УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

27 листопада 2020 року № 529

Про скаргу кандидата в депутати Бучанської районної ради Київської області Соловйової Ю.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 25 листопада 2020 року за № 21-36/1-26972

До Центральної виборчої комісії 25 листопада 2020 року надійшла скарга кандидата в депутати Бучанської районної ради Київської області (далі – Бучанська районна рада) Соловйової Юлії Олександрівни, суб’єктом оскарження в якій визначено Бучанську районну територіальну виборчу комісію Київської області (далі – Бучанська районна територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить: визнати протиправною бездіяльність Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо невиконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20; визнати протиправними дії Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо безпідставного проведення сесії Бучанської районної ради Київської області, “у тому числі до проведення повторного підрахунку голосів виборців по ДВК №№ 321315, 321316, 321317, 321318 та 321319 (у відповідності до Постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 року у справі № 320/10760/20)”; встановити факт одноразового грубого порушення Бучанською районною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України; достроково припинити повноваження всього складу Бучанської районної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Кодексу та законів України; зобов’язати Бучанську районну територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу невідкладно виконати рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20; зобов’язати Бучанську районну територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу та виконання рішень Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20, постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 320/10760/20, невідкладно встановити результати виборів депутатів Бучанської районної ради.

Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20, яке набрало законної сили 19 листопада 2020 року, визнано протиправним та скасовано протокол Бучанської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Бучанської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 9 листопада 2020 року, а також зобов’язано Бучанську районну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження окремих територіальних виборчих комісій щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Бучанської районної ради у межах відповідних територіальних виборчих округів (частин територіальних виборчих округів) та скласти протокол про результати виборів депутатів Бучанської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підставі встановлених підсумків голосування.

Натомість, як вказує суб’єкт звернення зі скаргою, Бучанська районна територіальна виборча комісія вимогу суду щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Бучанської районної ради у межах окремих територіальних виборчих округів (частин територіальних виборчих округів) та складання протоколу про результати виборів депутатів Бучанської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підставі встановлених підсумків голосування не виконала, відповідних протоколів не склала та засідання для виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20 не проводила.

Зокрема, у скарзі зазначено, що “починаючи від 17 листопада 2020 року по 23 листопада 2020 року групою кандидатів у депутати Бучанської районної ради Київської області за участю представника Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” здійснювалося постійне візуальне спостереження за місцезнаходженням Бучанської РТВК на предмет виявлення проведення засідань Бучанської РТВК, виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20, та оприлюднення прийнятих рішень, за результатами якого кожного дня складалися відповідні акти. Жодного засідання Бучанської РТВК у вказаний період не відбулося, рішень не приймалося та не оприлюднювалося”.

Окрім того, суб’єкт звернення зі скаргою інформує, що “23 листопада 2020 року головою Бучанської РТВК Олексієм Трошиним було повідомлено кандидатів у депутати Бучанської районної ради Київської області, що засідання комісії з питання формування складу Коцюбинської СТВК відбудеться о 17 год. 00 хв. У вказаний час кандидати у депутати Бучанської районної ради Київської області та представники Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” прибули до приміщення Бучанської СТВК та побачили, що йде підготовка до першої сесії Бучанської районної ради Київської області. Голова Бучанської РТВК відкрив засідання та розпочав процедуру проведення першої сесії. На вимогу представника Київської обласної організації Політичної партії “НАШ КРАЙ” публічно поінформувати, на якій підставі проводиться сесія, і чому не виконано рішення суду у справі № 320/11650/20 голова Бучанської РТВК Олексій Трошин повідомив, що зазначене рішення суду нібито було виконано 19 числа”.

Як указує кандидат у депутати Бучанської районної ради Соловйова Ю.О., “виходячи з викладених вище фактів, твердження голови Бучанської РТВК Олексія Трошина про те, що комісія, нібито, виконала рішення суду (від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20) 19 листопада 2020 року є таким, що не відповідає дійсності. Таким чином, мають місце факти невиконання рішення суду та безпідставного проведення першої сесії Бучанської районної ради Київської області”.

На підтвердження викладеного у скарзі суб’єктом звернення додано копії заяви з проханням повідомити про час та місце виконання зазначеного рішення суду, рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20, ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року у цій справі, постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі № 320/10760/20, а також акти від 17 – 23 листопада 2020 року, складені кандидатами в депутати Бучанської районної ради.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмового пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії електронною поштою 26 листопада 2020 року надійшли письмові пояснення Бучанської районної територіальної виборчої комісії за підписом її голови О. Трошина, в яких вказано, що відповідна територіальна виборча комісія на своєму засіданні, яке відбулось 19 листопада 2020 року, встановила підсумки голосування з виборів депутатів Бучанської районної ради у межах окремих територіальних виборчих округів (частин територіальних виборчих округів) та склала протокол про результати відповідних виборів в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підставі встановлених підсумків голосування. Також до Комісії надано копії постанов Бучанської районної територіальної виборчої комісії від 19 листопада 2020 року № 81 “Про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року № 320/11650/20” та від 22 листопада 2020 року № 83 “Про скликання першої сесії Бучанської районної ради”.

Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу. Також відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку встановлено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

За змістом частини першої статті 65 Кодексу, пункту 2.1 Порядку суб’єктом звернення зі скаргою може бути кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах.

Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.

Відповідно до пункту 2 частини третьої статті 65 Кодексу, підпункту 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути подана скарга на бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 66 Кодексу, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження.

При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).

Суб’єкт звернення у своїй скарзі просить визнати “протиправною бездіяльність Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо невиконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20”.

Водночас, як вбачається з отриманих від Бучанської районної територіальної виборчої комісії пояснень та копій документів, Бучанська районна територіальна виборча комісія на засіданні 19 листопада 2020 року розглянула питання щодо виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 320/11650/20, встановила підсумки голосування з виборів депутатів Бучанської районної ради у межах окремих територіальних виборчих округів (частин територіальних виборчих округів) та склала протокол про результати виборів депутатів Бучанської районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підставі встановлених підсумків голосування.

При цьому суб’єкт звернення зі скаргою фактично не погоджується зі способом виконання Бучанською районною територіальною виборчою комісією вказаного судового рішення, тобто діями, вчиненими на його виконання (про що прямо вказує у назві скарги), та як наслідок її протоколом про результати виборів депутатів Бучанської районної ради, складеним 19 листопада 2020 року, а також не погоджується з діями Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо безпідставного скликання сесії Бучанської районної ради.

У зв’язку з цим Комісія звертає увагу, що дії чи рішення територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункт 11 частини другої статті 64 Кодексу, підпункт 5 пункту 3.4 Порядку).

За таких обставин Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги кандидата в депутати Бучанської районної ради Соловйової Ю.О. в указаній частині, а тому відповідні вимоги скарги підлягають залишенню без розгляду по суті.

Крім того, стосовно вимоги скарги визнати протиправними дії Бучанської районної територіальної виборчої комісії щодо безпідставного скликання сесії Бучанської районної ради зазначаємо, що відповідно до частини першої статті 2, частини другої статті 16, пунктів 3 – 5 статті 17 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено питаннями забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів, однакового застосування законодавства України та надання роз’яснень у цих сферах. Порядок скликання та проведення сесії місцевої ради регулюється Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Щодо вимог встановити факт одноразового грубого порушення Бучанською районною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України і у зв’язку з цим достроково припинити повноваження всього її складу, а також зобов’язати вчинити певні дії після сформування її нового складу Комісія зазначає, що такі вимоги є похідними від зазначених та ґрунтуються на тих самих доводах, що й попередні вимоги.

Крім того, Комісія наголошує, що частиною третьою статті 208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

Зважаючи на зазначене, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу), і загалом суть скарги, прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу та пунктом 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

Указані вище обставини обумовлюють відсутність підстав для розгляду по суті скарги кандидата в депутати Бучанської районної ради Соловйової Ю.О.

З огляду на зазначене скарга кандидата в депутати Бучанської районної ради Соловйової Ю.О. підлягає залишенню без розгляду по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до пункту 11 частини другої статті 64, частин першої, третьої статті 65, частини першої статті 66, частин другої, третьої, десятої статті 72, статті 208 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу кандидата в депутати Бучанської районної ради Київської області Соловйової Юлії Олександрівни, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 25 листопада 2020 року за № 21-36/1-26972, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати кандидату в депутати Бучанської районної ради Київської області Соловйовій Ю.О. та Бучанській районній територіальній виборчій комісії Київської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО