УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

20 травня 2015 року № 48

Про скаргу Гайдука С.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 18 травня 2015 року за № 21-30-2432

До Центральної виборчої комісії 18 травня 2015 року надійшла скарга Гайдука Сергія Павловича як кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, в якій він просить Центральну виборчу комісію достроково припинити повноваження усього складу Запорізької обласної виборчої комісії у зв’язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі – Закон), встановленим рішеннями суду, що набрали законної сили.

На обґрунтування своїх вимог суб’єктом звернення до скарги додано копії постанов Запорізького окружного адміністративного суду від 13 січня 2015 року в справі № 808/91/15, від 17 квітня 2015 року в справі № 808/2126/15, від 22 квітня 2015 року в справі № 808/2170/15, від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15, від 29 квітня 2015 року в справі № 808/2347/15 та Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15, якими відповідно визнано протиправною бездіяльність Запорізької обласної виборчої комісії стосовно відкриття спеціального рахунку для внесення грошової застави, затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, визначення кількості таких бюлетенів, не розгляду заяви кандидата у депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Сидоренка А.А., а також визнано протиправними та скасовано пункти 1 –  4 резолютивної частини постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 143 "Про неможливість проведення голосування у день проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року".

На виконання вимог частини десятої статті 88 Закону скаргу з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 19 травня 2015 року надійшли пояснення Запорізької обласної виборчої комісії з доданими до них матеріалами, відповідно до яких указаною комісією розглянуто заяву кандидата у депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Сидоренка А.А. та вжито заходи, визначені Законом, щодо підготовки та проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, що не потребують фінансування. Натомість невиділення коштів для проведення вказаних виборів стало причиною неможливості належної організації виборчого процесу.

Розглянувши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження та додані до них матеріали, Комісія встановила.

Постановою Запорізької обласної виборчої комісії від 4 березня 2015 року № 135 призначено проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 на неділю, 3 травня 2015 року.

Постановою Запорізької обласної виборчої комісії від 1 квітня 2015 року № 139 Гайдука С.П. зареєстровано кандидатом у депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року.

Частиною першою статті 25 Закону визначено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбаченому зазначеним та іншими законами України.

Відповідно до частини третьої статті 29 Закону повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.

З пояснень суб’єкта оскарження вбачається, що Запорізькою обласною виборчою комісією вчинялися передбачені Законом дії щодо організації підготовки і проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46, які не потребували фінансування. Зокрема, відкрито спеціальний рахунок для внесення грошової застави, затверджено текст та визначено кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року (постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 141 та № 142).

Крім того, за результатами розгляду заяви кандидата у депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Сидоренка А.А. на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року Запорізькою обласною виборчою комісією прийнято постанову від 30 квітня 2015 року № 144 "Про заяву кандидата у депутати Запорізької обласної ради по одномандатному мажоритарному виборчому округу № 46 Сидоренка А.А."

При розгляді скарги Гайдука С.П. Центральна виборча комісія також бере до уваги, що за змістом частини першої статті 60 Закону бюджетні витрати на підготовку і проведення проміжних місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, тобто проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради повинні проводитися за рахунок коштів обласного бюджету.

Закупівля товарів, оплата робіт, послуг для підготовки і проведення проміжних місцевих виборів здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів (частина друга статті 65 Закону).

Центральна виборча комісія листами від 21 січня 2015 року № 21-40-80 та від 21 квітня 2015 року № 21-40-638, а також постановами від 30 квітня 2015 року № 37 та № 38 зверталася до Запорізької обласної ради та Запорізької обласної державної адміністрації щодо необхідності вжиття вичерпних заходів для фінансування проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46.

Разом з тим, за наявною в Центральній виборчій комісії інформацією Запорізькою обласною радою станом на 20 травня 2015 року не прийнято рішення щодо встановлення бюджетних призначень з місцевого бюджету для фінансування зазначених виборів.

Частинами першою, другою статті 23 Бюджетного кодексу України визначено, що будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, яке встановлюється законом про Державний бюджет України або рішенням про місцевий бюджет.

Відповідно до частини третьої статті 48 Бюджетного кодексу України розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов’язання та не утворюється бюджетна заборгованість.

Зобов’язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених указаним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов’язаннями і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються.

Вимоги фізичних і юридичних осіб щодо відшкодування збитків та/або шкоди за зобов’язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених зазначеним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), стягуються з осіб, винних у взятті таких зобов’язань, у судовому порядку (частина четверта статті 48 Бюджетного кодексу України).

З огляду на зазначене Запорізька обласна виборча комісія без рішення уповноваженого органу щодо виділення коштів з обласного бюджету Запорізької області на проведення проміжних виборів не мала права розміщувати замовлення, укладати договори, закуповувати товари, послуги чи здійснювати інші фінансові операції у межах реалізації заходів щодо забезпечення виборчого процесу.

Зважаючи на вищевказане та беручи до уваги те, що непроведення голосування в день виборів 3 травня 2015 року стало наслідком невиділення коштів з місцевого бюджету, Центральна виборча комісія не вважає за необхідне достроково припиняти повноваження усього складу Запорізької обласної виборчої комісії.

У зв’язку із цим Центральна виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги Гайдука С.П.

Водночас Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Запорізької обласної ради та Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.

Крім того, Центральна виборча комісія відзначає, що своїми постановами від 30 квітня 2015 року № 37 та № 38 звернула увагу Верховної Ради України на необхідність законодавчого врегулювання питань фінансування підготовки і проведення місцевих виборів у випадках бездіяльності органів місцевого самоврядування щодо прийняття відповідних рішень.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 60, частин першої, четвертої, сьомої статті 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись статтею 2, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги Гайдука Сергія Павловича.

2. Звернути увагу Запорізької обласної ради та Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.

3. Копії цієї постанови надіслати Гайдуку С.П., Запорізькій обласній раді та Запорізькій обласній виборчій комісії.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   Ж. УСЕНКО-ЧОРНА