УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

23 жовтня 2020 року № 420

Про скаргу Черкаської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 жовтня 2020 року за № 21-34-19523

До Центральної виборчої комісії 21 жовтня 2020 року надійшла скарга Черкаської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” (далі – суб’єкт звернення) за підписом її керівника, суб’єктом оскарження в якій зазначено Канівську міську територіальну виборчу комісію Черкаського району Черкаської області (далі – Канівська міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить “визнати бездіяльність членів Канівської міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення стосовно реєстрації довіреної особи кандидата у депутати Канівської міської ради Черкаського району Черкаської області протиправною та такою, що порушує права суб’єктів виборчого процесу, а саме кандидата в депутати та Черкаської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, “достроково припинити повноваження усього складу Канівської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з грубим порушенням норм Виборчого кодексу України, присяги члена виборчої комісії, а також законних прав та інтересів суб’єктів виборчого процесу” та “зобов’язати Канівську міську територіальну виборчу комісію повторно розглянути подання кандидата у депутати Канівської міської ради Черкаського району Черкаської області П’яткової Оксани Дмитрівни та зареєструвати Перепелицю О.М. довіреною особою”.

Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що на засіданні Канівської міської територіальної виборчої комісії 19 жовтня 2020 року розглядалося питання щодо реєстрації довіреної особи кандидата в депутати Канівської міської ради Черкаського району Черкаської області (далі – Канівська міська рада) П’яткової О.П., проте рішення з цього питання не було прийняте, оскільки за нього не проголосувала більшість від складу комісії. На думку суб’єкта звернення, така “бездіяльність, що виразилася в неприйнятті рішення”, порушила його права та права зазначеного кандидата в депутати, чим було порушено принцип рівності всіх суб’єктів виборчого процесу, визначений статтею 12 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс).

Крім того, суб’єкт звернення зазначає, що “станом на 11.00 20.10.2020 постанова, яка повинна бути прийнята Канівською міською територіальною виборчою комісією за результатами проведення засідання вказаної комісії 19.10.2020, не вивішена для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, що є порушенням ч. 4 ст. 37 Кодексу”. Зазначений факт, на думку суб’єкта звернення, вказує на бездіяльність Канівської міської територіальної виборчої комісії.

Також у скарзі вказано, що “11.10.2020 року кандидатом у депутати Канівської міської ради Черкаського району Черкаської області П’ятковою Оксаною Дмитрівною вже вносилося подання до Канівської міської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації довіреної особи. І тоді 13.10.2020 на засіданні цієї ж комісії рішення також прийнято не було, так як більшості голосів від складу комісії для прийняття рішення щодо реєстрації чи відмови в реєстрації довіреною особою Перепелиці О.М.”.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

На вказану вимогу до Центральної виборчої комісії 22 жовтня 2020 року надійшли пояснення Канівської міської територіальної виборчої комісії та протоколи засідань цієї комісії від 13 жовтня 2020 року №15 та від 19 жовтня 2020 року № 19, згідно з якими на її засіданні 13 жовтня 2020 року були присутні 12 з 18 членів комісії. На засіданні розглядалось подання кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової Оксани Дмитрівни, висунутої Черкаською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, про реєстрацію її довіреної особи Перепелиці О.М. від 11 жовтня 2020 року. За результатами розгляду вказаного подання “за” проголосували 9 членів комісії, 3 – “утримались”, “проти” – 0.

На засіданні Канівської міської територіальної виборчої комісії 19 жовтня 2020 року були присутні 11 членів комісії з 18. За результатами голосування з питання реєстрації довіреної особи кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової Оксани Дмитрівни, висунутої Черкаською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Перепелиці О.М., на підставі подання, внесеного 16 жовтня 2020 року, “за” проголосували 7 членів комісії, 4 – “утримались”, “проти” – 0, що, як зазначено в поясненнях, “не дало змогу прийняти рішення про реєстрацію чи відмову в реєстрації” вказаної довіреної особи.

Таким чином, Канівська міська територіальна виборча комісія вважає, що в діях її членів “вбачається відсутність протиправних дій та відповідної бездіяльності”, “а скарга на дії членів Канівської міської територіальної виборчої комісії являється безпідставною та необгрунтованою”.

Відповідно до частини другої статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

За змістом частини четвертої статті 14 зазначеного Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Частиною першою статті 65 Кодексу, пунктом 2.1 Порядку визначено, що суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії – суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.

Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.

Згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Частинами першою, шостою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3 Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Отже, скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду та у визначені Кодексом строки.

Розглянувши скаргу, додані до неї документи та пояснення суб’єкта оскарження, Комісія зазначає.

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Кодекс.

Вибори в Україні є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права.

Згідно з частиною третьою статті 12 Кодексу усі кандидати, зареєстровані у порядку, встановленому Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів. Рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується відповідно до частини п’ятої статті 12 Кодексу.

До повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів міської ради, належить реєстрація довірених осіб кандидатів у депутати (пункт 4 частини другої статті 206 Кодексу).

Гарантії діяльності суб’єктів виборчого процесу на місцевих виборах унормовано розділом ХХХІХ Кодексу. Зокрема, згідно з частиною першою статті 238 Кодексу кандидат у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районних у місті рад, а також кандидат у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) може мати не більше трьох довірених осіб.

Частиною шостою статті 238 Кодексу передбачено, що довірені особи кандидата реєструються відповідною територіальною виборчою комісією за поданням кандидата. Вимоги до форми та змісту таких подань визначені цією ж частиною вказаної статті Кодексу. Відповідна виборча комісія не пізніше трьох днів з дня надходження подання реєструє довірених осіб кандидата та видає їм посвідчення за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

У разі порушення вимог, встановлених частинами першою – шостою статті 238 Кодексу, відповідна виборча комісія відмовляє в реєстрації довірених осіб кандидата.

Так, 16 жовтня 2020 року кандидатом у депутати Канівської міської ради П’ятковою О.Д., висунутою Черкаською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, до Канівської міської територіальної виборчої комісії було внесено подання щодо реєстрації Перепелиці О.М. її довіреною особою, що підтверджується копією вказаного подання з вхідним номером реєстрації від 16 жовтня 2020 року № 170.

Отже, Канівська міська територіальна виборча комісія зобов’язана була у строк до 19 жовтня 2020 року (включно) прийняти рішення про реєстрацію довіреної особи кандидата або про відмову в її реєстрації за вказаним поданням кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.М.

Як вбачається з протоколу Канівської міської територіальної виборчої комісії від 19 жовтня 2020 року № 19, на засіданні комісії були присутні 11 з 18 членів цієї комісії. За затвердження порядку денного цього засідання проголосували усі присутні члени комісії. Третім питанням порядку денного було затверджено питання “Про розгляд подання кандидата в депутати Канівської міської ради Черкаського району Черкаської області від ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” П’яткової Оксани Дмитрівни щодо реєстрації довіреної особи”. Головуюча на засіданні Туз Т.М. доповіла, що подання кандидата в депутати П’яткової О.Д. щодо реєстрації довіреної особи відповідає вимогам статті 238 Кодексу та запропонувала зареєструвати Перепелицю О.М. довіреною особою. За прийняття вказаного рішення проголосували 7 членів Канівської міської територіальної виборчої комісії, 4 члени цієї комісії утримались від голосування. Таким чином, рішення щодо реєстрації довіреної особи вказаного кандидата в депутати Канівською міською територіальною виборчою комісією того дня прийнято не було.

Разом з тим Комісія зазначає, що відповідне питання було розглянуто Канівською міською територіальною виборчою комісією 22 жовтня 2020 року, за наслідками чого постановою цієї комісії № 60 “Про розгляд подання про реєстрацію довіреної особи” Перепелицю О.М. зареєстровано довіреною особою кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.Д.

Таким чином, на час прийняття Комісією цієї постанови бездіяльність Канівської міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення стосовно реєстрації довіреної особи кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.Д., висунутої Черкаською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Перепелиці О.М. відсутня.

У свою чергу відповідно до пункту 4 частини тринадцятої статті 72 Кодексу та підпункту 4 пункту 10.16 Порядку встановлення виборчою комісією, що на момент розгляду скарги виборчою комісією – суб’єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб’єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Кодексу (відсутність предмета оскарження), є підставою для відмови в задоволенні скарги.

Окремо Центральна виборча комісія зазначає, що за змістом частини третьої статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України та законів України.

