УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

13 лютого 2004 року № 10

Про скаргу громадянина Кіяшка С.М. на постанову окружної виборчої комісії з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №61 (Донецька область)

Громадянин Кіяшко Сергій Миколайович звернувся до Центральної виборчої комісії зі скаргою на постанову окружної виборчої комісії з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 61 від 5 лютого 2004 року № 19 “Про відмову в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 61”, в якій він просить скасувати зазначену вище постанову окружної виборчої комісії та задовольнити заяву про реєстрацію його кандидатом у народні депутати України в цьому виборчому окрузі.

Розглянувши скаргу Кіяшка С.М., додані до неї документи та зазначену постанову окружної виборчої комісії, Центральна виборча комісія встановила.

Окружна виборча комісія з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 61 постановою від 5 лютого 2004 року № 19 “Про відмову в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 61” згідно з пунктами 1, 8 частини першої статті 47 Закону України “Про вибори народних депутатів України” відмовила Кіяшку С.М. у реєстрації його кандидатом у народні депутати України в цьому виборчому окрузі.

Своє рішення окружна виборча комісія мотивувала тим, що при висуванні Кіяшка С.М. кандидатом у народні депутати України було порушено частину шосту статті 40 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, оскільки кандидатом у народні депутати його висунула обласна партійна організація політичної партії Всеукраїнського об’єднання лівих “Справедливість”, яка відповідно до статуту цієї партії такого права не мала. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 47 Закону України “Про вибори народних депутатів України” це порушення, на думку комісії, є підставою для відмови в реєстрації кандидата в народні депутати України. Разом з тим, у постанові окружної виборчої комісії зазначено, що в статуті партії не встановлено порядку проведення конференцій чи зборів щодо висування кандидатів у народні депутати України. Крім того, Кіяшком С.М. внесено недостовірні відомості до автобіографії та декларації про майно та доходи, що згідно з пунктом 8 частини першої статті 47 Закону України “Про вибори народних депутатів України” також є підставою для відмови в реєстрації кандидата в народні депутати України. Так, Кіяшко С.М. у декларації про майно та доходи в графі № 3 “Місце роботи” зазначив “Верховна Рада України”, а в автобіографії – зарахування його до державного кадрового резерву Верховної Ради України, що не відповідає дійсності.

На переконання заявника скарги, кандидатом у народні депутати України його висунуто Донецькою обласною організацією політичної партії Всеукраїнського об’єднання лівих “Справедливість” відповідно до положень Закону України “Про вибори народних депутатів України” і статуту партії. Правом висування кандидатів у народні депутати України обласні організації цієї партії користувались і на чергових виборах 2002 року.

Внесення недостовірних відомостей щодо місця його роботи до декларації про майно та доходи, а також стосовно зарахування до державного кадрового резерву Верховної Ради України він пояснює лише прагненням відобразити об’єктивні відомості про себе, не маючи при цьому іншого умислу, і, на його думку, вони не є суттєво недостовірними.

Оскаржуючи названу вище постанову, Кіяшко С.М. просить її скасувати, оскільки вважає відмову йому в реєстрації безпідставною, а постанову – незаконною.

Центральна виборча комісія вважає, що постанова окружної виборчої комісії від 5 лютого 2004 року № 19 “Про відмову в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 61” не відповідає вимогам Закону України “Про вибори народних депутатів України” з таких підстав.

Відповідно до частини шостої статті 40 Закону України “Про вибори народних депутатів України” висування кандидатів у народні депутати України політичною партією в одномандатних виборчих округах може здійснюватися на зборах (конференції) обласного осередку (організації) партії, які проводяться відповідно до статуту партії. Згідно з пунктом 5.13 Статуту політичної партії Всеукраїнського об’єднання лівих “Справедливість”, прийнятого установчим з’їздом цієї партії 8 квітня 2000 року та зареєстрованого Міністерством юстиції України 18 травня 2000 року, обласна партійна організація наділена повноваженням приймати рішення щодо реалізації права політичної партії на участь у відповідних виборах. Таким чином, відповідно до зазначеного Статуту, обласна партійна організація мала право висувати кандидата в народні депутати України, оскільки “реалізація права політичної партії на участь у відповідних виборах” передбачає можливість висування обласною партійною організацією кандидата в народні депутати України. Крім того, думка окружної виборчої комісії стосовно того, що в Статуті політичної партії Всеукраїнського об’єднання лівих “Справедливість” повинно бути передбачено порядок проведення конференцій чи зборів щодо висування кандидатів у народні депутати України, є помилковою, оскільки чинним законодавством такої вимоги не передбачено. Положенням пункту 7 статті 8 Закону України “Про політичні партії в Україні” встановлено, що в статуті повинен бути визначений порядок скликання та проведення партійних з’їздів, конференцій, зборів та інших представницьких органів партії. Законом передбачено встановлення загального порядку проведення зазначених представницьких органів партії, а не окремого порядку висування кандидатів в народні депутати України. В розділі VІІ Статуту партії Всеукраїнського об’єднання лівих “Справедливість” загальний порядок проведення з’їздів, конференцій тощо встановлено.

Згідно з пунктом 8 частини першої статті 47 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, у разі виявлення виборчою комісією суттєвої недостовірності відомостей про кандидата, поданих ним відповідно до цього Закону, виборча комісія відмовляє у реєстрації кандидата в народні депутати України. Як зазначено у постанові окружної виборчої комісії, комісією виявлено недостовірні відомості, внесені Кіяшком С.М. до автобіографії та декларації про майно та доходи. Однак, самі по собі недостовірні відомості не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидата в народні депутати України, оскільки окружна виборча комісія не дала оцінки щодо їх суттєвості. У зв’язку із цим постанова окружної виборчої комісії не містить мотивувальної частини щодо суттєвості виявлених комісією недостовірних відомостей, що є порушенням вимог частини тринадцятої статті 25 Закону України “Про вибори народних депутатів України”. Крім того, відповідно до частини другої статті 44 Закону України “Про вибори народних депутатів України” достовірність відомостей, внесених до декларації про майно та доходи, перевіряється за зверненням окружної виборчої комісії органами Державної податкової адміністрації України.

Центральна виборча комісія вважає, що питання про суттєву недостовірність відомостей про кандидата в народні депутати України згідно із Законом України “Про вибори народних депутатів України” слід пов’язувати з наявністю умисних дій кандидата, спрямованих на введення в оману відповідну виборчу комісію та виборців стосовно відомостей, які виключають можливість обрання його народним депутатом України або можуть вплинути на результати виборів. Зокрема, такими відомостями, що виключають можливість обрання особи народним депутатом України, можуть бути недостовірні дані про вік, громадянство, час проживання в Україні або про наявність чи відсутність судимості за вчинення умисного злочину (стаття 8 Закону України “Про вибори народних депутатів України”).

Суттєва недостовірність відомостей, які можуть вплинути на результати виборів, може полягати в поданні завідомо неправдивих біографічних відомостей (про освіту, роботу), за умови, що внаслідок їх опублікування чи іншого оприлюднення у виборців формується помилкова думка про чесність, порядність, моральність, респектабельність, кваліфікацію, економічну незалежність чи майнову неспроможність кандидата в народні депутати України.

Враховуючи викладене, постанова окружної виборчої комісії з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 61 від 5 лютого 2004 року № 19 “Про відмову в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 61” підлягає скасуванню, оскільки прийнята з порушенням вимог частини тринадцятої статті 25, пунктів 2, 8 частини першої статті 47 Закону України “Про вибори народних депутатів України”.

Керуючись частинами тринадцятою, шістнадцятою статті 25, частинами восьмою, чотирнадцятою статті 29, частиною шостою статті 40, пунктами 2, 8 частини першої статті 47, частиною другою статті 44 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, статтями 11, 12, пунктом 24 статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу громадянина Кіяшка Сергія Миколайовича на постанову окружної виборчої комісії з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 61 від 5 лютого 2004 року № 19 “Про відмову в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 61” задовольнити частково в частині скасування зазначеної постанови.

2. Скасувати постанову окружної виборчої комісії з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 61 від 5 лютого 2004 року № 19 “Про відмову в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 61” як таку, що суперечить вимогам Закону України “Про вибори народних депутатів України”.

3. Окружній виборчій комісії з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України одномандатного виборчого округу № 61 невідкладно повторно розглянути заяву Кіяшка С.М. щодо реєстрації його кандидатом у народні депутати України в цьому виборчому окрузі відповідно до вимог Закону України “Про вибори народних депутатів України”.

4. Копії цієї постанови надіслати окружній виборчій комісії з підготовки та проведення 7 березня 2004 року проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 61 та громадянину Кіяшку С.М.

Голова Центральної виборчої комісії М.РЯБЕЦЬ