УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

16 жовтня 2020 року № 394

Про скаргу кандидата на посаду Павлівського сільського голови Запорізького району Запорізької області Супруненка О.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 жовтня 2020 року за № 21-36/1-18644

До Центральної виборчої комісії 15 жовтня 2020 року надійшла скарга кандидата на посаду Павлівського сільського голови Запорізького району Запорізької області Супруненка Олександра Васильовича, суб’єктом оскарження в якій визначено Запорізьку районну територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області (далі – Запорізька районна територіальна виборча комісія), а заінтересованою особою – Павлівську сільську територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області (далі – Павлівська сільська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить, зокрема, скасувати рішення Запорізької районної територіальної виборчої комісії від 12 жовтня 2020 року, прийняте по суті розгляду його скарги; визнати дії Павлівської сільської територіальної виборчої комісії такими, що не відповідають вимогам законодавства, систематично порушують Виборчий кодекс України (далі – Кодекс), а також грубо порушують Конституцію України та Кодекс у частині виборчих прав суб’єктів виборчого процесу; достроково припинити повноваження всього складу Павлівської сільської територіальної виборчої комісії.

Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що Запорізька районна територіальна виборча комісія 12 жовтня 2020 року за результатами розгляду його скарги від 9 жовтня 2020 року, вимогою якої було дострокове припинення повноважень усього складу Павлівської сільської територіальної виборчої комісії у зв’язку з систематичним порушенням нею Конституції України та Кодексу, вирішила утворити комісію у складі чотирьох членів Запорізької районної територіальної виборчої комісії з метою перевірки діяльності вказаної сільської виборчої комісії.

Скаржник вважає, що таким рішенням Запорізька районна територіальна виборча комісія “допустила дії (бездіяльність), що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законі інтереси суб’єкта виборчого процесу”, порушила вимоги Кодексу щодо порядку розгляду скарг, а також зазначає, що на момент подання цієї скарги так і не отримав його копію.

Також суб’єкт звернення зі скаргою наводить обставини порушення Павлівською сільською територіальною виборчою комісією виборчого законодавства, обґрунтовуючи цим свої вимоги щодо визнання дій цієї виборчої комісії протиправними і такими, що систематично і грубо порушують вимоги Конституції України та Кодексу.

Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, а також інші наявні в Центральній виборчій комісії матеріали, Комісія зазначає.

Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.

Відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Комісія зауважує, що суб’єкт звернення оскаржує рішення та дії (бездіяльність) Запорізької районної територіальної виборчої комісії, а також дії членів Павлівської сільської територіально виборчої комісії.

Водночас за змістом пункту 2 частини третьої статті 65 Кодексу, підпункту 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути подана скарга лише на бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом (частина четверта статті 65 Кодексу, підпункт 3 пункту 3.1 Порядку) випадків, а також дії чи бездіяльність члена територіальної виборчої комісії оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункти 11, 12 частини другої статті 64 Кодексу та підпункти 5, 6 пункту 3.4 Порядку).

Отже, Центральна виборча комісія не є належним суб’єктом розгляду вказаної скарги.

Крім того, згідно з частинами першою, шостою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3 Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу.

Як вбачається зі змісту скарги, рішення Запорізької районної територіальної виборчої комісії, яке є предметом оскарження, ухвалене нею 12 жовтня 2020 року, а тому останнім днем його оскарження було 14 жовтня 2020 року. Натомість скаргу Супруненком О.В. подано до Комісії 15 жовтня 2020 року.

Водночас у скарзі вказано, що оскаржувані дії членів Павлівської сільської територіальної виборчої комісії вчинялись ними у період з 6 вересня до 3 жовтня 2020 року, тобто строк для їх оскарження також сплинув.

З огляду на зазначене суб’єктом звернення подано до Комісії скаргу з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу та пунктом 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

За вказаних вище обставин скарга Супруненка О.В. підлягає залишенню без розгляду по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 22, частин першої, третьої статті 65, частини першої статті 66, статті 69, частин другої, третьої статті 72 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу кандидата на посаду Павлівського сільського голови Запорізького району Запорізької області Супруненка Олександра Васильовича, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 жовтня 2020 року за № 21-36/1-18644, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Супруненку О.В., Запорізькій районній територіальній виборчій комісії Запорізького району Запорізької області та Павлівській сільській територіальній виборчій комісії Запорізького району Запорізької області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО