УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

5 листопада 2020 року № 446

Про скаргу кандидата на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Кам’янець-Подільського району Хмельницької області Нестерова Р.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 2 листопада 2020 року за № 21-36/1-21312

До Центральної виборчої комісії 2 та 5 листопада 2020 року надійшли відповідно скарга та доповнення до неї кандидата на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі – Слобідсько-Кульчієвецький сільський голова) Нестерова Руслана Олеговича, суб’єктом оскарження в якій визначено Слобідсько-Кульчієвецьку сільську територіальну виборчу комісію Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі – Слобідсько-Кульчієвецька сільська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії та бездіяльність Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії щодо проведення виборів Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови протиправними; прийняти рішення про визнання недійсним голосування із виборів Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови та про проведення повторних виборів відповідного сільського голови.

Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що 19 жовтня 2020 року Слобідсько-Кульчієвецька сільська територіальна виборча комісія уклала договір щодо виготовлення виборчих бюлетенів з відповідних місцевих виборів з підприємством-виготовлювачем, водночас відповідний договір та зміни до нього не розміщено на вебсайті “ДержЗакупівлі.Онлайн”. За таких обставин суб’єкт звернення вважає, що всі виборчі бюлетені з виборів Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови “були виготовлені без відповідної правової підстави та є недійсними”.

Також суб’єкт звернення зазначає, що 25 жовтня 2020 року під час підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях було вимкнено електропостачання і підрахунок голосів виборців здійснювався членами дільничних виборчих комісій за відсутності світла.

Крім того, суб’єкт звернення на обґрунтування своїх вимог, викладених у скарзі, зазначає, що напередодні дня голосування знищення виборчих бюлетенів, у яких виявлено помилки, відбувалося, зокрема, без огляду та перерахунку їх, а також “за участі суб’єкта підприємницької діяльності, відмінного від підприємства-виготовлювача даних бюлетенів”.

На підтвердження зазначеного суб’єктом звернення додано копії письмових пояснень членів Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії Чечетової В.С., Мозолюк К.В. від 26 жовтня 2020 року, листа директора Кам’янець-Подільського РЕМ Грубі Г.Б. від 28 жовтня 2020 року № 831, листа директора ПП “Видавництво Абетка Світ” Зволейко Д.Г.

Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до частини другої статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

За змістом частини четвертої статті 14 указаного Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок).

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Відповідно до частини першої статті 65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах.

Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому Кодексом, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.

Частиною першою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1 Порядку встановлено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження.

Разом з тим частинами другою, третьою статті 66 Кодексу та підпунктами 1, 2 пункту 4.2 Порядку передбачено спеціальні строки оскарження, згідно з якими скарга:

щодо порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування;

щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до Кодексу.

За змістом частин шостої, сьомої статті 66 Кодексу, підпунктів 4, 6 пункту 4.3 Порядку днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу.

Водночас Комісія вважає за необхідне зауважити, що законодавче обмеження строку оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, обумовлено його специфікою, що полягає у швидкоплинності, безперервності виборчого процесу, здійсненні усіх виборчих процедур у чіткій послідовності та у регламентовані Кодексом строки, які є незворотними у часі.

Як вбачається зі змісту скарги, суб’єкт звернення оскаржує дії Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії, що мали місце до дня голосування.

Таким чином, останнім строком для подання такої скарги кандидатом на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Нестеровим Р.О. була 22 година 24 жовтня 2020 року.

Натомість скарга кандидата на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Нестерова Р.О. до Центральної виборчої комісії надійшла 2 листопада 2020 року.

Тобто скаргу на дії Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії, що мали місце до дня голосування, подано до Центральної виборчої комісії з порушенням установленого Кодексом строку оскарження.

Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.

Пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку передбачено, що до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

При цьому за змістом пункту 11 частини другої статті 64 Кодексу, підпункту 5 пункту 3.4 Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Отже, Центральна виборча комісія констатує, що суб’єктом звернення зі скаргою фактично оскаржуються дії Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії щодо укладення договору про виготовлення виборчих бюлетенів та щодо знищення виборчих бюлетенів, у яких виявлено помилки, а тому Комісія є неналежним суб’єктом розгляду скарги кандидата на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Нестерова Р.О.

При цьому стосовно дій дільничних виборчих комісій та їх членів Комісія зазначає, що відповідно до частини четвертої статті 65 Кодексу та підпунктів 3 – 5 пункту 3.1 Порядку до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (у разі якщо підсумки голосування з відповідних місцевих виборів не встановлюються). До територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів. До територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію, може бути подана скарга на дії чи бездіяльність члена такої дільничної виборчої комісії.

У свою чергу зазначені у скарзі кандидата на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Нестерова Р.О. вимоги щодо прийняття рішення про визнання недійсним голосування з виборів Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови та проведення повторних виборів сільського голови ґрунтуються на доводах щодо протиправності дій суб’єкта оскарження та є похідними, що також обумовлює залишення цих вимог без розгляду по суті.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу та пунктом 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

За таких обставин скарга кандидата на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Нестерова Р.О. підлягає залишенню без розгляду по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до пункту 11 частини другої статті 64, частини першої, пункту 2 частини третьої статті 65, частин першої, другої, шостої, сьомої статті 66, частин другої, третьої статті 72 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу кандидата на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Кам’янець-Подільського району Хмельницької області Нестерова Руслана Олеговича, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 2 листопада 2020 року за № 21-36/1-21312, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати кандидату на посаду Слобідсько-Кульчієвецького сільського голови Кам’янець-Подільського району Хмельницької області Нестерову Р.О. та Слобідсько-Кульчієвецькій сільській територіальній виборчій комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО