УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 19 жовтня 2021 року № 421

Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Г.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 17 жовтня 2021 року за № 21-36-11063

До Центральної виборчої комісії 17 жовтня 2021 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Ганни Андріївни, висунутої ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ “ПАРТІЯ АНТОНА ЯЦЕНКА” на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року, суб’єктом оскарження в якій визначено кандидата в народні депутати України в указаному окрузі Лагуту Геннадія Миколайовича, висунутого Політичною партією “Партія Ігоря Колихаєва “НАМ ТУТ ЖИТИ”.

У скарзі, зареєстрованій за № 21-36-11063, суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року від Політичної партії “Партія Ігоря Колихаєва “НАМ ТУТ ЖИТИ!” Лагути Г.М. щодо виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, які не містять відомостей про їх тираж, осіб, відповідальних за випуск, такими, що не відповідають вимогам частини двадцять третьої статті 74 Закону України “Про вибори народних депутатів України” (далі – Закон), та оголосити кандидату в народні депутати України Лагуті Г.М. попередження.

Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що 14 жовтня 2021 року з агітаційного намету кандидата в народні депутати України Лагути Г.М., розташованого у місті Берислав на перехресті вулиць Карла Маркса та Першого травня, розповсюджується агітаційна друкована продукція, зокрема агітаційний календарик, виготовлений із порушенням установлених Законом обмежень щодо ведення агітації. Указаний агітаційний календарик містить символіку та назву Політичної партії “Партія Ігоря Колихаєва “НАМ ТУТ ЖИТИ” та зображення кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагути Г.М., а також інформацію про замовника та установу, що здійснила друк. Однак усупереч вимогам частини сьомої статті 69 Закону не містить обов’язкової інформації про його тираж та осіб, відповідальних за випуск цього передвиборного агітаційного матеріалу, що свідчить про порушення кандидатом у народні депутати України Лагутою Г.М. під час здійснення передвиборної агітації положень частини двадцять третьої статті 74 Закону. На підтвердження викладеного суб’єктом звернення до скарги додано примірник зазначеної агітаційної продукції та фотофіксацію розміщення агітаційного намету.

На виконання частини десятої статті 111 Закону копію скарги з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Комісії 18 жовтня 2021 року надійшли пояснення кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагути Г.М., у яких він, зокрема, зазначає, що скарга є необґрунтованою та безпідставною, надані суб’єктом звернення зі скаргою докази не підтверджують викладених у скарзі обставин щодо вчинення саме ним дій стосовно виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів – календарика на 2022 рік, який не містить відомостей про його тираж та осіб, відповідальних за випуск.

Також з метою отримання пояснень та документів щодо обставин, викладених у скарзі кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Г.А., членом Центральної виборчої комісії 18 жовтня 2021 року надіслано лист до ПП “Типографія Стар”, яка згідно з відомостями, зазначеними на звороті вказаного календарика, здійснила його друк.

Проте станом на момент розгляду на засіданні Комісії цієї скарги відповіді від типографії не надійшло.

Постановами Комісії від 14 вересня 2021 року № 341 та від 28 вересня 2021 року № 376 Лагуту Г.М. і Живцову Г.А. відповідно зареєстровано кандидатами в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року.

За змістом частин першої, другої, восьмої статті 108 Закону, пунктів 2.1, 2.2, 3.4 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі – Порядок), кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до Центральної виборчої комісії, зокрема, дії кандидата в народні депутати України.

Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 109 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження (пункт 4.1 Порядку).

Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.

Порядок проведення передвиборної агітації під час підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України врегульовано розділом IX Закону.

Так, передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або політичну партію – суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).

Згідно з пунктами 5, 9, 10 частини другої статті 68 Закону передвиборна агітація може проводитися у формі розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації; встановлення агітаційних наметів; в інших формах, що не суперечать Конституції України та законам України.

Частинами п’ятою – сьомою статті 69 Закону визначено, що кандидат у народні депутати України, зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі, на власний розсуд може виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду. Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про замовника цих матеріалів, установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання, що належить політичній партії, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.

Кандидат у народні депутати України, зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі, зобов’язаний подати по одному примірнику кожного друкованого матеріалу передвиборної агітації, виготовленого за рахунок коштів виборчого фонду кандидата в народні депутати України, не пізніш як через п’ять днів з дня його виготовлення до Центральної виборчої комісії.

Відповідно до частини двадцять третьої статті 74 Закону виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, забороняються.

Частиною другою статті 61 Конституції України встановлено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

Згідно з частинами першою – третьою статті 112 Закону, пунктами 9.1, 9.3 Порядку докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи. Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.

Частинами четвертою та сьомою статті 112 Закону, пунктами 9.4, 9.6 Порядку передбачено, що виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії – суб’єкта розгляду скарги. Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають наперед встановленої сили, за винятком обставин, фактів, встановлених судовим рішенням, що набрало законної сили.

Так, на обґрунтування порушення Лагутою Г.М. обмежень щодо проведення передвиборної агітації під час виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів суб’єктом звернення зі скаргою додано до скарги примірник календарика за 2022 рік із символікою та назвою Політичної партії “Партія Ігоря Колихаєва “НАМ ТУТ ЖИТИ” та зображенням кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагути Г.М. та фотофіксацію місцевості, де розміщено агітаційний намет.

Разом з тим додані до скарги матеріали не дають можливості зробити висновок, що виготовлення вказаного друкованого передвиборного агітаційного матеріалу здійснювалось кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагутою Г.М., а також встановити суб’єкта, яким вчинено дії щодо розповсюдження цього агітаційного матеріалу. Отже, до скарги не додано доказів на підтвердження того, що оскаржувані дії вчинено саме суб’єктом оскарження.

Таким чином, обставин порушення кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагутою Г.М. обмежень щодо проведення передвиборної агітації суб’єктом звернення зі скаргою не доведено.

Відповідно до частини четвертої статті 113 Закону, пункту 10.5 Порядку при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.

Підставою для задоволення скарги є встановлення виборчою комісією, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України (частина шоста статті 113, пункт 10.7 Порядку).

За змістом частини першої, пункту 5 частини другої статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження кандидату в народні депутати України в разі порушення ним обмежень щодо проведення передвиборної агітації.

Водночас за результатами розгляду скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Г.А. Комісією не встановлено порушення суб’єктом оскарження вимог Закону, що обумовлює відсутність підстав для оголошення попередження, а отже, Центральна виборча комісія не має підстав для задоволення скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Г.А. як стосовно визнання відповідних дій суб’єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам частини двадцять третьої статті 74 Закону, так і щодо оголошення цьому кандидату в народні депутати України попередження.

Крім того, Комісія зауважує, що у разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів (частина двадцять шоста статті 74 Закону).

Так, статтею 21213 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено адміністративну відповідальність за виготовлення або розповсюдження друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.

Статтею 23 Закону України “Про Національну поліцію” встановлено повноваження Національної поліції України щодо вжиття заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень, припинення виявлених кримінальних та адміністративних правопорушень, здійснення своєчасного реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події.

За таких обставин Центральна виборча вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України та надіслати їй копію скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Живцової Г.А., зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 17 жовтня 2021 року за № 21-36-11063, для проведення перевірки викладених у ній та цій постанові обставин та реагування відповідно до законодавства України.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 68, 69, 74, 111 – 113 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Живцової Ганни Андріївни, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 17 жовтня 2021 року за № 21-36-11063.

2. Звернутися до Національної поліції України та надіслати їй копію скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Живцової Г.А., зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 17 жовтня 2021 року за № 21-36-11063, для проведення перевірки викладених у ній та цій постанові обставин та реагування відповідно до законодавства України.

3. Копію цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцовій Г.А та Лагуті Г.М., Національній поліції України.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання