УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

17 травня 2018 року № 80

Про скаргу голови Новобілярської селищної виборчої комісії Лиманського району Одеської області Себової Р.М., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 травня 2018 року за № 21-33/1-3680

До Центральної виборчої комісії 15 травня 2018 року повторно надійшла скарга голови Новобілярської селищної виборчої комісії Лиманського району Одеської області Себової Руслани Михайлівни, суб’єктом оскарження в якій визначено Новобілярську селищну виборчу комісію Лиманського району Одеської області (далі – Новобілярська селищна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить визнати протиправною та скасувати постанову Новобілярської селищної виборчої комісії від 28 квітня 2018 року № 026/2018 "Про розгляд заяви громадської організації "Рада з захисту законності та правопорядку" щодо дострокового припинення повноважень депутата Новобілярської селищної ради Постольського Павла Івановича, обраного в одномандатному виборчому окрузі № 12 у зв’язку із набранням чинності вироку Апеляційного суду Одеської області від 5 квітня 2018 року"; визнати бездіяльність Новобілярської селищної виборчої комісії протиправною в частині неприйняття рішення про дострокове припинення повноважень депутата Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області (далі – Новобілярська селищна рада) Постольського П.І.; зобов’язати Новобілярську селищну виборчу комісію провести новий розгляд заяви громадської організації "Рада з захисту законності та правопорядку" від 12 квітня 2018 року № 107/01.

Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія встановила.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, а також вимоги до їх форми і змісту встановлено статтями 14, 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", статтями 96, 97 Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 229 (далі – Порядок).

Скарга Себової Р.М. з порушеного питання вперше надійшла до Центральної виборчої комісії 7 травня 2018 року.

Відповідно до частини другої статті 97 Закону та пункту 6.7 Порядку вказану скаргу 7 травня 2018 року повернуто суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду із зазначенням вичерпного переліку недоліків, які перешкоджали її розгляду, а також повідомлено про можливість повторного подання скарги, оформленої згідно з вимогами статті 96 Закону, в установлені Законом строки.

Повторно скарга Себової Р.М. надійшла до Центральної виборчої комісії 15 травня 2018 року з виправленими недоліками, які перешкоджали її розгляду.

Разом з тим Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті 94 Закону кандидат, його довірена особа, місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, її представник у територіальній виборчій комісії або уповноважена особа, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до Закону, а також виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 95 – 98 Закону.

При цьому частиною дванадцятою статті 94 Закону передбачено, що виборець може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів оскарження, якщо ці рішення, дії чи бездіяльність порушили або порушують його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.

Себова Р.М. у своїй скарзі не зазначила, яким чином рішення, дії та бездіяльність, про які йдеться у скарзі, порушили або порушують виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у відповідному виборчому процесі її особисто. Разом з тим, стаття 94 Закону не відносить голову виборчої комісії до суб’єктів звернення зі скаргою.

Отже, Себова Р.М. не є належним суб’єктом звернення зі скаргою у розумінні статті 94 Закону.

Крім того, згідно з частиною сьомою статті 94 Закону, пунктом 3.3 Порядку до Центральної виборчої комісії оскаржується лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Як вбачається зі змісту скарги, заявляючи вимогу про визнання бездіяльності Новобілярської селищної виборчої комісії щодо неприйняття постанови про дострокове припинення повноважень депутата Новобілярської селищної ради Постольського П.І. протиправною, суб’єкт звернення зі скаргою по суті не погоджується з рішенням, прийнятим цією комісією за результатами розгляду звернення.

Рішення чи дії територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, оскаржуються виключно до суду (частина шоста статті 94 Закону, підпункт 2 пункту 3.2 Порядку).

Таким чином, Центральна виборча комісія є неналежним суб’єктом розгляду скарг на рішення та дії Новобілярської селищної виборчої комісії.

Разом з тим, відповідно до частини першої статті 95 Закону скарга до виборчої комісії може бути подана відповідним суб’єктом звернення зі скаргою у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності суб’єктом оскарження.

Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідною виборчою комісією (частина п’ята статті 95 Закону).

Згідно з частиною шостою вказаної статті Закону строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини другої статті 97 Закону.

Днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути вчинена дія, передбачена законами України (частина тринадцята статті 15 Закону).

Зі змісту скарги вбачається, що суб’єктом звернення оскаржуються рішення, дії та бездіяльність Новобілярської селищної виборчої комісії, прийняті (вчинені, допущені) 28 квітня 2018 року.

Отже, скарга Себової Р.М. надійшла до Комісії з порушенням строків оскарження, встановлених статтею 95 Закону.

Частинами третьою, одинадцятою статті 97 Закону визначено, що в разі повторного подання скарги з невиправленими недоліками або з допущенням нових недоліків, а також у разі подання скарги неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Законом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Крім того, відповідно до покладених законодавством України повноважень Центральна виборча комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки застосуванню територіальними виборчими комісіями положень Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у ході реалізації ними своїх повноважень під час процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Комісії не належить.

Указане вище обумовлює відсутність підстав для розгляду скарги Себової Р.М. по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до частин першої, п’ятої, шостої статті 95, частин першої – третьої, одинадцятої статті 97, частини шостої статті 98 Закону України "Про місцеві вибори", Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 229, керуючись статтями 11 – 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу голови Новобілярської селищної виборчої комісії Лиманського району Одеської області Себової Руслани Михайлівни залишити без розгляду по суті.

2. Копії цієї постанови надіслати Себовій Р.М., Новобілярській селищній виборчій комісії Лиманського району Одеської області, громадській організації "Рада з захисту законності та правопорядку", депутату Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області Постольському П.І.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