нового складу невідкладно, але не пізніше 2 лютого 2021 року прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 і повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу вказаних повторних виборів.

Свої вимоги суб’єкти звернення зі скаргою обґрунтовують, зокрема, тим, що постановою Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року № 12 Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію зобов’язано не пізніше ніж на п’ятий день після сформування нового складу прийняти рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулися.

Водночас, як зазначено у скарзі, станом на 24 січня 2021 року Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не виконано постанови Комісії від 15 січня 2021 року № 12, а вказаних рішень не прийнято, що, на думку суб’єктів звернення зі скаргою, є підставою для прийняття Центральною виборчою комісією рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови, призначених на неділю, 7 лютого 2021 року, такими, що не відбулися.

Крім того, на переконання суб’єктів звернення зі скаргою, неприйняття Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією зазначених рішень є протиправною бездіяльністю, та у зв’язку з цим наявні правові підстави для дострокового припинення повноважень усього складу вказаної виборчої комісії.

На підтвердження викладеного до скарги додано, зокрема, копію постанови Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 18 січня 2021 року № 2 “Про утворення нового складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області”.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги надіслано суб’єктам оскарження, яких повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 26 січня 2021 року надійшла копія постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від  25 січня 2021 року № 276 “Щодо розгляду Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року”, якою вказана виборча комісія вирішила:

– визнати повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 7 лютого 2021 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулися;

– визнати повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулися.

Крім того, зі змісту мотивувальної частини постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від  25 січня 2021 року № 276 вбачається, що 18 січня 2021 року постановою Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області № 2 “Про утворення нового складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області” сформовано новий склад Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, разом з тим 20 січня 2021 року Білгород-Дністровська районна територіальна виборча комісія Одеської області постановою № 4 внесла зміни до постанови від 18 січня 2021 року № 2. Таким чином, суб’єкт оскарження у своїй постанові, мотивуючи прийняття ним відповідного рішення саме 25 січня 2021 року, спирається на доводи, що “остаточно новий склад Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії було сформовано 20 січня 2021 року”. Також до Комісії надійшли пояснення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 26 січня 2021 року аналогічні за змістом мотивувальній частині вказаної постанови від 25 січня 2021 року № 276.

Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Ураховуючи вимоги частини першої, пункту 2 частини третьої статті 65, частини першої статті 66 Кодексу, пункту 2.1, підпункту 1 пункту 3.1, пункту 4.1 Порядку Комісія констатує, що скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду та у визначені Кодексом строки.

Розглянувши скаргу, додані до неї документи, беручи до уваги іншу наявну в Комісії інформацію та документи, Центральна виборча комісія зазначає.

Центральною виборчою комісією 15 січня 2021 року прийнято постанову № 12 “Про скаргу Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б.,  Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М.,  Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 12 січня 2021 року за № 21-36/1-400”, пунктом 7 якої зобов’язано Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію невідкладно, але не пізніше ніж на п’ятий день після сформування нового складу, прийняти рішення:

– про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 7 лютого 2021 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулись;

– про визнання повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулись.

Зі змісту постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від  25 січня 2021 року № 276 “Щодо розгляду Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року”, копію якої надіслано до Комісії, вбачається, що вона прийняла рішення, визначені пунктом 7 постанови Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року № 12.

З огляду на викладене Комісія констатує, що на момент розгляду вказаної скарги Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією постанову Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року № 12 “Про скаргу Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А.,  зареєстровану в Центральній виборчій комісії 12 січня 2021 року за № 21-36/1-400” в частині прийняття рішень про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулись, виконано.

При цьому Комісія звертає увагу на хибність позиції Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, що у зв’язку із внесенням змін до складу цієї комісії строк “остаточного” формування нового складу відраховується із останньої дати змін до нього. Із наявних у Комісії матеріалів вбачається, що 18 січня 2021 року постановою Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області № 2 “Про утворення нового складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області” сформовано новий склад Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, а отже, саме 18 січня 2021 року є датою формування нового складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, а подальші зміни в зазначену постанову є змінами у складі вже сформованої комісії.

Центральна виборча комісія також враховує, що згідно з висновками, викладеними Верховним Судом в рішенні від 11 серпня 2019 року у справі № 9901/436/19, з яким погодилась Велика Палата Верховного Суду, залишаючи своєю постановою від 15 серпня 2019 року відповідне рішення суду першої інстанції без змін, протиправна бездіяльність суб’єкта владних повноважень – це утримання суб’єкта владних повноважень від вчинення рішень, дій, які цей суб’єкт зобов’язаний був вчинити на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов’язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов’язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Згідно з пунктом 4 частини тринадцятої статті 72 Кодексу та підпунктом 4 пункту 10.16 Порядку виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги, якщо встановить, що на момент розгляду скарги виборчою комісією – суб’єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб’єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Кодексу (відсутність предмета оскарження).

Отже, ухвалення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією 25 січня 2021 року постанови № 276  “Щодо розгляду Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року” обумовлює відмову в задоволенні вимоги суб’єктів звернення зі скаргою стосовно визнання протиправною бездіяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає в неприйнятті рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 7 лютого 2021 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулись; рішення про визнання повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулись.

Вимоги скарги щодо прийняття Центральною виборчою комісією рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулись, ґрунтуються на доводах щодо наявності протиправної бездіяльності суб’єкта оскарження, а отже, є похідними від указаної, що також обумовлює відмову в їх задоволенні.

Стосовно вимог установити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Конституції, Кодексу та законів України та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження її складу Комісія наголошує, що частиною третьою статті 208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

Зважаючи на вказане, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу), і загалом зміст поняття “скарги” (пункт 2 частини третьої статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”), прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.

Зазначені обставини в сукупності обумовлюють відсутність підстав для задоволення скарги у відповідній частині також.

Разом з тим не підлягає задоволенню вимога скарги щодо зобов’язання Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії після сформування нового складу невідкладно, але не пізніше 2 лютого 2021 року прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 і повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу вказаних повторних виборів, оскільки пунктом 8 постанови Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року № 12 Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію вже було зобов’язано відповідно до частини другої статті 195 Кодексу не пізніше ніж на десятий день з дня прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, прийняти відповідні рішення про призначення повторних виборів, і станом на день розгляду Комісією цієї скарги зазначений строк ще не сплив.

Крім того, Комісія вважає за необхідне звернути увагу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 65 – 72, 195, 205, 206, 208  Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги Чередниченка Юрія Анатолійовича, Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Печеніна Анатолія Андрійовича, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії  24 січня 2021 року за № 21-30-1111.

2. Звернути увагу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

3. Цю постанову надіслати Чередниченку Ю.А., Кісенку В.П., Бачурському В.Б., Бєлграду С.М., Задир А.В., Громику О.О., Сирбулу А.М., Кучеру І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніну А.А., Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО