УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

23 грудня 2022 року № 118

Про скаргу Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 30 листопада 2022 року за № 21-34-3428

До Центральної виборчої комісії 30 листопада 2022 року надійшла скарга Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”, суб’єктом оскарження в якій визначено Ічнянську міську територіальну виборчу комісію Прилуцького району Чернігівської області (далі – Ічнянська міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати протиправною бездіяльність Ічнянської міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішення про визнання Дегтяренко Раїси Іванівни обраною депутатом Ічнянської міської ради Прилуцького району Чернігівської області (далі – Ічнянська міська рада) як наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”;

прийняти рішення про визнання Дегтяренко Р.І. обраною депутатом Ічнянської міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати Ічнянської міської ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”;

визнати протиправною бездіяльність Ічнянської міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішення, передбаченого статтею 283 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), про визнання Дегтяренко Р.І. такою, яка відмовилася від мандата депутата Ічнянської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

прийняти рішення про визнання Дегтяренко Р.І. такою, яка відмовилася від мандата депутата Ічнянської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

визнати протиправною бездіяльність Ічнянської міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішення про визнання Ігнатенка Михайла Васильовича обраним депутатом Ічнянської міської ради як наступного за черговістю після Дегтяренко Р.І. кандидата в депутати Ічнянської міської ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”;

прийняти рішення про визнання Ігнатенка М.В. обраним депутатом Ічнянської міської ради як наступного за черговістю після Дегтяренко Р.І. кандидата в депутати Ічнянської міської ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”;

визнати протиправною бездіяльність Ічнянської міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішення, передбаченого статтею 283 Кодексу, щодо реєстрації Ігнатенка М.В. депутатом Ічнянської міської ради, обраним в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

зареєструвати Ігнатенка М.В. депутатом Ічнянської міської ради, обраним в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що за результатами перших виборів депутатів Ічнянської міської ради 25 жовтня 2020 року депутатами відповідної ради обрано, зокрема, 8 депутатів від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”.

Також зазначає, що 14 грудня 2021 року З’їзд політичної партії “Рідний дім” прийняв рішення № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”, яким відкликав за народною ініціативою депутата Ічнянської міської ради Царенка Івана Григоровича, а 15 грудня 2021 року Чернігівська обласна партійна організація політичної партії “Рідний дім” повідомила Ічнянську міську територіальну виборчу комісію про прийняте рішення. Як указано в скарзі, це рішення з’їзду отримав особисто член Ічнянської міської територіальної виборчої комісії Комялов Григорій Давидович і його зміст доведено до відома кожного члена вказаної виборчої комісії. Також Чернігівська обласна партійна організація політичної партії “Рідний дім” зауважує, що посадові особи Ічнянської міської територіальної виборчої комісії відмовилися реєструвати рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” у передбачений законодавством спосіб. Крім того, скаржник інформує, що 18 січня 2022 року голова депутатської фракції “Рідний дім” в Ічнянській міській раді 8 скликання Кутовий Олександр Володимирович поштовим відправленням з описом вкладення повідомив Ічнянську міську територіальну виборчу комісію про позбавлення Царенка І.Г. депутатського мандата та надіслав копію рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”.

У скарзі йдеться, що 26 серпня 2022 року Ічнянською міською територіальною виборчою комісією в Журналі № 2 реєстрації документів, заяв і скарг зареєстровано оригінал рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”, а 23 вересня 2022 року суб’єктом оскарження прийнято рішення у формі постанови № 2/22 “Про розгляд рішення № 3 четвертого з’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14.12.2021″, яким Ічнянська міська територіальна виборча комісія постановила звернутися до Центральної виборчої комісії та профільного Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування з метою роз’яснення положень розділу V Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” щодо відкликання депутата місцевої ради, зокрема, стосовно дій виборчої комісії у випадку наявності факту судового оскарження рішення політичної партії про відкликання депутата, а також можливості визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у випадку відкликання депутата за народною ініціативою, в разі недотримання порядку відкликання депутата місцевої ради, встановленого Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”; відкласти розгляд рішення четвертого З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” та відповідно прийняття рішення про визнання депутатом Ічнянської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати за територіальним виборчим списком від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” до надання відповідних роз’яснень Центральної виборчої комісії та профільного Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування; надіслати (вручити особисто під розписку, електронною поштою) копію відповідної постанови Ічнянської міської територіальної виборчої комісії Центральній виборчій комісії, Чернігівській обласній партійній організації політичної партії “Рідний дім”, Царенку І.Г.

Чернігівська обласна партійна організація політичної партії “Рідний дім” зазначає, що Ічнянська міська територіальна виборча комісія, зареєструвавши 26 серпня 2022 року рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”, відповідно до вимог статті 284 Кодексу повинна була прийняти рішення про визнання депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу, натомість такого питання не розглянула та рішення з цього приводу не прийняла. Суб’єкт звернення зі скаргою вказує, що після дострокового припинення повноважень депутата Ічнянської міської ради Царенка І.Г. наступним за черговістю кандидатом у депутати Ічнянської міської ради у виборчому списку від цієї обласної організації політичної партії є Дегтяренко Р.І. Як указує Чернігівська обласна партійна організація політичної партії “Рідний дім”, прийнята суб’єктом оскарження постанова від 23 вересня 2022 року № 2/22 не стосується вирішення питання по суті щодо визнання депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”, а тому, на її думку, в діянні Ічнянської міської територіальної виборчої комісії вбачаються ознаки протиправної бездіяльності, що полягає у неприйнятті рішення про визнання Дегтяренко Р.І. обраною депутатом Ічнянської міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати Ічнянської міської ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”.

Крім того, у скарзі повідомляється, що Дегтяренко Р.І. зверталася до Ічнянської міської територіальної виборчої комісії стосовно подання заяви про відмову від депутатського мандата, однак територіальна виборча комісія відмовилася отримувати та реєструвати відповідні документи та не вчинила жодних дій для прийняття рішення про визнання Дегтяренко Р.І. такою, яка не набула мандата депутата Ічнянської міської ради. Наступним за черговістю кандидатом у депутати в єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Ічнянської міської ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” після Дегтяренко Р.І. є Ігнатенко М.В., який також намагався подати та зареєструвати заяву про реєстрацію його депутатом Ічнянської міської ради, проте в Ічнянській міській територіальній виборчій комісії також відмовилися приймати і реєструвати її.

Викладене, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, свідчить про грубе порушення Ічнянською міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України і у зв’язку з цим відповідно до частини третьої статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку.

У своїй скарзі Чернігівська обласна партійна організація політичної партії “Рідний дім” зазначає, що частина викладених у поданій скарзі обставин досліджувалася Центральною виборчою комісією під час розгляду попередньої скарги цієї місцевої організації політичної партії, а висновки, яких дійшла Центральна виборча комісія щодо цих обставин, відображені у постанові Комісії від 02 серпня 2022 року № 87 “Про скаргу Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 04 липня 2022 року за № 21-34-1970″.

Окремо скаржник наголошує, що попри те, що постановою Центральної виборчої комісії від 02 серпня 2022 року № 87 звернуто увагу голови Ічнянської міської територіальної виборчої комісії Сайченка Віталія Володимировича на необхідність вжиття заходів щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу – Ічнянську міську територіальну виборчу комісію, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, головою зазначеної територіальної виборчої комісії згідно з відомостями згаданого Реєстру станом на день подання скарги значиться Животяга Ярослав Васильович, який одночасно є першим заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (інформація з відповідного Реєстру та офіційного сайту Ічнянської міської ради, як зауважує скаржник, є у вільному доступі).

На підтвердження зазначеного до скарги додано, зокрема, копії рішення четвертого чергового З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” (одна з яких з відміткою про отримання членом Ічнянської міської територіальної виборчої комісії); повідомлення, адресованого Ічнянській міській територіальній виборчій комісії, від 15 грудня 2021 року за підписом голови депутатської фракції “Рідний дім” в Ічнянській міській раді 8 скликання Кутового О.В. про прийняте З’їздом політичної партії “Рідний дім” рішення від 14 грудня 2021 року № 3; повідомлення, адресованого Ічнянській міській територіальній виборчій комісії, від 18 січня 2022 року за підписом Кутового О.В. з проханням повідомити про дату та час проведення засідання виборчої комісії стосовно заміщення депутата Ічнянської міської ради, до якого додано копію рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3; опису вкладення у цінне повідомлення (відправлення) Ічнянській міській територіальній виборчій комісії від 18 січня 2022 року, фіскального чеку АТ “УКРПОШТА” про надсилання цього відправлення та довідки про його повернення у зв’язку з відмовою адресата; постанови Ічнянської міської територіальної виборчої комісії від 23 вересня 2022 року № 2/22 “Про розгляд рішення № 3 четвертого з’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14.12.2021″.

Чернігівська обласна партійна організація політичної партії “Рідний дім” у скарзі визначила заінтересованих осіб, яких вона вважає за потрібне залучити до розгляду своєї скарги, – Дегтяренко Р.І. та Ігнатенка М.В.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копії скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження та заінтересованим особам з проханням надати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 21 грудня 2022 року надійшло пояснення Ічнянської міської територіальної виборчої комісії від 16 грудня 2022 року, в яких вона інформує, що скановані копії рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”, заява Дегтяренко Р.І. про відмову від депутатського мандата та заява Ігнатенка М.В. про реєстрацію депутатом Ічнянської міської ради надійшли на електронну адресу цієї виборчої комісії 25 липня 2022 року разом з листом Центральної виборчої комісії від 12 липня 2022 року № 21-33/1-651. Як повідомляє суб’єкт оскарження, за результатами розгляду зазначених документів на засіданні 26 серпня 2022 року Ічнянською міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 1/22, якою, зокрема, відмовлено у прийнятті рішення про визнання депутатом Ічнянської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати за територіальним виборчим списком від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу, у зв’язку з відсутністю оригіналів та/або завірених належним чином копій повідомлення про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою та рішення четвертого З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”.

Крім того, у поясненні вказано, що того ж дня до цієї комісії подано оригінал рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”, для розгляду якого Ічнянською міською територіальною виборчою комісією проведено засідання 23 вересня 2022 року. Суб’єкт оскарження повідомляє, що на згадане засідання запрошено Царенка І.Г., який 22 вересня 2022 року надав копію позову до Чернігівського окружного адміністративного суду про визнання рішення четвертого З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” незаконним і його скасування та докази направлення позову до суду. Як зазначає Ічнянська міська територіальна виборча комісія, під час засідання 23 вересня 2022 року вона дійшла висновку, що в разі скасування судом рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата Ічнянської міської ради Царенка І.Г. за народною ініціативою та прийняття на той час виборчою комісією рішення про його заміщення відновлення його попереднього статусу депутата Ічнянської міської ради буде неможливим, оскільки процедури поновлення повноважень (прав) таких депутатів Закон України “Про статус депутатів місцевих рад” не містить. Також у поясненні вказано, що в ході відповідного засідання Ічнянська міська територіальна виборча комісія констатувала неподання усупереч частині другій статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” Чернігівською обласною партійною організацією політичної партії “Рідний дім” Ічнянській міській територіальній виборчій комісії повідомлення про факт проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та витягу з протоколу зборів (конференції). За результатами розгляду вказаного питання, як повідомляє Ічнянська міська територіальна виборча комісія, вона вирішила звернутися до Центральної виборчої комісії та профільного Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування з метою роз’яснення положень розділу V Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” щодо відкликання депутата місцевої ради, зокрема стосовно дій комісії у випадку наявності факту судового оскарження рішення політичної партії про відкликання депутата, а також можливості визнання обраним наступного за черговістю депутата у випадку відкликання депутата за народною ініціативою в разі недотримання порядку відкликання депутата місцевої ради, встановленого Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”.

Суб’єкт оскарження вважає, що законодавство України не передбачає відновлення статусу депутата у разі, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним та скасовано судом, як і не встановлює підстав для подальшої втрати депутатського статусу іншою особою, яка буде визнана обраною депутатом як наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації політичної партії, а тому Ічнянська міська територіальна виборча комісія вирішила відкласти розгляд рішення четвертого З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” та відповідно прийняття рішення про визнання депутатом Ічнянської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати за територіальним виборчим списком від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” до надання відповідних роз’яснень Центральною виборчою комісією та профільним Комітетом Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.

Згідно з наданим поясненням станом на 16 грудня 2022 року відповіді Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Ічнянська міська територіальна виборча комісія не отримала, а отже, проведе засідання для розгляду відповідного питання в установленому законодавством порядку після її отримання.

Також суб’єкт оскарження повідомляє, що дані про юридичну особу – Ічнянську міську територіальну виборчу комісію, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, актуалізовано 13 грудня 2022 року.

Крім того, Центральна виборча комісія отримала:

пояснення Дегтяренко Р.І., яка інформує, що в грудні 2021 року їй стало відомо про дострокове припинення повноважень депутата Ічнянської міської ради Царенка І.Г., а наступним за черговістю кандидатом у депутати Ічнянської міської ради у виборчому списку від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” є вона. У грудні 2021 року, як повідомляє Дегтяренко Р.І., вона зверталася до Ічнянської міської територіальної виборчої комісії з заявою про відмову від депутатського мандата, однак виборча комісія відмовилася отримувати та реєструвати такі документи. Дегтяренко Р.І. вказує на те, що її волевиявлення стосовно відмови від депутатського мандата відоме всім членам Ічнянської міської територіальної виборчої комісії. Також Дегтяренко Р.І. повідомляє, що станом на 21 грудня 2022 року вона не одержувала рішення Ічнянської міської територіальної виборчої комісії про визнання її обраною депутатом Ічнянської міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради та про подальше визнання її такою, яка не набула мандата депутата Ічнянської міської ради;

пояснення Ігнатенка М.В., який інформує, що у січні 2022 року Чернігівська обласна партійна організація політичної партії “Рідний дім” повідомила його про дострокове припинення повноважень депутата Ічнянської міської ради Царенка І.Г. Ігнатенко М.В зазначає, що наступний за черговістю кандидат у депутати Ічнянської міської ради у виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії Дегтяренко Р.І. відмовилася від депутатського мандата, а тому він як наступний за черговістю кандидат у депутати цієї міської ради в єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Ічнянської міської ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” у січні 2022 року неодноразово намагався подати та зареєструвати заяву про реєстрацію депутатом Ічнянської міської ради, одну з яких він залишив у приміщенні виборчої комісії, проте посадові особи Ічнянської міської територіальної виборчої комісії відмовилися приймати та реєструвати її.

Вивчивши скаргу з доданими до неї документами, а також пояснення суб’єкта оскарження та заінтересованих осіб, яких суб’єкт звернення зі скаргою вважав за потрібне залучити до її розгляду, беручи до уваги інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія зазначає.

Правила подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою вказаної статті.

Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України (частина четверта статті 15 Закону).

Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).

Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої Чернігівською обласною партійною організацією політичної партії “Рідний дім” скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.

Суб’єкт звернення у своїй скарзі вказує на наявність протиправної бездіяльності Ічнянської міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею за наслідками розгляду отриманого 26 серпня 2022 року рішення четвертого чергового З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”, яким вирішено відкликати за народною ініціативою депутата Ічнянської міської ради Царенка І.Г., рішення про визнання Дегтяренко Р.І. обраною депутатом Ічнянської міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”.

Водночас, проаналізувавши зміст скарги Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”, а також наявних у Комісії постанови Ічнянської міської територіальної виборчої комісії від 23 вересня 2022 року № 2/22 “Про розгляд рішення № 3 четвертого з’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14.12.2021″ та протоколу її засідання від 23 вересня 2022 року, Центральна виборча комісія зауважує, що Ічнянська міська територіальна виборча комісія на засіданні 23 вересня 2022 року розглядала рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”.

У ході обговорення вказаного питання порядку денного Ічнянською міською територіальною виборчою комісією досліджувалося питання звернення Царенка І.Г. до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом про визнання незаконним та скасування рішення четвертого З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” та серед іншого обговорювалась неможливість відновлення його попереднього статусу депутата Ічнянської міської ради в разі прийняття виборчою комісією рішення про заміщення цього депутата та скасування в подальшому судом рішення вищого керівного органу політичної партії про його відкликання за народною ініціативою. Крім того, йшлося про неподання на порушення частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” Чернігівською обласною партійною організацією політичної партії “Рідний дім” Ічнянській міській територіальній виборчій комісії повідомлення про факт проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та витягу з протоколу зборів (конференції).

Центральна виборча комісія зазначає, що відповідно до частини першої статті 36 Кодексу, пункту 2.1 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі – Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій), основною формою роботи виборчої комісії як колегіального органу є засідання. Воно є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу (частина четверта статті 36 Кодексу, пункт 2.3 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій).

За змістом частини дванадцятої статті 36 Кодексу, пунктів 9.1, 9.2, 9.6 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій за результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення; рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії (крім передбачених Кодексом випадків); рішення виборчої комісії з розглянутого питання порядку денного письмово оформляється у формі постанови.

Так, за наслідками розгляду рішення четвертого чергового З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” Ічнянська міська територіальна виборча комісія на своєму засіданні 23 вересня 2022 року ухвалила постанову № 2/22 “Про розгляд рішення № 3 четвертого з’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14.12.2021″.

Таким чином, у скарзі Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” фактично порушується питання про надання правової оцінки відповідному рішенню Ічнянської міської територіальної виборчої комісії, а суб’єкт звернення зі скаргою по суті не погоджується з ним.

У зв’язку з цим Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Натомість рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків (оскарження до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, рішень чи дій територіальної виборчої комісії нижчого рівня, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів), оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункт 11 частини другої статті 64, частина четверта статті 65 Кодексу, підпункт 3 пункту 3.1, підпункт 5 пункту 3.4 Порядку).

За таких обставин Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги в указаній частині.

Відповідно до частини третьої статті 72 Кодексу та пункту 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

З огляду на викладене скарга Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” у відповідній частині підлягає залишенню без розгляду по суті.

Щодо інших вимог скарги Комісія зазначає, що вони випливають із факту розгляду Ічнянською міською територіальною виборчою комісією рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” та прийняття за його наслідками постанови від 23 вересня 2022 року № 2/22 “Про розгляд рішення № 3 четвертого з’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14.12.2021″, є похідними від нього, а результат розгляду Центральною виборчою комісією цих вимог залежить від результату розгляду основної вимоги.

Указане обумовлює залишення без розгляду по суті скарги Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” також у частині решти її вимог.

Крім того, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити, що згідно з наявною інформацією Царенко І.Г. звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Політичної партії “Рідний дім”, Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”, Ічнянської міської територіальної виборчої комісії про визнання незаконним та скасування рішення четвертого З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою” (справа № 620/6400/22).

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2022 року відмовлено у відкритті провадження у відповідній справі.

Царенко І.Г. на вказану ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду подав апеляційну скаргу до Шостого апеляційного адміністративного суду.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2022 року з метою забезпечення скаржнику права на апеляційний перегляд судового рішення витребувано з Чернігівського окружного адміністративного суду матеріали справи № 620/6400/22.

Таким чином, правомірність рішення З’їзду політичної партії “Рідний дім” від 14 грудня 2021 року № 3 “Про відкликання депутата Ічнянської міської ради за народною ініціативою”, яким вирішено відкликати за народною ініціативою депутата Ічнянської міської ради Царенка І.Г., оспорюється в судовому порядку.

Ураховуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що за змістом статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

За змістом частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено сферою організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме з цих питань. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка в межах наданих законом повноважень контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 Роз’яснення).

Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Як зазначено у пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.

Отже, обов’язковими умовами для ухвалення міською територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

Комісія наголошує, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад”, який регулює правила відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а однією з підстав для дострокового припинення повноважень депутата визначає його відкликання за народною ініціативою саме в установленому цим Законом порядку, водночас передбачає, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5).

Тож у разі оскарження в судовому порядку рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією цієї політичної партії, єдиним суб’єктом, уповноваженим законом на правову оцінку відповідних правовідносин, зокрема, питання додержання визначеної Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а отже, й правомірності дострокового припинення повноважень такого депутата, є лише суд.

Відповідно до статті 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Щодо можливості оцінки Центральною виборчою комісією таких обставин Комісія зауважує, що відповідно до статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Крім того, правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою закріплено Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”, предметом правового регулювання якого є інша, ніж організація і порядок проведення виборів та референдумів, сфера. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень.

За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки правомірності реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Підсумовуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, а отже, й правомірності самої процедури відкликання депутата місцевої ради, яка має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата, що своєю чергою є підставою для його заміщення, з огляду на обсяг компетенції Комісії та конституційну заборону на привласнення функцій судів і їх підміну унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов’язання її до прийняття рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу (пунктом 10.6 Порядку), частиною четвертою статті 15 Закону вказане вище є самостійною підставою для залишення Центральною виборчою комісією скарги Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім” без розгляду по суті.

При цьому Комісія зазначає, що за змістом частини першої статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку.

Водночас відповідно до законодавства України, зокрема положень Кодексу та Кодексу адміністративного судочинства України, рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії можуть бути оскаржені до адміністративного суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 38, 63 – 72, 202, 205, 206, 283, 284 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частинами першою, другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Чернігівської обласної партійної організації політичної партії “Рідний дім”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 30 листопада 2022 року за № 21-34-3428, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Чернігівській обласній партійній організації політичної партії “Рідний дім”, Ічнянській міській територіальній виборчій комісії Прилуцького району Чернігівської області, Дегтяренко Раїсі Іванівні, Ігнатенку Михайлу Васильовичу.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО