УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

10 травня 2023 року № 27

Про скаргу Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 квітня 2023 року за № 21-34-1849

До Центральної виборчої комісії 14 квітня 2023 року надійшла скарга Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, суб’єктом оскарження в якій визначено Кам’янець-Подільську міську територіальну виборчу комісію Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі – Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії;

встановити факт наведених у скарзі систематичних та грубих порушень Кам’янець­Подільською міською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України;

достроково припинити повноваження усього складу Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії в порядку, передбаченому частиною третьою статті 208 Кодексу.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що на офіційному вебсайті Кам’янець-Подільської міської ради Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі – Кам’янець-Подільська міська рада) у розділі “Кам’янець-Подільська міська виборча комісія” немає актуальної інформації про склад комісії, місцезнаходження, графік роботи та прийняті протягом 2022 – 2023 років цією комісією рішення. Скаржник зазначає, що у відповідь на його звернення до Кам’янець-Подільського міського голови Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі – Кам’янець-Подільський міський голова) Посітка М.В. суб’єкту звернення повідомлено, що міська територіальна виборча комісія протягом останніх 12 місяців не зверталася щодо розміщення інформації на вебсайті міської ради (зокрема з приводу оприлюднення рішень та розміщення інформації щодо часу та місця проведення засідань); звернень з проханням розмістити інформацію про зміну місцезнаходження міської територіальної виборчої комісії також не надходило. Крім того, у скарзі йдеться, що в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України вказано адресу територіальної виборчої комісії: майдан Відродження, 1, м. Кам’янець-Подільський, Кам’янець­Подільський р-н, Хмельницька обл., 32302, хоча вже протягом тривалого часу територіальна виборча комісія проводить свої засідання за іншою адресою, а саме: площа Вірменський ринок, 6, м. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський р-н, Хмельницька обл., 32302. Як повідомляє Кам’янець-Подільська міська організація ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” відсутність міської територіальної виборчої комісії за адресою, вказаною у відповідному Реєстрі, унеможливлює подання їй кореспонденції як особисто, так надсилання листом. Водночас скаржник зауважує, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року у справі № 560/10427/22 визнано протиправною бездіяльність Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії щодо отримання поштового відправлення, надісланого їй на офіційну адресу (повернулось у зв’язку з відсутністю адресата за відповідною адресою). Суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що фактична адреса вказаної міської територіальної виборчої комісії відсутня на сайтах Кам’янець-Подільської міської ради, Центральної виборчої комісії і можливості дізнатися її з відкритих джерел немає, що є перешкодою для звернення до неї. Також, як указано у скарзі, інформація про діяльність міської територіальної виборчої комісії не оприлюднюється на стенді офіційних матеріалів комісії і такого стенду не облаштовано за жодною з адрес, а тому ознайомитися з рішеннями Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії неможливо, що, на думку скаржника, є грубим порушенням вимог частини четвертої статті 37 Кодексу і пункту 1.15 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі – Порядок ведення діловодства), та суперечить таким принципам виборчого законодавства, як публічність і відкритість. Підсумовуючи описане вище, Кам’янець-Подільська міська організація ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” зазначає, що Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія фактично не виконує функцій органу, призначеного для адміністрування виборів, у позавиборчий період, адже місце її перебування, графік роботи, контактні телефони невідомі; особисто подати заяву в комісію неможливо, кореспонденція поштою не отримується, що свідчить про бездіяльність Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії.

Крім того, у скарзі суб’єкт звернення вказує на наявність бездіяльності Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії, що, на його думку, полягає в неповідомленні Кам’янець­Подільської міської ради про факт проведення 05 березня 2023 року зборів Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, на яких внесено пропозицію про відкликання депутатів Кам’янець-Подільської міської ради Солодковської Олени Валеріївни та Понятовської Олесі В’ячеславівни, обраних від цієї місцевої організації політичної партії, за народною ініціативою. Так, у скарзі йдеться, що 07 березня 2023 року повідомлення про факт проведення зборів разом з витягом з протоколу зборів надіслано вказаній міській територіальній виборчій комісії на її офіційну адресу та адресу фактичного місцезнаходження. Відправлення, надіслане на адресу фактичного місцезнаходження, Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія отримала 08 березня 2023 року, а таке саме відправлення, надіслане на її офіційну адресу, доставлено не було, про що свідчать роздруківки з вебсайту АТ “УКРПОШТА”. Суб’єкт звернення зі скаргою інформує, що, отримавши 08 березня 2023 року повідомлення про факт проведення зборів, Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія до часу подання скарги не повідомила про це Кам’янець­Подільську міську раду, що підтверджується листом відповідної міської ради від 28 березня 2023 року за вих. №1/02-06-253, а отже, на переконання скаржника, допустила бездіяльність та порушила процедуру, передбачену абзацом другим частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”.

Також Кам’янець-Подільська міська організація ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” зазначає, що 11 березня 2023 року відбувся З’їзд Всеукраїнського об’єднання “Свобода”, на якому прийнято рішення про відкликання депутатів Кам’янець-Подільської міської ради Солодковської О.В. та Понятовської О.В. за народною ініціативою. У скарзі йдеться, що відповідне рішення, зафіксоване у протоколі засідання З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода”, передано Кам’янець-Подільській міській територіальній виборчій комісії 13 березня 2023 року та зареєстроване секретарем комісії Г. Бзинко за вх. № 1/3. Скаржник зауважує, що відповідно до частини дев’ятої статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” та пункту 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія зобов’язана була визнати обраними депутатами Кам’янець-Подільської міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження рішення вищого керівного органу політичної партії, тобто до 12 квітня 2023 року. Однак, як інформує суб’єкт звернення зі скаргою, Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія, допустивши протиправну бездіяльність, зазначеного рішення не прийняла, чим грубо порушила Конституцію України, Кодекс та Закон України “Про статус депутатів місцевих рад”.

Наведене, на думку Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, свідчить про систематичні та грубі порушення Кам’янець-Подільською міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу, законів України та є підставою для дострокового припинення повноважень усього її складу.

На підтвердження викладених фактів суб’єктом звернення долучено до скарги низку документів.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копії скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 01, 08 та 09 травня 2023 року надійшли пояснення Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії за підписом заступника голови цієї комісії Красовської Н.В., у яких щодо організації роботи, місцезнаходження виборчої комісії та оприлюднення її рішень указано, що після закінчення виборчого процесу з перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року територіальна виборча комісія була позбавлена права користуватись займаними нею приміщеннями за адресою: майдан Відродження, 1, м. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільського р-н, Хмельницької обл., та можливості оприлюднення будь-якої інформації на сайті міської ради. Як указує суб’єкт оскарження, з часу закінчення виборчого процесу та до сьогодні Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія не забезпечена приміщенням за її місцем розташування, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (майдан Відродження, 1); немає будь-якого матеріально-технічного забезпечення діяльності цієї територіальної виборчої комісії, у тому числі комп’ютерної техніки, паперу тощо. У поясненні Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія повідомляє, що з метою належного матеріально-технічного забезпечення її діяльності впродовж 2021 – 2022 років ця виборча комісія багато разів зверталась до Кам’янець-Подільської міської ради, Центральної виборчої комісії та інших державних і правоохоронних органів, однак усі заходи, що нею вживались, не дали позитивного результату. За таких обставин ця територіальна виборча комісія і надалі залишається без приміщення та матеріально-технічного забезпечення, що є необхідним для належного та своєчасного виконання покладених на неї функцій. На сьогодні, як інформує суб’єкт оскарження, Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія користується приміщенням Кам’янець-Подільської районної ради Хмельницької області (далі – Кам’янець-Подільська районна рада) (площа Вірменський ринок, 6, м. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський р-н, Хмельницька обл.) для того, щоб мати можливість проводити засідання комісії, а всі матеріали до засідання комісії виготовляються з використанням особистого обладнання та матеріалів членів цієї комісії. Крім того, печатка виборчої комісії, постанови та протоколи засідань комісії зберігаються з порушенням правил їх зберігання, зважаючи саме на необхідність забезпечення їх збереження за існуючої протиправної бездіяльності Кам’янець-Подільської міської ради та відповідного міського голови. У поясненні також зазначено, що вирішити питання щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу – Кам’янець-Подільську міську територіальну виборчу комісію, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, у частині актуалізації інформації про місцезнаходження цієї виборчої комісії, територіальна виборча комісія не має можливості, оскільки вирішення цього питання пов’язано з витрачанням коштів, що повинна профінансувати Кам’янець-Подільська міська рада. Суб’єкт оскарження зауважує, що під час виборчого процесу місцевих виборів 2020 року Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія була забезпечена необхідними приміщеннями та мала можливість безперешкодно оприлюднювати свої рішення на офіційному вебсайті міської ради у спеціально створеній вкладці “Міська виборча комісія”, однак після проведення відповідних місцевих виборів ситуація змінилася, комісію позбавили приміщення, фінансування, облаштованого в приміщенні міської ради стенду офіційних матеріалів комісії. У поясненні вказано, що теперішній міський голова аналізує інформацію, яка подається територіальною виборчою комісією для розміщення на вебсайті міської ради, та забезпечує вибіркове її оприлюднення, зокрема шляхом публікування не повних текстів постанов виборчої комісії. Так, протягом семи місяців 2021 року Кам’янець-Подільською міською територіальною виборчою комісією прийнято чотири постанови, з яких частково оприлюднено лише одну (1 та 3 стор.). Також суб’єкт оскарження інформує, що міська комісія позбавлена можливості змінювати та розміщувати іншу інформацію щодо своєї діяльності на сайті міської ради, а на цей час єдиним можливим місцем оприлюднення рішень Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії є інформаційний стенд Кам’янець-Подільської районної ради, на якому їй відведено відповідне місце.

Також Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія стосовно відкликання депутатів Кам’янець-Подільської міської ради Понятовської О.В. та Солодковської О.В. за народною ініціативою у поясненні вказує, що 13 березня 2023 року на її адресу надійшло рішення З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року про відкликання вказаних депутатів, проте з огляду на відсутність у неї необхідної документації, яку вона не має можливості зберігати через відсутність приміщення, меблів, ця виборча комісія звернулася до архівного відділу Кам’янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області щодо отримання архівних копій виборчої документації, необхідної для прийняття комісією відповідних рішень. За таких обставин суб’єкт оскарження інформує, що відповідне питання вирішуватиметься територіальною виборчою комісією після отримання з архіву необхідних копій документів, попередньо засідання виборчої комісії заплановано на 12 травня 2023 року.

З урахуванням викладеного в поясненні суб’єкт оскарження вважає, що скарга Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” є необґрунтованою, безпідставною та такою, що не може бути задоволена.

На підтвердження повідомленого у поясненні суб’єктом оскарження додано до нього низку документів.

Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, а також положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4 Порядку, зазначає, що підстав для залишення скарги Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” без розгляду по суті Комісія не має.

Розглядаючи скаргу та додані до неї документи, а також пояснення суб’єкта оскарження з долученими до нього документами, беручи до уваги іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія керується таким.

У скарзі Кам’янець-Подільська міська організація ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” обґрунтовує вимогу про необхідність визнання бездіяльності Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, зокрема, зміною суб’єктом оскарження місцезнаходження, неотриманням кореспонденції, неоприлюдненням рішень, відомостей про місцезнаходження та режим роботи.

У зв’язку з викладеним Центральна виборча комісія зазначає, що за змістом частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.

До повноважень територіальних виборчих комісій законодавством України віднесено виконання функцій і поза межами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, зокрема, проведення процедури заміщення депутатів місцевих рад, вирішення окремих питань під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, у тому числі шляхом прийняття відповідних рішень на своїх засіданнях.

Частиною третьою статті 32, частиною четвертою статті 38 Кодексу передбачено, що територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України. Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Відповідно до положень Кодексу та Порядку ведення діловодства діяльність виборчих комісій здійснюється публічно і відкрито.

Згідно з частиною другою статті 23 Кодексу та пунктом 1.14 Порядку ведення діловодства з метою забезпечення публічного та відкритого характеру виборчого процесу виборчі комісії, що організовують підготовку та проведення відповідних виборів, інформують громадян про свій склад, місцезнаходження та режим роботи.

Територіальні виборчі комісії оприлюднюють власні рішення на своїх офіційних вебсайтах (за наявності), вебсайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший спосіб, визначений Кодексом (частина четверта статті 23 Кодексу, пункт 1.15 Порядку ведення діловодства).

Порядком ведення діловодства передбачено, що організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар виборчої комісії, а відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання Порядку ведення діловодства покладається на голову відповідної виборчої комісії (пункти 1.19, 1.20); документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням (пункт 13.2); у міжвиборчий період голова територіальної виборчої комісії або інший член цієї виборчої комісії, визначений її рішенням, щотижня перевіряє надходження документів та звернень до виборчої комісії; документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України (пункт 13.3).

Згідно зі статтями 61, 211 Кодексу місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування або інші органи (посадові особи), які згідно із законом здійснюють їх повноваження, їх посадові та службові особи зобов’язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень, зокрема надавати їм необхідні приміщення для організації їх роботи та проведення голосування відповідно до вимог Кодексу та нормативів облаштування таких приміщень, установлених Центральною виборчою комісією; забезпечувати охорону приміщень виборчих комісій, а також охорону виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації; надавати згідно з передбаченими Центральною виборчою комісією нормами транспортні засоби, засоби зв’язку, обладнання, інвентар, оргтехніку, що підлягають поверненню після припинення повноважень виборчих комісій.

За змістом частини дев’ятої статті 212 Кодексу забезпечення діяльності територіальної виборчої комісії щодо виконання її повноважень у період поза виборчим процесом здійснюється за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

З метою створення належних умов для роботи територіальних виборчих комісій, забезпечення здійснення ними передбачених Кодексом повноважень та однакового застосування законодавства України про місцеві вибори щодо їх фінансового та матеріально-технічного забезпечення у період після закінчення виборчого процесу місцевих виборів постановою від 05 лютого 2021 року № 43 “Про забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій поза виборчим процесом місцевих виборів” Центральна виборча комісія звернула увагу органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на необхідність неухильного дотримання вимог Кодексу після закінчення виборчого процесу місцевих виборів, зокрема щодо:

матеріально-технічного забезпечення роботи територіальних виборчих комісій та неприпустимості будь-яких дій, спрямованих на позбавлення комісій приміщень, засобів зв’язку, обладнання, інвентарю, оргтехніки, наданих цим комісіям під час організації підготовки та проведення чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, без надання територіальним виборчим комісіям інших приміщень, засобів зв’язку, обладнання, інвентарю, оргтехніки, достатніх для виконання комісіями їх повноважень, але не менше встановлених пунктом 2 цієї постанови вимог;

фінансового забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій для виконання їх повноважень за рахунок коштів місцевого бюджету та необхідності у зв’язку з цим щорічного, починаючи з 2021 року, планування у відповідних місцевих бюджетах видатків на цю мету з урахуванням потреби здійснення комісією оплати за послуги зв’язку; придбання канцелярських товарів, паперу, витратних матеріалів; виготовлення бланків звітності; спожиті комунальні послуги, енергоносії тощо.

Центральна виборча комісія зауважує, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі відповідними виборчими комісіями нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами України (частина третя статті 202 Кодексу, частина перша статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”).

З наявних у Комісії документів вбачається, що ситуація щодо матеріально-технічного забезпечення діяльності Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії після завершення виборчого процесу перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року не вирішується протягом тривалого часу.

При цьому впродовж 2021 – 2022 років відповідна міська виборча комісія зверталась із численними зверненнями як з цього приводу, так і з приводу можливого порушення законодавства Кам’янець-Подільським міським головою, зокрема, до Кам’янець-Подільської міської ради, Кам’янець-Подільського міського голови, Центральної виборчої комісії, Національної поліції України, Міністерства внутрішніх справ України, органів прокуратури, Державного бюро розслідувань, Ради національної безпеки і оборони України, Національного агентства з питань запобігання корупції.

Зокрема, до Центральної виборчої комісії 12 липня 2021 року надійшов лист Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії від 09 липня 2021 року № 24 стосовно неналежного фінансового та матеріально-технічного забезпечення цієї виборчої комісії поза виборчим процесом, у зв’язку з чим 21 липня 2021 року Центральна виборча комісія звернулась до Кам’янець-Подільської міської ради та наголосила на необхідності у порядку, визначеному Кодексом і постановами Комісії, вирішити порушене питання. У відповідь 20 вересня 2021 року Комісія отримала лист виконавчого комітету Кам’янець-Подільської міської ради від 10 вересня 2021 року №1/02-08-4359, яким повідомлено, що наразі розглядається можливість надання територіальній виборчій комісії приміщення і необхідного матеріально-технічного забезпечення та готується відповідний проєкт рішення виконавчого комітету.

Разом з тим 26 липня 2021 року до Комісії надійшов лист Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії від 22 липня 2021 року № 36, у якому повідомлялося про перешкоджання діяльності територіальної виборчої комісії, зокрема, про неможливість оприлюднення виборчою комісією на сайті Кам’янець-Подільської міської ради необхідної інформації, у тому числі про склад комісії, повних текстів прийнятих нею рішень. Крім того, у листі містилася інформація про можливе втручання в роботу виборчої комісії Кам’янець-Подільського міського голови. Враховуючи повідомлені у зверненні обставини, Центральна виборча комісія листами від 10 серпня 2021 року звернулась до Хмельницької обласної державної адміністрації з проханням вирішити питання матеріально-технічного та фінансового забезпечення виборчих комісій на території Хмельницької області, зокрема Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії, а також до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у листі Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії обставин та вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.

20 вересня 2021 року Центральна виборча комісія отримала від Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії скаргу на бездіяльність Кам’янець-Подільського міського голови щодо аналогічних обставин.

Також з огляду на невирішення Кам’янець-Подільською міською радою та відповідним міським головою питання щодо забезпечення діяльності Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії поза виборчим процесом місцевих виборів ця міська територіальна виборча комісія 07 лютого 2022 року листом за № 85 звернулась до Кам’янець-Подільської районної ради з проханням тимчасово надати приміщення для реалізації цією виборчою комісією повноважень. Листом від 09 лютого 2022 року № 31/01-27 Кам’янець-Подільська районна рада поінформувала, що не заперечує проти тимчасового надання приміщення для здійснення діяльності територіальної виборчої комісії у позавиборчий час.

11 лютого 2022 року Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія вчергове повідомила Центральну виборчу комісію про відсутність її будь-якого матеріально-технічного забезпечення, про неможливість виконання нею своїх функцій у зв’язку з відсутністю приміщення. Також ця виборча комісія поінформувала про готовність Кам’янець-Подільської районної ради тимчасово надавати приміщення для проведення засідань комісії за адресою: Вірменський ринок, 6 м. Кам’янець-Подільський Кам’янець-Подільського району Хмельницької області.

З огляду на викладене Центральна виборча комісія зауважує, що Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія здійснює у міжвиборчий період свою діяльність з урахуванням обставин, що склалися унаслідок її неналежного матеріально-технічного забезпеченняКам’янець-Подільською міською радою, а саме:суб’єкт оскарження проводить засідання та отримує кореспонденцію за адресою: Вірменський ринок, 6, м. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський р-н, Хмельницька обл. (приміщення Кам’янець-Подільської районної ради), за цією самою адресою на стенді розміщуються його рішення та інші документи, що не дає Центральній виборчій комісії достатніх підстав для визнання бездіяльності відповідної виборчої комісії з цього приводу протиправною.

Окремо Комісія зазначає, що у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України та з метою збереження даних Центральною виборчою комісією обмежено доступ до публічної частини офіційного вебсайту Комісії.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Зважаючи на вказане, з метою забезпечення реалізації Кам’янець-Подільською міською територіальною виборчою комісією передбачених законами України повноважень Центральна виборча комісія вважає за необхідне наголосити Кам’янець-Подільській міській раді на необхідності вжиття заходів, спрямованих на створення належних умов для роботи цієї міської територіальної виборчої комісії, зокрема щодо забезпечення її потрібним для реалізації повноважень приміщенням та матеріально-технічними засобами відповідно до вимог Кодексу та нормативів, установлених Центральною виборчою комісією.

У частині викладених у скарзі обставин з приводу неповідомлення Кам’янець-Подільською міською територіальною виборчою комісією на порушення частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” Кам’янець­Подільської міської ради про факт проведення зборів Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, на яких внесено пропозицію про відкликання за народною ініціативою депутатів Кам’янець-Подільської міської ради Солодковської О.В. та Понятовської О.В., обраних від цієї місцевої організації політичної партії, Центральна виборча комісія зазначає, що за змістом статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів. Згідно з частиною другою статті 3 вказаного Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”).

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено сферою організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме з цих питань. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка в межах наданих законом повноважень контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Так, повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів закріплено статтею 206 Кодексу.

Разом з тим Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих функцій, пов’язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.

При цьому Центральна виборча комісія зазначає, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад” відповідно до Конституції України, Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради, тобто регулює інші, ніж організація і порядок проведення виборів та референдумів, питання.

Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою у встановленому вказаним Законом порядкує є однією з підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради (пункт 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”).

За таких обставин Комісія зауважує, що вона не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки здійсненню територіальними виборчими комісіями відповідно до Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” своїх повноважень у ході реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

При цьому згідно зі статтею 46 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оскаржуються до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія констатує, що викладені у скарзі обставини стосовно виконання Кам’янець-Подільською міською територіальною виборчою комісією вимог частини другої статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, не можуть бути предметом дослідження Центральної виборчої комісії.

Стосовно невирішення Кам’янець-Подільською міською територіальною виборчою комісією питання щодо визнання обраними депутатами Кам’янець-Подільської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у відповідних виборчих списках кандидатів у депутати від Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” замість депутатів цієї ради Солодковської О.В. та Понятовської О.В., яких відкликано за народною ініціативою рішенням З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року, Центральна виборча комісія зауважує.

Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинено, визначено статтею 284 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу, у тому числі під час вирішення територіальними виборчими комісіями вказаного питання, Центральною виборчою комісією затверджено Роз’яснення.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 Роз’яснення).

Комісія зауважує, що випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою в установленому цим Законом порядку.

Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” визначено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, – на підставі свого рішення, передбаченого частиною п’ятою вказаної статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Отже, в разі дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, міською територіальною виборчою комісією у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалюється рішення, передбачене частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку місцевої організації політичної партії обраним депутатом міської ради.

З наявних у Центральній виборчій комісії документів вбачається, що рішенням З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року відкликано депутатів Кам’янець-Подільської міської ради Солодковську О.В. та Понятовську О.В., обраних від Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, за народною ініціативою.

Витяг із протоколу засідання LI З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року про відкликання за народною ініціативою депутатів Кам’янець-Подільської міської ради Солодковської О.В. та Понятовської О.В. Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія отримала 13 березня 2023 року.

При цьому Центральна виборча комісія зауважує, що не має інформації щодо оскарження вказаного рішення політичної партії Всеукраїнське об’єднання “Свобода” чи наявності іншого спору стосовно дострокового припинення повноважень відповідних депутатів Кам’янець-Подільської міської ради від зазначеної місцевої організації політичної партії.

Центральна виборча комісія зазначає, що нею взято до відома обставини щодо матеріально-технічного забезпечення діяльності Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії поза виборчим процесом місцевих виборів, однак Комісія наголошує, що територіальною виборчою комісією як постійно діючим органом мають вживатися достатні та своєчасні заходи для забезпечення можливості реалізації нею повноважень з дотриманням вимог закону.

За таких обставин Центральна виборча комісія доходить висновку, що на виконання положень статті 284 Кодексу та пункту 5.9 Роз’яснення Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія повинна була в установлений строк вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Кам’янець-Подільської міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутатів цієї ради Солодковської О.В. та Понятовської О.В.

Однак відповідного питання Кам’янець-Подільська міська територіальна виборча комісія до цього часу не вирішила.

Підсумовуючи викладене, в межах заявленої у скарзі вимоги про визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії, Центральна виборча комісія вбачає підстави для часткового задоволення скарги Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” та визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії, що полягає в неприйнятті нею рішення щодо визнання обраними депутатами Кам’янець-Подільської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідних виборчих списках Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” замість депутатів цієї ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року.

Частиною десятою статті 72 Кодексу встановлено, що у разі задоволення скарги виборча комісія може прийняти рішення, яким, зокрема, зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними, чи поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян.

З огляду на зазначене, з метою забезпечення реалізації виборчих прав громадян України, керуючись наданими законами України повноваженнями, Комісія вважає за необхідне зобов’язати Кам’янець-Подільську міську територіальну виборчу комісію не пізніше 24 травня 2023 року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Кам’янець-Подільської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідних виборчих списках Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” замість депутатів цієї ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.

Щодо вимог скарги встановити факт систематичних та грубих порушень Кам’янець­Подільською міською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України, достроково припинити повноваження усього складу Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії, в порядку, передбаченому частиною третьою статті 208 Кодексу, Комісія наголошує, що частиною третьою статті 208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії, такий захід є її дискреційним правом. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

Зважаючи на викладене, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу), і загалом на суть поняття скарга, прохання про встановлення факту одноразового грубого порушення чи систематичного порушення територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України та, як наслідок, про дострокове припинення повноважень такої територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.

При цьому Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії та її членів на необхідності неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема щодо заміщення депутатів місцевої ради, та організації своєї роботи.

Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 19, статей 32, 33, 36, 61, 63 – 72, 202, 206, 211, 212, 284 Виборчого кодексу України, Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 квітня 2023 року за № 21-34-1849, задовольнити частково.

2. Визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області, що полягає в неприйнятті нею рішення щодо визнання обраними депутатами Кам’янець-Подільської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідних виборчих списках Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” замість депутатів цієї ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року.

3. У задоволенні решти вимог скарги Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 14 квітня 2023 року за № 21-34-1849, відмовити.

4. Зобов’язати Кам’янець-Подільську міську територіальну виборчу комісію Кам’янець-Подільського району Хмельницької області не пізніше 24 травня 2023  року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Кам’янець-Подільської міської ради Кам’янець-Подільського району Хмельницької області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідних виборчих списках Кам’янець-Подільської міської організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА” замість депутатів цієї ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням З’їзду Всеукраїнського об’єднання “Свобода” від 11 березня 2023 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.

5. Звернути увагу Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області та її членів на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема щодо заміщення депутатів місцевої ради, та організації своєї роботи.

6. Наголосити Кам’янець-Подільській міській раді Кам’янець-Подільського району Хмельницької області на необхідності вжиття заходів, спрямованих на створення належних умов для роботи Кам’янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області, зокрема щодо забезпечення її потрібним для реалізації повноважень приміщенням та матеріально-технічними засобами відповідно до вимог Виборчого кодексу України та нормативів, установлених Центральною виборчою комісією.

7. Копію цієї постанови надіслати Кам’янець-Подільській міській організації ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ “СВОБОДА”, Кам’янець-Подільській міській територіальній виборчій комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області, Кам’янець-Подільській міській раді Кам’янець-Подільського району Хмельницької області.

8. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   В. ПЛУКАР