Зазначені положення не покладають на Комісію як на комісію вищого рівня імперативного обов’язку достроково припинити повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним, тобто правом діяти на свій розсуд, обираючи з кількох юридично допустимих рішень те, яке Комісія вважає найкращим за певних обставин.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія дійшла висновку, що викладені обставини у своїй сукупності обумовлюють відмову в задоволенні скарги Черкаської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” в частині вимог про визнання протиправною та такою, що порушує права суб’єктів виборчого процесу, бездіяльність Канівської міської територіальної виборчої комісії і дострокове припинення повноважень усього її складу. Так само з огляду на прийняття цією комісією рішення про реєстрацію довіреної особи кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.Д., висунутої Черкаською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Перепелиці О.М. не підлягає задоволенню й вимога про зобов’язання повторно розглянути подання вказаного кандидата в депутати про реєстрацію її довіреної особи.

Водночас Комісія вважає за доцільне звернути увагу Канівської міської територіальної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки та проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Крім того, Центральна виборча комісія зауважує, що рішення про реєстрацію довіреної особи кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.Д., висунутої Черкаською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, або про відмову в її реєстрації Канівською міською територіальною виборчою комісією на підставі подання зазначеного кандидата в депутати від 16 жовтня 2020 року у визначений Кодексом триденний строк прийнято не було.

Також у скарзі суб’єкт звернення інформував, що подання про реєстрацію Перепелиці О.М. довіреною особою кандидата в депутати Канівської міської ради П’ятковою О.Д. вже вносилося цим кандидатом до Канівської міської територіальної виборчої комісії 11 жовтня 2020 року, що також підтверджується надісланим вказаною міською виборчою комісією протоколом її засідання від 13 жовтня 2020 року, на якому відповідне подання розглядалось. Однак рішення за результатами розгляду згаданого подання прийнято не було, оскільки “за” проголосували 9 членів комісії, а 3 – утримались від голосування.

Таким чином, порушення вимог Кодексу у ході розгляду подань кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.Д. про реєстрацію її довіреної особи Перепелиці О.М. відбувалось неодноразово.

Разом з тим Комісія зауважує, що частиною третьою статті 32, частиною четвертою статті 38 Кодексу визначено, що виборчі комісії та її члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України.

За змістом статті 24 Кодексу виборчі комісії повинні організувати свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити, зокрема, прийом і розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, своєчасне здійснення відповідних реєстраційних дій у строки та спосіб, установлені Кодексом.

У свою чергу Комісія наголошує, що нереєстрація довірених осіб у визначений Кодексом строк, які під час виборчого процесу сприяють кандидатам, представляють їх інтереси у відносинах з виборчими комісіями, органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, виборцями, порушує гарантії діяльності суб’єкта виборчого процесу, закріплені Кодексом.

Системний аналіз ситуації, що склалася під час реєстрації довіреної особи кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.Д., а саме неприйняття всупереч положенням Кодексу в установлені строки рішень Канівською міською територіальною виборчою комісією про реєстрацією довіреної особи за умов відповідності подань, внесених кандидатом від 11 та 16 жовтня 2020 року, вимогам статті 238 Кодексу може свідчити про умисність дій окремих членів вказаної територіальної виборчої комісії, спрямованих на перешкоджання діяльності кандидата в депутати Канівської міської ради П’яткової О.Д., висунутої Черкаською обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”.

При цьому відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання діяльності суб’єкта виборчого процесу є кримінально-караним діянням. Також статтею 21224 Кодексу України про адміністративні за правопорушення передбачено адміністративну відповідальність за перешкоджання діяльності суб’єкта виборчого процесу.

З огляду на зазначене наведені вище обставини потребують перевірки правоохоронними органами.

Частиною першою статті 2 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено основні принципи діяльності Комісії, встановлено, зокрема, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.

Комісія, серед іншого, будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, обґрунтованості прийнятих рішень.

Таким чином, Комісія повинна в межах своїх повноважень вживати заходів щодо забезпечення рівності прав і можливостей кандидатів брати участь у виборчому процесі відповідних виборів.

Відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Частиною четвертою статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

Таким чином, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 12, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 65, 66, 72, частин першої, третьої статті 202, статті 238 Виборчого кодексу України, частини першої статті 23 Закону України “Про Національну поліцію України”, керуючись статтею 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. У задоволенні скарги Черкаської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” відмовити.

2. Звернути увагу Канівської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки та проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

3. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

4. Копію цієї постанови надіслати Черкаській обласній організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Канівській міській територіальній виборчій комісії Черкаського району Черкаської області та Національній поліції України.

5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО