УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

13 лютого 2024 року № 9

Про скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 січня 2024 року за № 21-34-429

До Центральної виборчої комісії 15 січня 2024 року надійшла скарга Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ”, суб’єктом оскарження в якій визначено Бобровицьку міську територіальну виборчу комісію Ніжинського району Чернігівської області (далі – Бобровицька міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Бобровицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Бобровицької міської ради Ніжинського району Чернігівської області (далі – Бобровицька міська рада) на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у  відповідному виборчому списку Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” замість депутата Бобровицької міської ради Шульги Валентини Миколаївни, чиї повноваження достроково припинено рішенням 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року № 5;

достроково припинити повноваження окремих членів Бобровицької міської територіальної виборчої комісії (Ткаченко С.В., Богуш Т.М., Доморацького В.В., Сергейчик О.В.) у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин відповідно до пункту 9 частини четвертої статті 208 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс);

зобов’язати Бобровицьку міську територіальну виборчу комісію не пізніше 30 днів з дня прийняття рішення Центральною виборчою комісією за результатом розгляду цієї скарги вирішити питання про визнання обраним депутатом Бобровицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” замість депутата Бобровицької міської ради Шульги В.М., чиї повноваження достроково припинено рішенням 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року № 5.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що рішенням 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року № 5 відкликано за народною ініціативою депутата Бобровицької міської ради Шульгу В.М. Указане рішення з’їзду разом з протоколом зазначеного з’їзду 29 грудня 2022 року було передано до Бобровицької міської територіальної виборчої комісії (вручено голові цієї комісії). Скаржник зазначає, що відповідно до частини дев’ятої статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, статті 284 Кодексу, пункту 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), Бобровицька міська територіальна виборча комісія зобов’язана була у тридцятиденний строк з дня надходження відповідних документів прийняти рішення про визнання обраним депутатом Бобровицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ”. Проте відповідного рішення вказана територіальна виборча комісія протягом 2023 року не прийняла.

На думку скаржника, така бездіяльність Бобровицької міської територіальної виборчої комісії порушує визначені Кодексом та законами України виборчі права Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” на участь у виборах. 

На підтвердження викладеного до скарги додано копію супровідного листа від 26 грудня 2022 року № 5/12 про надання Бобровицькій міській територіальній виборчій комісії протоколу 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року та рішення цього з’їзду від 26 грудня 2022 року № 5 з відміткою про його отримання 29 грудня 2022 року головою цієї виборчої комісії О. Дудком.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду  скарг  виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію  скарги  з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги, повідомити про дату надходження до Бобровицької міської територіальної виборчої комісії рішення 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року № 5 про відкликання депутата Бобровицької міської ради Шульги В.М. за народною ініціативою, а також про прийняття зазначеною територіальною виборчою комісією відповідного рішення.

До Центральної виборчої комісії 30 січня 2024 року надійшли пояснення Бобровицької міської територіальної виборчої комісії за підписом її голови, у яких ідеться про те, що 29 грудня 2022 року до Бобровицької міської територіальної виборчої комісії надійшло рішення 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року № 5 про відкликання депутата Бобровицької міської ради Шульги В.М. за народною ініціативою. З метою  розгляду питання про заміщення депутата Бобровицької міської ради Шульги В.М., повноваження якої достроково припинено, Бобровицька міська територіальна виборча комісія декілька разів збиралась на засідання. На засіданнях цієї територіальної виборчої комісії 07 лютого (протокол № 13) та 21 березня (протокол № 14) 2023 року, у яких відповідно брали участь 16 та 11 її членів, розглядалось питання щодо зазначеного рішення 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ”. Зокрема, до порядку денного засідань було включено проєкт постанови № 74 “Про визнання обраним депутатом Бобровицької міської ради Белюшенка С.О. наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному виборчому списку кандидатів в депутати від Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ”, який за результатами голосування не був схвалений визначеною Кодексом кількістю членів виборчої комісії.

Указаний проєкт постанови не був підтриманий членами Бобровицької міської територіальної виборчої комісії через наявність судового спору стосовно законності рішення вищого керівного органу політичної партії – рішення 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року № 5 про відкликання депутата Бобровицької міської ради Шульги В.М. (справа № 761/15647/23), що, на думку членів зазначеної виборчої комісії, унеможливлює розгляд відповідного питання на засіданні виборчої комісії до закінчення судового провадження.

До пояснень додано копії відомостей про голосування на засіданнях Бобровицької міської територіальної виборчої комісії 07 лютого та 21 березня 2023 року.

Порядок подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, визначеними частиною десятою вказаної статті, та розглядаються нею на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).

Разом з тим частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Крім того, відповідно до частини четвертої статті 15 Закону, якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.

Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Центральна виборча комісія враховує таке.

З наявних у Комісії документів вбачається, що 29 грудня 2022 року Бобровицька міська територіальна виборча комісія отримала рішення 35-го позачергового з’їзду політичної партії “НАШ КРАЙ” від 26 грудня 2022 року № 5 про відкликання депутата Бобровицької міської ради Шульги В.М. за народною ініціативою.

Водночас, за інформацією Бобровицької міської територіальної виборчої комісії та Єдиного державного реєстру судових рішень, Київський апеляційний суд постановою від 02 серпня 2023 року в цивільній справі № 761/15647/23 за позовом Шульги В.М. до політичної партії “НАШ КРАЙ”, Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” про визнання протиправним та скасування, зокрема, рішення 35-го позачергового з’їзду цієї політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата Бобровицької міської ради Шульги В.М., обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від місцевої організації зазначеної партії, задовольнив апеляційну скаргу позивача, скасував ухвалу Шевченківського районного суду міста Києва від 10 травня 2023 року про відмову у відкритті провадження у справі та направив справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

За інформацією сайту судової влади України та Єдиного державного реєстру судових рішень, постанову Київського апеляційного суду від 02 серпня 2023 року було оскаржено Чернігівською обласною організацією політичної партії “НАШ КРАЙ” до Верховного Суду. На сьогодні Верховним Судом відкрито касаційне провадження у цій справі та ухвалено витребувати із Шевченківського районного суду міста Києва цивільну справу № 761/15647/23 за позовом Шульги В.М. до політичної партії “НАШ КРАЙ”, Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” про визнання протиправними та скасування рішень (ухвала Верховного Суду від 02 листопада 2023 року в указаній справі).

Таким чином, правомірність рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, яке є підставою для заміщення такого депутата та ухвалення територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, оспорюється в судовому порядку.

Ураховуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що за змістом статті 1 Закону Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

За змістом частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено сферою організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме з цих питань. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка в межах наданих законом повноважень контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (пунктом 5.4 Роз’яснення).

Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 зазначеного Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, передбачене частиною першою статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” установлено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії.

Отже, обов’язковими умовами для ухвалення міською територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата цієї міської ради, у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

Комісія зауважує, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад”, який регулює підстави та процедуру відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а однією з підстав для дострокового припинення повноважень депутата визначає його відкликання за народною ініціативою саме в установленому цим Законом порядку, водночас передбачає, що спори стосовно дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5).

Тож у разі оскарження в судовому порядку рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією цієї політичної партії, єдиним суб’єктом, уповноваженим законом на правову оцінку відповідних правовідносин, зокрема додержання визначеної Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а отже, й правомірності дострокового припинення повноважень такого депутата, є лише суд.

Відповідно до статті 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Частиною другою статті 13 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Стосовно можливості оцінки Центральною виборчою комісією таких обставин Комісія наголошує, що відповідно до статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Разом з тим правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою закріплено Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”, предметом правового регулювання якого є інша, ніж організація і порядок проведення виборів та референдумів, сфера. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень.

За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, що виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки правомірності реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Підсумовуючи вказане, Центральна виборча комісія зауважує, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, а отже, й правомірності процедури відкликання депутата місцевої ради, яка має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата, що у свою чергу є підставою для його заміщення, з огляду на обсяг компетенції Комісії та конституційну заборону на привласнення функцій судів і їх підміну унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов’язання її до прийняття рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу.

Крім того, щодо вимоги скарги достроково припинити повноваження окремих членів Бобровицької міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин, то Центральна виборча комісія неодноразово зазначала у своїх постановах, що з огляду на визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу, пункт 6.4 Порядку), рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу, пункт 10.13 Порядку), і загалом суть поняття скарги (пункт 1.3 Порядку), прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії чи її окремих членів не може становити змісту вимоги у скарзі.

Наведене вище, зважаючи на положення частини третьої статті 72 Кодексу (пункт 10.6 Порядку), частини четвертої статті 15 Закону, є підставою для залишення Центральною виборчою комісією скарги Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” без розгляду по суті.

При цьому Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку.

Водночас за змістом законодавства України, зокрема положень Кодексу та Кодексу адміністративного судочинства України, рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії можуть бути оскаржені до адміністративного суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 38, 65 – 72, 284 Виборчого кодексу України, статей 5, 41, 46 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 січня 2024 року за № 21-34-429, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Чернігівській обласній організації політичної партії “НАШ КРАЙ”, Бобровицькій міській територіальній виборчій комісії Ніжинського району Чернігівської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО